Gå til innhold

Kan hvite oppleve rasisme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nordmenn kan oppleve rasisme i Norge, men ikke systemisk rasisme. Det er enkelte forskrudde personer på venstresiden i norsk politikk som mener hvite ikke kan oppleve rasisme at all, dessverre. Disse ønsker å monopolisere rasisme, og bruker rasisme som et konstant skyts mot hvite og det vestlige. Det å kunne kreve enerett på å bli utsatt for rasisme er et mektig politisk og ideologisk verktøy - all den tid det å bli stemplet som rasist kan få enorme sosiale konsekvenser. Man står i fare for å miste nettverk, jobb osv. Derfor er det av stor interesse for enkelte å monopolisere retten til og føle seg utsatt for rasisme, og retten til å kunne bruke rasisme mot meningsmotstandere. På grunn av dette har man strukket seg langt på venstresiden for å omdefinere rasismekonseptet, blant annet gjennom kritisk raseteori. 

Man har blant annet et eget fag på OsloMet som heter "hvithetsstudier", hvor det undervises i at alle hvite er rasister utelukkende på grunn av sin hvite hud. Blant annet skrev en professor om hvordan hvite barn gråter på en rasistisk måte.

Det disse forskrudde menneskene ikke ser, er at hele konseptet med at hvite ikke kan oppleve rasisme, ER rasisme i seg selv. Hele ideen er rasistisk. Dessuten sedimenterer ideen et skille basert på hudfarge, og skaper et vi/dere-forhold. Hvordan skal rasisme bekjempes med rasisme? 

-H

Anonymkode: 53655...bb8

Forferdelig.. OsloMet er jo rasistiske mot hvite! 

De dømmer jo hvite mennesker ut ifra hudfarge. Det er jo selve definisjonen på rasisme. Jeg syns ytre venstresiden er rasistiske mot hvite mennesker også. 

Det er trist media ikke bryr seg om rasisme mot hvite

Anonymkode: 9c9fc...06c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei hvite kan ikke oppleve rasisme.

Anonymkode: ed15a...aa9

Rasisme er fordommer og diskriminering mot en annen "rase", mot mennesker med en annen hudfarge og etnisitet. Hvite kan så visst oppleve rasisme, og opplever det daglig i mange miljøer. 

Anonymkode: 53655...bb8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri helt forstått at utrykket potet/norsk potet kan være så galt å bli kalt 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle ikke hvite bli utsatt for rasisme? Og det å kalle det "omvendt rasisme" som man kan lese innimellom er tullete, det er rasisme på samme linje som rasisme fra hvite til fargede. 

Det er jo bla bare til å lese div kommentarfelt i aviser, fb og insta. Der er ofte ikke hvite verdt en tøddel🤷‍♀️

Anonymkode: ee45f...941

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Forferdelig.. OsloMet er jo rasistiske mot hvite! 

De dømmer jo hvite mennesker ut ifra hudfarge. Det er jo selve definisjonen på rasisme. Jeg syns ytre venstresiden er rasistiske mot hvite mennesker også. 

Det er trist media ikke bryr seg om rasisme mot hvite

Anonymkode: 9c9fc...06c

Det er fordi media generelt er dominert av venstre. Og ja, deler av venstresiden har mistet bakkekontakten helt. De har blitt truffet av en identitetspolitisk vekkelsesbølge. Heldigvis er det nå stadig flere på venstresiden som har fått øynene opp for hva som foregår, og som har tatt til motmæle. Hele dette surret er importert fra USA. 

Anonymkode: 53655...bb8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan gutter oppleve kjønnsdiskriminering?

JA - men det prates ikke like mye om, og oppleves ikke som et like stort problem.

Der har du svaret på spørsmålet ditt også

Endret av sstinemor
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

anonym 4545 skrev (Akkurat nå):

Har aldri helt forstått at utrykket potet/norsk potet kan være så galt å bli kalt 🙂

Vel hvis en hvit person hadde sagt det til en svart person så hadde det blir dramaskrik og personen hadde blitt uthengt som rasist. 

Så jo utrykket norsk potet er veldig rasistisk mot hvite

Anonymkode: 9c9fc...06c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sstinemor skrev (Akkurat nå):

Kan gutter oppleve kjønnsdiskriminering?

Såklart. Det går begge veier det også. 

Anonymkode: 9c9fc...06c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym 4545 skrev (4 minutter siden):

Har aldri helt forstått at utrykket potet/norsk potet kan være så galt å bli kalt 🙂

Men kanskje du forstår at det å bli voldtatt fordi man er hvit og vantro (norsk hore), ikke er så hyggelig?

