Gå til innhold

7 av 10 enige i koronatiltakene


XaoS

Anbefalte innlegg

Ukjent. skrev (4 minutter siden):

Du kan jo forsøke å skru tankegangen din tilbake til høsten 2019. Så kan den versjonen av deg selv sette seg inn i at barn ikke får lov å drive med aktiviteter, ungdom får ikke lov til å treffe vennene sine. Psykisk syke og suicidale får «behandling» over telefon. Din gamle bestemor på 92 som ikke kan snakke lenger får ikke lov til å få besøk. Studenter blir plassert på hybelen foran en PC for undervisning og får ikke lov til å bli kjent med medelever eller ha læring i kollokviegrupper. Alkoholservering er forbudt, så tusenvis av jobber forsvinner. 
 

Og nå kronkortet til slutt: nå skal vi nektes å forlate våre egne hjem. Ingen vet hva «situasjonen er alvorlig nok» egentlig innebærer, så uvisst når de tenker å ta den loven i bruk. 
 

 

For øvrig usikker på hva du mener med at jeg er hjernevasket? Av hvem mener du? 

Jeg tror kanskje personen mener - at de som mener endel av tiltakene kan være overdrevet er hjernevasket av «konspirasjonsteoretikere » som de liker å kalle det.

Endret av mima
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mima skrev (2 timer siden):

Ja og hva viser de

Dette har vi vært gjennom veldig mange ganger.

Vi vet ikke ennå. Du vet ikke. Jeg vet ikke. Forskerne vet ikke. Det vil ta noen måneder før vi vet:

https://fortune.com/2020/12/22/covid-vaccine-infectious-face-masks-transmission/

Endret av MissLucy
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (7 minutter siden):

Vi er da tilbake til at den nevnte faggruppens jobb er å gi råd om og ivareta smittevernhensyn. Et samfunn må imidlertid se det helhetlige bildet, ikke minst hva angår det sosioøkonomiske. 

Og det er et eget utvalg for det også. Holden utvalget. Og de anbefaler det regjeringen har gjort. Du går mot alle faggrupper :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (Akkurat nå):

Troller du, eller har du litt tungt for det? Dette har vi vært gjennom veldig mange ganger.

Vi vet ikke ennå. Du vet ikke. Jeg vet ikke. Forskerne vet ikke. Det vil ta noen måneder før vi vet:

https://fortune.com/2020/12/22/covid-vaccine-infectious-face-masks-transmission/

Akkurat. Så ingen grunn til å gjøre den obligatorisk med vaksinepass ennå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mima skrev (7 minutter siden):

Fant bare hvilke personer som var i risikosonen. Ikke om vaksinen.

I kilden står det at de fortsetter å forske på saken, men det kan være at du beskytter både deg selv og andre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (1 minutt siden):

Og det er et eget utvalg for det også. Holden utvalget. Og de anbefaler det regjeringen har gjort. Du går mot alle faggrupper :)

Ja, vi burde absolutt forventet langt bedre fra Holden-utvalget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2ro skrev (Akkurat nå):

I kilden står det at de fortsetter å forske på saken, men det kan være at du beskytter både deg selv og andre. 

ja, alle steder jeg har lest om dette står det at det er sannsynlig at den beskytter mot smitte, og at de foreløpige resultatene peker i den retning. Men vi må vente på de store tallene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

XaoS skrev (36 minutter siden):

Tror du ikke at vi som er enige i tiltakene evner å tenke selv? Kanskje vi ikke opplever det som å "kaste bort rettigheter", kanskje vi ser verdien av tiltakene. Eller er det å "tenke selv" bare forbeholdt for kritikere og konspirasjonsteoretikere?

Enig i at det er tiltak er en ting, enig i de faktiske tiltakene har jeg vanskelig for å tro at noen kan være hvis de har tenkt gjennom det. Synes du det er fornuftig og rettferdig å la NHO diktere at grensene skal holdes åpne med unntaksregler i hytt og gevær, mens små bedrifter går konkurs over en lav sko? Synes du det er smart å velge å fortsatt ikke ha beredskap, kornlagre eller å begynne arbeidet med å produsere de mest viktige medisinene selv i Norge i stedet for å outsource alt til Kina? Synes du det er et bra tiltak at man ikke kan få trene på SATS med antallsbegrensning, mens Black friday shopping er helt innafor? 

