AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #21 Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Som alltid: lett å si når man ikke har opplevd dette selv Anonymkode: e27b6...801 Jo, det har jeg. Derfor kan jeg si det. Anonymkode: 9f7d6...f9f 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #22 Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo, det har jeg. Derfor kan jeg si det. Anonymkode: 9f7d6...f9f Vil du fortelle litt mer? Anonymkode: e27b6...801
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #23 Skrevet 23. desember 2020 WhisperingWind skrev (4 timer siden): Utbrenthet har mye av de samme symptomene som depresjon og kan fort bli til alvorlig depresjon uten behandling. Kontakt fastlegen asap. Så det er ikke latskap? Anonymkode: e27b6...801
Gjest WhisperingWind Skrevet 23. desember 2020 #24 Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så det er ikke latskap? Anonymkode: e27b6...801 Om dette plutselig oppstod for 2 mnd siden høres det mistenkelig ut. Hvordan var ting før det?
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #25 Skrevet 23. desember 2020 Jeg er båte lat (privat) og deprimert. Ingen god kombo. Anonymkode: 0d21d...ef7 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #26 Skrevet 23. desember 2020 WhisperingWind skrev (2 minutter siden): Om dette plutselig oppstod for 2 mnd siden høres det mistenkelig ut. Hvordan var ting før det? Før det var alt normalt. Jeg ryddet og vasket, laget ordentlig middag. Nå er det mye Fjordland eller ingenting, pluss at jeg kan legge meg kl.18 eller 19. Anonymkode: e27b6...801
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #27 Skrevet 23. desember 2020 Har mest med hvordan du føler deg, ikke ytre faktorer. Feks er broren min en skikkelig slob, som ikke gidder å vaske og rydde og vil helst bare game hele kvelden. Han er nok ikke psykisk syk, egentlig veldig tilfreds, bare lat. Mens en bekjent som alltid hadde alt på stell tok selvmord i fjor. Kjenn på følelsene, og gjør minst én ting hver dag: vask badet i morgen, lag mat neste dag. Om det kjennes uoverkommelig så kan det være et tegn på depresjon. Anonymkode: d96b0...e0e 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 23. desember 2020 #28 Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Før det var alt normalt. Jeg ryddet og vasket, laget ordentlig middag. Nå er det mye Fjordland eller ingenting, pluss at jeg kan legge meg kl.18 eller 19. Anonymkode: e27b6...801 Ville tatt turen til fastlegen ja. Utbrenthet eller COVID depresjon.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #29 Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har mest med hvordan du føler deg, ikke ytre faktorer. Feks er broren min en skikkelig slob, som ikke gidder å vaske og rydde og vil helst bare game hele kvelden. Han er nok ikke psykisk syk, egentlig veldig tilfreds, bare lat. Mens en bekjent som alltid hadde alt på stell tok selvmord i fjor. Kjenn på følelsene, og gjør minst én ting hver dag: vask badet i morgen, lag mat neste dag. Om det kjennes uoverkommelig så kan det være et tegn på depresjon. Anonymkode: d96b0...e0e Nå skjønner jeg forskjellen. Takk. Anonymkode: e27b6...801
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #30 Skrevet 24. desember 2020 Hei TS. Jeg kjenner meg igjen i å tenke at jeg «egentlig» er lat, når jeg står i en depresjon og ikke klarer å ta tak i ting. Sliter veldig med apati og kan sitte i timesvis uten å klare selv små oppgaver på jobb. Hadde en samtale med psykologen min om dette, som kanskje kan hjelpe deg også. Den gikk omtrent sånn her, noe forenklet: Meg: Jeg tenker at det bare er et spørsmål om tid før du innser at jeg egentlig bare er lat. For jeg er jo det. Psyk: Du mener at du ikke egentlig er deprimert, men bare lat? Og at det er årsaken til at du ikke får gjort ting? Meg: Ja. Psyk: Hva betyr det