Gå til innhold

Deprimert eller bare lat?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er jeg helt enig i. Men vedkommende jeg siterte indikerer at dersom man klarer å dusje, så kan man ikke være alvorlig psykisk syk. Det er jeg IKKE enig i.

Anonymkode: 0b773...6f2

I alle dager for en uttalelse? Jeg er langtidssykemeldt grunnet utmattelse/stress og energien er på bånn, noen dager orker jeg å ta en tur ut, støvsuge eller vasket klær. Mens noen ganger gjør selv små oppgaver meg utslitt flere dager i ettertid.  Så nei, dusjing er ikke min favorittdel av dagen. Likevel vil jeg tro at de aller fleste voksne oppegående mennesker - deprimerte, utbrente, stressa you name it, ville følt seg freshere og bedre om man tar seg en dusj?

Anonymkode: 0618d...5a4

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I alle dager for en uttalelse? Jeg er langtidssykemeldt grunnet utmattelse/stress og energien er på bånn, noen dager orker jeg å ta en tur ut, støvsuge eller vasket klær. Mens noen ganger gjør selv små oppgaver meg utslitt flere dager i ettertid.  Så nei, dusjing er ikke min favorittdel av dagen. Likevel vil jeg tro at de aller fleste voksne oppegående mennesker - deprimerte, utbrente, stressa you name it, ville følt seg freshere og bedre om man tar seg en dusj?

Litt usikker på om du henviser til min uttalelse eller til den jeg opprinnelig siterte?

Anonymkode: 0b773...6f2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I psykiatrien er det et slagord "Hvis du er i stand til å ta deg en dusj stryker jeg over diagnosen din med en tusj"

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.12.2020 den 14.23):

Jeg går til psykolog, men sjeldent og det hjelper ikke. Jeg får snakke ut der og da, men etter 10 minutter er alt glemt, og man er tilbake til det samme gamle. Psykolog kan i tillegg ikke hjelpe meg med husvask, med å slutte å hate meg selv for å ikke vaske huset, for å ikke være normal, som jeg var før. 

Anonymkode: e27b6...801

Du svarer ikke på det jeg spurte om :)

Har du noe energi, eller er du helt tom for det? Jeg har selv ME og vet hvordan det er å ikke ha NOE energi. Depresjon kan gi tiltaksløshet og mangel på energi, det er derfor jeg spør. Har psykologen sagt noe om du kan være deprimert eller ikke?

Anonymkode: 0fea2...657

• Liker 1
Skrevet

En som er alvorlig deprimert vil ikke klare å stå i en jobb å gå på en jobb hver dag. Jeg har selv vært der at jeg har vært alvorlig deprimert (diagnostisert av lege), og da var jeg så syk at jeg ikke orket nesten annet enn å ligge i senga. Dusjet kanskje hver 4. Dag. Spiste bare fjordland og ferdigretter. Orket heller ikke å være sosial. 

Anonymkode: 22248...561

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Så alle som dusjer har garantert ingen depresjon? 

Joda, det er forskjell på mild, moderat og alvorlig depresjon. Dette er bare sånn det er for meg, men under en mild depresjon klarer jeg fint å presse meg til å dusje noen ganger i uka. Under en moderat depresjon begynner jeg å slite med det.

Anonymkode: 6a257...f24

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

En som er alvorlig deprimert vil ikke klare å stå i en jobb å gå på en jobb hver dag. Jeg har selv vært der at jeg har vært alvorlig deprimert (diagnostisert av lege), og da var jeg så syk at jeg ikke orket nesten annet enn å ligge i senga. Dusjet kanskje hver 4. Dag. Spiste bare fjordland og ferdigretter. Orket heller ikke å være sosial. 

Så alle de som er i jobb har ikke depresjon? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så alle de som er i jobb har ikke depresjon? 

Det var ikke det jeg skrev. En kan jo være lett deprimert, men en som er alvorlig deprimert vil aldri klare å jobbe. Ihvertfall ikke om depresjonen varer over uker (som det i hovedregel skal). 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.12.2020 den 14.23):

Jeg går til psykolog, men sjeldent og det hjelper ikke. Jeg får snakke ut der og da, men etter 10 minutter er alt glemt, og man er tilbake til det samme gamle. Psykolog kan i tillegg ikke hjelpe meg med husvask, med å slutte å hate meg selv for å ikke vaske huset, for å ikke være normal, som jeg var før. 

Har du vurdert tilleggsbehandling?

Kostholdendring, trening og muligens lavdose medikament?

Anonymkode: 8c273...420

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.12.2020 den 9.14):

Når du dusjer, er det ikke noe alvorlig, i alle fall.

Anonymkode: 9bcfb...782

Hmmm...., Jeg er nå innlagt på tvang (og er ikke min første runde) noe som indikerer at jeg er ganske så alvorlig syk,men for meg er det veldig viktig å se velstelt ut og klister på meg masken(les sminke) hver bidige dag og kommer meg i dusjen. Ja flere dager sitter jeg i dusjen og sitter på gulvet når jeg sminker meg,men jeg gjennomfører så kanskje på tide å slutte den jævla stigmatiseringen og stopp å spre fakta som ikke er sanne 

Anonymkode: 63610...bdd

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hmmm...., Jeg er nå innlagt på tvang (og er ikke min første runde) noe som indikerer at jeg er ganske så alvorlig syk,men for meg er det veldig viktig å se velstelt ut og klister på meg masken(les sminke) hver bidige dag og kommer meg i dusjen. Ja flere dager sitter jeg i dusjen og sitter på gulvet når jeg sminker meg,men jeg gjennomfører så kanskje på tide å slutte den jævla stigmatiseringen og stopp å spre fakta som ikke er sanne 

Anonymkode: 63610...bdd

Så hva er du tvangsinnlagt for? Er det spiseforstyrrelse så kan jeg skjønne det, for de er syke på en annen måte enn en som er deprimert.. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så hva er du tvangsinnlagt for? Er det spiseforstyrrelse så kan jeg skjønne det, for de er syke på en annen måte enn en som er deprimert.. 

Nei både spf og depresjon medfører for lavt matinntak!

Anonymkode: d823a...ad5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du vurdert tilleggsbehandling?

Kostholdendring, trening og muligens lavdose medikament?

Anonymkode: 8c273...420

Ønsker ikke medikamenter. Jeg ønsker å finne grunn og jobbe med den i stedet for å bare dempe symptomene 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.12.2020 den 14.09):

Det har vært sånn i mange måneder. Jeg vet ikke. 

Depresjon varere sjeldent i mange mnd. At man ikke orker å stelle seg, vaske o.l. Er ikle bevis på depresjon. Men om du føler deg ulykkelig hele tiden og ikke har glede av noe, er du nok deprimert. Har du glede av å se en film f.eks? Om ja, er du i alle fall ikke alvorlig deprimert. 

Anonymkode: 390c7...d7a

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Depresjon varere sjeldent i mange mnd. At man ikke orker å stelle seg, vaske o.l. Er ikle bevis på depresjon. Men om du føler deg ulykkelig hele tiden og ikke har glede av noe, er du nok deprimert. Har du glede av å se en film f.eks? Om ja, er du i alle fall ikke alvorlig deprimert. 

Anonymkode: 390c7...d7a

Depresjon kan vare resten av livet hvis ytre faktorer.

Anonymkode: d823a...ad5

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror latskap alltid bunner i et eller annet psykisk. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.12.2020 den 15.28):

Jeg har snakket med flere leger. Jeg snakket om angst og ensomhet med en av dem. Hun sa at jeg MÅ fortsette å plage folk, få dem til å være mine venner uansett hvor ofte jeg blir avvist. Jeg sa at det orket jeg ikke lenger, det gikk utover min selvfølelse. Da svarte hun at jeg "ikke ønsker å bli bedre". Jeg sluttet å gå til den legen. 

Den andre legen. Det er bare snakk om hvor "flink" jeg er, at hun "forstår meg", hvor vanskelig det må være for meg, at jeg "fortjener så mye fint". Generelle ord som hun sikkert sier til alle pasienter. 

Jeg tror at begge leger ville det beste for deg. Den første ville si at du må kjempe for deg selv og den andre viste forståelse og sa som det er at du fortjener bedre. 

Du er nok deprimert. Og det å rydde rundt deg kan hjelpe deg å komme deg opp. Prøv å rydde litt hver dag eller hvis du har råd skaff deg en vaskehjelp som kan ordne for deg. 

Anonymkode: c5e6a...1de

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.12.2020 den 14.45):

Det er dette som kalles alvorlig depresjon. De som sier at de er alvorlig deprimerte men likevel går på jobb hver dag og henger med venner og smiler og ler de er ikke alvorlig deprimerte. 

Anonymkode: 869c4...5dc

Diagnoser diagnoser..  Noen som har blitt bekveme med å la det flyte trenger ikke være deprimert, eller lat, bare kommet seg inn i dårlige rutiner er også en mulighet.

Anonymkode: 97541...0da

Skrevet

Først bør du kanskje sjekke ut vitaminmangel osv.

Men høres som du kan være utbrent. Fortsette det slik så kan du ende opp med å bli mer deprimert (har vært der).

Nå snakker jeg kanskje for meg selv, men jeg trenger rutiner i hverdagen for å fungere.

Selv om jeg har fri i julen og kan sove lenge, så står jeg opp kl åtte hver morgen. Steller meg med engang slik at jeg er klar for en ny dag. Så spiser frokost og tvinger meg ut på en tur. 

Innen klokken tolv så har jeg da rukket og trent og spist lunsj, satt både på oppvaskemaskinen og vaskemaskinen.

Da kan jeg tillate meg å være lat resten av dagen.

Gjør jeg ikke dette når jeg har fri så ender jeg opp i dårlig spiral. Sover alt for lenge og kommer liksom ikke i gang med dagen. Jeg blir også fort deprimert (spesielt om vinteren) og store søvnvansker og konsentrasjonsvansker (tidligere utbrent).

Så jeg får i meg vitaminer og mineraler (har klart å slutte på antidepressiva nå) og kommer meg ut i dagslys.

Jeg tenner også stearinlys og duftlys hjemme. Høres svada ut, men gode dufter for meg i godt humør, så jeg sørger alltid å få inn noen gode dufter. 
Bare det å koke opp vann med gurkemeie, svart pepper og kanel (god duft i huset), og drikker krydder teen etterpå. Det booster seritoinen (humøret). 

Men ring legen asap og få hjelp snarest

Anonymkode: ec723...65a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror at begge leger ville det beste for deg. Den første ville si at du må kjempe for deg selv og den andre viste forståelse og sa som det er at du fortjener bedre. 

Du er nok deprimert. Og det å rydde rundt deg kan hjelpe deg å komme deg opp. Prøv å rydde litt hver dag eller hvis du har råd skaff deg en vaskehjelp som kan ordne for deg. 

Anonymkode: c5e6a...1de

Jeg klarer det bare ikke. Jeg rydder litt, i 5 minutter, men så stopper det 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...