XaoS skrev (32 minutter siden):

Og  tiltakstrettheten hos enkelte hadde endret seg om en de var glad i ble alvorlig syk eller døde av viruset.

Det tror jeg ikke. I basehoppmiljøet opplever folk stadig at venner dør. De sørger, og fortsetter å hoppe. Fordi det å faktisk leve er verdt en viss risiko. 

saltpepper skrev (20 minutter siden):

 


Nå må dere gi dere. De fleste følger ikke smittevernsreglene fordi de ikke kan tenke selv. De gjør det fordi de forstår konsekvensene av et slikt smitteutbrudd. De fleste overlever, men mange blir veldig syke og noen dør. Jeg følger tiltakene fordi jeg ikke ønsker å overbelaste helsevesenet og fordi jeg ikke ønsker å smitte andre med noe som kan ta livet av dem. Sykepleiere og leger jobber livet av seg og risikerer sitt eget liv hver dag.
 

Hvis dere synes deres «rett« til å f.eks ha en haug med folk på fest eller å slippe å ha munnbind på bussen er viktigere enn andre sine liv bør dere gå i dere selv.

Jeg har ikke noe behov for å ta buss uten munnbind eller å ha en haug med folk på fest. Men jeg ønsker å få trene, at søsteren min kan få spille konserter, at venninnen min som eier en restaurant skal få lov å drive den, at barna kan få feire bursdagene sine, og dette synes jeg er mye viktigere enn at store utbyggerfirmaer og vindturbin-bedrifter får fortsette å bedrive sosial dumping med billig importert arbeidskraft som reiser frem og tilbake over grensene, og mye viktigere enn at bortskjemte studenter og andre som har valgt å bosette seg i utlandet skulle få lov å reise til Norge for å feire jul.

Ukjent. skrev (18 minutter siden):

Bare det at man kaller de som er kritiske for konspirasjonsteoretikere sier jo ganske mye om at mange anser håndteringen som en vedtatt sannhet. Jeg tror ikke på konspirasjonsteorier, jeg tror de bare har fått fullstendig tunnelsyn, og maler seg inn i et hjørne de ikke kommer ut av. Alt annet er blitt uviktig. 
 

Du må gjerne fortelle meg verdien av å lage lover om portforbud (les: frihetsberøvelse = straff) samtidig som de tillater horder av arbeidere fra andre land som drar med seg ny smitte. Smitten er altså ikke verre enn at regjeringen slikker på skoene til NHO. Men lage strengere og strengere for vanlige borgere som i stor grad har oppført seg eksemplarisk skal de. 
 

Jeg ser ingen verdi i å frata en generasjon skikkelig læring, ødelegge det sosiale livet til studentene, fullstendig bryte ned de som sliter psykisk og å nekte friske unge mennesker å trene. 
 

Om det hadde vært så jævlig krise som de skulle ha det til, så hadde de vaksinert de som jobber med helse og de hadde ikke puttet vaksiner på lager. 
 

Når media har skremt livet av folk i ett år, så er det ikke annet å vente enn at de  hører på alt de blir fortalt. At de fremdeles har respekt for det vinglete, inkonsekvente apparatet som bestemmer her i landet er en stor gåte i mitt hode. Min siste rest av respekt forsvant søndag 3. januar kl 18.00, når de uten å forberede kommunene la frem enda mer sinnsyke regler enn det vi hadde. Når de nå skal lage lover om portforbud har det gått så langt over min grense at jeg er tom for ord. 

Takk! 

Becky skrev (4 minutter siden):

Etter min oppfatning er det de med mer kunnskap om viruset som er for tiltakene, de som faktisk leser rapporter, som har studert biologi og vet hvordan et virus oppfører seg. Disse skjønner hva konsekvensene ville vært om disse restriksjonene ikke var på plass. Alternativet virker dermed verre. Det å gi slipp på frihet i en kortere periode for å redd liv er dermed et bedre alternativ.