Anonymkode: 53655...bb8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er fordi media generelt er dominert av venstre. Og ja, deler av venstresiden har mistet bakkekontakten helt. De har blitt truffet av en identitetspolitisk vekkelsesbølge. Heldigvis er det nå stadig flere på venstresiden som har fått øynene opp for hva som foregår, og som har tatt til motmæle. Hele dette surret er importert fra USA. 

Anonymkode: 53655...bb8

Bra noen tar til motmæle. Rasismen ytre venstre driver med mot hvite personer er ikke greit. 

Anonymkode: 9c9fc...06c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig. Rasisme og nasjonalisme. 

Anonymkode: 0c16c...6de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja definitivt. Jeg har bodd flere år i Kina og opplevd rasisme mange ganger.

Anonymkode: 6443a...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig! Utbredt både i Asia og Afrika. Og i Oslo Øst...

Anonymkode: 1391d...42b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men kanskje du forstår at det å bli voldtatt fordi man er hvit og vantro (norsk hore), ikke er så hyggelig?

Anonymkode: 53655...bb8

Dette også. Norske kvinner er veldig mye mer utsatt for overfallsvoldtekter av innvandrere/asylsøkere/2.generasjon enn sine mørkere medkvinner. Hvorfor det?

Anonymkode: 04b9d...16c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

De fleste pakistanere er rasister når det kommer til å innlemme en hvit person via giftermål i sin familie. Det blir som regel stor ståhei om en fyr kommer hjem med en hvit dame og sier de skal gifte seg. Er man muslimsk kvinne kan man bare glemme å få gifte seg med en hvit mann. Kun en promille får lov til det blant kvinnene. Det er rasisme, de tåler ikke hvite inngiftet i familien.

Anonymkode: eccfc...031

Det er vanlig blant norskpakistanere at de helst vil at andre av samme opphav holder seg til sine egne. Jeg har blitt fortalt av norskpakistanere at det ikke er nordmenn de motsetter seg mest å få inn i familien. Antipatien er mye større overfor svarte, uansett om de er rettroende muslimer eller ei. Jeg ble fortalt at de ville ha vanskeligere for å presentere for familien en somalisk dame med hijab som sin utkårede enn en norsk dame.

Endret av Klossmajor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette også. Norske kvinner er veldig mye mer utsatt for overfallsvoldtekter av innvandrere/asylsøkere/2.generasjon enn sine mørkere medkvinner. Hvorfor det?

Anonymkode: 04b9d...16c

Fordi de er rasistiske mot hvite kvinner. De velger bevist ut etnisk norske kvinner. Det er ren rasisme. Det er en skam at media ikke skriver om det. 

Anonymkode: 9c9fc...06c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da jeg bodde i Asia, opplevde jeg rasisme. Taxier ville ikke stoppe for meg, butikkmedarbeidere lo og fniste av meg. Folk generelt prøvde alltid å få meg til å betale mer enn andre for den samme varen/tjenesten. 

Selv om jeg er hvit, er jeg ikke rik eller arrogant - noe det så ut til at de var overbevist om at jeg var, basert på hudfarge. 

Anonymkode: cbac3...364

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Mener dere at hvite kan oppleve rasisme? Kom gjerne med for og imot argumenter

Anonymkode: 87f6f...214

Denne bølgen hvor vi hvite menn skal ta støyten for alt som har skjedd, vil gå over. Jeg sier ikke at de ikke finnes bedritne hvite menn (og kvinner) - men dette vil etter hvert normalisere seg. Samfunnet vi har på denne kloden kan ikke fungere i lengden hvis vi alle skal bli forferdet over små ting. Vi må kunne kommunisere uten regler. Vi må være ærlige med hverandre. 

På tvers av hudfarge og kjønn. Alle har omtrent den samme bagen med drittsekker. Og de forhåpentligvis få som drar kjønnskortet eller rasismekortet, for egen vinning, vet selv hvem de er.    

Til slutt: De finnes mange rasister og menn som utnytter kvinner. Men historien viser at de taper. De vil etter hvert forsvinne. Det er ren matte. De vil dø ut.  

Endret av MortenMinstelønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men kanskje du forstår at det å bli voldtatt fordi man er hvit og vantro (norsk hore), ikke er så hyggelig?

Anonymkode: 53655...bb8

Selvfølgelig det er mye rasisme mot hvite,

Synes bare at ordet potet blir for dumt å bruke /bli krenket av når vi snakker om rasisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig! Min datter er en av få etnisk norske i sin klasse, og hun ble mobbet, ikke fordi hun er norsk, men fordi hun ikke er muslim. Det er vel rasistisk det også?

Anonymkode: 3dba2...b1a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...