Gå til innhold

Hvorfor er det stort sett kvinner som vil skilles?


gladogvanlig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var en veldig interessant artikkel. Viktig lesning.

Menn jobber mer enn kvinner om man slår sammen jobb og husarbeid. Det var ikke noe nytt.

Det som var mer nytt for meg er at menn føler mer på tidsklemma enn kvinner i følge en undersøkelse av YS. Nytt, men egentlig ikke overraskende. En mann skal yte 100% i jobb i tillegg til hjemme. 

Anonymkode: 071b8...edb

Ja jeg tror for å være ærlig "kjønnskrig-vinklingen" er litt dum. Begge kjønn lider nok under "tidsklemma" og det virker dumt å skylde på hverandre eller anta at alt skyldes at "den andre" er slem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er kvinne, og valgte å bryte mitt ekteskap for jeg følte at jeg ble visket ut....

Kjente meg selv ikke igjen rett og slett. Burde reist mye før, men klarte det ikke pga emosjonell medavhengighet. 

Hva som kan være grunnen til at det er flest kvinner som initierer brudd, kan være at kvinner har feks mer økonomisk frihet enn tidligere. Dem er på en måte ikke 'tvunget' eller avhengig av mannen for å klare seg selv. Har inntrykk av at mange kvinner forble i sine dårlige ekteskap tidligere mye lengre...

Min mamma var gift med min pappa i 25 år, før hun skilte seg. Hun er idag gift med ny partner, og har det veldig bra. Min pappa er idag også gift på nytt. 

Til sammenligning så var jeg selv gift i 15 år, før jeg valgte å skille meg. 

Så det kan være mange grunner....Noen ganger svelger man så mange 'kameler' over tid, og tilslutt går de i vranglås rett og slett....

Kan man ikke være seg selv så er det jo dødfødt....

Så vokser mange fra hverandre utviklingsmessig...

Et hav av grunner egentlig....

 

Endret av Irak
  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange årsaker og forskjellig fra par til par, MEN... 

Testosteronnivået hos mannen synker med alderen, plutselig er de veldig fornøyd med livet på sofaen. Kvinnen går motsatt vei. Når østrogennivået faller får hun mindre og mindre omsorgstrang. Dvs hun vil endelig ut, hun vil leve, hun har ikke lenger det voldsomme behovet for å stulle og stelle for alt og alle i familen. Hun vil ut og oppleve, han vil slappe av, se tv, kose seg hjemme. 

En annen ting er at kvinner flest vil ha en mann som er oppriktig interessert i dem. I deres indre, i historien deres, i følelseslivet deres. Og hvor mange menn har dere noen sinne møtt som virkelig er interessert i det som skjer på innsiden og snakker om det? Veldig få. Kvinner føler seg ofte mer alene i parforholdet enn de gjør alene. Uten en mann er de fri til å leve livet uten å fungere som mor og omsorgsperson for en mann som er fornøyd med livet så lenge han får servert biff på lørdag, får sett favorittserien på Netflix og får  ligget litt innimellom. 

 

Anonymkode: 1c545...a5e

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Fellesnevneren her er deg!

Anonymkode: 50a6e...4be

Nei. Fellesnevneren er menn som koster mer enn de smaker på ulike måter. Samt menn som ikke forstår at kvinners interesser, behov og ønsker er like viktig som mennenes egne interesser, behov og ønsker.

Anonymkode: 9b604...e2b

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (9 timer siden):

Ja jeg tror for å være ærlig "kjønnskrig-vinklingen" er litt dum. Begge kjønn lider nok under "tidsklemma" og det virker dumt å skylde på hverandre eller anta at alt skyldes at "den andre" er slem. 

Jeg tror det ganske enkelt handler om at kvinner har større forventninger og krav i et forhold og blir skuffet når det ikke når opp. 

KG fokuserer altfor ensidig på husarbeid. Det er en enkel måte å få diskusjonen inn på trygg grunn. Dvs der hvor mannen alltid er skurken og kvinnen alltid er helten. 

Jeg tenker det er helt OK  at 50% ender i brudd. De fleste finner en ny partner og får en ny vår.

