2ro Skrevet 8. januar 2021 #61 Del Skrevet 8. januar 2021 PetterKanin skrev (Akkurat nå): Spredningen i Sverige kom i stor grad fra eldreomsorgen. Det at vi har så høy ledighet og så mange konkurstruede bedrifter taler for seg. Vi har kommet bedre ut av det enn de fleste andre. Men du kommer fortsatt ikke med tall på hvor mange konkurser det er og hvor høy ledigheten er. Jeg vet det, for jeg har lest. Men jeg tror helt ærlig at ikke du har gjort det. Spredningen i Sverige er i hele befolkningen og derfor er folk berørt (syk og død) i alle aldersgrupper. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 8. januar 2021 #62 Del Skrevet 8. januar 2021 2ro skrev (1 minutt siden): Vi har kommet bedre ut av det enn de fleste andre. Men du kommer fortsatt ikke med tall på hvor mange konkurser det er og hvor høy ledigheten er. Jeg vet det, for jeg har lest. Men jeg tror helt ærlig at ikke du har gjort det. Spredningen i Sverige er i hele befolkningen og derfor er folk berørt (syk og død) i alle aldersgrupper. Vi har også tilført mer midler enn de fleste andre. Over tid så kan man ikke gjøre det. Jeg vet selvsagt hvor stor ledigheten er og ser hvor mange bedrifter som sliter på grunn av at de har for lite omsetning. Spredningen er i hele befolkningen, ja, men det betyr ikke at det var stor spredning før den kom inn i eldreomsorgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 8. januar 2021 #63 Del Skrevet 8. januar 2021 MissLucy skrev (5 minutter siden): du ser ikke verdien av at den redder liv, mens vi venter på bekreftelsen på at den stopper smitte og? Dette oser bare desperat lang vei. Skulle forstått det hvis det var kopper, svartedauden eller spedalskhet det var snakk om. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 8. januar 2021 #64 Del Skrevet 8. januar 2021 Tutte skrev (Akkurat nå): Dette oser bare desperat lang vei. Skulle forstått det hvis det var kopper, svartedauden eller spedalskhet det var snakk om. Kopper er utryddet av vaksinering. Lepra og svartedauden har vi medisiner mot. Hva er poenget ditt egentlig? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mima Skrevet 8. januar 2021 #65 Del Skrevet 8. januar 2021 (endret) MissLucy skrev (14 minutter siden): Kopper er utryddet av vaksinering. Lepra og svartedauden har vi medisiner mot. Hva er poenget ditt egentlig? Og vi har medisin/ behandling som kan hjelpe på virusinfeksjon som sars cov2. Men de fleste sykehus velger å ikke bruke det selv om det har vært brukt lenge og er billig. De satser mest på respirator og vaksine.. Endret 8. januar 2021 av mima 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 8. januar 2021 #66 Del Skrevet 8. januar 2021 MissLucy skrev (Akkurat nå): Kopper er utryddet av vaksinering. Lepra og svartedauden har vi medisiner mot. Hva er poenget ditt egentlig? Ja, det er jeg fullt klar over. Poenget mitt var å få fram virkelig alvorlige sykdommer i forhold. La oss si dette var sykdommer som dukket opp i dag uten vaksine eller medisiner, da skulle jeg forstått denne desperasjonen langt bedre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ukjent. Skrevet 8. januar 2021 #67 Del Skrevet 8. januar 2021 Becky skrev (27 minutter siden): Du kan jo forsøke å skru tankegangen din. Se for deg, du får lov til å ta barna på aktiviteter, du kan dra på restaurant og du kan dra på treningsstudio. Du kan møte venner, du kan møte bestemor. Du kan dra på lokal bar og ta en øl med venner. Plutselig begynner bestemor å bli syk, bestemor som alltid har vært kvikk og i toppform! Du ser rundt deg at det begynner å bli flere mennesker du er glad i som blir syke, ikke bare de aller eldste men også de som har underliggende sykdommer (f.eks astma eller andre funksjonshemninger). Eller din far som har røyket i mange år. Uvitende om biologien om et virus ser du smittetallene stiger opp i skyene. Du unders, hvordan kan dette skje, det spiller jo ingen rolle om vi har strenge restriksjoner eller ikke. Du tror alle følger de milde restriksjonene, men du ser rundt deg. Hvorfor er ikke masken på? Hvorfor er alle så nære med hverandre på denne baren? Kan det være fordi det er alkohol i blodet? Nei, tenker du. Det må være feil. Vi trenger ikke strenge tiltak tenker du. Det blusser opp overalt. Venner av deg har familie som har mistet noen de er glad i. Plutselig, blir noen i din nærmeste krets alvorlig syk. Du drar til sykehuset, men der er det allerede fult av pasienter. De har rett og slett ikke kapasitet til å hjelpe nå, de er underbemannet og jobber overtid. Kapasiteten er sprengt. Etterhvert som kapasiteten blir sprengt, stiger frykten blant alle, spesielt de med psykiske problemer. Uro blant folket stiger, hvorfor ble det ikke satt restriksjoner roper de? Hva er galt med regjeringen? Sykepleierne på sykehuset orker ikke å jobbe mer, de er utslitte. Legene drar hjem for å passe på sin famile. Du kan selv tenke videre hvordan dette ville utspilt seg videre. Er det en risk du mener er verdt å ta? Her er allerede rapportert fra svergie. Det er en del av livet at bestemor på 92 går bort. Hvorfor er det verre at hun går bort av korona enn av en hvilken som helst annen virussykdom? Min farfar gikk bort med lungebetennelse for noen år siden. En ganske naturlig død for en gammel mann. Noen har jo smittet han så han ble syk. Skal jeg bære nag til den som gjorde at han ble syk? Slik er det blitt. Får du korona blir du nærmest ansett som en morder. Beskrivelsen din for øvrig er litt for dramatisk til at det henger på greip med korona. Andelen som trenger sykehusinnleggelse er svært lav. I Norge legger vi svært sjelden sykehjemspasienter på sykehus, så de tar ikke opp plass. Jeg har spurt mange, men ingen har noe svar: i 2017/18 lå det 7600 pasienter på norske sykehus med influensa (I løpet av ca 6 mnd). Ikke et ord i media om at det førte til helsekrise. Nå har ca 2000 pasienter totalt vært innlagt med korona, på nesten 1 år. Og det stenges ned over en lav sko? Med bakgrunn i at det straks er krise. Er det ingen som synes det skurrer? Her kan du feks lese om barn som måtte på pustemaskin pga rs- virus i Norge i 2017: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/OMJQO/flere-tusen-innlagt-etter-kraftig-influensa Hvis man leser litt gamle artikler fra Sverige, så vil du se at det er ikke unikt at det er fullt på sykehusene der. Det har vært fullt i influensasesonger før. Les litt fra sesongen 17/18 feks. Sverige har (i likhet med Norge) mangel på sykepleiere. Det er ikke noe nytt som har skjedd under korona. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mima Skrevet 8. januar 2021 #68 Del Skrevet 8. januar 2021 Og 100% av befolkningen i nord Korea stemte på Kim jong-un ... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
XaoS Skrevet 9. januar 2021 Forfatter #69 Del Skrevet 9. januar 2021 mima skrev (1 time siden): Og 100% av befolkningen i nord Korea stemte på Kim jong-un ... Jepp. Klassisk rop om diktatur. Det holder ikke. Vi ser forbi skrekkscenarioet deres. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Turid truseløs Skrevet 9. januar 2021 #70 Del Skrevet 9. januar 2021 Jaybird skrev (2 timer siden): Bedre enn ingenting, vil nok mange tenke. Bedre enn å fortsette slik samfunnet er i dag. Og hvordan blir egentlig en vaksine utprøvd? Hvis du vil ha en god innføring i hvordan vaksinen er blitt utprøvd kan jeg anbefale sykepleierpodden sin epispde om vaksinen. Den forklarer godt hvordan vaksinen er utprøvd og hvorfor dette ikke er hastverkarbeid på bekostning av kvalitet. Den forklarer også coronavaksinen vs svineinfluensa vaksinen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.E Skrevet 9. januar 2021 #71 Del Skrevet 9. januar 2021 (endret) PetterKanin skrev (3 timer siden): Spredningen i Sverige kom i stor grad fra eldreomsorgen. Det at vi har så høy ledighet og så mange konkurstruede bedrifter taler for seg. Spredningen i Sverige kommer selvfølgelig av at de har hatt lite tiltak og smittevernsregler. Et virus spres alle steder der mennesker har kontakt, og få tiltak har stoppet kunnet dette. Smitten ble brakt inn til sykehjem fra ansatte og besøkende. Har smitten spredd seg ut fra sykehjemmene ? Ja demente på rømmen som flyr ute og sper smitte ..Du mente det vel sikkert ikke akkurat sånn , men det er slik det står da. Spredningen kom fra eldreomsorgen, og det det er feil... Spredningen kom til eldreomsorgen. Selvfølgelig kan ansatte ta med seg videre ut igjen , men hovedsakelig er jo problemet med all smitten som kom inn. Fatalt... Endret 9. januar 2021 av J.E 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 9. januar 2021 #72 Del Skrevet 9. januar 2021 J.E skrev (5 timer siden): Spredningen i Sverige kommer selvfølgelig av at de har hatt lite tiltak og smittevernsregler. Et virus spres alle steder der mennesker har kontakt, og få tiltak har stoppet kunnet dette. Smitten ble brakt inn