Frk. Stella Skrevet 22. januar 2009 #341 Skrevet 22. januar 2009 Så, eh, beste tips for å få dusjen min rein igjen? Det er snakk om vegger og dører i plast, ikke glass. Magic Scrubs! Helt suveren! Skrubber med denne, skyller av med dusjen og tørker over med en fuktig klut. Jeg har prøvd "alle" rengjøringsmidler på flaske, ingenting som funka - men disse svampene er helt fantastiske. Koster en femtilapp eller så på vanlig matvarebutikk.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #342 Skrevet 22. januar 2009 For å få maten raskere klar, koker jeg opp vann i vannkokeren samtidig som jeg har noe vann på kok i kjelen, det korter ned tiden mye hvis det er mye vann som skal koke opp. Rester av fløte, rømme, vin ++ fryses i poser (jeg bruker vanlige og legger det flatt så det er lett å knekke av, noen bruker isterningsposer), til tilsetning i sauser mm.
Gjest bibi Skrevet 22. januar 2009 #343 Skrevet 22. januar 2009 Prøv å rens og skyll ut av alle sluker. Problemet kan oppstå når sluk ikke er i bruk... Da legger deg seg et oljete belegg over badet, som igjen trekker til seg støv. greit at det tar bort flekker, men overflatene blir matte i tillegg. Jeg bruker mikrofiberklut, avispapir...
babord Skrevet 22. januar 2009 #344 Skrevet 22. januar 2009 Hvordan får man stekeovnen ren på mest effektiv måte? Og rister og langpanner som har fastbrent mat og fett på seg?
hufsa! Skrevet 22. januar 2009 #345 Skrevet 22. januar 2009 Hvordan får man stekeovnen ren på mest effektiv måte? Og rister og langpanner som har fastbrent mat og fett på seg? Heia, jeg bruker brillo i stekovnen,heter kansje mr.mucel nå..spray inn og er den veldig skitten,så la den stå over natta.bruker tørkerull og tørker av det værste først,så varmt vann og ei fill jeg kan kaste og den blir gullrein!!Sett den på etterpå til den blir god og varm,så luft ut.Da er den klar til bruk igjen.Har ALLTID ett matpapir i bunnen,pizzaark så bytter jeg det gjevnlig.Det tar imot det værste rennet ,-)) Bruker stållull og skurejif på rista,langpannene er aldri noe skittene hos meg, men kan sikkert bruke brillo der au,eller jif.
Gjest Grafica Skrevet 22. januar 2009 #346 Skrevet 22. januar 2009 Jeg vasker den elendige keramiske toppen hver eneste dag. Jeg bruker vaskemiddel fra expert liksom, men jeg må rundvaske den hver eneste dag. Og ALL såpen må vaskes kjempenøye av, ligger det et minimum av såpe igjen på ovnen. Jeg går over med vann hundre og ørten ganger før ovnen ser rein ut. Men med en gang det tørker, så er det skjoldete igjen. Og jeg må gjerne vaske to ganger da, først før jeg lager mat, og så en time etter at maten er ferdig (må la ovnen kjøle seg ned først...) må jeg vaske den igjen. Jeg har prøvd utallige vaskemidler føles det som, men jeg greier ikke å få den til å se rein ut mer enn et par timer...
Mariehønen Skrevet 22. januar 2009 #347 Skrevet 22. januar 2009 Drittlei av å brette sengetøy? Ta av det skitne sengetøyet, vask det, putt det i tørketrommelen og legg det på igjen samme kveld
Gjest husmora Skrevet 23. januar 2009 #348 Skrevet 23. januar 2009 Jeg har et lite tips. Har irritert meg lenge over at jeg må stå på hode i skitten-tøy-kurven og sortere klær, etter grader og farge.... Tattata!!! Ikeas "Antonius" hyllesystem hjalp meg. To skuffeseksjoner ved siden av hverandre, med to store og fire små plastskuffer i. Merket med "hvit 40 grader", "farget 60 grader" osv.. Når en slik 50 liters skuff er full, er det nok til en maskin vask. Så putter jeg bare i alle klærene, og setter på. 3 sek, så er det unnagjort. Det blir system og det ser ordentlig ut. Og hele familien må sortere klærene sine før vask, dermed slipper jeg å ta i alle de sure sokkene, for så å glemme en av hvert par i bunnen av kurven.
