Gå til innhold

Mister så mye hår og det slutter ikke å falle av!!!😢😢

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ikke fått lest meg gjennom hele tråden men er det noe kosttilskudd man kan ta? Jeg har også begynt å miste hår men har ikke andre «problemer» enn akkurat håravfallet. 

Anonymkode: 62373...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 28.11.2021 den 18.17):

Så bra! Hvis du har sensitiv hud hadde ikke jeg turt å prøve farge osv før du har snakket med hudlege. Jeg syns jo det høres ut som det kan være psoriasis eller atopisk eksem. Og det kan være irritasjonen som får håret til å falle av, farging kan gjøre det verre.

Skjønner det er lett å gi opp. Fin min del føltes det som en filleting å dra til lege for, men når jeg nevnte det for legen min var han tydelig på at dette burde utredes. De på poliklinikken var også tydelig på at det å miste håret er belastende når jeg brydd dukket opp. Og jeg hadde nok mistet alt håret hvis ikke jeg hadde oppsøkt hjelp, hodebunnen var så irritert.

Får du hjelp til å håndtere angsten din? Hvis dette er stressrelatert kan det være lurt å se på dette også. Min hudlidelse blusser opp ved stress, det er ikke uvanlig. Håper du får god hjelp! Hvis du holder til i Oslo kan du nevne for fastlegen å bli henvist til poliklinikken for hudsykdommer på Rikshospitalet? 

Anonymkode: 50836...025

Hei 🌸

Jeg har vært hos lege og hun så på hudebunnen min og sa at jeg har sensitiv hud, ingen psoriasis eller utslett.  Hun sa det ikke var nødvendig med hudlege. Hun sa også at jernnivået mitt ikke har vært over 30 siden 2018, den har vært under 20 siden. Sa at jeg må fortsette å ta jern så lenge til den kommer over 30. Har et lite håp om at det er det lave jernnivået som gjør at jeg har håravfall. Ellers gir jeg opp alt, jeg orker ikke mer for dette gjør hverdagen min vanskelig å leve med. Jeg har prøvd alt og føler bare at jeg blir skuffet hver gang. Gidder ikke mer! Får være som det er. Takk nok en gang for din hjelp og rådene du har gitt meg.

TS

Anonymkode: d8f62...886

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei 🌸

Jeg har vært hos lege og hun så på hudebunnen min og sa at jeg har sensitiv hud, ingen psoriasis eller utslett.  Hun sa det ikke var nødvendig med hudlege. Hun sa også at jernnivået mitt ikke har vært over 30 siden 2018, den har vært under 20 siden. Sa at jeg må fortsette å ta jern så lenge til den kommer over 30. Har et lite håp om at det er det lave jernnivået som gjør at jeg har håravfall. Ellers gir jeg opp alt, jeg orker ikke mer for dette gjør hverdagen min vanskelig å leve med. Jeg har prøvd alt og føler bare at jeg blir skuffet hver gang. Gidder ikke mer! Får være som det er. Takk nok en gang for din hjelp og rådene du har gitt meg.

TS

Ja, det har ikke vært lett for deg å få ordentlig hjelp. Så synd det skal være sånn! Håper virkelig at håret ditt kommer seg med høyere jernnivåer. 

Jeg har også alltid hatt sensitiv hud. Kanskje det gjør oss mer utsatt for hårtåp? Jeg må også legge til at det tok flere år uten håravfall før jeg følte at håret var tilbake til normalt. Eneste indikatoren på at håret var på retrett var at det falt av mindre. Jeg valgte også å klippe håret ganske kort, da syntes det ikke like godt hvor tynt det var blitt. 

Har du fått testet sjampoen jeg tipset om? Etter min erfaring er det den beste på markedet for sensitiv hud. Det er også mulig å bestille privat time, jeg hadde gjort det om dette ikke blir bedre. 

Jeg skjønner så godt at dette er vondt, og du har helt sikkert mye av identiteten din i håret. Slik er det i alle fall for meg, da jeg ikke er mye å se på ellers😅Men jeg håper du klarer å se at du er verdifull uavhengig av hvordan du ser ut. Og at det får være som det er, som du skriver. Det påvirker ikke din verdi! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.12.2021 den 12.50):

Ja, det har ikke vært lett for deg å få ordentlig hjelp. Så synd det skal være sånn! Håper virkelig at håret ditt kommer seg med høyere jernnivåer. 