til sykehjem fra ansatte og besøkende. Har smitten spredd seg ut fra sykehjemmene ? Ja demente på rømmen som flyr ute og sper smitte ..Du mente det vel sikkert ikke akkurat sånn , men det er slik det står da. Spredningen kom fra eldreomsorgen, og det det er feil... Spredningen kom til eldreomsorgen. Selvfølgelig kan ansatte ta med seg videre ut igjen , men hovedsakelig er jo problemet med all smitten som kom inn. Fatalt... Sverige har hatt mye smitteverntiltak de også, selv om de ikke stengte ned skoler slik vi gjorde. Hadde Sverige fått stoppet spredningen i eldreomsorgen ville det vært langt mindre spredning også utenfor, samt færre døde eldre. Nå vil noe av dødsfall blant eldre i Sverige korrigere seg da færre vil være svake nok til å dø av andre sykdommer i den nærmeste fremtid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mima Skrevet 9. januar 2021 #73 Del Skrevet 9. januar 2021 XaoS skrev (7 timer siden): Jepp. Klassisk rop om diktatur. Det holder ikke. Vi ser forbi skrekkscenarioet deres. Jeg bare nevnte det:) Men det er jo ikke noe skrekkscenario man venter på, det er allerede totalitære lover og Erna fungerer litt som en diktator nå. Om det så er midlertidig så er det iallefall slik situasjonen er akkurat nå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fungerende Skrevet 9. januar 2021 #74 Del Skrevet 9. januar 2021 Litt spesielt at 7 av 10 er enige i tiltakene når tidligere undersøkelser har vist at 6 av 10 bryter karantene og isolasjon. Fine folk de som er enige i tiltakene, men bare lar være å følge dem selv. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky Skrevet 9. januar 2021 #75 Del Skrevet 9. januar 2021 (endret) mima skrev (8 timer siden): Jeg bare nevnte det:) Men det er jo ikke noe skrekkscenario man venter på, det er allerede totalitære lover og Erna fungerer litt som en diktator nå. Om det så er midlertidig så er det iallefall slik situasjonen er akkurat nå. Dette er skrekksenarioet til våre regjering og flere av oss her inne. Verdt å se. Tenker du dette alternativet er bedre? Virkelig, fortsatt? "This is not only old people" "We have to choose between patients" De trenger rundt 3 - 5 stykk personal på en pasient. De må sjekkes hele tiden. De er allerede nå på bristepunktet. Jeg kan virkelig ikke fatte at du fortsatt kommer med disse tåpelige utsagnene. Det hårreisende!!!! Endret 9. januar 2021 av Becky stigende sinne 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 9. januar 2021 #76 Del Skrevet 9. januar 2021 Becky skrev (3 minutter siden): Dette er skrekksenarioet til våre regjering og flere av oss her inne. Verdt å se. Tenker du dette alternativet er bedre? Virkelig, fortsatt? eller dette: https://abc7chicago.com/los-angeles-county-ambulance-la-hospital-waiting-times-covid-coronavirus/9377884/ 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2ro Skrevet 9. januar 2021 #77 Del Skrevet 9. januar 2021 (endret) Becky skrev (3 minutter siden): Dette er skrekksenarioet til våre regjering. Verdt å se. Skremmende, de er i 20,30, 40 årene også. Vi skal være så takknemlig for at vi har klart å hindre dette så langt. Endret 9. januar 2021 av 2ro 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky Skrevet 9. januar 2021 #78 Del Skrevet 9. januar 2021 2ro skrev (3 minutter siden): Skremmende, de er i 20,30, 40 årene også. Vi skal være så takknemlig for at vi har klart å hindre dette så langt. Ja, virkelig!! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mima Skrevet 9. januar 2021 #79 Del Skrevet 9. januar 2021 (endret) Becky skrev (1 time siden): Dette er skrekksenarioet til våre regjering og flere av oss her inne. Verdt å se. Tenker du dette alternativet er bedre? Virkelig, fortsatt? "This is not only old people" "We have to choose between patients" De trenger rundt 3 - 5 stykk personal på en pasient. De må sjekkes hele tiden. De er allerede nå på bristepunktet. Jeg kan virkelig ikke fatte at du fortsatt kommer med disse tåpelige utsagnene. Det hårreisende!!!! Jeg snakket om skrekkscenario om totalitære lover og diktatur tilstander. Men det er jo allerede her. Endret 9. januar 2021 av mima 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 9. januar 2021 #80 Del Skrevet 9. januar 2021 mima skrev (5 minutter siden): Jeg snakket om skrekkscenario om totalitære lover og diktatur tilstander. Men det er jo allerede her. det er jo ikke det. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg