Gå til innhold

Kan hvite oppleve rasisme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mener dere at hvite kan oppleve rasisme? Kom gjerne med for og imot argumenter

Anonymkode: 87f6f...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig. 
Er ingen som er så rasistiske som spesielt afro-amerikanere. 

Anonymkode: 88e00...8ad

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal vi komme med for- og motargumenter? Forsøker du å skape debatt, eller noe?

Det er liksom ingen tvil overhodet på at alle kan oppleve å bli utsatt for rasisme, så jeg skjønner ikke hvorfor du spør.

Anonymkode: a6852...700

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste pakistanere er rasister når det kommer til å innlemme en hvit person via giftermål i sin familie. Det blir som regel stor ståhei om en fyr kommer hjem med en hvit dame og sier de skal gifte seg. Er man muslimsk kvinne kan man bare glemme å få gifte seg med en hvit mann. Kun en promille får lov til det blant kvinnene. Det er rasisme, de tåler ikke hvite inngiftet i familien.

Anonymkode: eccfc...031

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig. Rasisme går begge veier.

Jeg er etnisk norsk og på videgående opplevde jeg rasisme. Noen kalte meg for en norsk potet.

Anonymkode: 9c9fc...06c

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det, i miljøer med bare mørke (når vi snakker hvit eller mørk her). Følt meg svært uvedkommen. Og på feil sted. Som ett utskudd. Kan bare forestille meg hvordan d føles i ett samfunn å være «en av få»...

Anonymkode: 74d0d...4c0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja åsså opplevde jeg rasisme fra min kjærestes mor da jeg var ungdom. Han fra Iran . Moren skrek hore etter meg. Hvite stygge hore. Hun hadde og sagt han fikk bruke meg til sex men IKKE bli forelsket å IKKE noe  forlovelse . Tenkte ikke mye på forlovelse da jeg men d streifet henne tydeligvis ...

Anonymkode: 74d0d...4c0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det litt i Øst-Asia. Men de er mye verre mot svarte enn hvite. 

Anonymkode: 54b03...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men systematisk rasisme opplever vi jo ikke.

Dog må jeg si enkelte, spesielt melaninrike som er veldig engasjert i antirasisme og politikk har en sterk og etter min mening ugrei tendens til å dele opp i «sort/hvit». Jeg blir ofte satt rett i båsen «hvit feminist», «hvit», «hvit dittogdatt» uansett hva jeg måtte mene. 

Jeg er liksom «dem», og det fatter jeg ikke hensikten med.

Er ikke poenget å fjerne de barrierene? 🤷‍♀️

Jeg er MEG, jeg snakker ikke på vegne av andre - hverken hvite, barn, homofile nr 3 eller 473643 - eller naboen fra Rwanda. 

Anonymkode: 1313f...292

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, men systematisk rasisme opplever vi jo ikke.

Dog må jeg si enkelte, spesielt melaninrike som er veldig engasjert i antirasisme og politikk har en sterk og etter min mening ugrei tendens til å dele opp i «sort/hvit». Jeg blir ofte satt rett i båsen «hvit feminist», «hvit», «hvit dittogdatt» uansett hva jeg måtte mene. 

Jeg er liksom «dem», og det fatter jeg ikke hensikten med.

Er ikke poenget å fjerne de barrierene? 🤷‍♀️

Jeg er MEG, jeg snakker ikke på vegne av andre - hverken hvite, barn, homofile nr 3 eller 473643 - eller naboen fra Rwanda. 

Anonymkode: 1313f...292

Vel, det er jo rasistisk av dem 

Anonymkode: 9c9fc...06c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og jeg har ofte blitt kalt «puta» (hore), dum potet osv. Maaaaaange ganger.

Har blitt antatt å være hore fra en god porsjon nasjonaliteter på vegne av hudfarge.

Faktisk fortalte ei på et krisesenter jeg var frivillig på at hun var så overrasket over at jeg og den andre gikk vanlig kledd.

Hun hadde nemlig blitt fortalt at alle vestlige/norske jenter var horete, og gikk  horete kledd.....vi bare...😳 Hvem må på krisesenter igjen sa du? 🙈 Hun synes ikke selv de holdningene var uheldige der og da. 

Anonymkode: 1313f...292

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vel, det er jo rasistisk av dem 

Anonymkode: 9c9fc...06c

Ja, teoretisk er det jo det. Rart de ikke ser det selv 🤷‍♀️

Anonymkode: 1313f...292

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, og jeg har ofte blitt kalt «puta» (hore), dum potet osv. Maaaaaange ganger.

Har blitt antatt å være hore fra en god porsjon nasjonaliteter på vegne av hudfarge.

Faktisk fortalte ei på et krisesenter jeg var frivillig på at hun var så overrasket over at jeg og den andre gikk vanlig kledd.

Hun hadde nemlig blitt fortalt at alle vestlige/norske jenter var horete, og gikk  horete kledd.....vi bare...😳 Hvem må på krisesenter igjen sa du? 🙈 Hun synes ikke selv de holdningene var uheldige der og da. 

Anonymkode: 1313f...292

Uff :( det du har opplevd er ikke greit.. Media burde sette søkelys på rasisme mot hvite også. 

Anonymkode: 9c9fc...06c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, teoretisk er det jo det. Rart de ikke ser det selv 🤷‍♀️

Anonymkode: 1313f...292

Si det til dem? De er jo rasistiske når de holder på slik

Anonymkode: 9c9fc...06c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn kan oppleve rasisme i Norge, men ikke systemisk rasisme. Det er enkelte forskrudde personer på venstresiden i norsk politikk som mener hvite ikke kan oppleve rasisme at all, dessverre. Disse ønsker å monopolisere rasisme, og bruker rasisme som et konstant skyts mot hvite og det vestlige. Det å kunne kreve enerett på å bli utsatt for rasisme er et mektig politisk og ideologisk verktøy - all den tid det å bli stemplet som rasist kan få enorme sosiale konsekvenser. Man står i fare for å miste nettverk, jobb osv. Derfor er det av stor interesse for enkelte å monopolisere retten til og føle seg utsatt for rasisme, og retten til å kunne bruke rasisme mot meningsmotstandere. På grunn av dette har man strukket seg langt på venstresiden for å omdefinere rasismekonseptet, blant annet gjennom kritisk raseteori. 

Man har blant annet et eget fag på OsloMet som heter "hvithetsstudier", hvor det undervises i at alle hvite er rasister utelukkende på grunn av sin hvite hud. Blant annet skrev en professor om hvordan hvite barn gråter på en rasistisk måte.

Det disse forskrudde menneskene ikke ser, er at hele konseptet med at hvite ikke kan oppleve rasisme, ER rasisme i seg selv. Hele ideen er rasistisk. Dessuten sedimenterer ideen et skille basert på hudfarge, og skaper et vi/dere-forhold. Hvordan skal rasisme bekjempes med rasisme? 

-H

Anonymkode: 53655...bb8

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, prøv å bo i Afrika så får du oppleve det. Svarte vil selvsagt benekte det.

Anonymkode: 5d1a9...783

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rasisme går alle veier.

Prøv som norsk kvinne å gift deg inn i familien til en muslimsk familie uten å konvertere...

Bare for å ta ett eksempel.

Anonymkode: 04b9d...16c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte ser du muslimske kvinner med sjal sammen med en norsk mann?

Anonymkode: 04b9d...16c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei hvite kan ikke oppleve rasisme.

Anonymkode: ed15a...aa9

🤣🤣🤣

Anonymkode: 04b9d...16c

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...