Gå til innhold

Kan hvite oppleve rasisme?

Anbefalte innlegg

Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

En tur på t-banen (ble advart av venninner, men tenkte de var fanatiske og lettskremte) fikk jeg ekle blikk, kommentarer slengt, seksuelle trakasserende bemerkninger mm - og alt gikk på hudfarge og blondt hår. Gå gatelangs i Brooklyn med shorts som hvit er en liten prøvelse opplevde jeg. Jeg skjønte raskt at som hvit var det bare å slå blikket i bakken, for møtte jeg blikket for lenge på en som skulle forsvare noe ovenfor meg skapte det fort støy. Og det rare var (tok t-banen mye) at det skjedde jevnlig rundt meg hele tiden og ingen tilskuere sa noe. 

Anonymkode: b6c27...e5c

Jeg har vært MYE i USA. Gått i kjoler, skjørt og shorts. Har aldri opplevd rasisme der. Ikke en pøkk som har sagt noe. Ikke her til lands heller. 
Viser du usikkerhet med kroppspråket eller noe siden du var et lett bytte? 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 7.1.2021 den 15.02):

https://www.an.no/altsa-hvordan-troste-et-gratende-barn-pa-en-ikke-hvit-mate/o/5-4-1099337

Det handler om at hvite barn gråter på en akseptabel måte, hvilket er uttrykk for hvit overlegenhetsideologisk rasisme. 

Anonymkode: 53655...bb8

Jeg synes også dette her er et interessant utspill fra Sandra Fylkesnes: «Hva mener man egentlig med kulturelt mangfold? Et bilde tegner seg. Det handler om «de andre», ikke oss. Internasjonalt handler det om ikke-hvite, fattige og generelt «folk som er mindre smarte enn et antatt oss». Dette går også igjen i norsk kontekst.»

Slik hun forklarer kulturelt mangfold gis det et innhold som ikke er åpenbart ut fra ordene uttrykket er sammensatt av. I en diskusjon der hun omtaler kulturelt mangfold risikerer man dermed å snakke forbi hverandre fordi hun opererer med en spesiell faglig forståelse av ordsammensetningen.

Leser man litt rundt på nettet kulturelt mangfold, tegner det seg raskt et bilde av at Sandra Fylkesnes tar feil. Kulturelt mangfold handler om alt hva et samfunn rommer. Her i Norge gjelder det i aller høyeste grad også norsk kultur. Nordmenn er ikke ekskludert fra det det kulturelle mangfoldet, slik Fylkesnes gir uttrykk for. Hvis det er sånt hun lærer bort i undervisningen sin, vil det si at studentene blir utsatt for feilinformasjon fordekt som kunnskap.

Endret av Klossmajor
  • Liker 3
Skrevet

Det kommer vel på en måte an på hvordan man definerer og forstår rasisme. 

Det er klart at alle mennesker, uavhengig av hudfarge og bakgrunn, kan ha fordommer mot andre grupper av mennesker, også hvite. Dette kan falle inn under noen definisjoner av rasisme. Men den type definisjoner underspiller vel litt alvorligheten av rasisme som problem i verden, mener jeg. 

Om man derimot ser på rasisme som større strukturer i samfunnet, og tar med historie og makt etc. i definisjonen, så mener jeg vel klart og tydelig at hvite ikke kan oppleve rasisme. Rasisme (og det biologiske konseptet "rase" som fortsatt henger igjen mange steder) henger sterkt sammen med historien rundt europeisk imperialisme, og der satte man hvite mennekser øverst, og rangerte andre "raser" under. Det er klart at de historiske konsekvensene av dette gjør at det blir tullete å sammenligne eventuelle fordommer mot hvite med systematisk undertrykkelse. 

Men på den anne side er det mange ulike situasjoner rundt om i verden og det er ikke i alle sammenhenger det å ha hvit hud har vært nok til å bli sett på som "hvit". 

Skrevet
lisla skrev (7 minutter siden):

Det kommer vel på en måte an på hvordan man definerer og forstår rasisme. 

Det er klart at alle mennesker, uavhengig av hudfarge og bakgrunn, kan ha fordommer mot andre grupper av mennesker, også hvite. Dette kan falle inn under noen definisjoner av rasisme. Men den type definisjoner underspiller vel litt alvorligheten av rasisme som problem i verden, mener jeg. 

Om man derimot ser på rasisme som større strukturer i samfunnet, og tar med historie og makt etc. i definisjonen, så mener jeg vel klart og tydelig at hvite ikke kan oppleve rasisme. Rasisme (og det biologiske konseptet "rase" som fortsatt henger igjen mange steder) henger sterkt sammen med historien rundt europeisk imperialisme, og der satte man hvite mennekser øverst, og rangerte andre "raser" under. Det er klart at de historiske konsekvensene av dette gjør at det blir tullete å sammenligne eventuelle fordommer mot hvite med systematisk undertrykkelse. 

Men på den anne side er det mange ulike situasjoner rundt om i verden og det er ikke i alle sammenhenger det å ha hvit hud har vært nok til å bli sett på som "hvit". 

Noe av det problematiske med en innfallsvinkel der man ser ting fra et slikt overordnet perspektiv er at man mister syne av individet. Man ser bare de store gruppene, tillegger dem meninger på gruppenivå og ender opp med en generaliserende virkelighetsoppfatning farlig nær nettopp et rasehierarkisk verdensbilde. Tar man for seg alle de individuelle historiene som ligger bak det store bildet, vil det gjerne åpenbare seg nyanser som viser at maktforhold ikke nødvendigvis følger den klare linjen tegnet opp i et makroperspektiv.

Skrevet

Ryddet for brukerangrep. 

_popcorn_, mod

Skrevet
Fru Uperfekt skrev (3 timer siden):

Tuller du? 

Prøv noen år i et land hvor folk stort sett er mer melaninrike

Merker jeg har fullstendig aversjon mot utrykket "melaninrik".  Herregud, de er mørke i huden!   

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er riktig så forkastelig at dette amerikanske tøvet har fått innpass på et norsk universitet, og jeg er redd dette bare er begynnelsen. OsloMet er jo fra før kjent som det rene dårehus, og Fylkesnes understreker dette ytterligere. Det jeg synes er merkelig, er hvordan norsk og europeisk historie generelt blir kolonisert av amerikansk historie. Deres samfunnsproblemer blir overført til oss, uten forbehold om at vi ikke deler de samme kulturelle og historiske forutsetningene. Det eneste som knytter oss til dem er vår hvite hudfarge. 

Det norske folk må våkne, de må få opp øynene for hva identitetspolitikk er og hva det innebærer, og hvilke konsekvenser det vil ha for oss som nasjon på sikt. For det er ikke slik at mennesker som Sandra Fylkesnes ønsker et Norge slik vi kjenner det, og slik vi er oppvokst med på 80-tallet og forut for det. For Fylkesnes er norsk kultur ukultur, og hvit hud en skam vi tilsynelatende skal gjøre bot for. Og hun er dessverre ikke alene om å mene dette. 

Anonymkode: 53655...bb8

Men hvorfor sitter de og styrer om de mener dette? Hvis jeg ikke likte barn hadde jeg ikke jobbet i barnehage, liksom. 

Anonymkode: 76b00...734

Skrevet
Apocalypte skrev (43 minutter siden):

Merker jeg har fullstendig aversjon mot utrykket "melaninrik".  Herregud, de er mørke i huden!   

Så synd, for deg da.

Å si mørk/melarinrik spiller da ingen rolle så lenge det er forståelig for de fleste

Skrevet
Fru Uperfekt skrev (43 minutter siden):

Så synd, for deg da.

Å si mørk/melarinrik spiller da ingen rolle så lenge det er forståelig for de fleste

Det er forståelig at det går an å reagere på et uttrykk som antyder at personer med mer brune pigmenter i huden besitter noe av større verdi enn de med mindre brune pigmenter, og som samtidig antyder at sistnevnte er fattigere/har underskudd på noe som ellers kan beskrives som rikdom.

Skrevet

Ryddet for krenkende innlegg. 

_popcorn_, mod

Skrevet
Klossmajor skrev (32 minutter siden):

Det er forståelig at det går an å reagere på et uttrykk som antyder at personer med mer brune pigmenter i huden besitter noe av større verdi enn de med mindre brune pigmenter, og som samtidig antyder at sistnevnte er fattigere/har underskudd på noe som ellers kan beskrives som rikdom.

Jeg nekter å bli kalt hvit, herved vil jeg vil kalles melinanfattig. :laugh:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.1.2021 den 19.22):

wow jeg viste ikke dette. Abid Raja er jo skikkelig rasist!

Du har helt rett, hadde det vært motsatt hadde det blitt skreket rasisme og jobb muligheter ville forsvunnet. Trist det er en slik dobbelmoral i samfunnet. 

Anonymkode: 9c9fc...06c

Vil ikke si at det betyr at han er rasist, han bare gav uttrykk for at familien er det og at det var uaktuelt at han fant en norsk kvinne. 

Kjenner jeg begynner å bli drittlei av hvor utvannet rasisme er blitt... 

Savner rasismen fra 80-90 tallet, da var det ekte rasisme ute å gikk. 

Anonymkode: 08a75...068

• Liker 3
Skrevet
Apocalypte skrev (1 time siden):

Jeg nekter å bli kalt hvit, herved vil jeg vil kalles melinanfattig. :laugh:

Eventuelt melaninløs eller melaninskrinn, hvis du synes det kler deg bedre.

Skrevet
Klossmajor skrev (2 timer siden):

Eventuelt melaninløs eller melaninskrinn, hvis du synes det kler deg bedre.

Nei fattig blir riktig,  jeg er ikke albino. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
anonym 4545 skrev (På 6.1.2021 den 18.05):

Har aldri helt forstått at utrykket potet/norsk potet kan være så galt å bli kalt 🙂

Det er jo ikke så galt å påpeke at noen er svarte heller da, sånn egentlig, men så det nå en gang slik at det er galt, så da gjør man ikke det. 

Anonymkode: 4ed4d...171

Annonse
Skrevet

Selvsagt, hvit er en rase det også. Når det er sagt så vil ikke en hvit person i Norge kunne oppleve systematisk rasisme - majoriteten av befolkningen er hvit og de som styrer landet vårt er hvite. Det er dog fullt mulig for en nordmann å kunne oppleve systematisk rasisme i land som ligger i Afrika og Asia, hvor majoriteten av befolkningen og de som styrer landet er av en annen rase.

Hverdagsrasisme er dog noe alle kan oppleve, uansett hvor de er eller hvilken rase de har. Jeg bruker et par timer til dagen på å scrolle gjennom videoer på TikTok og jeg har mistet tellingen på antallet videoer laget av mørkhudede i USA som latterliggjør hvite. Har sett alt: En mørkhudet jente ble fornærmet av å få komplimenter av en hvit jente fordi hun mente at hun ikke trengte anerkjennelse av en bomullsdott. En annen jente var sint fordi hun så en mørkhudet gutt var sammen med ei hvit jente, og påsto at den hvite jenta aldri ville kunne gi han det ei mørk jente ville gitt. En mente det var rasistisk å sole seg, og en annen mente at det var rasistisk å høre på sanger hvor n-ordet ble brukt. Har også sett utallige mørkhudede stille spørsmål til om vi hvite har skyldfølelse for hva våre forfedre gjorde mot slavene, fordi det burde vi absolutt ha i deres øyne. Har også sett en håndfull innrømme at de ønsker å hevne seg mot oss. 

Rasisme mot mørkhudede er i mine øyne langt mer alvorlig i dagens samfunn, men det bekymrer meg likevel hvor normalisert denne  hverdagsrasismen mot hvite begynner å bli, spesielt for den yngre generasjonen. Jeg har også fått slengt i trynet opptil flere ganger at jeg ikke burde ha en mening om temaet fordi jeg er hvit. 

• Liker 2
Skrevet
Apocalypte skrev (1 time siden):

Nei fattig blir riktig,  jeg er ikke albino. 

Hva med melaninmoderat, melaninrasjonert eller melaninutfordret?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.1.2021 den 17.45):

Selvfølgelig. Rasisme går begge veier.

Jeg er etnisk norsk og på videgående opplevde jeg rasisme. Noen kalte meg for en norsk potet.

Anonymkode: 9c9fc...06c

Det er vel fint å si. Er det ikke det? En potet er noe som kan brukes til alt, altså smart person. Skjønner ikke hvordan dette kan være rasistisk i det hele tatt.

Anonymkode: 21195...23e

AnonymBruker
Skrevet

Absolutt!! Jeg er norsk og liker best arabiske gutter. Opplever at jeg ikke er bra nok som norsk og blir ikke godtatt av familien da jeg ikke er «født muslim».» Arabere er også veldig rasistiske mot svarte.

Rasisme kan gå alle veier, og ofte er det de som bruker ordet mest om andre som er de mest rasistiske.

Jeg som ung nå legger godt merke til at det er mye innvandrere og det forventes liksom blant unge at du skal kunne ord på arabisk og somalisk osv. Mange norske og svenske ungdommer har også begynt å snakke kebab og adoptere kulturen for å passe inn 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: e42ef...f73

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er vel fint å si. Er det ikke det? En potet er noe som kan brukes til alt, altså smart person. Skjønner ikke hvordan dette kan være rasistisk i det hele tatt.

Anonymkode: 21195...23e

Nei. Når en innvandrer bruker ordet potet om en norsk er det ofte med en nedlatende eller ertende tone. For meg er potet nesten synonym med blåøyd, naiv, lys.. noe som innvandrere ser ned på. Det er ihvertfall det jeg har oppfattet. Men innvandrere er veldig direkte og kaller en spade for en spade. Er du pakkis så sier de det, liksom. Er du kurder så påpeker de ofte store neser. Er du norsk er du en potet. De sier ting rett ut og det oppfattes ofte som sårende, uten at de legger så mye mer i det.

Anonymkode: e42ef...f73

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...