å være lat da? Meg: At man ikke gidder. (Min definisjon der og da.) Psyk: Men er det slik at du ikke gidder å gjøre arbeidsoppgavene dine? Meg: Nei, jeg er egentlig veldig pliktoppfyllende. Jeg vil jo gjerne gjøre dem. Men jeg klarer bare ikke komme igang. Psyk: OK. Men da handler det ikke om at du ikke gidder, men at du ikke klarer å gjøre dem nå? Meg: Ja...eller. Jeg tenker jeg skal gjøre dem, men det går bare ikke. Psyk: Altså klarer du ikke gjøre oppgavene, selv om du vil. Så det skyldes ikke at du ikke gidder, og dermed skyldes det heller ikke at du er lat. Det skyldes at du er deprimert, og det er ikke en tilstand du kan velge. Du VELGER altså ikke å la være å gjøre oppgavene, du KLARER ikke. Og det kan du ikke styre. Vet ikke om dette er til hjelp for deg, men kanskje. Det hjalp ihvertfall meg til å innse at mitt eget stempel som lat ikke stemte med hva jeg selv mener lat betyr. I tillegg forstod jeg at denne apatien ikke var et valg jeg tok, det var en konsekvens av tilstanden jeg var i. Så du kan jo prøve å spørre deg selv: Hva betyr lat for deg? Hva innebærer det? Og stemmer det overens med årsaken til at du ikke gjør oppgavene du nevner? Hvis du som meg mener lat handler om å ikke gidde, stemmer det at du dropper mat/hygiene/husvask fordi du ikke gidder, eller er dette oppgaver du gjerne skulle gjort men som du ikke evner å ta tak i nå? Håper dette kan være litt til hjelp. ❤️ Anonymkode: 0b773...6f2 7
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #31 Skrevet 24. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hei TS. Jeg kjenner meg igjen i å tenke at jeg «egentlig» er lat, når jeg står i en depresjon og ikke klarer å ta tak i ting. Sliter veldig med apati og kan sitte i timesvis uten å klare selv små oppgaver på jobb. Hadde en samtale med psykologen min om dette, som kanskje kan hjelpe deg også. Den gikk omtrent sånn her, noe forenklet: Meg: Jeg tenker at det bare er et spørsmål om tid før du innser at jeg egentlig bare er lat. For jeg er jo det. Psyk: Du mener at du ikke egentlig er deprimert, men bare lat? Og at det er årsaken til at du ikke får gjort ting? Meg: Ja. Psyk: Hva betyr det å være lat da? Meg: At man ikke gidder. (Min definisjon der og da.) Psyk: Men er det slik at du ikke gidder å gjøre arbeidsoppgavene dine? Meg: Nei, jeg er egentlig veldig pliktoppfyllende. Jeg vil jo gjerne gjøre dem. Men jeg klarer bare ikke komme igang. Psyk: OK. Men da handler det ikke om at du ikke gidder, men at du ikke klarer å gjøre dem nå? Meg: Ja...eller. Jeg tenker jeg skal gjøre dem, men det går bare ikke. Psyk: Altså klarer du ikke gjøre oppgavene, selv om du vil. Så det skyldes ikke at du ikke gidder, og dermed skyldes det heller ikke at du er lat. Det skyldes at du er deprimert, og det er ikke en tilstand du kan velge. Du VELGER altså ikke å la være å gjøre oppgavene, du KLARER ikke. Og det kan du ikke styre. Vet ikke om dette er til hjelp for deg, men kanskje. Det hjalp ihvertfall meg til å innse at mitt eget stempel som lat ikke stemte med hva jeg selv mener lat betyr. I tillegg forstod jeg at denne apatien ikke var et valg jeg tok, det var en konsekvens av tilstanden jeg var i. Så du kan jo prøve å spørre deg selv: Hva betyr lat for deg? Hva innebærer det? Og stemmer det overens med årsaken til at du ikke gjør oppgavene du nevner? Hvis du som meg mener lat handler om å ikke gidde, stemmer det at du dropper mat/hygiene/husvask fordi du ikke gidder, eller er dette oppgaver du gjerne skulle gjort men som du ikke evner å ta tak i nå? Håper dette kan være litt til hjelp. ❤️ Anonymkode: 0b773...6f2 Tusen takk. Ofte er det det jeg ikke forstår, om jeg velger å ikke gjøre ting (som noen kanskje ville sagt), eller om jeg ikke klarer. Selve tanken at "nå må jeg gjøre noe" gjør meg engstelig. Og den konstante selvforakten gjør ikke ting bedre. Anonymkode: e27b6...801