Mariehønen Skrevet 23. januar 2009 #349 Skrevet 23. januar 2009 Jeg har et lite tips. Har irritert meg lenge over at jeg må stå på hode i skitten-tøy-kurven og sortere klær, etter grader og farge.... Tattata!!! Ikeas "Antonius" hyllesystem hjalp meg. To skuffeseksjoner ved siden av hverandre, med to store og fire små plastskuffer i. Merket med "hvit 40 grader", "farget 60 grader" osv.. Når en slik 50 liters skuff er full, er det nok til en maskin vask. Så putter jeg bare i alle klærene, og setter på. 3 sek, så er det unnagjort. Det blir system og det ser ordentlig ut. Og hele familien må sortere klærene sine før vask, dermed slipper jeg å ta i alle de sure sokkene, for så å glemme en av hvert par i bunnen av kurven. Sånn gjør vi det også, bare med noen trekasser/skittentøyskurver med stoffpose som vi har kjøpt på Bohus. Har 4 forskjellige, alle i samme størrelse. En for ull/håndvask/finvask, en for 40 grader hvit, en for 40 grader kulør, og en for 60/90 grader. Blir litt sortering likevel, men ikke så masse
Mariehønen Skrevet 23. januar 2009 #350 Skrevet 23. januar 2009 Bedste husmortrick ..... brug en tablet til opvaskemaskinen i toilettet også - det gør underværker og du behøver ikke at skrubbe og skure :o) Hvordan gjør du dette? Bare legger den i do og lar den ligge?
LunaV Skrevet 23. januar 2009 #351 Skrevet 23. januar 2009 Så utrolig mange bra tips her!! Kan noen hjelpe meg med dette? Har skinnsofa og stoler (sorte), hva er beste måten å holde dem rene på? Har tidligere tørket av med fuktig klut, men kluten blir svart.. Er redd sofaen skal lbi helt grå tilslutt... 1
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2009 #352 Skrevet 23. januar 2009 Et lite tips ang rester av sauser. Jeg opplever veldig ofte at det blir igjen en del rester når jeg bruker saus, spesielt av pizzasaus fra glass.... Da fryser jeg restene i en isterningsboks, putter dem i en merket pose når de er ferdigfryste, og så tar jeg fram x antall terninger neste gang jeg skal ha saus.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2009 #353 Skrevet 23. januar 2009 Så utrolig mange bra tips her!! Kan noen hjelpe meg med dette? Har skinnsofa og stoler (sorte), hva er beste måten å holde dem rene på? Har tidligere tørket av med fuktig klut, men kluten blir svart.. Er redd sofaen skal lbi helt grå tilslutt... Du får kjøpt skinnvask på møbelforetninger, eller andre steder som selger skinnprodukter (om du er heldig kan du finne det hos skomakeren). Det er gugge du tar på en svamp, og vasker sofaen med dette. Ikke bare blir sofaen ren, den blir også myk, noe som forhindrer at den sprekker opp. Og så "impregnerer" den sofaen litt, slik at flekker ikke setter seg, og det tar lengre tid før den blir skitten. Jeg har hvit skinnsofa (oh joy...), men det holder likevel å gå over den en gang i året. Men så bor jeg alene, og har ikke dyr, og da blir det mindre skit enn om du har mann/barn/dyr i den.
Sørlandsbrud_09 Skrevet 23. januar 2009 #354 Skrevet 23. januar 2009 <span style='color:purple'>* Når du skal vaske mikrobølgeovnen setter du først inn en bolle vann som du mikrer 5 minutter eller så. Det løser opp alt skitten og det er enkelt å vaske etterpå. * Vann med zalo og litt salmiakk er perfekt for vasking av vinduer. * Eggekoker og vannkoker rengjøres enkelt ved å koke eddikvann i dem.</span> legger du en sitronbåt i det vannet i mikroen funker det i alle fall som gull, selv om du bare mikrer i 1-2 min
Sørlandsbrud_09 Skrevet 23. januar 2009 #355 Skrevet 23. januar 2009 Jeg vasker den elendige keramiske toppen hver eneste dag. Jeg bruker vaskemiddel fra expert liksom, men jeg må rundvaske den hver eneste dag. Og ALL såpen må vaskes kjempenøye av, ligger det et minimum av såpe igjen på ovnen. Jeg går over med vann hundre og ørten ganger før ovnen ser rein ut. Men med en gang det tørker, så er det skjoldete igjen. Og jeg må gjerne vaske to ganger da, først før jeg lager mat, og så en time etter at maten er ferdig (må la ovnen kjøle seg ned først...) må jeg vaske den igjen. Jeg har prøvd utallige vaskemidler føles det som, men jeg greier ikke å få den til å se rein ut mer enn et par timer... Mr.Muscle Keramisk topp-middel, funker som gull. Vaks kun toppen med varmt vann, er den veldig fettet kanskje litt jiff kjøkken, tørk den så helt helt tørr. Hell så noen dråper Mr.Muscle på og gnukk med kjøkkenpapir - blir så fin! Ser ut som ny- og holder en stund alt etter hvor fote du tørker over med våtefiller etter... :)
Tinelise Skrevet 31. januar 2009 #357 Skrevet 31. januar 2009 (endret) er det et must å sette dynegrøt inn i en kald (eller varm) stekeovn? jeg skjønner ikke helt vitsen med akkurat den kalde stekeovnen.. er det ikke like greit å sette den på kjøkkenbenken? opplys meg noen Endret 31. januar 2009 av Tinelise
Involvert Skrevet 2. februar 2009 #358 Skrevet 2. februar 2009 Her i heimen strykes det minst mulig. Glatter over en duk av og til,det er det hele. Signerer denne.
Modic Skrevet 5. februar 2009 #359 Skrevet 5. februar 2009 (endret) wow, seriøst?? uten at det lukter? (Gjaldt et tips om å bruke edikk i stedet for skyllemiddel ved vask av håndklær, fordi det bedrer oppsugingsevnen) Jepp, det fungerer kjempefint! Edikk FJERNER all lukt, og man kjenner ikke noen edikklukt fra håndklærne. - Og oppsugingsevnen bedrer seg drastisk! Jeg har ofte litt edikk i skyllemiddelbeholderen dersom jeg vasker noe som f.eks. har fått en veldig ekkel lukt; mugglukt, kattetiss, osv. (Altså ikke "vanlig" klesvask.) En katt hadde tisset på skolesekken til en av ungene. Jeg fjernet alt "ikke vaskbart" fra sekken, vasket den på 40 grader med vanlig vaskemiddel og edikk i skyllemiddelbeholderen, og sekken er som ny!! Endret 5. februar 2009 av Modic
Lunalu Skrevet 5. februar 2009 #360 Skrevet 5. februar 2009 (Gjaldt et tips om å bruke edikk i stedet for skyllemiddel ved vask av håndklær, fordi det bedrer oppsugingsevnen) Jepp, det fungerer kjempefint! Edikk FJERNER all lukt, og man kjenner ikke noen edikklukt fra håndklærne. - Og oppsugingsevnen bedrer seg drastisk! Jeg har ofte litt edikk i skyllemiddelbeholderen dersom jeg vasker noe som f.eks. har fått en veldig ekkel lukt; mugglukt, kattetiss, osv. (Altså ikke "vanlig" klesvask.) En katt hadde tisset på skolesekken til en av ungene. Jeg fjernet alt "ikke vaskbart" fra sekken, vasket den på 40 grader med vanlig vaskemiddel og edikk i skyllemiddelbeholderen, og sekken er som ny!! Hva slags eddik? %?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå