Sunnys Skrevet 25. desember 2020 #61 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 23.12.2020 den 14.05): Hvordan vet jeg om jeg er deppa eller bare er lat? Jeg orker ikke å lage mat. Huset har ikke blitt vasket på mange uker. Våkner, dusjer, sitter på mobil, spiser noe yoghurt, hater meg selv for å ikke gjøre mer, for å love meg selv at "det kan jeg gjøre i morgen", går inn på badet, ser hvor skittent det er, hater meg selv enda mer, legger meg. Hva er dette? Anonymkode: e27b6...801 Har du jobb? Er du sykmld ? Å leve slik blir en lat av. Å ikke ha noe å vokne opp til og ikke noe du skal gjøre blir en lat. Jeg er mer effektiv når jeg har det travelt, når jeg har ferie blir jeg lat. sett deg et mål. Stå opp og spis frokost, vask badet. Neste dag nytt rom. Slike ting bygger mestring og bedre selvfølelse og du blir mer fornøyd med deg selv. om det er depresjon eller ikke må du ut av denne bobla, begynn med små ting og kom deg ut blant folk.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #62 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 23.12.2020 den 14.05): Hvordan vet jeg om jeg er deppa eller bare er lat? Jeg orker ikke å lage mat. Huset har ikke blitt vasket på mange uker. Våkner, dusjer, sitter på mobil, spiser noe yoghurt, hater meg selv for å ikke gjøre mer, for å love meg selv at "det kan jeg gjøre i morgen", går inn på badet, ser hvor skittent det er, hater meg selv enda mer, legger meg. Hva er dette? Anonymkode: e27b6...801 Føler du at livet knapt er verdt å leve, at alt er håpløst og at det er et slags altoppslukende "mørke" i deg som ødelegger alt og gjør at det som pleier å glede deg, nå bare føles likegyldig eller negativt? Føler du en slags sorgfølelse uten at du finner noen håndgripelig grunn til å føle sorg? Bebreider du deg selv mye og grubler mye på hva folk tenker og mener om deg? Hvis du svarer ja til mye av dette, er du kanskje deprimert ja. Uansett, så lenge du føler at ting ikke er som det burde være, ta kontakt med fastlegen din for samtaletime. Da vil dere sammen kunne finne ut om du er utbrent, deprimert eller bare trenger å gjøre noen justeringer i livet for å få det bedre. Da kan det også sjekkes for eventuelle mangler som kan gjøre deg trøtt, sliten og tiltaksløs. Anonymkode: fa4ee...5ab 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #63 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ønsker ikke medikamenter. Jeg ønsker å finne grunn og jobbe med den i stedet for å bare dempe symptomene Anonymkode: e27b6...801 Depresjon er en sykdom, en ubalanse i kjemien i kroppen og hjernen. Den kan utløses av ytre årsaker, men selve depresjonen kan komme uten at man har noen spesiell grunn til å bli deprimert. Som jeg lærte på et kurs i metakognitiv terapi; noen utvikler depresjon på grunn av stor belastning i livet, men for andre er depresjonen selve belastningen som ødelegger livet deres. Det er faktisk ikke sikkert du finner noen grunn å jobbe med. Kanskje må du godta at du er syk og finne riktig behandling for å jobbe deg ut av depresjonen eller i hvertfall lette på de verste symptomene. For noen er samtaleterapi og kognitiv eller metakognitiv terapi løsningen. For andre er det medisin som skal til. For noen en kombinasjon. Det er kanskje litt skuffende å høre, men i noen tilfeller handler behandlingen om å nettopp dempe symptomene for å lette eller forkorte de depressive periodene. Det er ikke alltid man kan bli helt frisk av depresjon eller unngå å bli deprimert uansett hva man gjør. Anonymkode: fa4ee...5ab 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #64 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg klarer det bare ikke. Jeg rydder litt, i 5 minutter, men så stopper det Anonymkode: e27b6...801 Ja men kan du ikke begynne med 5 minutter feks vaske ett vindu, så tar du en lang pause, så vasker du ett vindu til. Likedan med badet: Først vasker du 1 vegg, pause, 1 vegg til, pause osv. Anonymkode: d823a...ad5
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #65 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det var ikke det jeg skrev. En kan jo være lett deprimert, men en som er alvorlig deprimert vil aldri klare å jobbe. Ihvertfall ikke om depresjonen varer over uker (som det i hovedregel skal). Anonymkode: 22248...561 Jeg var ganske alvorlig deprimert ihvertfall over et år og lege ville sykemelde meg. Jeg nektet og dro på jobb, visste at det ihvertfall ville få meg ut døra. I 7 timer klistret jeg på et halveis smil og dro på jobb. Det gjorde vondt og jeg lå stort sett i sengen resten av døgnet. Gjerne i 3 - 4 dager hvis jeg hadde fri. Det gjorde meg godt å jobbe og se andre mennesker uansett hvor jævlig det føltes der og da. Så det du sier stemmer ihvertfall ikke for meg. Anonymkode: aabf1...f58 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #66 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg var ganske alvorlig deprimert ihvertfall over et år og lege ville sykemelde meg. Jeg nektet og dro på jobb, visste at det ihvertfall ville få meg ut døra. I 7 timer klistret jeg på et halveis smil og dro på jobb. Det gjorde vondt og jeg lå stort sett i sengen resten av døgnet. Gjerne i 3 - 4 dager hvis jeg hadde fri. Det gjorde meg godt å jobbe og se andre mennesker uansett hvor jævlig det føltes der og da. Så det du sier stemmer ihvertfall ikke for meg. Anonymkode: aabf1...f58 Jepp, akkurat sånn Anonymkode: e27b6...801 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #67 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg var ganske alvorlig deprimert ihvertfall over et år og lege ville sykemelde meg. Jeg nektet og dro på jobb, visste at det ihvertfall ville få meg ut døra. I 7 timer klistret jeg på et halveis smil og dro på jobb. Det gjorde vondt og jeg lå stort sett i sengen resten av døgnet. Gjerne i 3 - 4 dager hvis jeg hadde fri. Det gjorde meg godt å jobbe og se andre mennesker uansett hvor jævlig det føltes der og da. Så det du sier stemmer ihvertfall ikke for meg. Anonymkode: aabf1...f58 Ja, ikke sant. Og for meg som opplever ekstra belastning og blir mer deprimert av jobben når jeg har dårlige perioder (introvert på jobb med mange mennesker + en sjef jeg ikke er på bølgelengde med), sliter jeg med å fungere på jobb selv når jeg såvidt bikker over i moderat depresjon. Folk er forskjellige og takler depresjon ulikt. Anonymkode: fa4ee...5ab 3
I Grosny Skrevet 25. desember 2020 #68 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 23.12.2020 den 14.05): Hvordan vet jeg om jeg er deppa eller bare er lat? Jeg orker ikke å lage mat. Huset har ikke blitt vasket på mange uker. Våkner, dusjer, sitter på mobil, spiser noe yoghurt, hater meg selv for å ikke gjøre mer, for å love meg selv at "det kan jeg gjøre i morgen", går inn på badet, ser hvor skittent det er, hater meg selv enda mer, legger meg. Hva er dette? Anonymkode: e27b6...801 Du mangler fart og framdrift. Det står stille. Du er ikke i bevegelse. Det vanskeligste med den tilstanden er å starte, men får du start på deg, så ruller du , og da blir det mye lettere å rulle videre. Mitt råd: Ignorer at du ikke orker, bare reis deg opp gjør noe. Når du først kommer i bevegelse så blir alt lettere og mer og mer går av seg selv. 1
Matas Skrevet 25. desember 2020 #69 Skrevet 25. desember 2020 Tråden er ryddet for brukerdebatt og krenkende innlegg. - Matas, mod.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #70 Skrevet 25. desember 2020 Depresjon har mange felles trekk, men det er mange grader av depresjon. Fordi om noen lå i senga hele dagen, eller gikk uten sminke trenger ikke det å gjelde andre. Noen får økt matlyst og trøstespiser mens andre ikke får i seg mat. det er ikke noen konkurranse som hvem som har det verst. Igjen så blir ts tråd kuppet av folk som vet alt om sykdommen og skal legge ut om sine egne plager, for så å krangle med hverandre.. lag dere en egen krangle tråd framfor å ødelegge tråden til ts som spør om hjelp om HENNES problemer. Denne tråden handler om TS og ingen andre. kjære ts! Er du i tvil så bestill deg en time hos fastlegen der du tar opp problemet, så finner dere nok ut av dette sammen. Anonymkode: 2022f...21f 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #71 Skrevet 26. desember 2020 ikke for å kuppe tråden, men jeg er alvorlig deprimert. hvordan skal jeg komme meg ut av det når det ansiktet mitt som er årsaken til depresjon. det er ikke bare å komme seg ut blant folk når jeg ser ut som jeg gjør. er helt vansiret. blir ikke tatt seriøst , og har også fått diagnosen dysmforboi. jeg er seriøst brannskadet ! Anonymkode: 17bda...52d
