Gå til innhold

Deprimert eller bare lat?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan vet jeg om jeg er deppa eller bare er lat? 

Jeg orker ikke å lage mat. Huset har ikke blitt vasket på mange uker. Våkner, dusjer, sitter på mobil, spiser noe yoghurt, hater meg selv for å ikke gjøre mer, for å love meg selv at "det kan jeg gjøre i morgen", går inn på badet, ser hvor skittent det er, hater meg selv enda mer, legger meg. 

Hva er dette? 

Anonymkode: e27b6...801

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utbrent?

Anonymkode: 0618d...5a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Utbrent?

Anonymkode: 0618d...5a4

Det har vært sånn i mange måneder. Jeg vet ikke. 

• Liker 2
Skrevet

Har du energi da? Hvis du måtte, kunne du ha reist deg opp fra sofaen og gjort det, eller er batteriet flatt?

Kan du gå en tur eller dra på butikken uten å bli utslitt fysisk etterpå?

For meg høres det ut som at du er på god vei mot en depresjon, og ville uansett ha snakket med lege. 

Anonymkode: 0fea2...657

• Liker 7
Skrevet

Har du energi da? Hvis du måtte, kunne du ha reist deg opp fra sofaen og gjort det, eller er batteriet flatt?

Kan du gå en tur eller dra på butikken uten å bli utslitt fysisk etterpå?

For meg høres det ut som at du er på god vei mot en depresjon, og ville uansett ha snakket med lege. 

Anonymkode: 0fea2...657

Jeg går til psykolog, men sjeldent og det hjelper ikke. Jeg får snakke ut der og da, men etter 10 minutter er alt glemt, og man er tilbake til det samme gamle. Psykolog kan i tillegg ikke hjelpe meg med husvask, med å slutte å hate meg selv for å ikke vaske huset, for å ikke være normal, som jeg var før. 

• Liker 1
Skrevet

Det er dette som kalles alvorlig depresjon. De som sier at de er alvorlig deprimerte men likevel går på jobb hver dag og henger med venner og smiler og ler de er ikke alvorlig deprimerte. 

Anonymkode: 869c4...5dc

• Liker 4
Skrevet

Det er dette som kalles alvorlig depresjon. De som sier at de er alvorlig deprimerte men likevel går på jobb hver dag og henger med venner og smiler og ler de er ikke alvorlig deprimerte. 

Fordi man ikke har valg. Man kan selvfølgelig si opp jobben og bli innlagt, men da har man mistet den siste "normale" delen av livet sitt 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi man ikke har valg. Man kan selvfølgelig si opp jobben og bli innlagt, men da har man mistet den siste "normale" delen av livet sitt 

En som er alvorlig deprimert KLARaeR ikke å gå på jobb hver dag. En depresjon medfører alltid at funksjonsevnen nedsettes. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

En som er alvorlig deprimert KLARaeR ikke å gå på jobb hver dag. En depresjon medfører alltid at funksjonsevnen nedsettes. 

Uenig. Noen klarer å gå på jobb, prestere og dagen etter tar de livet sitt, som det sto om i et annet tema 

• Liker 22
Skrevet

Kan dere ikke la være å spore av tråden med kverrulering om hva som er å betegne som alvorlig depresjon?

Dere hører jo uansett ikke på fasiten, så er vel liten vits å krangle på dette.

TS; det er ikke godt å si, er stemingsleie stabilt nede, er du ute med venner, er du i jobb, blir du noen gang glad? Klarer du sette pris på småting som at det er sol ute?

Anonymkode: 9c7b4...67e

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Uenig. Noen klarer å gå på jobb, prestere og dagen etter tar de livet sitt, som det sto om i et annet tema 

Da er selvmordet på impuls. Mange som tar selvmord i alkoholrus f. Eks etter å ha blitt dumpa av kjæresten på fylla. Det behøver ikke bety at en er deprimert. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Kan dere ikke la være å spore av tråden med kverrulering om hva som er å betegne som alvorlig depresjon?

Dere hører jo uansett ikke på fasiten, så er vel liten vits å krangle på dette.

TS; det er ikke godt å si, er stemingsleie stabilt nede, er du ute med venner, er du i jobb, blir du noen gang glad? Klarer du sette pris på småting som at det er sol ute?

