Gå til innhold

Biff fra Namibia. Noe dere spiser?


te_groupies

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei det gjør de absolutt ikke! Det er ikke krav til at hverken okser eller kuer skal ha tilgang til uteareal om vinteren, annet enn hos økologiske bønder.

Anonymkode: 21ed5...c59

Det er klart det står mange kyr i binger i Norge.

I Nambia tror jeg de går ute hele året, der blir det ikke engang frost 😄

Anonymkode: 6f02e...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje litt vel drøy avsporing, men på NMBU har de dyr med luke inn i magen, slik at man kan stikke hånden inn, samt se hva som skjer inni der.

Anonymkode: 6f02e...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ikke helt sikker.  Følelsen av å spise et varmblods dyr som har levd, laget av det samme materialet som oss mennesker. Muskelfibre, blod, lever, innmat, et hjerte som dunker, med morsinstinkt, smerte, smak, lukt og alle andre sanser. 
 

Når jeg fant ut at jeg like godt kan leve av planteproteiner og fisk, er jeg glad nå for at jeg slipper å spise kjøtt. 
 

Men, respekterer at noen trenger kjøtt for å leve. Jeg trenger det ikke. 

Anonymkode: 7e57b...d65

Fisk har også blod, lever, hjerte, innmat, muskelfibre og sikkert mye av det andre du tillegger storfe eller andre dyr vi slakter for kjøtt.

Hvordan vet du feks at fisk ikke har morsinstinkt? Smertefølelse? 
Eller er de bare mindre viktig fordi de er mindre søte?

Anonymkode: 06e4a...436

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Fisk har også blod, lever, hjerte, innmat, muskelfibre og sikkert mye av det andre du tillegger storfe eller andre dyr vi slakter for kjøtt.

Hvordan vet du feks at fisk ikke har morsinstinkt? Smertefølelse? 
Eller er de bare mindre viktig fordi de er mindre søte?

Anonymkode: 06e4a...436

Jeg sa ikke at jeg var logisk, men jeg syns det er ekkelt å spise kjøtt fra store dyr (inkludert kylling). 
Er helt enig at fisk har til dels samme biologi men FOR MEG føles det bedre å spise en sei/torsk enn en sau/gris/ku. Syns ikke griser er søte for så vidt. Dessuten trenger jeg ikke kjøtt fra dyr og er glad jeg slipper å spise det. 🙂

Anonymkode: 7e57b...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje litt vel drøy avsporing, men på NMBU har de dyr med luke inn i magen, slik at man kan stikke hånden inn, samt se hva som skjer inni der.

Anonymkode: 6f02e...c90

Ja alt er bedre i Norge :ironi:

Anonymkode: 21ed5...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt spiser jeg kun norsk kjøtt! Miljøvennlig , støtte norske arbeidsplasser og kjøttet er  sporbart Her kan man dra til bonden som har levert kjøttet om man vil. Prøv det med namibisk kjøtt! Antibiotika er en annen faktor. Alt i alt ; norsk mat har man kontroll på . Det hjelper ikke om smaken er bra om du får i deg kreftfremkallende stoffer. 

Tenk litt! 

Anonymkode: 68a36...910

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selvsagt spiser jeg kun norsk kjøtt! Miljøvennlig , støtte norske arbeidsplasser og kjøttet er  sporbart Her kan man dra til bonden som har levert kjøttet om man vil. Prøv det med namibisk kjøtt! Antibiotika er en annen faktor. Alt i alt ; norsk mat har man kontroll på . Det hjelper ikke om smaken er bra om du får i deg kreftfremkallende stoffer. 

Tenk litt! 

Anonymkode: 68a36...910

Er det mer kreft i Namibia enn i Norge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappi skrev (3 minutter siden):

Er det mer kreft i Namibia enn i Norge? 

Det har jeg da ingen peiling på. Vet bare at norsk mat er trygg og sporbar, det er essensielt for meg. 

Anonymkode: 68a36...910

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det har jeg da ingen peiling på. Vet bare at norsk mat er trygg og sporbar, det er essensielt for meg. 

