Gå til innhold

Jordskred i Gjerdrum


Snabeltann

Anbefalte innlegg

Namine skrev (10 timer siden):

Prøvde linken nå, Jeg kom inn i alle fall. Sikkert vært nede for moderering. 

Fungerer ikke her nei. Så aner ikke hvilken grunn til at jeg er blokkert. Har aldri vært i den gruppen eller er fra det området engang. Merkelig .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Zebrina skrev (2 timer siden):

Ja har lest det, men det er tre personer i filmen, to på taket og som ligger fremfor dem. Var den som lå fremfor der som jeg lurte på om de virkelig sendte det på tv. 

Hun dama i videoen er hun som ligger på bakken i allefall. Hun sa jo selv at hun hørte at de omtalte henne som hardt skadd eller omkommet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mysticgirl skrev (20 minutter siden):

Hun dama i videoen er hun som ligger på bakken i allefall. Hun sa jo selv at hun hørte at de omtalte henne som hardt skadd eller omkommet.

https://www.tv2.no/a/11871426/
 

Nei, tidligere har de jo sagt at de satt med dyner rundt seg - ergo, de to personene som sitter på taket er dem, som de tidligere har beskrevet. Det var den tredje personen jeg lurte på om det gikk ok med, etter forholdene så klart, eller om media viste film der en var omkommet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amananas skrev (17 timer siden):

All medølelse med de pårørende, og forstår at de spør seg hvorfor ikke mer blir gjort fortere.

Men fra utsiden framstår det rart at mediene publiserer denne kritikken, det virker jo som om de intervjuede ikke forstår hva kvikkleire er eller hvordan den fungerer. De mener det er uforståelig at man må planlegge, fordi leira er jo kald og hard... men hele poenget og faren med kvikkleire er jo at det kan endre seg fort og bli flytende igjen om man bare setter i gang med å grave i den.

Synes derfor mediene burde holdt seg for gode til å publisere denne typen "kritikk".

Enig. Jeg synes det er litt rart at de går i media i stede for å snakke med de som har ansvar for bergingen. Jeg er temmelig sikker på at de får gode grunner til hvorfor de ikke har gått inn i området for å grave. 
Ja - leira er tilsynelatende hard, men vi fikk se det for halvannen uke siden hvor fort dette kan endre seg. Det er ikke mange dager siden letemannskap måtte evakuere ut pgs småras. Så sitter det fremdeles igjen dyr i noen hus også som man risikerer at raser ut hvis man begynner å rote for mye inni der. 

Selvfølgelig er det vondt med familiemedlemmene som fortsatt er der inne, men det kan ikke være slik at folk skal risikere livet for å redde ut døde kropper. 
Det er jo alles beste interesse at de tre siste også blir funnet. 
Jeg tror det er sjokket og fortvilelsen som styrer her og jeg greier ikke bestemme meg for om VG er klikk-kåte, kyniske eller bare utnyttende som publiserer artikkelen. 

Endret av Gasellen
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zebrina skrev (3 timer siden):

Ja har lest det, men det er tre personer i filmen, to på taket og som ligger fremfor dem. Var den som lå fremfor der som jeg lurte på om de virkelig sendte det på tv. 

Jeg er usikker på om hun i videoen kanskje missforstår? Jeg tror ikke det er henne de snakker om i helikopteret ? For hun sitter jo på taket sammen med mannen sin. Ja - hun er skadd men hun sitter jo og ligger ikke i klem eller "ser omkommet" ut. 
Enten det eller så er det jeg som missforstår noe. For jeg trodde den de trodde var en omkommet er det jeg har ringa inn her på bildet. 

 

Nå har jo de to stått fram i media selv så da tillater jeg meg bare å poste en screengrab fra redningsvideoen. 

EE5EA6E3-C5FD-4401-845F-EFACA39C07CB.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var sammen med naboen, kvinnen lå under, slik jeg skjønte det på både vg-artikkelen om dem og intervjuet? Hun som blir omtalt som mulig omkommet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gasellen skrev (45 minutter siden):

Enig. Jeg synes det er litt rart at de går i media i stede for å snakke med de som har ansvar for bergingen. Jeg er temmelig sikker på at de får gode grunner til hvorfor de ikke har gått inn i området for å grave. 
Ja - leira er tilsynelatende hard, men vi fikk se det for halvannen uke siden hvor fort dette kan endre seg. Det er ikke mange dager siden letemannskap måtte evakuere ut pgs småras. Så sitter det fremdeles igjen dyr i noen hus også som man risikerer at raser ut hvis man begynner å rote for mye inni der. 

Selvfølgelig er det vondt med familiemedlemmene som fortsatt er der inne, men det kan ikke være slik at folk skal risikere livet for å redde ut døde kropper. 
Det er jo alles beste interesse at de tre siste også blir funnet. 
Jeg tror det er sjokket og fortvilelsen som styrer her og jeg greier ikke bestemme meg for om VG er klikk-kåte, kyniske eller bare utnyttende som publiserer artikkelen. 

Ja, de pårørende er fulle av sorg og fortvilelse, og mediene bør ikke publisere slike intervjuer med noen som er i en slik sorg. Man kan ikke ofre andres liv for å lete etter døde, det tror jeg alle innerst inne forstår. Det er på tide at mediene ser sitt ansvar her. 

Endret av clyde
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gasellen skrev (48 minutter siden):

Jeg er usikker på om hun i videoen kanskje missforstår? Jeg tror ikke det er henne de snakker om i helikopteret ? For hun sitter jo på taket sammen med mannen sin. Ja - hun er skadd men hun sitter jo og ligger ikke i klem eller "ser omkommet" ut. 
Enten det eller så er det jeg som missforstår noe. For jeg trodde den de trodde var en omkommet er det jeg har ringa inn her på bildet. 

 

Nå har jo de to stått fram i media selv så da tillater jeg meg bare å poste en screengrab fra redningsvideoen. 

EE5EA6E3-C5FD-4401-845F-EFACA39C07CB.jpeg

I videoen som ligger på nrk.no står det at alle tre ble berget opp i live.

 

edit: la til skjermdump fra nrk

E8BAA226-245F-4B62-96C7-90A1C0825D07.png

Endret av PatrickBateman_
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snabeltann skrev (39 minutter siden):

De var sammen med naboen, kvinnen lå under, slik jeg skjønte det på både vg-artikkelen om dem og intervjuet? Hun som blir omtalt som mulig omkommet.

Jeg hadde ikke fått med meg at naboen også var der sammen med dem, men passer kommentaren hennes bedre ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snabeltann skrev (1 time siden):

De var sammen med naboen, kvinnen lå under, slik jeg skjønte det på både vg-artikkelen om dem og intervjuet? Hun som blir omtalt som mulig omkommet.

Ok da skjønner jeg ! Takk for oppklaringen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Tradegy said:

Pårørende fortvilet

Det må være hèlt usannsynlig vondt. Varme tanker til alle de som må vente med å komme skikkelig i gang med å sørge :trist::hjerte: Sikkert blytungt, særlig fordi andre med små steg har kunnet starte på det som minner om hverdag.. :hjerte:

 

21 hours ago, Amananas said:

All medølelse med de pårørende, og forstår at de spør seg hvorfor ikke mer blir gjort fortere.

Men fra utsiden framstår det rart at mediene publiserer denne kritikken, det virker jo som om de intervjuede ikke forstår hva kvikkleire er eller hvordan den fungerer. De mener det er uforståelig at man må planlegge, fordi leira er jo kald og hard... men hele poenget og faren med kvikkleire er jo at det kan endre seg fort og bli flytende igjen om man bare setter i gang med å grave i den.

Synes derfor mediene burde holdt seg for gode til å publisere denne typen "kritikk".

 

21 hours ago, Akvarium85 said:

Jeg forstår selvfølgelig de pårørendes fortvilelse, men samtidig hjelper det ikke om flere liv går tapt fordi de haster med å finne noen som allerede er omkommet..

De tok nok større sjanser enn de gikk ut med når de fortsatt håpet å finne overlevende, og nå trenger de å omgruppere og planlegge grundig så neste fase blir minst mulig farlig for redningsmannskapene.

Det er stor forskjell på å lete i hus, og å lete på "måfå" over et så stort område med leire også.

Jeg har tidligere påpekt at jeg synes media har vært altfor pågående ovenfor folk som er i sjokk og sorg :hjerte:. Virker som om media nærmest "mister det" litt i saker å lage på fortvilte mennesker sin bekostning.  Når de senere skal følge opp intervju, blir vinklingen lite gjennomtenkt.

Er ikke i tvil om at eksperter på kvikkleire og skred, vet hva de gjør. Men først publiserer de helikoptervideo, for deretter å planlegge for å utsette (med grunn) leting etter ytterligere omkomne. Samtidig får andre ut dødsannonser og startet sin sorgprosess. Å vite at sin flokk fremdeles ligger begravd, er så hjerteskjærende at det i bunn og grunn ikke er så rart at pårørende trenger noen å legge ansvaret på..  Så er det opp til media å greie å vinkle det skikkelig :hjerte 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at pårørende til de savnede er frustrerte når søket mest sannsynlig ikke blir gjenopptatt før om 2-4(!!) uker! Må jo være helt uutholdelig når de vet at de 3 ligger et sted uti gropen... I mens begynner livet til de andre innbyggerne sakte men sikkert å gå videre på et vis...

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leste en interessant bok om raset i Trøgstad på 60-tallet. Boken består for en stor del av vitnebeskrivelser far overlevende i tillegg til vitnesbyrd fra redningsarbeidere, politilogg etc. Raset var av mindre omfang enn dette, men en hel grend forsvant. 4 mennesker døde, to av dem er aldri funnet. De to som ble funnet var inne i huset sitt, de to andre utenfor. En av dem som aldri ble funnet ble observert på trappen sin hvorpå hun skal ha forsvunnet i en sprekk i leira, hvis jeg ikke husker feil. Boken ligger tilgjengelig på nett, interessant lesning. 

Link: https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2009011300001?page=0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradegy skrev (4 timer siden):

 

Er ikke i tvil om at eksperter på kvikkleire og skred, vet hva de gjør. Men først publiserer de helikoptervideo, for deretter å planlegge for å utsette (med grunn) leting etter ytterligere omkomne. Samtidig får andre ut dødsannonser og startet sin sorgprosess. Å vite at sin flokk fremdeles ligger begravd, er så hjerteskjærende at det i bunn og grunn ikke er så rart at pårørende trenger noen å legge ansvaret på..  Så er det opp til media å greie å vinkle det skikkelig :hjerte 

Jo. Men de som har fått hjem sine må få gravlagt dem og komme seg videre. De tre som fortsatt er savnet kan bli liggende lenge. Det er ikke godt å si hvor lang tid det tar før ting er stabilt nok til at de kan ta ett grundig søk med graving der. Jeg blir ikke overrasket om det først blir til sommeren når det ikke er så vått. Det er klart det er grusomt. Men her må de ikke skyte ned redningsmanskapet som på tross av at de ikke har fått hentet hjem alle faktisk har gjort en fantastisk jobb. 
 

Hvis noen skal taes i denne saken så er det de som overså advarslene og startet utbyggingen på stedet, ikke de som gikk ifra julemiddagen hjemme og gikk en uke dag og natt med livet som innsats for å lete etter overlevende. 
Vg burde virkelig ikke publisert den artikkelen... 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen

Det har blitt diskutert gjennom tråden om de faktisk har fått og har hatt de ressurser osv. som de hadde behov for nå. Hvor god var faktisk beredskapen? Ingen tvil om at redningsmannskapene har gjort en fantastisk jobb, men denne artikkelen peker faktisk i den retning at det har mer med enkeltpersoners kompetanse og teamenes ønske om å redde liv, mer enn at de faktisk har fått ressurser av myndighetene til å bli godt trente på og få ressurser til å lage beredskapsplaner og nødvendig utstyr for kvikkleireskred.

 

«Ifølge Kolbenstvedt, finnes det ingen kunnskap om operativt arbeid i kvikkleire. Det finnes lite eller ingen kunnskap om kvikkleire blant brannmenn.»

https://www.dagbladet.no/nyheter/kampen-mot-klokka/73258028

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Zebrina skrev (På 9.1.2021 den 13.22):

https://www.tv2.no/a/11871426/
 

Nei, tidligere har de jo sagt at de satt med dyner rundt seg - ergo, de to personene som sitter på taket er dem, som de tidligere har beskrevet. Det var den tredje personen jeg lurte på om det gikk ok med, etter forholdene så klart, eller om media viste film der en var omkommet. 

Nei, hun sier jo selv at det er hun som ligger på bakken. Hun sier at hun la seg ned for å gi opp, men da kom helikopteret og berget henne opp. Det er henne som bli omtalt som omkommet eller hardt skadd. Det er to andre som sitter på taket. Jeg trodde det også var sånn som du sa, men da jeg så denne videoen så bekreftet hun jo i intervjuet at det var hun som la seg ned.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mysticgirl skrev (1 time siden):

Nei, hun sier jo selv at det er hun som ligger på bakken. Hun sier at hun la seg ned for å gi opp, men da kom helikopteret og berget henne opp. Det er henne som bli omtalt som omkommet eller hardt skadd. Det er to andre som sitter på taket. Jeg trodde det også var sånn som du sa, men da jeg så denne videoen så bekreftet hun jo i intervjuet at det var hun som la seg ned.

Skjønte det ut i fra de andre svarene tidligere. Men rart at hun er sladdet da egentlig, hun har jo vært mye i media. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt hus har rast ut i Gjerdrum. 😢

Håper ikke det var noen dyr i det huset 😢

 

Endret av Namine
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
Namine skrev (19 minutter siden):

Nytt hus har rast ut i Gjerdrum. 😢

Håper ikke det var noen dyr i det huset 😢

 

Tror det er det huset som den katten i 2. etasje er 😢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...