Jeg har også alltid hatt sensitiv hud. Kanskje det gjør oss mer utsatt for hårtåp? Jeg må også legge til at det tok flere år uten håravfall før jeg følte at håret var tilbake til normalt. Eneste indikatoren på at håret var på retrett var at det falt av mindre. Jeg valgte også å klippe håret ganske kort, da syntes det ikke like godt hvor tynt det var blitt. 

Har du fått testet sjampoen jeg tipset om? Etter min erfaring er det den beste på markedet for sensitiv hud. Det er også mulig å bestille privat time, jeg hadde gjort det om dette ikke blir bedre. 

Jeg skjønner så godt at dette er vondt, og du har helt sikkert mye av identiteten din i håret. Slik er det i alle fall for meg, da jeg ikke er mye å se på ellers😅Men jeg håper du klarer å se at du er verdifull uavhengig av hvordan du ser ut. Og at det får være som det er, som du skriver. Det påvirker ikke din verdi! 

Nei, har ikke fått somlet meg til å kjøpe den da vi ikke har den her, så må bestille på nett. Moren min skal til hudlege etter nyttår, så tenkte å hoppe på med henne for å se om hudlegen kan ta en titt på meg også 🤔

Jeg hadde faktisk all min identitet i håret og nå er det borte. Det hjelper ikke med fine klær og at jeg ordner meg, når jeg ikke føler meg fin på håret. 😔 Håret har stor betydning for meg og jeg føler på en måte at en stor del av meg er borte. Jeg har dager hvor jeg sier «drit i håret» men så kommer det flere dager av de hvor jeg blir liksom deppa, kan ikke hjelpe for det. Eneste håpet jeg har er at å få opp jern vil hjelpe ellers er det ingenting. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 11.12.2021 den 8.21):

Hei 🌸

TS

Hei! Dette må du ikke godta! Det er kun vevsprøve ( biopsi) som kan bekrefte diagnose og deretter gi deg riktig behandling. Jeg ble feildiagnoset av både fastlege og hudlege for 5-6 år siden. De så på hodebunnen og antok det var psoriasis. Jeg trodde på dem... jeg hadde den gang kun en blemme på kronen med svie på og av i 6 år! Jeg ble diagnosert med Lichen Planus i september 2021 etter aggressiv hårtap! De tok omsider vevsprøve. Hodebunnen min brant hver dag i 3-4 måneder.  Det viser seg det er en betennelse som angriper hårsekkene og danner arr. Ergo; permanent hårtap. De fleste ender opp med parykk! Jeg anbefaler deg på det sterkeste at du selv kjemper for å få vevsprøve  - jo tidligere du får diagnosen jo bedre! Hvis ikke de gir deg, dra til en annen hudlege. Her må du kjempe selv mot systemet!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prevensjon? Jeg mistet masse hår etter jeg tok spiral. 

Anonymkode: 2556d...552

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Emma12 skrev (6 minutter siden):

Hei! Dette må du ikke godta! Det er kun vevsprøve ( biopsi) som kan bekrefte diagnose og deretter gi deg riktig behandling. Jeg ble feildiagnoset av både fastlege og hudlege for 5-6 år siden. De så på hodebunnen og antok det var psoriasis. Jeg trodde på dem... jeg hadde den gang kun en blemme på kronen med svie på og av i 6 år! Jeg ble diagnosert med Lichen Planus i september 2021 etter aggressiv hårtap! De tok omsider vevsprøve. Hodebunnen min brant hver dag i 3-4 måneder.  Det viser seg det er en betennelse som angriper hårsekkene og danner arr. Ergo; permanent hårtap. De fleste ender opp med parykk! Jeg anbefaler deg på det sterkeste at du selv kjemper for å få vevsprøve  - jo tidligere du får diagnosen jo bedre! Hvis ikke de gir deg, dra til en annen hudlege. Her må du kjempe selv mot systemet!

