Gå til innhold

Drikke vin med ungdom tilstede


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Akkurat, det er en hel fl vin det er snakk om her, ikke et eller to glass. 

Anonymkode: 4901f...838

Ikke greit. 

Anonymkode: 98027...ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Barn og ungdom har godt av å se hvordan verden faktisk fungerer. Skal du beskytte dem hele livet for hva som skjer? Om din mann har et fornuftig forhold til alkohol, ser jeg faktisk ikke problemet. Her virker det som om at du bare skal ha kontroll, og innlegget lukter sur bitter kjerring fordi mannen har et bedre forhold til barna. 

Anonymkode: 2b23e...c75

Jeg har et sterkt og en flott relasjon til mine barn, mer enn far, så det har ingenting med dette å gjøre. Jeg kan absolutt ta meg et eller to glass jeg også, rundt barna

 

Catalina Culès skrev (1 time siden):

Så lenge du ikke drikker deg full, ser jeg ikke problemet. 

Ja, hva defineres egentlig som full? Er det å danse og le til høy musikk på stua, eller er det å sjangle og snøvle?
 

Anonymkode: 4901f...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har et sterkt og en flott relasjon til mine barn, mer enn far, så det har ingenting med dette å gjøre. Jeg kan absolutt ta meg et eller to glass jeg også, rundt barna

 

Ja, hva defineres egentlig som full? Er det å danse og le til høy musikk på stua, eller er det å sjangle og snøvle?
 

Anonymkode: 4901f...838

Full er når personligheten endres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catalina Culès skrev (3 minutter siden):

Full er når personligheten endres. 

Personligheten endrer seg da ikke. Oppførselen kan endre seg.

Anonymkode: 6c43b...b80

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har et sterkt og en flott relasjon til mine barn, mer enn far, så det har ingenting med dette å gjøre. Jeg kan absolutt ta meg et eller to glass jeg også, rundt barna

 

Ja, hva defineres egentlig som full? Er det å danse og le til høy musikk på stua, eller er det å sjangle og snøvle?
 

Anonymkode: 4901f...838

 

Hva mener tenåringen?

Jeg kan fint drikke en flaske på 5-6 timer. Jeg kan love at atferden blir marginalt endret. Og jeg er kvinne. 

Er glad i en appertiser, vin til middag, og 1-2 glass etterpå en helgedag. Så er veldig vant med hvordan vin påvirker meg, og drikker sakte. 

Det er litt for lett å tolke "en flaske" ut i fra at man kun drikker for fylla, eller drikker så sjelden at man blir lett påvirket. Og i den konteksten er selvfølgelig en flaske på kort tid for mye. 

 

Anonymkode: e59a8...8c8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp med foreldrene som tok seg et glass i ny og ne i samme rom som oss. Mine venninner hadde foreldre som var strenge med alkohol. 

Når vi ble tenåringer synes venninnene mine at alkohol var kjempespennende (fordi det var ulovlig?). De endte opp veldig fulle og kunne ikke ringe foreldrene. Endte opp med at mamma måtte kjøre dem hjem. 

Får jeg barn kommer jeg til å lære dem at alkohol er ok, men med måtehold. 

En hel flaske høres ikke bra ut da. Da blir man jo småfull. 

Anonymkode: d662a...423

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg mente som overskriften tilsier, drikke vin med ungdom tilstede, om det er greit. 

Anonymkode: 4901f...838

Ja det er greit så lenge omsorgen for de mindreårige blir ivaretatt, og de ikke føler at det er ukomfortabelt eller problematisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg har vokst opp med pappa som tar seg "fredagspils" (bare en) og at foreldre gjerne tar et glass vin hver til maten. Det er snakk om ett eller to glass, og vi merket aldri at de ble beruset.

Oppførselen du legger opp til med totalforbud tror jeg heller bidrar til at ungdommen blir veldig nysgjerrig på dette forbudte produktet. Tror det er sunnere for ungdom å se at det kan holde med en øl eller et glass vin, i stedet for å måtte drikke masse.

Anonymkode: 2a552...ba4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catalina Culès skrev (19 minutter siden):

Full er når personligheten endres. 

Vil ikke denne personligheten/oppførsel endre seg nokså raskt, uansett mengde? Etter 1 glass rødvin, kan f.eks snakketøyet være på et litt høyere gir, smiler og ler litt mer etc. Dvs at hvis en skal ta hensyn til dette, kan en ikke drikke overhodet rundt barn og unge. 

Anonymkode: 4901f...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når barna er blitt så store,så tenker jeg at det er greit. Vi har aldri drukket alkohol med små barm tilstede,men nå som de er 13 og 15, hender det at vi voksne tar oss et glass eller to med vin på kvelden.

Men vi drikker oss ikke fulle.det synes jeg ikke noe om. Har selv vokst opp med mye alkohol i hus,og ønsker ikke at noen skal oppleve det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, PassionatePatti said:

Et glass vin eller to er virkelig ikke et problem. Hadde han drukket hele flaska hadde det vært noe annet. 

Hvorfor er det et problem med å drikke en flaske vin? Det er snakk om 5 glass... Blir ikke fyll av det...

Anonymkode: 54bd3...281

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi drakk alkohol mens barna var tilstede da de var små også, f eks på julaften, nyttårsaften og når vi inviterte folk på grilling om sommeren. Aldri i større mengder. Dette er da helt vanlig. 

Anonymkode: 6c43b...b80

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker said:

En hel flaske høres ikke bra ut da. Da blir man jo småfull. 

I løpet av en hel kvel for en voksen mann? Nei det blir man ikke småfull på

Anonymkode: 54bd3...281

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Akkurat, det er en hel fl vin det er snakk om her, ikke et eller to glass. 

Anonymkode: 4901f...838

Ah, ser det nå, den skled under radaren først. Da er det ikke greit, nei. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor er det et problem med å drikke en flaske vin? Det er snakk om 5 glass... Blir ikke fyll av det...

Anonymkode: 54bd3...281

Det blir for mye for kun en person, synes jeg. Hadde det vært fordelt på 2-3 personer hadde det ikke vært så farlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (53 minutter siden):

Jeg ser ikke problemet, så lenge han ikke blir tydelig beruset. Jeg er oppvokst med foreldre og besteforeldre som drakk med barn til stede. Ikke mye, aldri for mye, men vin eller øl til middag, en konjakk eller pjolter til kaffen, et glass vin til helgekosen. Ikke hver helg, ikke fordi de måtte, ikke for rusen skyld, men fra tid til annen fordi det var godt. Alkohol i dens mange varianter var kos på linje med sjokolade, kake og brus - noe man kunne spise og drikke i begrensede mengder, men ikke hver dag (og forbeholdt voksne).

Enig. Selv vokst opp med foreldre som nøt alkohol på denne måten, og for min del har jeg alltid hatt et avslappet forhold til alkohol. Aldri sett vitsen med å drikke noe bare for å bli full, eller drikke noe jeg ikke likte smaken på feks. Fikk til og med vin av mine foreldre i tenårene, tenk det!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg har et sterkt og en flott relasjon til mine barn, mer enn far, så det har ingenting med dette å gjøre. Jeg kan absolutt ta meg et eller to glass jeg også, rundt barna

 

Ja, hva defineres egentlig som full? Er det å danse og le til høy musikk på stua, eller er det å sjangle og snøvle?
 

Anonymkode: 4901f...838

Eh? Høy musikk, danser og ler med barna...??? gjør jeg flere ganger i uka uten at det er alkohol involvert😅 Kan da umulig være en definisjon på «full»🤔

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokste opp med en far som var alkoholiker, jeg bodde hos han annenhver helg. Det var milevis av forskjell på når han drakk og når min mor tok seg et glass vin i helgene til tv-kosen.

Milevis.

Og det merker man. Jeg har aldri reagert på at min mor tok seg et glass vin. Vokste selv opp med et forhold til alkohol hvor jeg ikke gidder å drikker alene, og kun drikker i sosiale lag.

Anonymkode: 7ba81...25c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synest det er helt innafor. Det som er veldig spesielt her er om du, som jeg forstå er hans x, legger deg i dette. Det hadde IKKE vært akseptabelt for min del.

Anonymkode: 1d462...778

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt greit. Vi drakk vin mens barna var små og det opplevde jeg var enda greiere enn når de ble større. Da ble vi oppmerksomme på å være gode forbilder, men på den måten at vi skulle vise at vin var normalt og at mamma og pappa ikke drakk seg beruset. Jeg forstår virkelig ikke denne kritikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...