Gå til innhold

7 av 10 enige i koronatiltakene


XaoS

Anbefalte innlegg

mima skrev (3 timer siden):

Men det er jo sant. Det har skjedd over hele verden nå - frykt og «propaganda». Ikke noe nedlatende med det, det er slik det er.  Men det er myndigheters feil, ikke befolkningen. Også blir det krasj mellom folk og krangler pga. Uenighet.

det er ekstremt nedlatende å hevde at andre er hjernevasket. 

Endret av MissLucy
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MissLucy skrev (2 minutter siden):

det er ekstremt nedlatende å hevde at andre er hjernevasket. Det blir jo ikke bedre når det kommer fra folk som ned fordel kunne tatt en grundig titt i speilet.

Ikke hjernevasket, men påvirket av konstant frykt påfyll. 
Jeg må følge tiltak fordi det er påbudt. Feks. Munnbind. Men jeg er imot nedstenging, og andre inngripende regler og vaksinepass osv. Jeg tror ikke sykehusene blir overbelastet om man slutter med hjemmekontor.
 

Endret av mima
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

XaoS skrev (5 minutter siden):

Tror du ikke at vi som er enige i tiltakene evner å tenke selv? Kanskje vi ikke opplever det som å "kaste bort rettigheter", kanskje vi ser verdien av tiltakene. Eller er det å "tenke selv" bare forbeholdt for kritikere og konspirasjonsteoretikere?

Bare det at man kaller de som er kritiske for konspirasjonsteoretikere sier jo ganske mye om at mange anser håndteringen som en vedtatt sannhet. Jeg tror ikke på konspirasjonsteorier, jeg tror de bare har fått fullstendig tunnelsyn, og maler seg inn i et hjørne de ikke kommer ut av. Alt annet er blitt uviktig. 
 

Du må gjerne fortelle meg verdien av å lage lover om portforbud (les: frihetsberøvelse = straff) samtidig som de tillater horder av arbeidere fra andre land som drar med seg ny smitte. Smitten er altså ikke verre enn at regjeringen slikker på skoene til NHO. Men lage strengere og strengere for vanlige borgere som i stor grad har oppført seg eksemplarisk skal de. 
 

Jeg ser ingen verdi i å frata en generasjon skikkelig læring, ødelegge det sosiale livet til studentene, fullstendig bryte ned de som sliter psykisk og å nekte friske unge mennesker å trene. 
 

Om det hadde vært så jævlig krise som de skulle ha det til, så hadde de vaksinert de som jobber med helse og de hadde ikke puttet vaksiner på lager. 
 

Når media har skremt livet av folk i ett år, så er det ikke annet å vente enn at de  hører på alt de blir fortalt. At de fremdeles har respekt for det vinglete, inkonsekvente apparatet som bestemmer her i landet er en stor gåte i mitt hode. Min siste rest av respekt forsvant søndag 3. januar kl 18.00, når de uten å forberede kommunene la frem enda mer sinnsyke regler enn det vi hadde. Når de nå skal lage lover om portforbud har det gått så langt over min grense at jeg er tom for ord. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mima skrev (Akkurat nå):

 Ifølge media vil de fleste ta vaksinen. Så om vi som ikke vil ta den er så i mindretall som flere mener, så skulle det ikke være noe problem. Vaksinen hindrer ganske sikkert ikke smitte, men kan gjøre så de risikogruppen tåler viruset bedre (lettere sykdom). Og den må nok tas en gang i året.

det er aldeles ikke "ganske sikkert" at den ikke hindrer smitte. Det er tvert imot svært sannsynlig at den gjør det. Men så lenge vi fortsatt venter på dokumentasjon, er det jo bedre at vi slutter å komme med sånne hjemmesnekra påstander. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (2 minutter siden):

det er aldeles ikke "ganske sikkert" at den ikke hindrer smitte. Det er tvert imot svært sannsynlig at den gjør det. Men så lenge vi fortsatt venter på dokumentasjon, er det jo bedre at vi slutter å komme med sånne hjemmesnekra påstander. 

Her er kilde fra 5.1.2021 :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (4 minutter siden):

det er aldeles ikke "ganske sikkert" at den ikke hindrer smitte. Det er tvert imot svært sannsynlig at den gjør det. Men så lenge vi fortsatt venter på dokumentasjon, er det jo bedre at vi slutter å komme med sånne hjemmesnekra påstander. 

Her er kilde fra 5.1.2021 :)https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/vaccine-benefits.html

 

Endret av 2ro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mima skrev (16 minutter siden):

Og hvor mange er spurt? 50 000 personer ut av hele befolkningen..hva hvis 100 000 som ikke har blitt spurt er imot?

Når det er spørreundersøkelser, så er det naturlig at man ikke får spurt hele befolkningen. Derfor samler man data av en andel, som her er 50 000, med såpass mye date vil man få en pekefinger på hvor gjennomsnittet ligger. 
Man kan selvsagt ikke fastslå resultatene med 100 % sikkerhet, noe som er ved de fleste spørreundersøkelser. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (3 minutter siden):

det er aldeles ikke "ganske sikkert" at den ikke hindrer smitte. Det er tvert imot svært sannsynlig at den gjør det. Men så lenge vi fortsatt venter på dokumentasjon, er det jo bedre at vi slutter å komme med sånne hjemmesnekra påstander. 

Og regjeringen mener «ganske sikkert» at sykehusene blir overfylte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (5 minutter siden):

det er aldeles ikke "ganske sikkert" at den ikke hindrer smitte. Det er tvert imot svært sannsynlig at den gjør det. Men så lenge vi fortsatt venter på dokumentasjon, er det jo bedre at vi slutter å komme med sånne hjemmesnekra påstander. 

Hvordan eksakt tror du den hindrer smitte?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel bare at flertallet ikke opplever tiltakene på samme måte som dere som prøver å pushe en agenda om "frykt", "maktmisbruk" og andre skrekkscenarioer. Jeg vet at det er en populær agenda her inne, men det overbeviser ingen andre enn, ja, de 12%.  Oppropet om "hjernevasking" er ikke bare nedlatende, men det er også bortkastet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mima skrev (1 minutt siden):

Ikke hjernevasket, men påvirket av konstant frykt påfyll. 

Du snakker om deg selv og din egen frykt for vaksinen selvfølgelig.

Og med det utgangspunktet er det jo forståelig at du tror at alle andre er redde.

Men der tar du feil.

Vi observerer det som skjer og det vi vet, og foretar en risikovurdering. Og den risikovurderingen sier at det er nødvendig med smittevernstiltak for å beskytte helsevesenet fra kollaps. Den risikovurderingen evner å skille mellom influensa og covid19. Og den evner å vurdere risikoen ved vaksine mot risikoen for en total kollaps av økonomi og samfunn hvis vi måtte levd med tiltak i uoverskuelig fremtid.

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mima skrev (Akkurat nå):

Hvordan eksakt tror du den hindrer smitte?

  • Getting vaccinated yourself may also protect people around you, particularly people at increased risk for severe illness from COVID-19.
  • Experts continue to conduct more studies about the effect of COVID-19 vaccination on severity of illness from COVID-19, as well as its ability to keep people from spreading the virus that causes COVID-19. Les kilden over. Den er fra 5.1.2021
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukjent. skrev (27 minutter siden):

Om man blir fortalt noe mange nok ganger så vil de fleste til slutt oppfatte det som en sannhet. Frykt er effektivt for å hjernevaske folk. At så mange mennesker er villig til å kaste alt de har av rettigheter for en så lav trussel er skremmende. 

Frykt er effektivt for å hjernevaske folk ja. Men dette her er et helt nytt virus! Man kan ALDRI forutse hvordan akkurat DU vil reagere på det. Kanskje du får en mild form du knapt merker eller kanskje du blir så syk at du trenger respirator behandling og i verste fall ikke overlever. Tiltakene er for DIN sikkerhet. Men jeg skjønner hva du mener samtidig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

mima skrev (3 minutter siden):

Hvordan eksakt tror du den hindrer smitte?

det tror jeg ingenting om. Jeg forholder meg det som kommer av forskningsresultater.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

saltpepper skrev (14 minutter siden):

 


Nå må dere gi dere. De fleste følger ikke smittevernsreglene fordi de ikke kan tenke selv. De gjør det fordi de forstår konsekvensene av et slikt smitteutbrudd. De fleste overlever, men mange blir veldig syke og noen dør. Jeg følger tiltakene fordi jeg ikke ønsker å overbelaste helsevesenet og fordi jeg ikke ønsker å smitte andre med noe som kan ta livet av dem. Sykepleiere og leger jobber livet av seg og risikerer sitt eget liv hver dag.
 