Jeg har også Litchen Planus i hodebunn, via biopsi. Hvilken behandling fikk du? Jeg bruker dermovat når har vondt. Prøvde plaquenil, men det gjorde nada. 

Anonymkode: c250d...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma12 skrev (På 11.1.2022 den 20.15):

Leit å høre historien din.❤️

Når det gjelder meg, så har jeg gitt opp når det gjelder håret mitt. Har prøvd mye og ingenting har hjulpet, pengene ut av vinduet for ingenting. Når ikke en gang lege vil henvise meg til hudlege, da er alt håpet mitt borte. Jeg orker heller ikke mer å fighte, for å bli bare mer deprimert når ingenting hjelper. Jeg er bare redd for at jeg skal bli skalla, for slik det er nå så blir jeg kanskje det. Det er pr nå det jeg gruer meg mest til. 😞

Til alle dere andre: Dere aner ikke hvor heldige dere er som har hår og som kan gjøre hva dere vil med det. Ta vare på håret deres, for tro meg det er det kjæreste dere har.

TS

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Til alle dere andre: Dere aner ikke hvor heldige dere er som har hår og som kan gjøre hva dere vil med det. Ta vare på håret deres, for tro meg det er det kjæreste dere har.

TS

Dette blir for dumt, synd at du mister håret ditt, mitt ramler og av, sånn er livet. Er ikke alt som kan kontrolleres. Finnes mye verre ting i livet enn å miste hår, hvis det er det kjæreste du har så er jo dette en gyllen mulighet til å finne noe annet som faktisk er meningsfullt. Og igjen, skjønner det er sårt, det ramler av hos meg og så jeg skjønner tankene men hallo, det er hår. 

Anonymkode: 5ef1a...a9c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Dette blir for dumt, synd at du mister håret ditt, mitt ramler og av, sånn er livet. Er ikke alt som kan kontrolleres. Finnes mye verre ting i livet enn å miste hår, hvis det er det kjæreste du har så er jo dette en gyllen mulighet til å finne noe annet som faktisk er meningsfullt. Og igjen, skjønner det er sårt, det ramler av hos meg og så jeg skjønner tankene men hallo, det er hår. 

Anonymkode: 5ef1a...a9c

Nei, det er ikke bare hår og du forstår meg ikke. Tviler at håret ditt er som hos meg, så du forstår ikke.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som du har hatt mye håravfall i to år i strekk. Kanskje på tide å gi opp og heller fokusere på andre ting. Eventuelt få deg en parykk ☺️

Anonymkode: 4309a...e91

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Virker som du har hatt mye håravfall i to år i strekk. Kanskje på tide å gi opp og heller fokusere på andre ting. Eventuelt få deg en parykk ☺️

Anonymkode: 4309a...e91

Litt lei av at du skriver før du leser? Du ser vel at jeg skrev at jeg har gitt opp.

Må du smøre det enda mer inn? Og parykk? 🙄

Tusen takk for at DU får meg til å føle meg enda mer deprimert enn jeg allerede er.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 18.1.2022 den 12.18):

Nei, det er ikke bare hår og du forstår meg ikke. Tviler at håret ditt er som hos meg, så du forstår ikke.

Jeg har den sykdommen hun over her nevner. Hestehalen min er like tykk som lillefingeren min. Jeg sørger hver dag. Håret er en stor del av oss. Misunner alle med tykt hår som nare kan kastet opp i en topp og se bra ut uansett. 

Anonymkode: c250d...a6c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

🤔 Er dette noe som går? Jeg har også hatt mye hårtap siste halve året. Håret blir fett etter 1,5 dager og jeg har ikke hatt antydning til fett hår siden tenårene! Og det er noen år siden, for å si det slik...

Må vaske håret hver 3.dag, helst annenhver dag (iallfall om jeg skal ut av huset).  

Håret har blitt veldig tynt ved tinningene, så tynt at der er det bare hodebunn nå, jeg har fått kjempestore viker. Det er ikke mulig å gå med håret i hestehale, ikke at jeg har gjort det ofte, men en sjelden gang var det lettvint. Men ikke nå lenger, det ser helt koko ut.  