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #72 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): ikke for å kuppe tråden, men jeg er alvorlig deprimert. hvordan skal jeg komme meg ut av det når det ansiktet mitt som er årsaken til depresjon. det er ikke bare å komme seg ut blant folk når jeg ser ut som jeg gjør. er helt vansiret. blir ikke tatt seriøst , og har også fått diagnosen dysmforboi. jeg er seriøst brannskadet ! Anonymkode: 17bda...52d Er ansiktet ditt blitt skadet i brann? Og hvordan? Anonymkode: d823a...ad5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #73 Skrevet 26. desember 2020 nei, i en hudpleieklinikk !! og jeg ble behandlet horriblet stygt i ettertid !! hudlegen var dessverre gal Anonymkode: 17bda...52d
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #74 Skrevet 26. desember 2020 I Grosny skrev (19 timer siden): Du mangler fart og framdrift. Det står stille. Du er ikke i bevegelse. Det vanskeligste med den tilstanden er å starte, men får du start på deg, så ruller du , og da blir det mye lettere å rulle videre. Mitt råd: Ignorer at du ikke orker, bare reis deg opp gjør noe. Når du først kommer i bevegelse så blir alt lettere og mer og mer går av seg selv. Selv om det bare er 5 min per dag? Anonymkode: e27b6...801
I Grosny Skrevet 26. desember 2020 #75 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Selv om det bare er 5 min per dag? Anonymkode: e27b6...801 Ja! 5 minutter er MYE mer enn null. Det som er viktig er å komme igang. En annen sak er at når du har vært aktiv i fem minutter så skal det ganske lite til å ta et minutt til, og ett minutt til, og ett minutt til. Å starte noe som står stille er en betydelig jobb. Å stoppe noe som ruller er faktisk en jobb det også. 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #76 Skrevet 27. desember 2020 I Grosny skrev (12 timer siden): Ja! 5 minutter er MYE mer enn null. Det som er viktig er å komme igang. En annen sak er at når du har vært aktiv i fem minutter så skal det ganske lite til å ta et minutt til, og ett minutt til, og ett minutt til. Å starte noe som står stille er en betydelig jobb. Å stoppe noe som ruller er faktisk en jobb det også. Takk ☺ Anonymkode: e27b6...801
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #77 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 23.12.2020 den 15.09): Det er bare noe du liker å tro. De som er alvorlig deprimerte klarer ikke å stå i full jobb. Jeg har snakket med flere psykiatere som har snakket om det. Anonymkode: 869c4...5dc Jeg stod også i full jobb frem til jeg ble akutt innlagt på grunn av alvorlig depresjon. Så jo, vi er flere og jo, det går an. Anonymkode: 7e604...0ae
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #78 Skrevet 27. desember 2020 Det høres ikke ut som om du har det bra. Lag deg en plan for hver dag, f eks for 2 dager om gangen. Legg inn når du skal stå opp, mat, en luftetur ut eller eks vaske doen. Hold deg til planen. får du oppfølging av kun psykolog? Sikkert lurt at fastlegen følger deg opp også. Anonymkode: 7e604...0ae 1
I Grosny Skrevet 27. desember 2020 #79 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Det høres ikke ut som om du har det bra. Lag deg en plan for hver dag, f eks for 2 dager om gangen. Legg inn når du skal stå opp, mat, en luftetur ut eller eks vaske doen. Hold deg til planen. får du oppfølging av kun psykolog? Sikkert lurt at fastlegen følger deg opp også. Anonymkode: 7e604...0ae Plan er lurt, dette er noe jeg selv ikke har drevet mye med, men jeg la opp en slanke/kostholdsplan i høst. Det er utrolig hvor effektivt det er. Når man har en plan så er tanker tenkt og avgjørelser tatt. Man slipper å tenke og vurdere, og kan egentlig bare følge planen. Det koster mentalt mye mindre å følge enn plan enn f.eks. å hele tiden ta aktive avgjørelser. Å følge en plan går nesten av seg selv.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #80 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det høres ikke ut som om du har det bra. Lag deg en plan for hver dag, f eks for 2 dager om gangen. Legg inn når du skal stå opp, mat, en luftetur ut eller eks vaske doen. Hold deg til planen. får du oppfølging av kun psykolog? Sikkert lurt at fastlegen følger deg opp også. Anonymkode: 7e604...0ae Men når jeg ikke klarer å følge planen, blir selvforakten bare større Anonymkode: e27b6...801
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå