Gå til innhold

Drikke vin med ungdom tilstede


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det kunne ikke ramle meg inn å drikke en hel flaske vin om jeg var sammen med nevøen min er kveld. Selv ikke om det er over mange timer. Skjerp dere!

Anonymkode: 98027...ff7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I vår familie drikker vi vin med ungdom og barn tilstede.  De unge vet at man må være 18 år før det er lov.  Ingen drikker for mye. 

Jeg synes ikke det er så viktig om hvor mye som ble drukket.  Men det er ikke greit om noen drikker så mye at de snøvler, blir ustø, endrer personlighet osv.  En hel flaske kan høres mye ut, men det spørs jo over hvor lang tid denne ble drukket.  

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vil ikke denne personligheten/oppførsel endre seg nokså raskt, uansett mengde? Etter 1 glass rødvin, kan f.eks snakketøyet være på et litt høyere gir, smiler og ler litt mer etc. Dvs at hvis en skal ta hensyn til dette, kan en ikke drikke overhodet rundt barn og unge. 

Anonymkode: 4901f...838

De aller færreste merker noe etter ett glass vin, da må man være veldig ukjent med å drikke. Jeg mener som de fleste andre her - alkohol sammen med barn/ungdom er helt greit, men ikke tydelig beruselse. 

 

 

Anonymkode: faebf...da2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

De aller færreste merker noe etter ett glass vin, da må man være veldig ukjent med å drikke. Jeg mener som de fleste andre her - alkohol sammen med barn/ungdom er helt greit, men ikke tydelig beruselse. 

 

 

Anonymkode: faebf...da2

Selvsagt er det de som gjør det. Altså, et litt stort vinglass. Jeg kan kjenne at humøret blir bedre og snakker dermed mer enn vanlig, kan få lyst til å høre på litt høyere musikk, ergo endrer væremåte. Drikker ofte, ca 1 gang i uken, av og til 2 ganger. 

Anonymkode: 4901f...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jolene skrev (10 timer siden):

Enig. Selv vokst opp med foreldre som nøt alkohol på denne måten, og for min del har jeg alltid hatt et avslappet forhold til alkohol. Aldri sett vitsen med å drikke noe bare for å bli full, eller drikke noe jeg ikke likte smaken på feks. Fikk til og med vin av mine foreldre i tenårene, tenk det!

Vil tro de aller fleste drikker fordi de synes det er godt med en liten rus, ergo en happy stund, har det litt gøy, der en bare er glad og pratsom. De drikker ikke for smakens skyld, da hadde valget lett blitt alkoholfritt. 

Anonymkode: 4901f...838

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vil tro de aller fleste drikker fordi de synes det er godt med en liten rus, ergo en happy stund, har det litt gøy, der en bare er glad og pratsom. De drikker ikke for smakens skyld, da hadde valget lett blitt alkoholfritt. 

Anonymkode: 4901f...838

Helt uenig. Mange drikker vin fordi det er godt og fordi vin gjør maten bedre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg aksepterer det ikke. Sa tydelig i fra om at dette skal ikke skje mer.

Hva er begrunnelsen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn lærer av hva deres foreldre gjør.. så beste du kan gjøre er i den teoretiske forstand å ta 2-3 glass innimellom og vise at man ikke må drikke seg stup dritings bare fordi det står alkohol på bordet.

fungerte på oss 4 søsken. når drikketiden kom for oss så var det ingen av oss som drakk til vi spydde første gang. Alle har et nøkternt forhold til alkohol og ingen blir dritings på snapsen på juleaften.  
Jeg fikk smake pappas sin snaps når jeg var liten, (fikk bare noe på leppa), og jeg har holdt meg unna snaps i 30 år etterpå. 

igjen, det du viser som voksen er hva du lærer videre. Det er lettere å falle i feil grøft når det er så satans spennende og ukjent.

Anonymkode: ed3e9...60f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her drikkes det vin i helgene både med barn og tenåringer. Hva er problemet? 

Anonymkode: 84415...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker først og fremst at holdninger om alkohol rundt barn er noe man bør snakke om før man får barn 😅 Ikke når de først er blitt tenåringer. 

Når det er sagt tror jeg de fleste barn og ungdommer ikke lider noe skade av at foreldrene en gang i blant kan drikke en enhet eller to. Alt kommer jo an på hvor lett man blir beruset. Og så er det noen barn som blir utrygge av en enhet, mens andre syns ikke det gjør noe å se foreldrene litt brisne også. Man bør ta hensyn til SITT barn. 