Anonymkode: 67353...c05

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Løfter denne tråden igjen… har lest det meste og kjenner meg igjen. Jeg er en dame, ferdig med overgangsalder som også plutselig har fått tynnere hår på toppen de siste årene. Blitt mye værre det siste året. Funderer veldig på hva dette kan komme av. Er litt stresset, men ikke mye, og spiser sundt. Har dere tenkt på om hårtapet kan skyldes korona eller vaksinen, for dem av dere som har tatt denne? 
Tenkte ta meg en tur til hudlege i Oslo, så lurte på hvem som er hyggelig og imøtekommende ovenfor dette problemet, og ikke minst kunnskapsrik? Noen dere anbefaler? Leste med nyskjerrighet på medisinen, husker ikke navnet, som egentlig er til menn, som også damer kan forsøke. Hvilken hudlege skriver ut dette? Tror ikke fastlegen min gjør dette. 

Håper TS også har det bra, hør gjerne av deg 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Følger denne tråden... Jeg har en gutt på 9 år som sliter med håravfall 💔 Blodprøvene er normale, kun bittelitt lavt på den ene jernverdien... Skulle så inderlig ønske at det var meg som mistet håret og ikke ham, som er helt i starten av livet 💔

Anonymkode: 18204...857

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.12.2021 den 8.21):

Hei 🌸

TS

Da går du til en hudlege privat. Kom igjen, du har ingenting å tape!

Anonymkode: 42203...f41

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tussami skrev (1 time siden):

Løfter denne tråden igjen… har lest det meste og kjenner meg igjen. Jeg er en dame, ferdig med overgangsalder som også plutselig har fått tynnere hår på toppen de siste årene. Blitt mye værre det siste året. Funderer veldig på hva dette kan komme av. Er litt stresset, men ikke mye, og spiser sundt. Har dere tenkt på om hårtapet kan skyldes korona eller vaksinen, for dem av dere som har tatt denne? 
Tenkte ta meg en tur til hudlege i Oslo, så lurte på hvem som er hyggelig og imøtekommende ovenfor dette problemet, og ikke minst kunnskapsrik? Noen dere anbefaler? Leste med nyskjerrighet på medisinen, husker ikke navnet, som egentlig er til menn, som også damer kan forsøke. Hvilken hudlege skriver ut dette? Tror ikke fastlegen min gjør dette. 

Jeg tok ikke vaksinen, mitt hårtap begynte før dette. Det eneste som har forandret seg er jo smartmåler i hus. Men vil tro at dette er tilfeldig. Kan hende det er mye miljøgifter i maten vi får i oss? Ser nå at de har funnet en sammenheng med diabetes type 1 og 2 og miljøgifter. Vurderer også å kutte fullstendig ut Pepsi Max, som i bunn og grunn er gift for kroppen. 

Anonymkode: 30c66...e7d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alopecia!!!

Veldig mange rare teorier her… Noen av de som skriver her har nok en form for alopecia. Det er en autoimmun sykdom. Jada Pinkett Smith. 

Anonymkode: ea04b...da8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...
AnonymBruker
Tussami skrev (På 28.5.2022 den 18.14):

Hei 🌷

Jeg har det bra, takk❤️ Håret er det samme om ikke verre. Ingenting jeg har brukt hittil har hjulpet. Det er tynt og blir mer og mer tynnere, har fått viker, på venstre side hvor jeg har skill og mest hår, har også blitt tynnere. Den siste tiden har jeg prøvd Fungoral sjampo, men ingen forskjell, bare mer volum den dagen jeg vasker det. Håravfallet er det samme. Angrer på at jeg ikke slappet av mer mtp på håravfall helt siden det startet, for jeg hadde mer hår enn jeg har nå. Nå er det ille, ser ut som fugleskremsel 😪 Skjønner ikke hvordan håret kan forandre seg så mye, har håravfall men hårstråene har forandret seg, de er blitt rare, og har masse virvler på hodet, som jeg aldri hadde før, hvert hårstrå føles ekkelt, som om det ikke er mitt hår.

Prøver så godt jeg kan å bare akseptere det men noen ganger klarer jeg det bare ikke, blir mer og mer deprimert. Og det som er skumlest er at jeg ikke vet når og om dette håravfallet vil avta og hvordan jeg vil bli seende ut.

Ts

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...