Gå til innhold

Babydrømmen 2021

EXB1987

Anbefalte innlegg

EXB1987 skrev (På 5.1.2021 den 18.00):

Haha, iiiiskald 🥶🥶 Jeg ble bare så skuffa på søndag da jeg tok tidligtesten og fikk negativ. Etter det har jeg bare innstilt meg på at det ikke gikk denne gangen. Det et første gang i mitt liv jeg har tatt graviditetstest, og jeg tenker liksom at siden det var en tidligtest og den var helt blenda så er det ikke sjanse for at det skal bli noe annet resultat hvis jeg tester igjen nå eller de neste dagene. Men her vil jeg gjerne høre hvilke erfaringer dere andre har! Har dere tatt tidligtest før som har vært negativ (evt hvor mange dager før forventet mens) og som senere ble positiv? 

Ekspander  

Aha, første gangen ja! Da skjønner jeg at det er spesielt. Jeg aner ikke hvor mange g-tester jeg har tatt i mitt liv. Tror ikke jeg overdriver hvis jeg gjetter mellom 200-300 stk. Men det er 17 år siden jeg tok første g-test, og siden da har jeg hatt flere prøverunder og blitt gravid 7 ganger. Så da får man kanskje et litt spesielt/sært forhold til dem 😆

Da jeg ble gravid i sommer testet jeg negativt på 9 dpo, men 11 dpo kunne jeg skimte en strek. Vanlig strimmel fra Babyplan. I løpet av høsten her har jeg lest mange erfaringer om folk som har vært misfornøyd med tidligstrimmelen til Babyplan. At den ikke slår ut noe tidligere! Tvert i mot fanger man først opp graviditet med den vanlige strimmelen. Så jeg stoler ikke helt på tidligtest. Masse håp her igjen hos deg føler jeg :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

EXB1987 skrev (På 5.1.2021 den 21.12):

Får litt dårlig samvittighet over at jeg klager over mine 2 prøveperioder, det er jo virkelig ingenting😔

Ekspander  

Ikke få dårlig samvittighet! Det er viktig å tørre å kjenne hvordan man har det 😊 Jeg ville bare prøve å berolige deg med at det trenger absolutt ikke være noe galt med deg eller partner fordi det ikke klaffer raskt, men man blir jo skuffet uansett. Og det må være lov 🥰 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD 1

Våknet opp til mensen i dag.. Litt uforberedt siden jeg ikke har kjent murringer eller noe som helst i forkant. Men samtidig var det jo ventet at den ville komme siden graviditetstesten på søndag var helt hvit. Nå starter pp3 og pp2 hadde syklus på 28 dager. Mensen kom nøyaktig 2 uker etter at fertilitetsmonitoren viste siste dag med maksimal. 

Igjen kommer følelsen av at dette vil ta tid.. Noen som vil komme med noen tall/statistikker på hvor lang tid det tar å bli gravid i gjennomsnitt? 😜 Og hvorfor er det så innmari vanskelig for den lille sædcella å treffe egget..? Vi la jo inn haugevis av aksjer under eggløsningsperioden, veldig rart at de ikke "møtes" der inne/oppe 😂 

Jaja folkens, mine rare tanker på en torsdag morgen🤷🏼‍♀️ Ha en fin dag! ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei uff så kjedelig at mensen kom, selv om du var forberedt :klem:

Jeg har ingen artikler for hånden nå, men jeg har vært på prøverforum i mange år (også som ikke-prøver, fordi det er hyggelig å henge med fine folk). Og en ting jeg har merket meg er at folk som kommer inn for å prøve sjeldent er der når det har gått 1 år. Det sies at 2/3 blir gravide innen det har gått ett år, og det er slik jeg oppfatter det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å følge med i dagboken din. Synd mensen dukket opp.. Håper neste prøveperiode klaffer for dere 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj =/ Det er noe herk når den kommer, selvom man er forberedt. 
Det eneste jeg fant sånn i farta er denne fra NHI https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/planlegger-graviditet/hvordan-oke-sjansen-for-a-bli-gravid/ , og denne http://heidoktor.no/sa-bruker-norske-par-pa-a-gravide/

Noen ganger trenger man litt harde fakta for å ikke bli helt koko :fnise: jeg gjør i hvert fall det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amatariel skrev (På 7.1.2021 den 7.40):

Nei uff så kjedelig at mensen kom, selv om du var forberedt :klem:

Jeg har ingen artikler for hånden nå, men jeg har vært på prøverforum i mange år (også som ikke-prøver, fordi det er hyggelig å henge med fine folk). Og en ting jeg har merket meg er at folk som kommer inn for å prøve sjeldent er der når det har gått 1 år. Det sies at 2/3 blir gravide innen det har gått ett år, og det er slik jeg oppfatter det også.

