Gå til innhold

Biff fra Namibia. Noe dere spiser?


te_groupies

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Edit: sitert feil AB.

Anonymkode: fa7c4...980

Jeg vet ingenting men har ikke behov for å vite. For jeg vet at norsk kjøtt er bra, miljøvennlig og distriksvennlig, det er alt som trengs for at jeg skal velge norsk. 

Anonymkode: 68a36...910

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ingenting men har ikke behov for å vite. For jeg vet at norsk kjøtt er bra, miljøvennlig og distriksvennlig, det er alt som trengs for at jeg skal velge norsk. 

Anonymkode: 68a36...910

Så hvis du får bedre smak og kvalitet enn norskprodusert, så velger du heller det? Jaja, veldig lojalt da men ikke det beste valget kanskje mtp smak og kvalitet?

Anonymkode: fa7c4...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappi skrev (27 minutter siden):

Lovlig importert kjøtt er gjenstand for tilstrekkelig kvalitetskontroll. 

Tror du virkelig det? Det er importørs oppgave å sørge for kvalitetskontrollen. Hvis importør ikke følger opp dette, så er det kun dersom Mattilsynet tar en prøve av kjøttet og får analysert det for en haug parametere at det kan fanges opp at kjøttet ikke har riktig kvalitet eller til og med er giftig. Mattilsynet har imidlertid ikke penger til noe utstrakt stikkprøvetaking, så..

Anonymkode: 856cb...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så hvis du får bedre smak og kvalitet enn norskprodusert, så velger du heller det? Jaja, veldig lojalt da men ikke det beste valget kanskje mtp smak og kvalitet?

Anonymkode: fa7c4...980

Det stemmer , jeg velger uansett norsk. Og jeg får mer enn godt nok kjøtt i Norge. 

Anonymkode: 68a36...910

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogshuldra skrev (3 timer siden):

Men norsk kjøtt er kortreist og MILJØVENNLIG. Betyr det ikke noe? 

https://www.faktisk.no/faktasjekker/JE6/nei-rodt-kjott-fra-breim-er-ikke-bedre-for-klimaet-enn-avokado-fra-chile

det er ingenting som er miljøvennlig med husdyr-kjøtt. 

Anonymkode: c5159...589

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror du virkelig det? Det er importørs oppgave å sørge for kvalitetskontrollen. Hvis importør ikke følger opp dette, så er det kun dersom Mattilsynet tar en prøve av kjøttet og får analysert det for en haug parametere at det kan fanges opp at kjøttet ikke har riktig kvalitet eller til og med er giftig. Mattilsynet har imidlertid ikke penger til noe utstrakt stikkprøvetaking, så..

Anonymkode: 856cb...cd7

Men leverandør er jo helt avhengig av upåklagelig rykte? Tror du ikke de strekker seg langt for å sikre kvalitet? Jeg tror det lett kan være at kjøttet fra Namibia er av enda bedre kvalitet enn "godt norsk" produsert kjøtt.

Anonymkode: fa7c4...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Man har mulighet til det, det er poenget. Man kan lett sjekke , om man vil, hva slags forhold dyret har hatt. At kjøttet er sporbart på den måten er viktig for mange av oss. Ikke at man sjekker men at man har muligheten til å vite nøyaktig hvilken bonde kjøttet kommer fra. 

 

Anonymkode: 68a36...910

Tja. Har du noen gang forsøkt denne sporbarheten?

Men joda, ser poenget, det gir oss en god følelse å tenke at det er sporbart, selv om det egentlig bare er tull all den tid ingen benytter seg av sporbarheten.

Anonymkode: 6f02e...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

For jeg vet at norsk kjøtt er bra, miljøvennlig og distriksvennlig, det er alt som trengs for at jeg skal velge norsk. 

Hvordan vet du egentlig det her? Er det fra en reklameplakat, eller har du faktisk kunnskap om det?

Vi alle husker grisefarmene som ble avdekket på brennpunkt, som for en del av oss fikk bildet av det herlige, norske landbruket til å briste noe.

Anonymkode: 6f02e...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tja. Har du noen gang forsøkt denne sporbarheten?

Men joda, ser poenget, det gir oss en god følelse å tenke at det er sporbart, selv om det egentlig bare er tull all den tid ingen benytter seg av sporbarheten.

Anonymkode: 6f02e...c90

For meg betyr det noe. 

Anonymkode: 68a36...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å kjøpe norsk mat så langt det lar seg gjøre, alt fra norske agurker til norsk biff.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Så hvis du får bedre smak og kvalitet enn norskprodusert, så velger du heller det? Jaja, veldig lojalt da men ikke det beste valget kanskje mtp smak og kvalitet?

Anonymkode: fa7c4...980

Ja velger uansett norsk

 

Anonymkode: 04bdd...b21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

https://www.faktisk.no/faktasjekker/JE6/nei-rodt-kjott-fra-breim-er-ikke-bedre-for-klimaet-enn-avokado-fra-chile

det er ingenting som er miljøvennlig med husdyr-kjøtt. 

Anonymkode: c5159...589

Jovisst er det det. https://blog.whiteoakpastures.com/hubfs/WOP-LCA-Quantis-2019.pdf

Anonymkode: 72d2d...623

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper primært norske varer, men akkurat importert grassfôret biff fra sør amerika og diverse afrikanske land - oooh yes. Det går mye av dét ila et år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det var merkelig, jeg gjør. Men har nok blitt lurt da sikkert. 

Anonymkode: b795f...197

❤️ De er så søte (og gode).

Anonymkode: 58a21...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker Chaevrolet, de er ekstra søte med sitt blonde krøllete hår.

Anonymkode: 58a21...005

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg spiser bare norsk, lokalt kjøtt som har vært på rotasjonsbeite. :) Det er bevist å binde mer drivhusgasser enn de slipper ut!

Anonymkode: 72d2d...623

Link?

Endret av Fru Uperfekt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg foretrekker Chaevrolet, de er ekstra søte med sitt blonde krøllete hår.

Anonymkode: 58a21...005

Du mener vel Charolais ? Regner med du ikke spiser biler 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...