Gå til innhold

Kan hvite oppleve rasisme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ja, men systematisk rasisme opplever vi jo ikke.

Dog må jeg si enkelte, spesielt melaninrike som er veldig engasjert i antirasisme og politikk har en sterk og etter min mening ugrei tendens til å dele opp i «sort/hvit». Jeg blir ofte satt rett i båsen «hvit feminist», «hvit», «hvit dittogdatt» uansett hva jeg måtte mene. 

Jeg er liksom «dem», og det fatter jeg ikke hensikten med.

Er ikke poenget å fjerne de barrierene? 🤷‍♀️

Jeg er MEG, jeg snakker ikke på vegne av andre - hverken hvite, barn, homofile nr 3 eller 473643 - eller naboen fra Rwanda. 

Anonymkode: 1313f...292

Selvfølgelig kan hvite oppleve systemisk rasisme. Det er bare å reise til land som er ikke-hvite det. 

Anonymkode: 4ca4e...d86

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, selvfølgelig! Min datter er en av få etnisk norske i sin klasse, og hun ble mobbet, ikke fordi hun er norsk, men fordi hun ikke er muslim. Det er vel rasistisk det også?

Anonymkode: 3dba2...b1a

Det er rasisme din datter har opplevd ja.

Hadde en muslim blitt mobbet fordi han var en muslim og ikke en kristen så hadde nesten alle i Norge vært enig det hadde vært rasisme.

Så det er såklart rasisme når hun blir mobbet for å ikke være muslim. 

Anonymkode: 9c9fc...06c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym 4545 skrev (6 minutter siden):

Selvfølgelig det er mye rasisme mot hvite,

Synes bare at ordet potet blir for dumt å bruke /bli krenket av når vi snakker om rasisme.

Hvorfor det?

Hadde det vært motsatt, hadde en etnisk norsk kalt en innvandrer for potet så hadde folk ment det var rasisme

Anonymkode: 9c9fc...06c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker said:

Mener dere at hvite kan oppleve rasisme? Kom gjerne med for og imot argumenter

Anonymkode: 87f6f...214

Er dette leksen din? 

Anonymkode: 6db02...770

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja, prøv å bo i Afrika så får du oppleve det. Svarte vil selvsagt benekte det.

Anonymkode: 5d1a9...783

Det avhenger veldig av hvilket land man befinner seg i. Hvordan kolonitiden oppfattes varierer en god del fra sted til sted. F.eks var belgisk innblanding i Afrika langt mer uheldig enn portugisernes. Samtidig har en del dårligere erfaringer med selvstyre enn hvordan situasjonen var som koloni. Kinesernes inntog i Afrika er ikke nødvendigvis mer ønsket enn europeisk innflytelse heller. Men mange erkjenner at de vil klare seg dårligere uten utenlandske investeringer. Jeg har blitt fortalt gjentatte ganger (av svarte) at det er en slags utbredt holdning der nede om at hvite er mindre korrupte og mer i stand til å fikse ting enn deres egne politikere er. Så du kan nok oppleve å bli behandlet bedre enn hva lokale blir. I hvert fall av de som får dollartegn i øya av å se en hvit mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja, selvfølgelig! Min datter er en av få etnisk norske i sin klasse, og hun ble mobbet, ikke fordi hun er norsk, men fordi hun ikke er muslim. Det er vel rasistisk det også?

Anonymkode: 3dba2...b1a

Det er i hvert fall sjåvinistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja, selvfølgelig! Min datter er en av få etnisk norske i sin klasse, og hun ble mobbet, ikke fordi hun er norsk, men fordi hun ikke er muslim. Det er vel rasistisk det også?

Anonymkode: 3dba2...b1a

Selvfølgelig!

Anonymkode: 1391d...42b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Nordmenn kan oppleve rasisme i Norge, men ikke systemisk rasisme. Det er enkelte forskrudde personer på venstresiden i norsk politikk som mener hvite ikke kan oppleve rasisme at all, dessverre. Disse ønsker å monopolisere rasisme, og bruker rasisme som et konstant skyts mot hvite og det vestlige. Det å kunne kreve enerett på å bli utsatt for rasisme er et mektig politisk og ideologisk verktøy - all den tid det å bli stemplet som rasist kan få enorme sosiale konsekvenser. Man står i fare for å miste nettverk, jobb osv. Derfor er det av stor interesse for enkelte å monopolisere retten til og føle seg utsatt for rasisme, og retten til å kunne bruke rasisme mot meningsmotstandere. På grunn av dette har man strukket seg langt på venstresiden for å omdefinere rasismekonseptet, blant annet gjennom kritisk raseteori. 

Man har blant annet et eget fag på OsloMet som heter "hvithetsstudier", hvor det undervises i at alle hvite er rasister utelukkende på grunn av sin hvite hud. Blant annet skrev en professor om hvordan hvite barn gråter på en rasistisk måte.

Det disse forskrudde menneskene ikke ser, er at hele konseptet med at hvite ikke kan oppleve rasisme, ER rasisme i seg selv. Hele ideen er rasistisk. Dessuten sedimenterer ideen et skille basert på hudfarge, og skaper et vi/dere-forhold. Hvordan skal rasisme bekjempes med rasisme? 

-H

Anonymkode: 53655...bb8

Jeg vil i det hele tatt stille meg kritisk til om noen har grunnlag for å kunne hevde seg utsatt for systemisk rasisme i Norge. At man bruker den type uttrykk i USA er en ting, men vi her i Norge har en ganske annen historie.

Jeg visste ikke at OsloMet har et studie som heter «hvithetsstudier». Egentlig ganske sjokkerende i grunn. Jeg har vanskelig for å se for meg at de ville vurdert å undervise i «gulhetsstudier» eller «svarthetsstudier».

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvor ofte ser du muslimske kvinner med sjal sammen med en norsk mann?

Anonymkode: 04b9d...16c

De får selvsagt ikke lov til å gifte seg med hvite norske menn, de bestemmer ofte ikke selv hvem de skal gifte seg med.  Det er almen kjent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvorfor det?

Hadde det vært motsatt, hadde en etnisk norsk kalt en innvandrer for potet så hadde folk ment det var rasisme

Anonymkode: 9c9fc...06c

Potet er en plante. Er det rasisme å kalle noen en rose, gran eller purreløk (ja vet dette er litt utenfor tema) 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig. Rasisme går begge veier.

Jeg er etnisk norsk og på videgående opplevde jeg rasisme. Noen kalte meg for en norsk potet.

Anonymkode: 9c9fc...06c

Jeg også. Og da svarte jeg : vi er alle poteter men, det er kun de beste som blir skrelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mener dere at hvite kan oppleve rasisme? Kom gjerne med for og imot argumenter

Anonymkode: 87f6f...214

Hvite er ikke udødelige vesener, så ja, seff kan hvite oppleve rasisme.

For-argument: Hvite er også mennesker

Synes det er bra nok, jeg. Er jo skikkelig rasistisk å i det hele tatt lure på om hvite kan oppleve rasisisme. Som om det er et spørsmål å i det hele vurdere om hvite er mennesker. Er jo som å lure på om svarte klarer å føle samvittighet, glede eller tristhet. Totalt teit. 

 

 

Anonymkode: 76b00...734

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd å blitt snudd ryggen til og de ville ikke prate med meg. Dette var hvite flyktninger fra et øst-europeisk land for mange år siden. Vi alle hadde barn som begynte i 1. klasse.

Jeg har opplevd å bli oversett av pakistanske mødre. 

Det jeg prøver å ta med meg er at et hvert menneske jeg møter er ikke de menneskene jeg har møtt. Jeg må være åpen og ikke basere meg på tidligere erfaringer.

Anonymkode: 6afb6...f19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

anonym 4545 skrev (20 minutter siden):

Potet er en plante. Er det rasisme å kalle noen en rose, gran eller purreløk (ja vet dette er litt utenfor tema) 🙂

Ja det er det, virker det for deg som det på noen måte er positivt ment?    Auberginer er svarte.  Høres det greit ut om jeg roper din svarte aubergine etter en somalier?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann er hvit. Har jobbet en del i Asia, og møtt rasisme mange ganger. 

Anonymkode: 33060...9ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det var et innslag på TV for noen år siden med Abid Raja. Han fortalte om når han var i hjemlandet med den pakistanske kjæresten sin han hadde funnet i Norge. Slekta hans godtok ikke henne, så han måtte true med at hvis det ikke ble henne, kom han til å gifte seg med ei som var hvit... Da godtok de det.

Litt surrealistisk å være vitne til. Hadde det vært motsatt, hadde neppe personen blitt kulturminister og hatt like mange muligheter. Vedkommende ville blitt kansellert på flekken.

Anonymkode: 8be13...1b5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var et innslag på TV for noen år siden med Abid Raja. Han fortalte om når han var i hjemlandet med den pakistanske kjæresten sin han hadde funnet i Norge. Slekta hans godtok ikke henne, så han måtte true med at hvis det ikke ble henne, kom han til å gifte seg med ei som var hvit... Da godtok de det.

Litt surrealistisk å være vitne til. Hadde det vært motsatt, hadde neppe personen blitt kulturminister og hatt like mange muligheter. Vedkommende ville blitt kansellert på flekken.

Anonymkode: 8be13...1b5

wow jeg viste ikke dette. Abid Raja er jo skikkelig rasist!

Du har helt rett, hadde det vært motsatt hadde det blitt skreket rasisme og jobb muligheter ville forsvunnet. Trist det er en slik dobbelmoral i samfunnet. 

Anonymkode: 9c9fc...06c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apocalypte skrev (3 minutter siden):

Ja det er det, virker det for deg som det på noen måte er positivt ment?    Auberginer er svarte.  Høres det greit ut om jeg roper din svarte aubergine etter en somalier?

I min enkle verden blir det bare komisk med "plante-rasisme". Såpass tull får både hvite, svart med flere tåle,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor skrev (36 minutter siden):

Jeg vil i det hele tatt stille meg kritisk til om noen har grunnlag for å kunne hevde seg utsatt for systemisk rasisme i Norge. At man bruker den type uttrykk i USA er en ting, men vi her i Norge har en ganske annen historie.

Jeg visste ikke at OsloMet har et studie som heter «hvithetsstudier». Egentlig ganske sjokkerende i grunn. Jeg har vanskelig for å se for meg at de ville vurdert å undervise i «gulhetsstudier» eller «svarthetsstudier».

Beklager, jeg skrev feil. Det riktige navnet er "kritiske hvithetsstudier".

https://afrika.no/artikkel/2019/10/03/for-å-se-rasismen-må-vi-vite-hvordan-hvithet-virker

Her har du en artikkel skrevet av en prefosser på studiet.

Anonymkode: 53655...bb8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...