Anonymkode: 68a36...910

Lovlig importert kjøtt er gjenstand for tilstrekkelig kvalitetskontroll. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Selvsagt spiser jeg kun norsk kjøtt! Miljøvennlig , støtte norske arbeidsplasser og kjøttet er  sporbart Her kan man dra til bonden som har levert kjøttet om man vil. Prøv det med namibisk kjøtt! Antibiotika er en annen faktor. Alt i alt ; norsk mat har man kontroll på . Det hjelper ikke om smaken er bra om du får i deg kreftfremkallende stoffer. 

Tenk litt! 

Anonymkode: 68a36...910

https://www.who.int/news-room/feature-stories/detail/namibia-s-ban-on-antibiotics-in-healthy-animals-drives-meat-exports

Anonymkode: fa7c4...980

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ingen som driver med limousin i Norge.

Anonymkode: 66d8c...0da

Dette vet du tydeligvis lite om, er flere som driver med limousin, charolais osv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappi skrev (13 minutter siden):

Lovlig importert kjøtt er gjenstand for tilstrekkelig kvalitetskontroll. 

Mulig det, men uansett så velger jeg norsk. 

Anonymkode: 68a36...910

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mulig det, men uansett så velger jeg norsk. 

Anonymkode: 68a36...910

Jeg er glad vi har norsk kjøttproduksjon slik at vi alle har det valget 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser bare norsk, lokalt kjøtt som har vært på rotasjonsbeite. :) Det er bevist å binde mer drivhusgasser enn de slipper ut!

Anonymkode: 72d2d...623

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappi skrev (22 minutter siden):

Er det mer kreft i Namibia enn i Norge? 

Hva vet du om kjøtt fra Namibia da? Kan jo hende at det er både miljøvennlig produsert og sporbart. Og det er påfallende lite fokus på norske produsenter om både antibiotika og dyrevelferd. For eksempel er salmonella et globalt problem på grunn av antibiotika bruk. Det hører du fint lite om i Norge med sine "godt norsk" produkter. Ingen salmonella der i gården nei, eller bruk av antibiotika. 

Anonymkode: fa7c4...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva vet du om kjøtt fra Namibia da? Kan jo hende at det er både miljøvennlig produsert og sporbart. Og det er påfallende lite fokus på norske produsenter om både antibiotika og dyrevelferd. For eksempel er salmonella et globalt problem på grunn av antibiotika bruk. Det hører du fint lite om i Norge med sine "godt norsk" produkter. Ingen salmonella der i gården nei, eller bruk av antibiotika. 

Anonymkode: fa7c4...980

Edit: sitert feil AB.

Anonymkode: fa7c4...980

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva vet du om kjøtt fra Namibia da? Kan jo hende at det er både miljøvennlig produsert og sporbart. Og det er påfallende lite fokus på norske produsenter om både antibiotika og dyrevelferd. For eksempel er salmonella et globalt problem på grunn av antibiotika bruk. Det hører du fint lite om i Norge med sine "godt norsk" produkter. Ingen salmonella der i gården nei, eller bruk av antibiotika. 

Anonymkode: fa7c4...980

Var vel litt av dette som var mitt poeng. Jeg vet forsvinnende lite om kjøttproduksjon både i Norge og Namibia. Og det tror jeg gjelder de fleste av oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Her kan man dra til bonden som har levert kjøttet om man vil.

Hvorfor skulle man ville det, og hvorfor er det en bra ting?

Hvor mange gjør egentlig det, oppsøker bonden som er ansvarlig for å oppforstre dyret kjøttet du spiser kommer ifra? 

Jeg tviler sterkt på at det er mange altså.

Anonymkode: 6f02e...c90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skulle man ville det, og hvorfor er det en bra ting?

Hvor mange gjør egentlig det, oppsøker bonden som er ansvarlig for å oppforstre dyret kjøttet du spiser kommer ifra? 

Jeg tviler sterkt på at det er mange altså.

Anonymkode: 6f02e...c90

Man har mulighet til det, det er poenget. Man kan lett sjekke , om man vil, hva slags forhold dyret har hatt. At kjøttet er sporbart på den måten er viktig for mange av oss. Ikke at man sjekker men at man har muligheten til å vite nøyaktig hvilken bonde kjøttet kommer fra. 

 

Anonymkode: 68a36...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...