Der tar du nok feil, det er mange sykepleiere, leger, tannleger, dyrleger og biologer som er kririske til tiltakene. Kritisk til tiltakene betyr forøvrig ikke at man ikke ønsker noen tiltak, eller at at man tror på noen konspirasjonsteorier.

Les innlegget til ukjent. Pademibekjempemse har alltid i tidligere tider gått ut på å stenge bygrenser etc. Dette med å ha holdt holde grensene vidåpne samtidig som man gir superstrikte restriksjoner til innbyggerene er helt meningsløst. At noen av oss mener det er meningsløst, og dermed ikke er enige i tiltakene, betyr altså ikke at vi vil vil få for fri flyt av smitte. Tvert i mot.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (2 minutter siden):

Ja, vi burde absolutt forventet langt bedre fra Holden-utvalget.

Lege og professor i økonomi. Jøss. Du er litt av en kar......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må heller ikke glemme at 30% mener at tiltakene burde økes. Så disse går også imot myndighetenes bestemmelser, i enda større grad enn de 12% som mener at tiltakene bør reduseres. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ukjent. said:

Om man blir fortalt noe mange nok ganger så vil de fleste til slutt oppfatte det som en sannhet. Frykt er effektivt for å hjernevaske folk. At så mange mennesker er villig til å kaste alt de har av rettigheter for en så lav trussel er skremmende. 

Men det hender også frykt er berettiget og på sin plass. Eller tenker du at frykt er eksklusivt for å hjernevaske folk?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukjent. skrev (1 minutt siden):

Du kan jo forsøke å skru tankegangen din tilbake til høsten 2019. Så kan den versjonen av deg selv sette seg inn i at barn ikke får lov å drive med aktiviteter, ungdom får ikke lov til å treffe vennene sine. Psykisk syke og suicidale får «behandling» over telefon. Din gamle bestemor på 92 som ikke kan snakke lenger får ikke lov til å få besøk. Studenter blir plassert på hybelen foran en PC for undervisning og får ikke lov til å bli kjent med medelever eller ha læring i kollokviegrupper. Alkoholservering er forbudt, så tusenvis av jobber forsvinner. 
 

Og nå kronkortet til slutt: nå skal vi nektes å forlate våre egne hjem. Ingen vet hva «situasjonen er alvorlig nok» egentlig innebærer, så uvisst når de tenker å ta den loven i bruk. 
 

 

For øvrig usikker på hva du mener med at jeg er hjernevasket? Av hvem mener du? 

Du kan jo forsøke å skru tankegangen din. Se for deg, du får lov til å ta barna på aktiviteter, du kan dra på restaurant og du kan dra på treningsstudio. Du kan møte venner, du kan møte bestemor. Du kan dra på lokal bar og ta en øl med venner. Plutselig begynner bestemor å bli syk, bestemor som alltid har vært kvikk og i toppform! Du ser rundt deg at det begynner å bli flere mennesker du er glad i som blir syke, ikke bare de aller eldste men også de som har underliggende sykdommer (f.eks astma eller andre funksjonshemninger). Eller din far som har røyket i mange år. Uvitende om biologien om et virus ser du smittetallene stiger opp i skyene. Du unders, hvordan kan dette skje, det spiller jo ingen rolle om vi har strenge restriksjoner eller ikke. Du tror alle følger de milde restriksjonene, men du ser rundt deg. Hvorfor er ikke masken på? Hvorfor er alle så nære med hverandre på denne baren?  Kan det være fordi det er alkohol i blodet? Nei, tenker du. Det må være feil. Vi trenger ikke strenge tiltak tenker du. Det blusser opp overalt. Venner av deg har familie som har mistet noen de er glad i. Plutselig,   blir noen i din nærmeste krets alvorlig syk. Du drar til sykehuset, men der er det allerede fult av pasienter. De har rett og slett ikke kapasitet til å hjelpe nå, de er underbemannet og jobber overtid. Kapasiteten er sprengt. Etterhvert som kapasiteten blir sprengt, stiger frykten blant alle, spesielt de med psykiske problemer. Uro blant folket stiger, hvorfor ble det ikke satt restriksjoner roper de? Hva er galt med regjeringen? Sykepleierne på sykehuset orker ikke å jobbe mer, de er utslitte. Legene drar hjem for å passe på sin famile. Du kan selv tenke videre hvordan dette ville utspilt seg videre. Er det en risk du mener er verdt å ta? 