Ekspander  

1 år føles så lenge, jeg håper virkelig det skjer noe før den tid 🤞😊 Hvor lang tid har det tatt for deg med aktiv prøving før du har blitt gravid med dine 3 barn? 

Atticmess skrev (På 7.1.2021 den 8.32):

Blir spennende å følge med i dagboken din. Synd mensen dukket opp.. Håper neste prøveperiode klaffer for dere 😊

Ekspander  

Takk! Er spennende dette 😊 Den kjedeligste fasen er akkurat nå synes jeg, mellom 1. syklusdag og eggløsning. Etter eggløsning og før forventet mens er spennende, går liksom rundt og kjenner etter tegn på graviditet, osv 😊 Er du også prøver? 

Protea skrev (På 7.1.2021 den 11.23):

Æsj =/ Det er noe herk når den kommer, selvom man er forberedt. 
Det eneste jeg fant sånn i farta er denne fra NHI https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/planlegger-graviditet/hvordan-oke-sjansen-for-a-bli-gravid/ , og denne http://heidoktor.no/sa-bruker-norske-par-pa-a-gravide/

Noen ganger trenger man litt harde fakta for å ikke bli helt koko :fnise: jeg gjør i hvert fall det! 

Ekspander  

Ja, harde fakta er nødvendig innimellom! Hvordan går det med deg nå? DPO-land? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 4 dpo hvis jeg har regnet riktig. Helt enig med deg at den fasen du er i nå er den kjedeligste, så sist runde brukte jeg den til å spise ting jeg forhåpentligvis ikke kan spise på lenge og å nyte god vin 😃 Så får man liksom noe ut av den tiden også! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Protea skrev (På 7.1.2021 den 21.00):

Ja, 4 dpo hvis jeg har regnet riktig. Helt enig med deg at den fasen du er i nå er den kjedeligste, så sist runde brukte jeg den til å spise ting jeg forhåpentligvis ikke kan spise på lenge og å nyte god vin 😃 Så får man liksom noe ut av den tiden også! :fnise:

Ekspander  

Åh, det var en god idé!! Da skal jeg love deg at det blir blåmuggost og spekemat i helga! 😁 Og kanskje noe ekstra godt å drikke ja..🤭 

Koselig og spennende i DPO-land, krysser fingrene for deg! 🥰

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EXB1987 skrev (På 7.1.2021 den 17.04):

Takk! Er spennende dette 😊 Den kjedeligste fasen er akkurat nå synes jeg, mellom 1. syklusdag og eggløsning. Etter eggløsning og før forventet mens er spennende, går liksom rundt og kjenner etter tegn på graviditet, osv 😊 Er du også prøver? 

Ekspander  

Ja, enig, veldig kjedelig i starten av syklusen.. Jeg synes el-testingen og temping har hjulpet veldig, da har jeg noe håndfast å drive med og itillegg var det overraskende morro med positiv el-test. Får se om det varer, er første prøveperioden jeg har fått testet skikkelig.

Som du skjønte så er jeg også prøver 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EXB1987 skrev (På 7.1.2021 den 17.04):

1 år føles så lenge, jeg håper virkelig det skjer noe før den tid 🤞😊 Hvor lang tid har det tatt for deg med aktiv prøving før du har blitt gravid med dine 3 barn? 

Ekspander  

Prøvde ikke med nr.1, hun kom til tross prevensjon. Med nr.2 prøvde vi meget aktivt i 13 måneder før gravid og med nr. 3 prøvde vi i 14 måneder før det ble et svangerskap som holdt (tre aborter i mellom der, så hyppig gravid, bare holdt ikke). Nå prøver vi på nr.4 og jeg hadde abort i sommer igjen. Er på måned 8 nå. Vil veeeldig gjerne bli gravid før det går ett år ja!! Enig i at det er lenge når man er prøver! Det var derfor jeg løp til gynekolog etter 4 måneder som prøver da vi ville ha nr.2. Da var jeg lei. Det er bare i ettertid at man ser at 1 år ikke er så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD 3

Siste dag med mensen!🎉 

Er det andre enn meg som har "bare" 3 dager med mensen, forresten? Dag 1 blør jeg nye, dag 2 litt mindre, og dag 3 er det omtrent ingenting igjen. Men slik har det vært siden jeg fjerna spiralen for over et år siden, så går ut i fra at dette er normalt for meg. Jeg husker at da jeg gikk på p-piller så kunne jeg det ta 5-6 dager før mensen var over. 

Jaja, det var dagens tanker 😂 Gjett hva som står på menyen i kveld folkens!! Blant annet spekeskinke og blåmuggost! Kanskje det blir siste måltid med akkurat dette på en stund..?😁🤞

Nyt helgen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt misunnelig på dere som har mens i kun 3 dager kjenner jeg (vet om flere som har det)! 🙈 Blør selv sinnsykt kraftig dag 1-3, for å så ha det som kan kalles en "normal" mengde blod på cd 4-5, samt en dag eller to med spotting til slutt. 

Nyyyyt ost og spekematen i dag ❤️  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh det hørtes helt nydelig ut med 3 dager! Jeg hadde noen runder med 10 (!!!) dager etter jeg fjernet spiralen, men nå er jeg tilbake på ca 7. Slitsomt men jeg er vant til det, og har heldigvis ikke så mye smerter!
Nyt helgen med deilig mat! Snart begynner den spennende venteperioden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat tre dager med mensen. Aldri hatt noe særlig lenger enn det. Mulig 4-5 dager noen få ganger som ungdom. Men er tre dager temmelig fast her ja. Littegrann spotting en dag før og etterpå. Jammen glad det ikke er lenger, for jeg hater mensen. På alle måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at det er så stor forskjell på oss kvinner! Men ja, jeg er glad for at det "bare" er 3 dager. Så nå er jeg ferdig for denne gang 😅

Fertilitetsmonitoren sier jeg skal begynne å teste EL på CD 7, så på onsdag begynner moroa 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

CD 6 - PP3 

I morgen starter EL-testinga!🎉

Et spørsmål: jeg har lyst til å bestille time hos fastlegen min (han er gynekolog), bare for å ta en sjekk. Jeg husker da jeg enten satt inn eller tok ut spiralen, så brukte han ultralyd for å se akkurat hvor han skulle føre inn spiralen (eller noe i den duren). Da husket jeg han sa at han kunne se egg. Men jeg aner virkelig ikke hvordan han kunne se det. Så jeg har litt lyst til å bestille time hos han igjen for å gjøre en sjekk på tingenes tilstand, fertilitet, osv. 

Har noen av dere gjort en slik undersøkelse? Hva kan avdekkes? Er det spesielle dager i syklusen som er mer gunstig å gjøre en slik undersøkelse på enn andre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra med en fastlege som er gynekolog da, høres helt supert ut! Ikke alle som har slikt utstyr. Jeg hadde en gang en lege med UL-apparat på rommet, og det var kjekt da jeg var nygravid og stadig fikk en titt på bønna.

Innvendig UL for å se på tilstanden har jeg gjort mange ganger hos gynekolog. De ser på eggposer, slimhinner, evnt. cyster osv. Veldig grei undersøkelse. Det var første gang jeg gjorde dette at jeg fikk diagnosen PCOS, fordi det var mange cyster på eggstokkene.

De kan vel sjekke mye av de samme tingene uansett syklusdag, tror jeg. Men det er kanskje best å se om man har modne egg i det som regnes som en normal tid i syklusen. Altså rundt CD14. I november var jeg på undersøkelse akkurat på CD14 og da skulle jeg ha EL på CD16, og da kunne gynekologen bekrefte at det lå et stort og flott egg klart. Så fint å få bekreftet det. På grunn av dette fikk jeg også resept på ovitrelle (eggløsningssprøyte) som skulle settes da han ikke kunne være 100% sikker på at det klarte å slippe av seg selv. Så var en ekstra forsikring, om du forstår. Men ovitrelle får man sjeldent uten en sånn sjekk på forhånd. Jeg har også vært på UL "i rett tid" før EL skulle kommet, men ingenting modent. Så fikk medisin for det. Så er lettere å kartlegge hvilken medisin som passer best ut fra hva resultatene på en slik undersøkelse er.

Nå vet jeg ikke om du får time veldig raskt hos din lege (jeg ville kanskje prøvd å få mandag i neste uke). Hvis det blir for raskt så ville jeg bestilt time til en evnt. neste syklus når du nå vet når du får EL i denne måneden, og beregnet ut fra det. Det har jeg gjort. Jeg har en time på CD14 i neste syklus, men håper selvsagt at jeg kan avlyse den 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...