Å være full sammen med tenåringen sin uten noen andre trygge omsorgspersoner i nærheten er omsorgssvikt spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er barna/ungdommene vant til at vi voksne tar et glass vin eller en øl til maten. De har derimot aldri sett oss beruset. Jeg tenker det er bedre at de lærer at alkohol er noe man nyter med måte enn at det skal være forbudt. Det som er forbudt blir ofte mye mer attraktivt og spennende å teste ut. Vi har også snakket om hva alkohol gjør, hvorfor man må være voksen for å drikke det, hvorfor man ikke kan kjøre bil når man drikker det, hva som kan skje hvis man drikker formye osv. Jeg er tilhenger av å gi barna kunnskap nok til å kunne ta egne, fornuftige valg heller enn å skjule ting for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke dette med å lage hysteri rundt barn og alkohol er noen bra greie. Hvis ungene hele tiden blir fortalt at de skal bli redde og føle seg utrygge når voksne drikker alkohol, selv om det bare er ett glass, ja - så blir de det, da.

Mine foreldre tok seg gjerne en øl eller vin til maten, en drink eller to på lørdagskveldene, og et par akevitter og cognac på julaften. Jeg opplevde min far litt over brisen et par ganger i ungdommen, men det syns jeg bare var morsomt. Selvfølgelig har det mye å gjøre med hvordan den voksne blir når det drikkes, men de fleste har det jo bare gøy uten å miste kontrollen. Gjør man det, er jeg enig at man må reagere.

Men alkohol er altså ikke farlig med fornuftig bruk, og man må slutte å lære ungene det. Den voksne må vite sine egne grenser, ikke miste kontrollen, og oppføre seg.

(Og så har jeg aldri skjønt dette argumentet med at man må være edru i tilfelle man må ut og kjøre. Det finnes drosjer - og hva med de foreldrene som ikke har førerkort??)

Anonymkode: 85da4...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

(Og så har jeg aldri skjønt dette argumentet med at man må være edru i tilfelle man må ut og kjøre. Det finnes drosjer - og hva med de foreldrene som ikke har førerkort??)

Anonymkode: 85da4...ede

Litt avhengig av hvor man bor, men jeg er enig med deg. Derimot kommer jeg selvfølgelig til å droppe vinglasset når jeg får ungdommer som er ute på fester, fordi jeg vil stille som sjåfør så jeg vet de kommer vel hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg aksepterer det ikke. Sa tydelig i fra om at dette skal ikke skje mer.
 

Hvordan hadde dere reagert hvis far seg tok seg en fl vin en lør kveld, og samtidig tilbrakte et par tre timer sammen med sønnen, med f.eks tv, boksekamp, lærdom/kunnskap.

Latter og tulle/lekesloss. Dette skjer også uten alkohol i relasjon far og sønn. 

Hadde dere akseptert og synes dette er greit? 

Dere som har ungdom i hus, og som tar et glass eller to til middag på fredag eller et par glass på lør, hvordan gjør dere det? 

Sluttet å drikke, reiser bort, hva?

 

 

Anonymkode: 4901f...838

Hva feiler det mennesker idag?? 

Hvorfor skulle ikke sønnen få se at far eller mor har et sunt og bra forhold til alkohol?? 

Jeg drikker meg aldri full foran barna mine , ikke mannen heller , men å ta flere glass må vel være greit? Blir matt av dere som absolutt skal skjule alt for ungene deres. Moren min gjorde også det, og guuudforbyyyy man skulle snakke om sånt eller sex osv. At jeg heller snakket med venninners foreldre og gikk til dem med mine ting er konsekvensen. 

Det er da viktig for ungdom å se at man har et sunt forhold til alkohol! ( Ikke fyll) 

Anonymkode: 33782...bff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En voksen mann bør tåle en flaske vin over flere timer uten å endre adferd vesentlig. Personlig holder jeg meg til 1-2 bokser øl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vil tro de aller fleste drikker fordi de synes det er godt med en liten rus, ergo en happy stund, har det litt gøy, der en bare er glad og pratsom. De drikker ikke for smakens skyld, da hadde valget lett blitt alkoholfritt. 

Anonymkode: 4901f...838

Helt uenig. Jeg nyter alkohol,  altså fordi det smaker godt. Ser ingen grunn til å drikke for rusens skyld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så lenge far ikke har alkoholproblemer eller blir overstadig beruset så ser jeg ikke problemet. Jeg tar meg gjerne ett par glass vin på en lørdagskveld ser om barna er hjemme. Jeg har vokst opp sånn, med ett «normalt» forhold til alkohol, men aldri opplevd å se mine foreldre overstadig beruset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...