Gå til innhold

Kan hvite oppleve rasisme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Klossmajor skrev (42 minutter siden):

Jeg vil i det hele tatt stille meg kritisk til om noen har grunnlag for å kunne hevde seg utsatt for systemisk rasisme i Norge. At man bruker den type uttrykk i USA er en ting, men vi her i Norge har en ganske annen historie.

Jeg visste ikke at OsloMet har et studie som heter «hvithetsstudier». Egentlig ganske sjokkerende i grunn. Jeg har vanskelig for å se for meg at de ville vurdert å undervise i «gulhetsstudier» eller «svarthetsstudier».

https://www.document.no/2019/10/05/hva-skattepengene-vare-gar-til-kritiske-hvithetsstudier-og-hvordan-man-troster-barn-pa-en-hvit-og-akseptabel-mate/

 

Anonymkode: 53655...bb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vært privilegert som hvit hele mitt liv uten å oppleve rasisme, helt til jeg ferierte i USA og spesielt i New York. Der fikk jeg virkelig oppleve på huden hvordan rasisme fungerer i praksis, begge veier (men igjen kan det stilles spørsmål rundt høna og egget). En tur på t-banen (ble advart av venninner, men tenkte de var fanatiske og lettskremte) fikk jeg ekle blikk, kommentarer slengt, seksuelle trakasserende bemerkninger mm - og alt gikk på hudfarge og blondt hår. Gå gatelangs i Brooklyn med shorts som hvit er en liten prøvelse opplevde jeg. Jeg skjønte raskt at som hvit var det bare å slå blikket i bakken, for møtte jeg blikket for lenge på en som skulle forsvare noe ovenfor meg skapte det fort støy. Og det rare var (tok t-banen mye) at det skjedde jevnlig rundt meg hele tiden og ingen tilskuere sa noe. Alle var tause og mind your own business. En ekstremkultur som gikk begge veier.

Anonymkode: b6c27...e5c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Beklager, jeg skrev feil. Det riktige navnet er "kritiske hvithetsstudier".

https://afrika.no/artikkel/2019/10/03/for-å-se-rasismen-må-vi-vite-hvordan-hvithet-virker

Her har du en artikkel skrevet av en prefosser på studiet.

Anonymkode: 53655...bb8

Ingressen: «Rasisme handler også om en hvit overlegenhetsideologi - en hvit form for skjult hverdagsrasisme som er såpass internalisert i våre hoder at den kommer til uttrykk i praksiser vi hvite oppfatter som normale og hverdagslige.»

Sjokkerende at et universitet serverer noe sånt generaliserende og spekulativt skvip som dette her. Sandra Fylkesnes ser ut til å ha tatt ordtaket «på seg selv kjenner man andre» litt for bokstavelig. Hun beskriver i grunnen bare seg selv og sine egne følelser om sin hvite overlegenhet.

Hun skriver: «Rase handler om en grupperingslogikk som, i likhet med klasse, har den effekten at den deler grupper av folk inn i et antatt sosialt hierarki. Og det er alltid den gruppen som foretar inndelingen som er plassert på topp.» Dette er jo ganske enkelt ikke sant. Det er absolutt ikke noen automatikk i at en raseinndeling medfører en sosial hierarkisk inndeling. Ikke er det noen automatikk i at den gruppen som foretar inndelingen nødvendigvis plasserer seg selv på topp heller. Gitt hva hun skriver burde ikke studiet fokusere på «hvithet». Det burde fokusere på overlegenhetsideologi....og det kan ta mange forskjellige former.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

De fleste pakistanere er rasister når det kommer til å innlemme en hvit person via giftermål i sin familie. Det blir som regel stor ståhei om en fyr kommer hjem med en hvit dame og sier de skal gifte seg. Er man muslimsk kvinne kan man bare glemme å få gifte seg med en hvit mann. Kun en promille får lov til det blant kvinnene. Det er rasisme, de tåler ikke hvite inngiftet i familien.

Anonymkode: eccfc...031

Det er ikke bare pakistanere men en stor del av de som kommer fra islamske land der den primitive klankulturen styrer, de forakter og hater nordmenn så mye at det bringer skam over familien hvis noen i familien innleder et forhold med en nordmann.

Men nordmennenes penger vil de ha, de vil også leve i et moderne, rikt og fredelig vestlig samfunn mens de samtidig lever i sine parallelsamfunn og samtidig spotter kulturen som har gjort det mulig at de har mat i kjeften.

Hvis deres kultur og religion er så mye bedre så kan man jo undres over at alle kommer fra dysfunksjonelle fattige land, de kan jo bare reise tilbake. Men det er vel ikke så mye penger eller velferdsordninger der de kommer fra, da er det like så greit å snylte på velferden som er generert av vantro nordmenn.  

Anonymkode: 42574...03c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samer er da hvite i huden, de kan oppleve rasisme. Det er nok endel fordommer mot visse østblokk land, vil kalle dette rasisme også. 
Ofte når de snakker om hvite mot andre, så er det veldig USA sentrisk. Det finnes andre folkeslag i verden med hvit hud.

Anonymkode: 2124f...8cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mener dere at hvite kan oppleve rasisme? Kom gjerne med for og imot argumenter

Anonymkode: 87f6f...214

Ja det kan de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Mener dere at hvite kan oppleve rasisme? Kom gjerne med for og imot argumenter

Anonymkode: 87f6f...214

Selvfølgelig. 

Alle kan oppleve rasisme på bakgrunn av sin hudfarge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Samer er da hvite i huden, de kan oppleve rasisme. Det er nok endel fordommer mot visse østblokk land, vil kalle dette rasisme også. 
Ofte når de snakker om hvite mot andre, så er det veldig USA sentrisk. Det finnes andre folkeslag i verden med hvit hud.

Anonymkode: 2124f...8cc

Samer har, i likhet med finner, på fordums rasekart også opplevd å bli klassifisert som mongoloide, dvs gule, hvilket illustrerer ganske greit at hva det vil si å være «hvit» ikke bare handler om hudfarge. Tross alt er ingen hvite, svarte, røde eller gule i huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor skrev (17 timer siden):

Ingressen: «Rasisme handler også om en hvit overlegenhetsideologi - en hvit form for skjult hverdagsrasisme som er såpass internalisert i våre hoder at den kommer til uttrykk i praksiser vi hvite oppfatter som normale og hverdagslige.»

Sjokkerende at et universitet serverer noe sånt generaliserende og spekulativt skvip som dette her. Sandra Fylkesnes ser ut til å ha tatt ordtaket «på seg selv kjenner man andre» litt for bokstavelig. Hun beskriver i grunnen bare seg selv og sine egne følelser om sin hvite overlegenhet.

Hun skriver: «Rase handler om en grupperingslogikk som, i likhet med klasse, har den effekten at den deler grupper av folk inn i et antatt sosialt hierarki. Og det er alltid den gruppen som foretar inndelingen som er plassert på topp.» Dette er jo ganske enkelt ikke sant. Det er absolutt ikke noen automatikk i at en raseinndeling medfører en sosial hierarkisk inndeling. Ikke er det noen automatikk i at den gruppen som foretar inndelingen nødvendigvis plasserer seg selv på topp heller. Gitt hva hun skriver burde ikke studiet fokusere på «hvithet». Det burde fokusere på overlegenhetsideologi....og det kan ta mange forskjellige former.

Det er riktig så forkastelig at dette amerikanske tøvet har fått innpass på et norsk universitet, og jeg er redd dette bare er begynnelsen. OsloMet er jo fra før kjent som det rene dårehus, og Fylkesnes understreker dette ytterligere. Det jeg synes er merkelig, er hvordan norsk og europeisk historie generelt blir kolonisert av amerikansk historie. Deres samfunnsproblemer blir overført til oss, uten forbehold om at vi ikke deler de samme kulturelle og historiske forutsetningene. Det eneste som knytter oss til dem er vår hvite hudfarge. 

Det norske folk må våkne, de må få opp øynene for hva identitetspolitikk er og hva det innebærer, og hvilke konsekvenser det vil ha for oss som nasjon på sikt. For det er ikke slik at mennesker som Sandra Fylkesnes ønsker et Norge slik vi kjenner det, og slik vi er oppvokst med på 80-tallet og forut for det. For Fylkesnes er norsk kultur ukultur, og hvit hud en skam vi tilsynelatende skal gjøre bot for. Og hun er dessverre ikke alene om å mene dette. 

Anonymkode: 53655...bb8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er riktig så forkastelig at dette amerikanske tøvet har fått innpass på et norsk universitet, og jeg er redd dette bare er begynnelsen. OsloMet er jo fra før kjent som det rene dårehus, og Fylkesnes understreker dette ytterligere. Det jeg synes er merkelig, er hvordan norsk og europeisk historie generelt blir kolonisert av amerikansk historie. Deres samfunnsproblemer blir overført til oss, uten forbehold om at vi ikke deler de samme kulturelle og historiske forutsetningene. Det eneste som knytter oss til dem er vår hvite hudfarge. 

Det norske folk må våkne, de må få opp øynene for hva identitetspolitikk er og hva det innebærer, og hvilke konsekvenser det vil ha for oss som nasjon på sikt. For det er ikke slik at mennesker som Sandra Fylkesnes ønsker et Norge slik vi kjenner det, og slik vi er oppvokst med på 80-tallet og forut for det. For Fylkesnes er norsk kultur ukultur, og hvit hud en skam vi tilsynelatende skal gjøre bot for. Og hun er dessverre ikke alene om å mene dette. 

Anonymkode: 53655...bb8

Den sterke innflytelsen fra USA virker å medføre at narrativet om historien om «Den nye verden» nesten oppfattes ensbetydende med USAs historie. Fokuset blir snevert når man ikke får nyansert bildet med også spansk og portugisisk kolonisering av Amerika. Ikke det at spanjolenes inntog i Amerika var noe mindre brutalt, men over tiden har ikke de spanske og portugisiske koloniene samme rigide rasesegregeringspolitikk som utviklet seg i USA. Særlig gjelder det portugiserne som førte en politikk i sine kolonier i Amerika og Afrika der portugiserne blandet seg med de innfødte. Det har igjen ført til at de ikke har det samme motsetningsfylte forholdet mellom svarte og hvite som man fortsatt opplever i USA. Den siste tidens «negrito»-kontrovers i Storbritannia mellom det engelske fotballforbundet og Edinson Cavani er ganske illustrerende for forskjellene. Sett fra den spansk- og portugisisktalende verden framstår saken som uforståelig, fordi de har evnet å unngå det samme motsetningsforholdet mellom svarte og hvite. Kanskje burde man heller rette noe av fokuset mot den delen av verden for å lære unngå det polariseringsforholdet woke-bevegelsen fra USA fører med seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Mener dere at hvite kan oppleve rasisme? Kom gjerne med for og imot argumenter

Anonymkode: 87f6f...214

Ja.

Hvem som er regnet som hvit er og forskjellig fra land til land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Nordmenn kan oppleve rasisme i Norge, men ikke systemisk rasisme. Det er enkelte forskrudde personer på venstresiden i norsk politikk som mener hvite ikke kan oppleve rasisme at all, dessverre. Disse ønsker å monopolisere rasisme, og bruker rasisme som et konstant skyts mot hvite og det vestlige. Det å kunne kreve enerett på å bli utsatt for rasisme er et mektig politisk og ideologisk verktøy - all den tid det å bli stemplet som rasist kan få enorme sosiale konsekvenser. Man står i fare for å miste nettverk, jobb osv. Derfor er det av stor interesse for enkelte å monopolisere retten til og føle seg utsatt for rasisme, og retten til å kunne bruke rasisme mot meningsmotstandere. På grunn av dette har man strukket seg langt på venstresiden for å omdefinere rasismekonseptet, blant annet gjennom kritisk raseteori. 

Man har blant annet et eget fag på OsloMet som heter "hvithetsstudier", hvor det undervises i at alle hvite er rasister utelukkende på grunn av sin hvite hud. Blant annet skrev en professor om hvordan hvite barn gråter på en rasistisk måte.

Det disse forskrudde menneskene ikke ser, er at hele konseptet med at hvite ikke kan oppleve rasisme, ER rasisme i seg selv. Hele ideen er rasistisk. Dessuten sedimenterer ideen et skille basert på hudfarge, og skaper et vi/dere-forhold. Hvordan skal rasisme bekjempes med rasisme? 

-H

Anonymkode: 53655...bb8

Hva er forskjellen på hvordan en gråter, basert på mengden melamin i huden? Har du link til dette?

Merker jeg ble vel forveten her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har flere ganger blitt beskyldt for å være rasist bare fordi jeg er hvit, noe jeg i utgangspunktet ikke er.
Det er også rasisme, å tillegge noen meninger siden de er av en viss hudfarge.
Opplever stadig at jeg må veie mine ord nøye når jeg snakker med personer av annen hudfarge siden dersom jeg sier en ting som kan tolkes feil så blir det tolket feil uavhengig av hva jeg egentlig mener.

Anonymkode: 6d469...782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Nei hvite kan ikke oppleve rasisme.

Anonymkode: ed15a...aa9

Tuller du? 

Prøv noen år i et land hvor folk stort sett er mer melaninrike

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym 4545 skrev (20 timer siden):

Har aldri helt forstått at utrykket potet/norsk potet kan være så galt å bli kalt 🙂

Ikke jeg heller, men skjønner at det er brukt rasistisk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Da jeg bodde i Asia, opplevde jeg rasisme. Taxier ville ikke stoppe for meg, butikkmedarbeidere lo og fniste av meg. Folk generelt prøvde alltid å få meg til å betale mer enn andre for den samme varen/tjenesten. 

Selv om jeg er hvit, er jeg ikke rik eller arrogant - noe det så ut til at de var overbevist om at jeg var, basert på hudfarge. 

Anonymkode: cbac3...364

Det er helt normalt, og endel blir sjokka når de skjønner at du faktisk kan språket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

wow jeg viste ikke dette. Abid Raja er jo skikkelig rasist!

Du har helt rett, hadde det vært motsatt hadde det blitt skreket rasisme og jobb muligheter ville forsvunnet. Trist det er en slik dobbelmoral i samfunnet. 

Anonymkode: 9c9fc...06c

Slekten hans har i hvert fall ekstremt ekskluderende holdninger. Abid Raja selv, har etter hvert vist seg som en sjeldent progressiv og brobyggende person til å være norskpakistaner. Man må huske på at Pakistan er et land ikke bare preget av holdningene islam fører med seg, men de er også preget av kastesystemet fra deres indiske arv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (37 minutter siden):

Hva er forskjellen på hvordan en gråter, basert på mengden melamin i huden? Har du link til dette?

Merker jeg ble vel forveten her.

https://www.an.no/altsa-hvordan-troste-et-gratende-barn-pa-en-ikke-hvit-mate/o/5-4-1099337

Det handler om at hvite barn gråter på en akseptabel måte, hvilket er uttrykk for hvit overlegenhetsideologisk rasisme. 

Anonymkode: 53655...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

https://www.an.no/altsa-hvordan-troste-et-gratende-barn-pa-en-ikke-hvit-mate/o/5-4-1099337

Det handler om at hvite barn gråter på en akseptabel måte, hvilket er uttrykk for hvit overlegenhetsideologisk rasisme. 

Anonymkode: 53655...bb8

Alle barn gråter på en akseptabel måte og må møtes med det for øye.

Har trøstet både hvite, somaliske, nigerianske osv barn men har aldri slått meg at det er forskjell utifra hudfarge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Blant annet skrev en professor om hvordan hvite barn gråter på en rasistisk måte.

Anonymkode: 53655...bb8

Tydeligvis en som har valgt feil utdanning. 

21 hours ago, AnonymBruker said:

Prøv som norsk kvinne å gift deg inn i familien til en muslimsk familie uten å konvertere...

Anonymkode: 04b9d...16c

Det kommer da vitterlig an på hvor muslimsk man er. Ikke alle muslimer er praktiserende. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...