Hvis dere synes deres «rett« til å f.eks ha en haug med folk på fest eller å slippe å ha munnbind på bussen er viktigere enn andre sine liv bør dere gå i dere selv.

Jeg har ikke en haug folk på fest og jeg har faktisk vært flinkere enn Høie selv i sommer, har ikke reist. Mens Høie og Erna reiste rundt på norgesferie 😄Men jeg er imot nedstenging, inngripende tiltak og at det blir økt arbeidsledighet og fattigdom blant annet. Og mindre penger til andre mer alvorlige sykdommer etterhvert muligens.

Endret av mima
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (3 minutter siden):

 

det tror jeg ingenting om. Jeg forholder meg det som kommer av forskningsresultater.

Ja og hva viser de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ukjent. skrev (27 minutter siden):

Om man blir fortalt noe mange nok ganger så vil de fleste til slutt oppfatte det som en sannhet. Frykt er effektivt for å hjernevaske folk. At så mange mennesker er villig til å kaste alt de har av rettigheter for en så lav trussel er skremmende. 

Etter min oppfatning er det de med mer kunnskap om viruset som er for tiltakene, de som faktisk leser rapporter, som har studert biologi og vet hvordan et virus oppfører seg. Disse skjønner hva konsekvensene ville vært om disse restriksjonene ikke var på plass. Alternativet virker dermed verre. Det å gi slipp på frihet i en kortere periode for å redd liv er dermed et bedre alternativ.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becky skrev (2 minutter siden):

Etter min oppfatning er det de med mer kunnskap om viruset som er for tiltakene, de som faktisk leser rapporter, som har studert biologi og vet hvordan et virus oppfører seg. Disse skjønner hva konsekvensene ville vært om disse restriksjonene ikke var på plass. Alternativet virker dermed verre. Det å gi slipp på frihet i en kortere periode for å redd liv er dermed et bedre alternativ.

Vi er da tilbake til at den nevnte faggruppens jobb er å gi råd om og ivareta smittevernhensyn. Et samfunn må imidlertid se det helhetlige bildet, ikke minst hva angår det sosioøkonomiske. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (14 minutter siden):

det er ekstremt nedlatende å hevde at andre er hjernevasket. Det blir jo ikke bedre når det kommer fra folk som ned fordel kunne tatt en grundig titt i speilet.

Du kan jo forsøke å skru tankegangen din tilbake til høsten 2019. Så kan den versjonen av deg selv sette seg inn i at barn ikke får lov å drive med aktiviteter, ungdom får ikke lov til å treffe vennene sine. Psykisk syke og suicidale får «behandling» over telefon. Din gamle bestemor på 92 som ikke kan snakke lenger får ikke lov til å få besøk. Studenter blir plassert på hybelen foran en PC for undervisning og får ikke lov til å bli kjent med medelever eller ha læring i kollokviegrupper. Alkoholservering er forbudt, så tusenvis av jobber forsvinner. 
 

Og nå kronkortet til slutt: nå skal vi nektes å forlate våre egne hjem. Ingen vet hva «situasjonen er alvorlig nok» egentlig innebærer, så uvisst når de tenker å ta den loven i bruk. 
 

 

For øvrig usikker på hva du mener med at jeg er hjernevasket? Av hvem mener du? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (9 minutter siden):
  • Getting vaccinated yourself may also protect people around you, particularly people at increased risk for severe illness from COVID-19.
  • Experts continue to conduct more studies about the effect of COVID-19 vaccination on severity of illness from COVID-19, as well as its ability to keep people from spreading the virus that causes COVID-19. Les kilden over. Den er fra 5.1.2021

Fant bare hvilke personer som var i risikosonen. Ikke om vaksinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...