Anonymkode: 071b8...edb

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Testosteronnivået hos mannen synker med alderen, plutselig er de veldig fornøyd med livet på sofaen

AMEN !

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror det ganske enkelt handler om at kvinner har større forventninger og krav i et forhold og blir skuffet når det ikke når opp. 

KG fokuserer altfor ensidig på husarbeid. Det er en enkel måte å få diskusjonen inn på trygg grunn. Dvs der hvor mannen alltid er skurken og kvinnen alltid er helten. 

Anonymkode: 071b8...edb

Jeg ser akkurat de samme problemene og symptomene i forholdene til mine venner. Det er kvinnen som må gjøre jobben i hjemmet. Det er venner fra "her og der", ikke èn sammensveiset venninnegjeng som har endt med samme type menn. 

Jeg så også henvisninger til artikkelen her som sier at mannen totalt sett jobber mer. Det betyr ikke at jobbene er likeverdige. Å ta hånd om barn og hus er krevende og utakknemlig. Det er ikke noe man vokser på som person. Når min eks ville jobbe overtid de dagene han hadde fri, mens det var uendelige mengder av ting som måtte bli gjort hjemme så ble jeg irritert. Jeg synes det sier litt når han synes jobben hjemme var så tung og kjedelig at han ikke ville ta den, mens å jobbe overtid på egen jobb kunne han gjerne gjøre. Det er to ulike ligaer og det at mannen jobber mer utenfor hjemmet bidrar ikke til husholdningen med mindre begge er helt enige om at pengene er verdt det. Jeg ville mye, mye heller at vi var to om oppgavene hjemme enn at vi skulle ha noen tusen kroner mer. Derfor mener jeg at tid ikke sammenlignes uten å se på hvor belastende (for sinn og psyke) det er å jobbe hjemme uten noen anerkjennelse kontra å jobbe for penger, møte andre voksne, få skryt for jobben, kjenne at noen ser det man gjør osv. 

Anonymkode: 28b0d...d92

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 

Testosteronnivået hos mannen synker med alderen, plutselig er de veldig fornøyd med livet på sofaen. Kvinnen går motsatt vei. 

Anonymkode: 1c545...a5e

 

bullehurk skrev (9 minutter siden):

AMEN !

Så det er kvinnen som biologisk sett burde gå etter yngre menn, ikke menn som skal gå etter yngre kvinner 🤔

Anonymkode: 28b0d...d92

  • Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.12.2020 den 14.40):

Menn er mer tafatte og orker ikke. Er min erfaring.

Jeg som kvinne nektet derimot å leve i et dårlig forhold, satte et ultimatum, og da var vi enige i at skilsmisse ble eneste løsning.

Anonymkode: b8052...b14

Mange menn tar initiativ til skilsmisse fordi de ikke orker mer, eller de blir værende i et forhold fordi de ikke orker å etablere seg på nytt. Husk at når et forhold er dårlig så sliter det veldig hardt , både fysisk og  psykisk, og da vil mange mangle overskudd til å gjøre ting, være seg fikse forholdet eller ta omstart på sitt sosiale liv. Noen sliter med depresjon.

Skilsmisse er mye mer dramatisk enn det høres ut som. Det kan f.eks. innebære å flytte slik at man mister veldig gode naboer. Felles venner kan fade ut.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen gikk over i giddalaus sonen.

Anonymkode: 9070e...0de

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

 

Så det er kvinnen som biologisk sett burde gå etter yngre menn, ikke menn som skal gå etter yngre kvinner 🤔

Anonymkode: 28b0d...d92

Helt korrekt !    Vi blir flere og flere som har skjønt dette. 👍

Nå kommer en hel haug av mannfolk til å protestere, men det er det som er sannheten   😁

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ser akkurat de samme problemene og symptomene i forholdene til mine venner. Det er kvinnen som må gjøre jobben i hjemmet. Det er venner fra "her og der", ikke èn sammensveiset venninnegjeng som har endt med samme type menn. 

Jeg så også henvisninger til artikkelen her som sier at mannen totalt sett jobber mer. Det betyr ikke at jobbene er likeverdige. Å ta hånd om barn og hus er krevende og utakknemlig. Det er ikke noe man vokser på som person. Når min eks ville jobbe overtid de dagene han hadde fri, mens det var uendelige mengder av ting som måtte bli gjort hjemme så ble jeg irritert. Jeg synes det sier litt når han synes jobben hjemme var så tung og kjedelig at han ikke ville ta den, mens å jobbe overtid på egen jobb kunne han gjerne gjøre. Det er to ulike ligaer og det at mannen jobber mer utenfor hjemmet bidrar ikke til husholdningen med mindre begge er helt enige om at pengene er verdt det. Jeg ville mye, mye heller at vi var to om oppgavene hjemme enn at vi skulle ha noen tusen kroner mer. Derfor mener jeg at tid ikke sammenlignes uten å se på hvor belastende (for sinn og psyke) det er å jobbe hjemme uten noen anerkjennelse kontra å jobbe for penger, møte andre voksne, få skryt for jobben, kjenne at noen ser det man gjør osv. 

Anonymkode: 28b0d...d92

Du beskriver et par faresignaler her, dersom det er mer gledelig å jobbe sammen med kollegaer en det er å jobbe sammen med kona så er det noe i hjemmet som ikke fungerer. Det er ganske typisk i dårlige forhold at noen jobber overtid for å slippe å komme for  tidlig hjem. I perfekte forhold så gleder man seg til å komme hjem og gjerne gjøre litt husarbeid mens man kommuniserer gledelig med sin partner.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gladogvanlig skrev (På 29.12.2020 den 14.27):

Forskning viser at det stort sett - men selvsagt ikke alltid - er kvinner som rar initiativet til skilsmisse eller annet samlivsbrudd. Hvert tilfelle er jo unikt, så årsakene til det enkelte samlivsbruddet kan jo variere veldig, men hvorfor er det likevel slik at det alt i alt er så ulikt fordelt på kjønn hvem som «trekker seg»?

Tenker at kvinner generelt er enda mer fokusert på å gjøre livet best mulig , å dermed vite hva som er hemmende og hva som er utviklende for fremtiden . Et disfunksjonelt forhold er jo ikke utviklende for noen av partene . Leste at ca 80% av skilsmisser er initiert av kvinner . Mulig det viser at kvinner er mer handlekraftig når det gjelder avslutning av emosjonelt hemmende relasjoner . Rett og slett mer selvstendig og fremoverlente . Kanskje fordi de er den som «tar vare på» familien . Mens menn ønsker mer å bli tatt vare på . Er du den som «tar vare på» , så blir du lei av å ta vare på noen som ikke tar vare på deg . ( uavhengig av kjønn ) . 

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samboeren min sier at han ikke "trenger" så mye i et forhold, han er fornøyd så lenge vi spiser middag sammen, har sex og det er god stemning i hjemmet. Det er ikke så viktig for han med kvalitetstid, ei heller hvordan jeg viser kjærlighet. Det skal liksom ikke så mye til for at han har det bra, mens jeg gjerne trenger mer bekreftelse, jeg trenger å se mer innsats, for meg er det ikke nok med felles middag, sex og god stemning. Jeg trenger at han bidrar med husarbeid, jeg trenger at han inviterer ut på date en gang i blant, jeg trenger å føle meg sett på det emosjonelle. Jeg tror veldig mange kvinner innser at de vil ha det bedre med seg selv om de er single. For de som har barn med menn som ikke bidrar, så innser de nok at totalbelastningen vil være lettere å bære alene, fremfor å bære den alene med en partner som du konstant må mase på for å få hjelp. 

Anonymkode: 89af5...e90

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gladogvanlig skrev (På 29.12.2020 den 14.27):

Forskning viser at det stort sett - men selvsagt ikke alltid - er kvinner som rar initiativet til skilsmisse eller annet samlivsbrudd. Hvert tilfelle er jo unikt, så årsakene til det enkelte samlivsbruddet kan jo variere veldig, men hvorfor er det likevel slik at det alt i alt er så ulikt fordelt på kjønn hvem som «trekker seg»?

Fordi hos kvinner handler alt om hva de føler, her og nå.

 

Hvis mannen klarer å forholde seg som en mann med litt selvtilitt og samtidig ta litt vare på forholdet ved å vise interesse. Så vil det som oftest gå greit. Kvinner forlater nesten aldrig  en mann de har følelser for og det tar lang tid å bryte ned følelser. 

 

Menn i dag er lett å pushe og mange er needy eller redde for alt mulig, da vil hun miste følelser. Samme gjelder menn som oppfører seg kontrollerende og blir lett hissige, det er feminine egenskaper som kvinner skyr over tid. 

 

 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Så det er kvinnen som biologisk sett burde gå etter yngre menn, ikke menn som skal gå etter yngre kvinner 🤔

Anonymkode: 28b0d...d92

Ja, eller kvinner bør absolutt ikke med eldre menn hvis de ikke har utmattelsessyndrom ME eller noe. Men ideelt sett bør nok kvinner ha noen få år yngre menn for å være i ca samme fase av alderdommelig treghet.

Anonymkode: 9b604...e2b

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg ser akkurat de samme problemene og symptomene i forholdene til mine venner. Det er kvinnen som må gjøre jobben i hjemmet. Det er venner fra "her og der", ikke èn sammensveiset venninnegjeng som har endt med samme type menn. 

Jeg så også henvisninger til artikkelen her som sier at mannen totalt sett jobber mer. Det betyr ikke at jobbene er likeverdige. Å ta hånd om barn og hus er krevende og utakknemlig. Det er ikke noe man vokser på som person. Når min eks ville jobbe overtid de dagene han hadde fri, mens det var uendelige mengder av ting som måtte bli gjort hjemme så ble jeg irritert. Jeg synes det sier litt når han synes jobben hjemme var så tung og kjedelig at han ikke ville ta den, mens å jobbe overtid på egen jobb kunne han gjerne gjøre. Det er to ulike ligaer og det at mannen jobber mer utenfor hjemmet bidrar ikke til husholdningen med mindre begge er helt enige om at pengene er verdt det. Jeg ville mye, mye heller at vi var to om oppgavene hjemme enn at vi skulle ha noen tusen kroner mer. Derfor mener jeg at tid ikke sammenlignes uten å se på hvor belastende (for sinn og psyke) det er å jobbe hjemme uten noen anerkjennelse kontra å jobbe for penger, møte andre voksne, få skryt for jobben, kjenne at noen ser det man gjør osv. 

Anonymkode: 28b0d...d92

Jeg ser en del tråder her hvor mannen virkelig ikke tar noe ansvar og nærmest ikke gjør annet enn å game, drikke øl og klø seg på ballene ved matbordet.  Noen ganger er det åpenbart der problemet ligger, men ikke alltid.

Fra din side ser det kanskje ut som om husarbeid ikke teller, men fra min side ser det omvendt ut. Det virker som om innendørs husarbeid er det eneste som teller. Man får ingen anerkjennelse for noe annet. Det å jobbe ekstra handler ikke om at mor skal få noen tusenlapper ekstra. Det er fordi situasjonen på jobben krever det. Man må bare prøve å balansere behovene.

Mange kvinner jobber turnus eller retter prøver på kvelden. Det er verken griskhet eller egoisme. Det er ansvarsfølelse for jobben.

 

Anonymkode: 071b8...edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det å jobbe ekstra handler ikke om at mor skal få noen tusenlapper ekstra. Det er fordi situasjonen på jobben krever det...

Anonymkode: 071b8...edb

Det kommer nok helt an på. 

Anonymkode: 7b72d...7f5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var mye av skylda rettet mot menn, men se statistikken for homofile, hetero og lesbiske skilsmisserate. Da ser man at kvinner skilles i mye høyere grad.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubulu skrev (3 minutter siden):

Her var mye av skylda rettet mot menn, men se statistikken for homofile, hetero og lesbiske skilsmisserate. Da ser man at kvinner skilles i mye høyere grad.

Homofile par skilles i høyere grad uansett kjønn. Antageligvis pga mindre støtte fra familien. 

Anonymkode: 7b72d...7f5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...