Her er allerede rapportert fra svergie. 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (Akkurat nå):

Kongen av Sverige ser hvor sitt folk lider. Du mener de har mest rasjonell tilnærming... Nå mener de ikke det selv engang. Med fulle sykehus, utsatte operasjoner, mye nedstengning... Du følger ikke med. Hvor mange har død der i dag? Helsevesenet er i knestående. Det er ikke mye rasjonelt, og de har hatt verre økonomisk effekter også. De har ikke vunnet noe på alle disse dødsfallene. De er helt unødvendig. 

Utsatte operasjoner på grunn av fulle sykehus, ikke på grunn av tiltak som her.

Sverige skulle i likhet med Norge gjort mer for å finne en middelvei. Men Sverigen hovedproblem er at viruset slapp inn i eldreomsorgen slik det gjorde. 

Poenget mitt er at Holden-utvalget ikke gjorde en god nok jobb, og det finnes de med formell kompetanse som er enig i det. Vi ville sannsynligvis  begrenset de sosioøkonomiske skadene med bedre håndtering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MissLucy skrev (22 minutter siden):

ja, alle steder jeg har lest om dette står det at det er sannsynlig at den beskytter mot smitte, og at de foreløpige resultatene peker i den retning. Men vi må vente på de store tallene.

Dette beviser jo bare hvor lite utprøvd denne vaksinen er når de ikke vet noe så viktig med sikkerhet enda. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becky skrev (40 minutter siden):

Etter min oppfatning er det de med mer kunnskap om viruset som er for tiltakene, de som faktisk leser rapporter, som har studert biologi og vet hvordan et virus oppfører seg. Disse skjønner hva konsekvensene ville vært om disse restriksjonene ikke var på plass. Alternativet virker dermed verre. Det å gi slipp på frihet i en kortere periode for å redd liv er dermed et bedre alternativ.

Jeg kjenner en del med god kunnskap, og jeg følger alle rapporter. Leser meg opp på statistikker. Det er nettopp det som gjør at jeg synes det hele er fullstendig ute av proposjoner. Tiltak er OK, men det myndighetene driver med er fullstendig absurd. 
 

Det er mange fagpersoner som også mener at tiltakene er ute av proposjoner. Helseøkonomer etterspør hvorfor et covid- liv er verdt mer enn livet til en som dør av kreft. Jurister etterspør hvor er de helsefaglige begrunnelsene for tiltakene som settes inn. Leger etterspør tall, begrunnelser og beregninger som viser at tiltakene er forsvarlig. Smitteverntiltak skal etter en helhetlig vurdering ikke være til mer skade enn nytte - men ingen kommer opp med noe som beviser at det er tilfellet. Det er skremmende at det kommer svært lite svar på slike alvorlige spørsmål. Og journalistene har jo fullstendig sluttet å være kritiske. De har mer enn nok med å telle antall smittede og å ta bilder av fulle t- baner i Oslo. Hvorvidt regjeringen kan forvare om de har hjemmel i smittevernloven er mindre interessant. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (1 minutt siden):

Dette beviser jo bare hvor lite utprøvd denne vaksinen er når de ikke vet noe så viktig med sikkerhet enda. 

du ser ikke verdien av at den redder liv, mens vi venter på bekreftelsen på at den stopper smitte og?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Tutte said:

Dette beviser jo bare hvor lite utprøvd denne vaksinen er når de ikke vet noe så viktig med sikkerhet enda. 

Bedre enn ingenting, vil nok mange tenke. Bedre enn å fortsette slik samfunnet er i dag.

Og hvordan blir egentlig en vaksine utprøvd?

Endret av Jaybird
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (3 minutter siden):

Utsatte operasjoner på grunn av fulle sykehus, ikke på grunn av tiltak som her.

Sverige skulle i likhet med Norge gjort mer for å finne en middelvei. Men Sverigen hovedproblem er at viruset slapp inn i eldreomsorgen slik det gjorde. 

Poenget mitt er at Holden-utvalget ikke gjorde en god nok jobb, og det finnes de med formell kompetanse som er enig i det. Vi ville sannsynligvis  begrenset de sosioøkonomiske skadene med bedre håndtering.

Har du lest aldersfordeling i sykehus i Sverige? Vet du at barneintensiven er full. Dette er ikke! Fordi det kom inn i sykehjem. 

At holdenutvalget gjorde en dårlig jobb vil jeg ha link på og helst av noen som har relevant utdanning/erfaring. Ellers ser jeg dette som nok en påstand.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

XaoS skrev (25 minutter siden):

Vi må heller ikke glemme at 30% mener at tiltakene burde økes. Så disse går også imot myndighetenes bestemmelser, i enda større grad enn de 12% som mener at tiltakene bør reduseres. 

Men dette er ikke ja nei spørsmål. Jeg, og mange med meg, synes vi både bør redusere OG øke tiltakene. Mao, andre og bedre tiltak. (Og noen av tiltakene er også veldig fornuftige).

Becky skrev (2 minutter siden):

Du kan jo forsøke å skru tankegangen din. Se for deg, du får lov til å ta barna på aktiviteter, du kan dra på restaurant og du kan dra på treningsstudio. Du kan møte venner, du kan møte bestemor. Du kan dra på lokal bar og ta en øl med venner. Plutselig begynner bestemor å bli syk, bestemor som alltid har vært kvikk og i toppform! Du ser rundt deg at det begynner å bli flere mennesker du er glad i som blir syke, ikke bare de aller eldste men også de som har underliggende sykdommer (f.eks astma eller andre funksjonshemninger). Eller din far som har røyket i mange år. Uvitende om biologien om et virus ser du smittetallene stiger opp i skyene. Du unders, hvordan kan dette skje, det spiller jo ingen rolle om vi har strenge restriksjoner eller ikke. Du tror alle følger de milde restriksjonene, men du ser rundt deg. Hvorfor er ikke masken på? Hvorfor er alle så nære med hverandre på denne baren?  Kan det være fordi det er alkohol i blodet? Nei, tenker du. Det må være feil. Vi trenger ikke strenge tiltak tenker du. Det blusser opp overalt. Venner av deg har familie som har mistet noen de er glad i. Plutselig,   blir noen i din nærmeste krets alvorlig syk. Du drar til sykehuset, men der er det allerede fult av pasienter. De har rett og slett ikke kapasitet til å hjelpe nå, de er underbemannet og jobber overtid. Kapasiteten er sprengt. Etterhvert som kapasiteten blir sprengt, stiger frykten blant alle, spesielt de med psykiske problemer. Uro blant folket stiger, hvorfor ble det ikke satt restriksjoner roper de? Hva er galt med regjeringen? Sykepleierne på sykehuset orker ikke å jobbe mer, de er utslitte. Legene drar hjem for å passe på sin famile. Du kan selv tenke videre hvordan dette ville utspilt seg videre. Er det en risk du mener er verdt å ta? 

Her er allerede rapportert fra svergie. 

 

Eller - se for deg. Vi stengte grensene. Varer ble lastet om på grensa, av personer i fullt smittevernsutstyr. Alle som absolutt MÅTTE komme til Norge ble fulgt direkte til isolat i 10 dager, som de selvsagt måtte betale for selv fullt ut. 

Samtidig kunne vi da leve nesten helt fritt innad i landet siden det omtrent ikke ville være smitte. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (Akkurat nå):

Har du lest aldersfordeling i sykehus i Sverige? Vet du at barneintensiven er full. Dette er ikke! Fordi det kom inn i sykehjem. 

At holdenutvalget gjorde en dårlig jobb vil jeg ha link på og helst av noen som har relevant utdanning/erfaring. Ellers ser jeg dette som nok en påstand.

Spredningen i Sverige kom i stor grad fra eldreomsorgen. 

Det at vi har så høy ledighet og så mange konkurstruede bedrifter taler for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...