Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
ShitBolognick skrev (14 minutter siden):

Det må da gå an å henge i helikopteret og åpne dører? Knuse ruter? Bruke luftgevær??  Hvis husene dette gjelder er intakte, så får kattene seg uten problemer ut. Hvorfor lukket/låste de døren etter seg i en evakuering vel vitende om at firbeinte blir innelåst?

Tenkte det samme. Det må da gå an å henge i et helikopter og knuse en rute feks...? 

• Liker 6
Skrevet
ShitBolognick skrev (1 time siden):

Det må da gå an å henge i helikopteret og åpne dører? Knuse ruter? Bruke luftgevær??  Hvis husene dette gjelder er intakte, så får kattene seg uten problemer ut. Hvorfor lukket/låste de døren etter seg i en evakuering vel vitende om at firbeinte blir innelåst?

Kommunen skriver selv at det er vanskelig da det er fly og droneforbud i området. Ifølge grupper på facebook virker det som om det kun er de husene nærmest som enda har kjæledyr inne.

https://www.gjerdrum.kommune.no/aktuelt/kjaledyr-i-evakuerte-boliger/?fbclid=IwAR0Cnw24VC_ssyDxo-1m8eWV8j9Voi2M0B2WQT44KlI2LB2PCqZ5fF5HiZU

Skrevet
ShitBolognick skrev (1 time siden):

Mange har smekklås/kodelås på husene sine idag, noen måtte løpe for livet og tenkte nok ikke på det i farten, og atter andre trodde nok ikke at de aldri skulle få komme hjem mer.

Midt på natta skjer noe av det villeste man kan forestille seg og det handler bare om å berge barn og ektefelle ut. Man har sekunder på seg. Selvfølgelig er det ikke alle som tenker på å sette døra på gløtt eller lete etter vettskremte katter.

• Liker 16
Skrevet

Tenker mye på ofrene, de pårørende. Det gjorde dypt inntrykk å lese dødsannonsen til familien på 4 her inne. 
Det er i slike tilfeller jeg virkelig, virkelig skulle ønske at det fantes en mening eller plan med det hele, et liv etter døden eller whatever. 
Gode tanker til de etterlatte, håper de finner ro.

• Liker 10
Gjest tranedatter
Skrevet
Mysticgirl skrev (22 minutter siden):

Er det bare jeg som er blokkert fra gruppa, eller er den fjernet? 

Virker som den er fjernet.

Skrevet
Mysticgirl skrev (47 minutter siden):

Det ble veldig mye diskusjoner og dårlig stemning der etterhvert så jeg, så skjønner egentlig godt at den ble fjernet. Det er ikke veldig mange katter igjen som er savnet, så tenker de som holder på har full kontroll over situasjonen nå ❤️

• Liker 1
Gjest Mysticgirl
Skrevet
tranedatter skrev (28 minutter siden):

Virker som den er fjernet.

PatrickBateman_ skrev (2 minutter siden):

Det ble veldig mye diskusjoner og dårlig stemning der etterhvert så jeg, så skjønner egentlig godt at den ble fjernet. Det er ikke veldig mange katter igjen som er savnet, så tenker de som holder på har full kontroll over situasjonen nå ❤️

Ok ❤️ Da var jeg ikke blokkert likevel :P 

Skrevet

Jeg har ikke klart å se hele den helikopter-filmen før nå. Ligger det en omkommet foran de som ble sett? Mulig det er skrevet om det tidligere her, men .. 

Skrevet
Zebrina skrev (25 minutter siden):

Jeg har ikke klart å se hele den helikopter-filmen før nå. Ligger det en omkommet foran de som ble sett? Mulig det er skrevet om det tidligere her, men .. 

Personen var muligens omkommet eller skadet. Såvidt jeg skjønte på de tidligere innleggene her, så overlevde vedkommende

• Liker 1
Skrevet (endret)
Sprinkle skrev (11 minutter siden):

Personen var muligens omkommet eller skadet. Såvidt jeg skjønte på de tidligere innleggene her, så overlevde vedkommende

Jeg regner med at hvis vedkommede var død ville h*n blitt hentet ut ganske kjapt. Vedkommede ligger jo synlig. De fant ikke omkomne før ett par dager senere og ved hjelp av hunder, så jeg vil tro det var en person som "bare" var skadd. 
Kanskje lå h*n i ro fordi h*n var bevisstløs, hadde store smerter, var i sjokk eller var redd for å synke lenger nedi gjørma hvis h*n beveget seg. 

så var det vel ett nettsted som rapportere at alle tre ble hentet i live

Endret av Gasellen
  • Liker 7
Skrevet

Pårørende fortvilet

Det må være hèlt usannsynlig vondt. Varme tanker til alle de som må vente med å komme skikkelig i gang med å sørge :trist::hjerte: Sikkert blytungt, særlig fordi andre med små steg har kunnet starte på det som minner om hverdag.. :hjerte:

• Liker 10
Skrevet

Samtidig begynner den stygge sannheten om utbyggingen å komme til overflaten.

https://www.aftenposten.no/norge/i/kR8GQj/entreprenoerene-satte-godkjentstempel-paa-eget-arbeid-gjerdrum-kommune

Entreprenørene satte godkjentstempel på eget arbeid. Gjerdrum kommune gjennomførte ikke stikkprøver i Nystulia.

De samme firmaene som gjorde grunnarbeider og bygget boliger som raste ut i Gjerdrum, satte selv godkjentstempel på arbeidene. I dag er ikke det lov.

Det viser seg også at motfylling ble bygd bare mot vest, ikke mot sør hvor skredet kom fra. Det viser seg også at det ikke ble benyttet kvalitetsmaser og at arbeidene ble utført under ugunstige værforhold (ifølge en annen artikkel jeg lenket til tidligere). Ikke rart at de slurver med kvaliteten og kravene når de selv står for kontroll. Selvfølgelig skal de bare godkjenne eget arbeid - som å stole på at ulven kommer til å passe godt på saueflokken. 

Det viser seg også at i flere år har mange advart mot utbygging i området, men sakte og sikkert trinn etter trinn ble det gjort omfattende arbeid som til slutt ble for mye og førte til katastrofen. Det hele lukter grådighet etter penger og økonomisk gevinst. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/X8RnMn/se-bildene-inngrepene-som-endret-skredomraadet-totalt

• Liker 18
Skrevet
Tradegy skrev (13 minutter siden):

Pårørende fortvilet

Det må være hèlt usannsynlig vondt. Varme tanker til alle de som må vente med å komme skikkelig i gang med å sørge :trist::hjerte: Sikkert blytungt, særlig fordi andre med små steg har kunnet starte på det som minner om hverdag.. :hjerte:

All medølelse med de pårørende, og forstår at de spør seg hvorfor ikke mer blir gjort fortere.

Men fra utsiden framstår det rart at mediene publiserer denne kritikken, det virker jo som om de intervjuede ikke forstår hva kvikkleire er eller hvordan den fungerer. De mener det er uforståelig at man må planlegge, fordi leira er jo kald og hard... men hele poenget og faren med kvikkleire er jo at det kan endre seg fort og bli flytende igjen om man bare setter i gang med å grave i den.

Synes derfor mediene burde holdt seg for gode til å publisere denne typen "kritikk".

• Liker 35
Skrevet
Tradegy skrev (17 minutter siden):

Pårørende fortvilet

Jeg forstår selvfølgelig de pårørendes fortvilelse, men samtidig hjelper det ikke om flere liv går tapt fordi de haster med å finne noen som allerede er omkommet..

De tok nok større sjanser enn de gikk ut med når de fortsatt håpet å finne overlevende, og nå trenger de å omgruppere og planlegge grundig så neste fase blir minst mulig farlig for redningsmannskapene.

Det er stor forskjell på å lete i hus, og å lete på "måfå" over et så stort område med leire også.

• Liker 20
Skrevet
Sprinkle skrev (1 time siden):

Ok takk for svar ❤️ 

Jeg fikk helt ståpels da jeg så det var sladdet og hørte hva dem sa 😩 Jeg burde kanskje ha bladd gjennom tidligere innlegg, men takk for svar likevel. 

Skrevet
Zebrina skrev (12 minutter siden):

Ok takk for svar ❤️ 

Jeg fikk helt ståpels da jeg så det var sladdet og hørte hva dem sa 😩 Jeg burde kanskje ha bladd gjennom tidligere innlegg, men takk for svar likevel. 

https://www.nrk.no/1.15317477
her er intervju med personene fra helikopterfilmen 

Skrevet
Mysticgirl skrev (7 timer siden):

Prøvde linken nå, Jeg kom inn i alle fall. Sikkert vært nede for moderering. 

Skrevet (endret)
Anki skrev (15 timer siden):

Kommunen skriver selv at det er vanskelig da det er fly og droneforbud i området. Ifølge grupper på facebook virker det som om det kun er de husene nærmest som enda har kjæledyr inne.

https://www.gjerdrum.kommune.no/aktuelt/kjaledyr-i-evakuerte-boliger/?fbclid=IwAR0Cnw24VC_ssyDxo-1m8eWV8j9Voi2M0B2WQT44KlI2LB2PCqZ5fF5HiZU

Hvis de dyrene ikke får tilgang til vann og mat i tide, kommer de til å lide en smertefull og sakte død :(

Endret av Drizzt
  • Liker 8
Skrevet
Hollie321 skrev (12 timer siden):

https://www.nrk.no/1.15317477
her er intervju med personene fra helikopterfilmen 

Ja har lest det, men det er tre personer i filmen, to på taket og som ligger fremfor dem. Var den som lå fremfor der som jeg lurte på om de virkelig sendte det på tv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...