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #32 Skrevet 24. desember 2020 Du høres deprimert ut, jeg ville kontaktet fastlegen og fått medisiner. og det er mulig å jobbe, jeg var i full jobb da jeg scoret på nivå for innleggelse på depresjonstesten. Anonymkode: cd338...13d
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #33 Skrevet 24. desember 2020 19 hours ago, AnonymBruker said: Hvordan vet jeg om jeg er deppa eller bare er lat? Jeg orker ikke å lage mat. Huset har ikke blitt vasket på mange uker. Våkner, dusjer, sitter på mobil, spiser noe yoghurt, hater meg selv for å ikke gjøre mer, for å love meg selv at "det kan jeg gjøre i morgen", går inn på badet, ser hvor skittent det er, hater meg selv enda mer, legger meg. Hva er dette? Anonymkode: e27b6...801 Når du dusjer, er det ikke noe alvorlig, i alle fall. Anonymkode: 9bcfb...782
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #34 Skrevet 24. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Når du dusjer, er det ikke noe alvorlig, i alle fall. Anonymkode: 9bcfb...782 Hallo... nå må folk slutte å diagnostisere nivåer av depresjon, basert på enkeltfaktorer. 🙄 Anonymkode: 0b773...6f2 11
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #35 Skrevet 24. desember 2020 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Tusen takk. Ofte er det det jeg ikke forstår, om jeg velger å ikke gjøre ting (som noen kanskje ville sagt), eller om jeg ikke klarer. Selve tanken at "nå må jeg gjøre noe" gjør meg engstelig. Og den konstante selvforakten gjør ikke ting bedre. Anonymkode: e27b6...801 Ja, dette kan jeg kjenne meg igjen i. Og jeg kjenner meg veldig igjen i den «nå må jeg gjøre noe»-modusen. Og jo mer jeg tenker det, jo verre blir det. For hver gang jeg forteller meg selv at jeg må skjerpe meg, og jeg likevel fortsatt ikke klarer å gjøre noe, så beviser/bekrefter jeg overfor meg selv at jeg ikke får til, også får jeg det bare verre med meg selv. Jeg syns du skal oppsøke hjelp TS. ❤️ Anonymkode: 0b773...6f2 3
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #36 Skrevet 24. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja, dette kan jeg kjenne meg igjen i. Og jeg kjenner meg veldig igjen i den «nå må jeg gjøre noe»-modusen. Og jo mer jeg tenker det, jo verre blir det. For hver gang jeg forteller meg selv at jeg må skjerpe meg, og jeg likevel fortsatt ikke klarer å gjøre noe, så beviser/bekrefter jeg overfor meg selv at jeg ikke får til, også får jeg det bare verre med meg selv. Jeg syns du skal oppsøke hjelp TS. ❤️ Anonymkode: 0b773...6f2 Tusen takk 😊 Anonymkode: e27b6...801
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #37 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hallo... nå må folk slutte å diagnostisere nivåer av depresjon, basert på enkeltfaktorer. 🙄 Anonymkode: 0b773...6f2 Enig Anonymkode: e27b6...801
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #38 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hallo... nå må folk slutte å diagnostisere nivåer av depresjon, basert på enkeltfaktorer. 🙄 Anonymkode: 0b773...6f2 Å dusje er utrolig slitsomt når man ikke har overskudd. Anonymkode: d823a...ad5
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #39 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Å dusje er utrolig slitsomt når man ikke har overskudd. Anonymkode: d823a...ad5 Det er jeg helt enig i. Men vedkommende jeg siterte indikerer at dersom man klarer å dusje, så kan man ikke være alvorlig psykisk syk. Det er jeg IKKE enig i. Anonymkode: 0b773...6f2 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #40 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Å dusje er utrolig slitsomt når man ikke har overskudd. Anonymkode: d823a...ad5 Så alle som dusjer har garantert ingen depresjon? Anonymkode: e27b6...801 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå