Gå til innhold

Hvorfor er det stort sett kvinner som vil skilles?


gladogvanlig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Statistikken sier noe helt annet. Og merker det selv, forelskelsen forsvinner, men man er glad i personen. Det er jo partneren din, ikke en barndomsforelskelse

Anonymkode: 4037d...544

Min erfaring som kvinne er at menn som er tvunget til å leve med kvinner de ikke tenner på eller elsker, blir deprimerte og begynner med destruktiv oppførsel - utroskap, alkohol, vold, apati osv.

Anonymkode: b40f5...072

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi når kvinner når en viss alder gidder de ikke lenger å være i forhold hvor deres behov ikke blir møtt. Menn har mer utforskningstrang når de er unge og fulle av testosteron, men det roer seg ned etterhvert. Kvinner får mindre østrogren med alderen, som gjør at kvinner endrer seg og blir mer som en mann i tankegangen. Dessverre skjer ofte disse to tingene samtidig, noe som gjør at kvinner heller vil være alene enn å være i et forhold de ikke trives i, mens menn blir inntil de finner en annen kvinne å gå til. Det er svært sjelden at godt voksne menn går uten å ha noen å gå til, kun fordi de ikke trives i et forhold. Så lenge de har tilgang på hushjelp og regelmessig sex er det godt nok til å bli inntil de finner et bedre alternativ.

Anonymkode: 690c6...83c

  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Fordi når kvinner når en viss alder gidder de ikke lenger å være i forhold hvor deres behov ikke blir møtt. Menn har mer utforskningstrang når de er unge og fulle av testosteron, men det roer seg ned etterhvert. Kvinner får mindre østrogren med alderen, som gjør at kvinner endrer seg og blir mer som en mann i tankegangen. Dessverre skjer ofte disse to tingene samtidig, noe som gjør at kvinner heller vil være alene enn å være i et forhold de ikke trives i, mens menn blir inntil de finner en annen kvinne å gå til. Det er svært sjelden at godt voksne menn går uten å ha noen å gå til, kun fordi de ikke trives i et forhold. Så lenge de har tilgang på hushjelp og regelmessig sex er det godt nok til å bli inntil de finner et bedre alternativ.

Anonymkode: 690c6...83c

Det kan stemme at menn ofte går til noen, men jeg tror ikke noen gjør det hvis de har det bra i forholdet. Et brudd koster mye på mange måter.

Det får meg til å tro at flere menn blir i forhold de ikke trives i. rett og slett fordi de ikke har finner noen å gå til.

Når det er sagt så er det ingen regel uten unntak. Jeg har en nær venn som akkurat gikk fra kona og rett inn i singeltilværelsen. Ganske overraskende for både henne og alle rundt.  Jeg så heller ikke den komme.

Anonymkode: 071b8...edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Statistikken sier noe helt annet...

Anonymkode: 4037d...544

Statistikken over forelskelse? 

Anonymkode: 7b72d...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kan stemme at menn ofte går til noen, men jeg tror ikke noen gjør det hvis de har det bra i forholdet. Et brudd koster mye på mange måter.

Det får meg til å tro at flere menn blir i forhold de ikke trives i. rett og slett fordi de ikke har finner noen å gå til.

Når det er sagt så er det ingen regel uten unntak. Jeg har en nær venn som akkurat gikk fra kona og rett inn i singeltilværelsen. Ganske overraskende for både henne og alle rundt.  Jeg så heller ikke den komme.

Anonymkode: 071b8...edb

Bare vent å se, vennen din får nok raskt kjæreste, og det er ikke usannsynlig at hun har ventet i kulissene. Menn generelt har større evne til å skille sex og følelser enn kvinner, derfor er mange menn utro selv om de har det bra hjemme og ikke har noen tanker om å gå.

Anonymkode: 690c6...83c

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innså at jeg var for ung da vi ble sammen og ikke lyttet til magefølelsen. Han var emosjonelt umoden, dårlig på å kommunisere og etterhvert døde alt av lyst og følelser.

Anonymkode: 27095...d23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok mangefasettert. Men en ting som er greit å huske på; når begge parter er ulykkelig i ekteskapet så er det å være den som går (tar ut skilsmisse) både en byrde og et privilegium. En byrde ved å aktivt måtte ta beslutningen, men også en lettelse ved det å være i kontroll og slippe skammen ved å bli forlatt. 
 

Jeg diskuterte dette med en kompis som er skilt. Hans kone tok ut skilsmisse og jeg spurte hvorfor han ikke gjorde det selv hvis de kranglet så mye. Han sa at det er slik det må være, for det å bli forlatt ville vært så knusende for hennes ego at det ville blitt et lite helvete etterpå. Det ble det uansett, spesielt da han traff en ny, men om han aktivt hadde gått fra henne (og deretter endt opp med en annen), så hadde han aldri sett barna igjen.

Skal sies at hans eks er halvt norsk og halvt utenlandsk og i hennes kultur er det mye fokus på ære og hun har nok mer ego og stolthet enn kvinner flest. Men jeg tror det er noe i det for flere. Så fremt mannen har andre muligheter på markedet kan han takle det å bli forlatt - spesielt siden det gjelder så mange menn allerede.

Anonymkode: 7cd0d...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/14/2024 at 12:32 PM, AnonymBruker said:

Fordi når kvinner når en viss alder gidder de ikke lenger å være i forhold hvor deres behov ikke blir møtt. Menn har mer utforskningstrang når de er unge og fulle av testosteron, men det roer seg ned etterhvert. Kvinner får mindre østrogren med alderen, som gjør at kvinner endrer seg og blir mer som en mann i tankegangen. Dessverre skjer ofte disse to tingene samtidig, noe som gjør at kvinner heller vil være alene enn å være i et forhold de ikke trives i, mens menn blir inntil de finner en annen kvinne å gå til. Det er svært sjelden at godt voksne menn går uten å ha noen å gå til, kun fordi de ikke trives i et forhold. Så lenge de har tilgang på hushjelp og regelmessig sex er det godt nok til å bli inntil de finner et bedre alternativ.

Anonymkode: 690c6...83c

Dette er spot on, 100%.

Anonymkode: 2d9a0...632

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsking viser at gifte kvinner lever kortere enn sine ugifte medsøstre. Mens for menn er det ulikt. Altså gifte menn lever lengte enn ugifte menn. Så selv om vært tilfelle er unik er det jo en klar sammenheng her. Menn flest vinner på å være i forhold mens kvinner taper på det. At flere og flere kvinner begynner å skjønne at det har bedt bedre alene er jo bra. Så får vi håper det etter vært også førere til at vi som samfunn kollektivt gjør noe med samfunnsstrukturen vår. Slik at det etter vært blir en gode for både menn og kvinner og være gifte/samboere. 

Anonymkode: 36edb...e8a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Forsking viser at gifte kvinner lever kortere enn sine ugifte medsøstre. Mens for menn er det ulikt. Altså gifte menn lever lengte enn ugifte menn. Så selv om vært tilfelle er unik er det jo en klar sammenheng her. Menn flest vinner på å være i forhold mens kvinner taper på det. At flere og flere kvinner begynner å skjønne at det har bedt bedre alene er jo bra. Så får vi håper det etter vært også førere til at vi som samfunn kollektivt gjør noe med samfunnsstrukturen vår. Slik at det etter vært blir en gode for både menn og kvinner og være gifte/samboere. 

Anonymkode: 36edb...e8a

Forskning viser at ugifte kvinner lever mye kortere enn gifte kvinner:

https://www.forskning.no/demografi/ugifte-dor-langt-tidligere-enn-gifte/1644170

Ugifte kvinner har minst 1,7 ganger så høy dødelighet som gifte kvinner på samme alder.

 

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.5.2024 den 9.41):

Det er nok mangefasettert. Men en ting som er greit å huske på; når begge parter er ulykkelig i ekteskapet så er det å være den som går (tar ut skilsmisse) både en byrde og et privilegium. En byrde ved å aktivt måtte ta beslutningen, men også en lettelse ved det å være i kontroll og slippe skammen ved å bli forlatt. 
 

Jeg diskuterte dette med en kompis som er skilt. Hans kone tok ut skilsmisse og jeg spurte hvorfor han ikke gjorde det selv hvis de kranglet så mye. Han sa at det er slik det må være, for det å bli forlatt ville vært så knusende for hennes ego at det ville blitt et lite helvete etterpå. Det ble det uansett, spesielt da han traff en ny, men om han aktivt hadde gått fra henne (og deretter endt opp med en annen), så hadde han aldri sett barna igjen.

Skal sies at hans eks er halvt norsk og halvt utenlandsk og i hennes kultur er det mye fokus på ære og hun har nok mer ego og stolthet enn kvinner flest. Men jeg tror det er noe i det for flere. Så fremt mannen har andre muligheter på markedet kan han takle det å bli forlatt - spesielt siden det gjelder så mange menn allerede.

Anonymkode: 7cd0d...758

Jeg mener at de som lever i et åpenbart ulykkelig samliv men ikke forlater partneren fordi «det vil skade partnerens ego» egentlig mener sitt eget ego. Man mener da at partneren fortjener å være sammen med en person (seg selv) selv om de ikke har det bra, da man mener at en selv er det beste partneren kan få, og ikke vil lykkes uten dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.12.2020 den 17.34):

Skal ærlig innrømme at jeg syns det er lettere å gå ut av et forhold med å drite litt i det å la det dø ut enn å gå ut av det mens det forstatt er liv i det. Tror mange menn tenker som meg, og bare venter på at hun går lei. Det er jo egentig het hinsides at et forhold skal vare så lenge. Kvinner slutter jo ikke å kreve mer oppmerksomhet etterhvert som de blir eldre, men det blir jo veldig mye mindre ting med dem som er verdt å gi dem oppmerksomhet for, så det må jo egentlig gå til helvete. VI menn trives bedre med omgivelsene våre selv om de ikke er perfekte.

Anonymkode: 99fcd...7c3

Tenk å ha sånne holdninger til kvinner.. Virkelig primitivt at man ser på mennesket man deler livet med som «bruk og kast» når hun blir eldre? Og at du åpenbart anser deg selv som mer attraktiv enn din jevnaldrende partner. Håper du er ærlig med denne stakkars kvinnen som kaster bort år av livet sitt på deg. 

Som ung kvinne skal jeg passe på å ha særeie på bolig og alt jeg eier, dyrke min egen karriere, og investere for min egen fremtid. Så ligger forholdene til rette for at en evt partner som prøver seg på noe sånt i fremtiden kan kastes rett ut.

Anonymkode: 298ac...0ae

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

homber skrev (På 13.5.2024 den 11.39):

Interessant at mønsteret forsterkes når lesbiske kvinner gifter seg, der man har dobbelt så høy skilsmisselserate. 

Men nei det er nok ikke kvinnen som er problemet. 

Har du kilde på dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helene1982 skrev (15 timer siden):

Jeg mener at de som lever i et åpenbart ulykkelig samliv men ikke forlater partneren fordi «det vil skade partnerens ego» egentlig mener sitt eget ego. Man mener da at partneren fortjener å være sammen med en person (seg selv) selv om de ikke har det bra, da man mener at en selv er det beste partneren kan få, og ikke vil lykkes uten dem. 

Noen gjør kanskje det, andre gjør ikke det.

I min kompis’ tilfelle har jo eksen reagert ekstremt selv om det var hun som gikk og forsøkt å sabotere samværet. Slike eksempler har jeg sett flere av.

Det er jo ikke helt uforståelig at mange menn vegrer seg for å trekke ut pluggen i et ulykkelig ekteskap når de står overfor å nesten ikke se barna mer. 

Det er jo noe som heter «hell hath no fury like a woman scorned”, og som kvinne er jeg for så vidt enig i det. Mange kvinner kan bli ekstreme etter samlivsbrudd.

Anonymkode: 7cd0d...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor de får statistikken fra. Jeg har venner der mannen ville skilles, men det var fortsatt hun som måtte gjøre alt det praktiske, inkludert sende inn de formelle papirene. Statistikken sier da at hun tok initiativ. Men det var han som ville skilles. Det var bare det at han var for passiv til å gjøre det praktiske (som forøvrig er noe av det som går igjen når damer vil skilles).

Anonymkode: 017cf...b5b

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også stort sett kvinner som ønsker å jobbe med forholdet, og tar initiativ til dette gjerne flere år før bruddet. Og etter at kvinnene har tatt initiativ til samlivsterapi, kommunisert hva hun ønsker eller sliter med - så kommer det ofte overraskende på mannen når hun slår opp (skjønn det den som kan).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er jo noe som heter «hell hath no fury like a woman scorned”, og som kvinne er jeg for så vidt enig i det. Mange kvinner kan bli ekstreme etter samlivsbrudd.

Anonymkode: 7cd0d...758

Alle kan bli ekstreme etter et brudd. Også menn som selv avslutter forhold uten barn i. 

Anonymkode: 7b72d...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (17 timer siden):

Ikke meg du spør, men:

https://www.faktisk.no/artikler/x0qrz/homofile-ektepar-skiller-seg-oftere-enn-heterofile

"Kvinneparene hadde mer enn dobbelt så stor risiko for skilsmisse sammenlignet med heterofile par".

 

Takk! Interessant lesing og for egen del ganske overraskende da jeg intuitivt (og fordomsbasert) ville trodd skilsmisseraten var høyere blant homofile men enn blant lesbiske kvinner. 

For egen del snur det i grunn også problemstillingen litt på hodet. Utgangspunktet fra de fleste i tråden har jo vært at kvinner så ofte tar ut skilsmisse fordi menn gjør noe feil. Gitt at tendensen er enda sterkere når en ser på lesbiske par kan det nesten virke som forklaringen i større grad ligger hos kvinner selv. Kanskje er hormonelle (med adferdsmessige) endringer i forbindelse med overgangsalder, som en kvinne pekte på tidligere i tråden, en bedre forklaring enn det først så ut. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (54 minutter siden):

Utgangspunktet fra de fleste i tråden har jo vært at kvinner så ofte tar ut skilsmisse fordi menn gjør noe feil. Gitt at tendensen er enda sterkere når en ser på lesbiske par kan det nesten virke som forklaringen i større grad ligger hos kvinner selv. Kanskje er hormonelle (med adferdsmessige) endringer i forbindelse med overgangsalder, som en kvinne pekte på tidligere i tråden, en bedre forklaring enn det først så ut. 

Det spiller ingen rolle om man kaller problemene en potet eller et jordeple.

Folk forlater forhold de ikke er fornøyd i, eller forlater forhold der den andre har forlatt partnerskapet i alle andre betydningen enn i ordets forstand. Mange beskrivelser fra heterofile menn på KG bekrefter at de 'forlater" forhold ved å sabotere det så dama skal gå og få skylda. En kamerat av meg sluttet feks å gjøre alt av husarbeid (de hadde 3 barn og et stort hus), erklærte så at han hadde tenkt å ligge med flere damer, og ble så "overrasket" over at kona gikk fra ham. Hvis du spør ham, vil han mene at hun avsluttet deres ekteskap. 

Det mannlige homofile forhold tradisjonelt har lite av, er omsorg for barn og forventning om monogami. Som er ca derfor menn vil vekk fra ekteskapet sitt; for å oppleve mindre ungeståk og pule nye damer.

Anonymkode: 7b72d...7f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...