Går på jobb, har ingen venner, blir veldig sjelden glad. Før var det annerledes. Jeg hadde venner, var glad. Nå er jeg ofte sur og irritabel, "klikker" pga små ting, driver med selvforakt fordi jeg kaster bort livet mitt og gjør ingenting, har fått alvorlig ocd, ser mildt sagt ikke lyst på livet 

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Da er selvmordet på impuls. Mange som tar selvmord i alkoholrus f. Eks etter å ha blitt dumpa av kjæresten på fylla. Det behøver ikke bety at en er deprimert. 

Tullprat.

Jeg sto i full jobb til jeg ble innlagt i flere mnd. med alvorlig depresjon. Psykologspes., psykiater og andre behandlere var samstemte om diagnose. DPS fulgte videre opp og var også enige i diagnosen. 

Kan vi ikke bare la det være?

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Går på jobb, har ingen venner, blir veldig sjelden glad. Før var det annerledes. Jeg hadde venner, var glad. Nå er jeg ofte sur og irritabel, "klikker" pga små ting, driver med selvforakt fordi jeg kaster bort livet mitt og gjør ingenting, har fått alvorlig ocd, ser mildt sagt ikke lyst på livet 

Det er mye av det du skriver som kan stemme overens med depresjon 😕 Har du forsøkt en tur til legen for en prat?

Det høres på ingen måte ut som du "bare er lat"!

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tullprat.

Jeg sto i full jobb til jeg ble innlagt i flere mnd. med alvorlig depresjon. Psykologspes., psykiater og andre behandlere var samstemte om diagnose. DPS fulgte videre opp og var også enige i diagnosen. 

Kan vi ikke bare la det være?

Det er bare noe du liker å tro. De som er alvorlig deprimerte klarer ikke å stå i full jobb. Jeg har snakket med flere psykiatere som har snakket om det. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er bare noe du liker å tro. De som er alvorlig deprimerte klarer ikke å stå i full jobb. Jeg har snakket med flere psykiatere som har snakket om det. 

Liker å tro? Haha, nå må du gi deg. Jeg har papirer, epikrise blant annet, som bekrefter dette du mener jeg bare tror.

Men, herremalla, drit i hva jeg sier, hva ICD forteller, hva psykiatere og psykologer mener. Du vet best!

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg går til psykolog, men sjeldent og det hjelper ikke. Jeg får snakke ut der og da, men etter 10 minutter er alt glemt, og man er tilbake til det samme gamle. Psykolog kan i tillegg ikke hjelpe meg med husvask, med å slutte å hate meg selv for å ikke vaske huset, for å ikke være normal, som jeg var før. 

Du må ta ansvar selv. Ikke forvent at noen skal lære deg å bli glad i deg selv, det må du lære deg selv. Du fortjener å ha det bra, hvorfor tror ikke du at du fortjener det? 

Anonymkode: 9f7d6...f9f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er mye av det du skriver som kan stemme overens med depresjon 😕 Har du forsøkt en tur til legen for en prat?

Det høres på ingen måte ut som du "bare er lat"!

Jeg har snakket med flere leger. Jeg snakket om angst og ensomhet med en av dem. Hun sa at jeg MÅ fortsette å plage folk, få dem til å være mine venner uansett hvor ofte jeg blir avvist. Jeg sa at det orket jeg ikke lenger, det gikk utover min selvfølelse. Da svarte hun at jeg "ikke ønsker å bli bedre". Jeg sluttet å gå til den legen. 

Den andre legen. Det er bare snakk om hvor "flink" jeg er, at hun "forstår meg", hvor vanskelig det må være for meg, at jeg "fortjener så mye fint". Generelle ord som hun sikkert sier til alle pasienter. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Du må ta ansvar selv. Ikke forvent at noen skal lære deg å bli glad i deg selv, det må du lære deg selv. Du fortjener å ha det bra, hvorfor tror ikke du at du fortjener det? 

Anonymkode: 9f7d6...f9f

Som alltid: lett å si når man ikke har opplevd dette selv 

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)

Utbrenthet har mye av de samme symptomene som depresjon og kan fort bli til alvorlig depresjon uten behandling. 

Kontakt fastlegen asap. 

Endret av WhisperingWind

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...