Gå til innhold

7 av 10 enige i koronatiltakene


XaoS

Anbefalte innlegg

XaoS skrev (20 timer siden):

"Frykt og propaganda" er sjargongen, ja. De fleste opplever det ikke sånn. Men jeg er godt kjent med den retorikken ved å se på innleggende her inne. 

Hvorfor ikke roe ned folk? Vil man at befolkningen skal være konstant på vakt, stresset og mistenksomme? Å se på det positive- få innlagte og syke. Høy andel positive tester men få som blir veldig syke og innlagt?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, mima said:

Jeg snakket om skrekkscenario om totalitære lover og diktatur tilstander. Men det er jo allerede her.

 

 

Vi er veldig langt unna diktaturtilstander. Bare det at du kan skrive dumheter her uten konsekvenser for deg selv tyder jo på det.

Endret av Charlie Amberson
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charlie Amberson skrev (Akkurat nå):

Vi er veldig langt unna diktaturtilstander. Bare det at du kan skrive dumheter her uten konsekvenser for deg delv tyder jo på det.

Obama Mic Drop GIF - Obama MicDrop LargarOMicrofone - Discover & Share GIFs  | Mic drop, Obama, Mic drop gif

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukjent. skrev (20 timer siden):

Bare det at man kaller de som er kritiske for konspirasjonsteoretikere sier jo ganske mye om at mange anser håndteringen som en vedtatt sannhet. Jeg tror ikke på konspirasjonsteorier, jeg tror de bare har fått fullstendig tunnelsyn, og maler seg inn i et hjørne de ikke kommer ut av. Alt annet er blitt uviktig. 
 

Du må gjerne fortelle meg verdien av å lage lover om portforbud (les: frihetsberøvelse = straff) samtidig som de tillater horder av arbeidere fra andre land som drar med seg ny smitte. Smitten er altså ikke verre enn at regjeringen slikker på skoene til NHO. Men lage strengere og strengere for vanlige borgere som i stor grad har oppført seg eksemplarisk skal de. 
 

Jeg ser ingen verdi i å frata en generasjon skikkelig læring, ødelegge det sosiale livet til studentene, fullstendig bryte ned de som sliter psykisk og å nekte friske unge mennesker å trene. 
 

Om det hadde vært så jævlig krise som de skulle ha det til, så hadde de vaksinert de som jobber med helse og de hadde ikke puttet vaksiner på lager. 
 

Når media har skremt livet av folk i ett år, så er det ikke annet å vente enn at de  hører på alt de blir fortalt. At de fremdeles har respekt for det vinglete, inkonsekvente apparatet som bestemmer her i landet er en stor gåte i mitt hode. Min siste rest av respekt forsvant søndag 3. januar kl 18.00, når de uten å forberede kommunene la frem enda mer sinnsyke regler enn det vi hadde. Når de nå skal lage lover om portforbud har det gått så langt over min grense at jeg er tom for ord. 

de som er for tiltak... ser ikke problemet her... som jeg har uthevet... virker det som... vi som er i mot tiltakene vi følger da tiltakene som alle andre men jeg er ikke enig i dem... Det er ikke oss vanlige som er problemet vi følger da alt av påbud..i hvertfall de flest av oss... så skulle regjering hatt interesse i å stoppe en tredje smittebølge så hadde de stengt grensene. Det har de ikke gjort. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mima skrev (12 minutter siden):

Jeg snakket om skrekkscenario om totalitære lover og diktatur tilstander. Men det er jo allerede her.

 

 

Dette er konspirasjonsteorier, tror du virkelig på det. tøvet, nå må du slappe av. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (21 minutter siden):

Dette er konspirasjonsteorier, tror du virkelig på det. tøvet, nå må du slappe av. 

Jeg trodde ikke disse tiltakene vi har nå er konspirasjonsteorier? De er jo her?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (20 timer siden):

Utsatte operasjoner på grunn av fulle sykehus, ikke på grunn av tiltak som her.

Sverige skulle i likhet med Norge gjort mer for å finne en middelvei. Men Sverigen hovedproblem er at viruset slapp inn i eldreomsorgen slik det gjorde. 

Poenget mitt er at Holden-utvalget ikke gjorde en god nok jobb, og det finnes de med formell kompetanse som er enig i det. Vi ville sannsynligvis  begrenset de sosioøkonomiske skadene med bedre håndtering.

Mener du at hele landets helsearbeidere (leger, sykepleiere, hjelpepleier, fysioterapeuter, renholdsarbeidere, taxisjåfører, ergoterapeuter, aktivitører, fotpleiere, pårørende, osv osv) skal totalisoleres?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (9 minutter siden):

Mener du at hele landets helsearbeidere (leger, sykepleiere, hjelpepleier, fysioterapeuter, renholdsarbeidere, taxisjåfører, ergoterapeuter, aktivitører, fotpleiere, pårørende, osv osv) skal totalisoleres?

Det kan jeg ikke huske å ha skrevet, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (6 minutter siden):

Det kan jeg ikke huske å ha skrevet, nei.

Du skriver at Sverige mislyktes i å verne om sykehjemsbeboerne. Hvordan skulle de ha gjort det mener du?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (1 minutt siden):

Du skriver at Sverige mislyktes i å verne om sykehjemsbeboerne. Hvordan skulle de ha gjort det mener du?

Jeg kjenner ikke til detaljene i hvordan viruset kom inn i så store deler av eldreomsorgen, men jevnlig testing av de ansatte kunne kanskje vært en av metodene for å begrense spredningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Jeg kjenner ikke til detaljene i hvordan viruset kom inn i så store deler av eldreomsorgen, men jevnlig testing av de ansatte kunne kanskje vært en av metodene for å begrense spredningen.

Og hvordan skal de ansatte unngå smitte mener du? Dessuten, som regel tester man ikke før man har fått symptomer - og da har man vært smittsom i 48 timer minst. For ikke å nevne alle de som ikke tester seg, av den enkle grunn at de ikke har symptomer. Så hvordan skal man verne om sykehjemspasientene? Og risikogruppene? Og hvem skal overta jobben når helsevesenet må i karantene i et villsmitte-samfunn?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vera skrev (1 minutt siden):

Og hvordan skal de ansatte unngå smitte mener du? Dessuten, som regel tester man ikke før man har fått symptomer - og da har man vært smittsom i 48 timer minst. For ikke å nevne alle de som ikke tester seg, av den enkle grunn at de ikke har symptomer. Så hvordan skal man verne om sykehjemspasientene? Og risikogruppene? Og hvem skal overta jobben når helsevesenet må i karantene i et villsmitte-samfunn?

Det er vanskelig å unngå å velge smitte når den først er kommet inn i eldreomsorgen. Det var jo mitt poeng i utgangspunktet at dette er den største årsaken til at det ble stor spredning i Sverige. Hadde det samme skjedd her ville vi hatt en verre situasjon enn vi har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (16 minutter siden):

Det er vanskelig å unngå å velge smitte når den først er kommet inn i eldreomsorgen. Det var jo mitt poeng i utgangspunktet at dette er den største årsaken til at det ble stor spredning i Sverige. Hadde det samme skjedd her ville vi hatt en verre situasjon enn vi har hatt.

Men hva skulle Sverige ha gjort for å unngå smitte hos de ansatte mener du?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (1 minutt siden):

Men hva skulle Sverige ha gjort for å unngå smitte hos de ansatte mener du?

Det har jeg ikke noen spesiell formening om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Flesteparten er nok enig i tiltakene ja, men jeg jeg skulle gjerne ha sett mye mer nyanserte tall på hvilke tiltak folk er enige i og hvilke de eventuelt er uenige i. 

Dessuten er det nok ikke vanskelig å være enig i tiltak i den første tiden som vi nå har sett, men dette vil sannsynligvis vare i flere år til. Da vil nok oppslutningen om tiltakene etterhvert synke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo
Vera skrev (3 minutter siden):

Men hva skulle Sverige ha gjort for å unngå smitte hos de ansatte mener du?

De burde bare ha gjort det bedre, skjønner du vel. Vi også. Vi bør lette på tiltakene våre, ha bedre balanse og ikke bli så mye smittet med korona, så går dette fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Det har jeg ikke noen spesiell formening om.

Overraskende. 
Så det er kanskje ingen dum ide at noen faktisk tar tak, og gjør noe, for å forhindre oss i å komme i samme situasjon som feks Sverige? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (6 minutter siden):

Overraskende. 
Så det er kanskje ingen dum ide at noen faktisk tar tak, og gjør noe, for å forhindre oss i å komme i samme situasjon som feks Sverige? 

Nei, det er ingen dum ide. Det er balansegangen som er alt for dårlig i Norge. Dette er jo ikke noe nytt at jeg mener, så undrer litt på hvor du vil med dette?

Endret av PetterKanin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...