AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #101 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er en veldig omfattende utredning for å få autismediagnose. Jeg tror det heller er mange som skulle hatt diagnosen som ikke får den. Anonymkode: 8a519...0ea Men da begynner vi å komme dit hen at det ikke lenger er sannsynlighet for å få helt friske barn. Du må legge til alle som skal ha ADHD, CP, genfeil, etc. Dysleksi. Atferdsvansker,reguøetingsvansler. Sensitive. Deprimert, angsfull...etcIngen barn er friske lenger... Anonymkode: 213e2...5ed 1
Gjest lurven Skrevet 13. januar 2022 #102 Skrevet 13. januar 2022 Kanskje det skyldes økt kunnskap men det kan også være at man ønsker å gi diagnoser på alt mulig rart, trenger ikke å ha en diagnose om man avviker liker fra normalen
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #103 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Men da begynner vi å komme dit hen at det ikke lenger er sannsynlighet for å få helt friske barn. Du må legge til alle som skal ha ADHD, CP, genfeil, etc. Dysleksi. Atferdsvansker,reguøetingsvansler. Sensitive. Deprimert, angsfull...etcIngen barn er friske lenger... Anonymkode: 213e2...5ed Ingen mennesker går gjennom livet uten å lide av noe en eller en annen gang. Ingen er friske og uskadde hele livet. Dersom problemene går utover ens evne til å fungere i hverdagen, kan det være bra å bli diagnostisert, slik at man får bedre mulighet til å håndtere problemene på riktig måte. Diagnoser kan også være belastende og virke selvforsterkende ved at personen begynner å identifisere seg altfor mye med diagnosen. Det er selvfølgelig ikke noe bra. Anonymkode: 7991e...e14 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #104 Skrevet 13. januar 2022 Autister har en annerledes hjerne, og det er det som skal avdekkes under utredning. Så det er ikke sånn at de gir den diagnosen til hvem som helst. Men de som har det, og har plager som følge av det, burde få den. Anonymkode: 8a519...0ea 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #105 Skrevet 13. januar 2022 Føler det skal ganske lite til for å få en autismediagnose i dag… Jeg har autisme, men er ganske sikker på at jeg er feildiagnostisert… Anonymkode: 46dc4...168
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #106 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Føler det skal ganske lite til for å få en autismediagnose i dag… Jeg har autisme, men er ganske sikker på at jeg er feildiagnostisert… Anonymkode: 46dc4...168 Det er ikke min erfaring ihvertfall. Det tok fire måneder med forskjellige tester og lange intervjuer av foreldrene mine før jeg fikk diagnosen. Alle funn ble kalkulert inn i et skåringsverktøy. Anonymkode: 8a519...0ea 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #107 Skrevet 13. januar 2022 lurven skrev (2 timer siden): Kanskje det skyldes økt kunnskap men det kan også være at man ønsker å gi diagnoser på alt mulig rart, trenger ikke å ha en diagnose om man avviker liker fra normalen Autisme er ikke «alt mulig rart». Man får ikke diagnosen for moros skyld. Anonymkode: 34fe3...933 2
Christina82 Skrevet 13. januar 2022 #108 Skrevet 13. januar 2022 Ryddet for avsporing. Christina82, mod
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #109 Skrevet 13. januar 2022 Jeg er veldig glad det har kommet såpass langt at det er mye åpenhet om det. Har en som blir 6 år i år. Fikk utredning i fjor. Er så kjekt å få utredning før skolestart, så han kan få den hjelpen han trenger 🥰 Det er ikke bareare å ha autisme. Samtidig er det et stort spekter, veldig forskjellige nivåer på det. Våres er veldig avhengig av rutiner. Blir noe brutt så kan han få kraftig reaksjon. Språket henger etter, men det har kommet langt på vei på bare 1 år. Han kan lage seg egne ønsker, som f.eks at han ønsker noen skal bli med hjem fra barnehagen, eller besøke noen, når det ikke går, raser verden hans seg. Han er ekstremt sosial, altså bare det å møte en fremmed på gata, så kan han si til den personen vi aldri har møtt, at han vil være med han/hun hjem. Der er det både positive og litt negative sider 🙈😅 Han er veldig opphengt i dager. Sier hver dag hvilken dag der er. Han vet hvem som skal stenge og åpne barnehagen hver dag. Han vet hvem av de ansatte som skal på jobb og ikke hver uke. Det er ganske fascinerende hvor ekstremt god hukommelse han har. De med autisme har dårligere begrep om tid. Jeg må passe på hva som sies. Hvis det er noe han skal han f.eks gleder seg til, informerer jeg om det enten kvelden før, eller på morgenen. Ellers vil det øke frustrasjon fordi han gjerne ønsker det skal skje der og da. Holder han på med en aktivitet, f.eks at han spiller brettspill, så gir jeg beskjed før det avsluttes, for hvis jeg bare avslutter spillet utenat han er forberedt, vil det også øke frustrasjon. Det er mye å tenke på med de som har autisme. Men det er alltid spennende å lære noe nytt 😊 Anonymkode: c21c4...fa6 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #110 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 25.11.2020 den 13.27): Det er i alle fall mange som får barn i høyere alder nå enn tidligere - altså, flere barn blir født av eldre foreldre. Det er helt normalt i dag at kvinner får sine barn når de nærmer seg 40 år. Har man en mann som er noen år eldre, så vil fort mange menn være rundt 45 år når de blir fedre. Jeg har en fetter som er autist og tante var 42 år da han ble født og onkel var 46 år. Anonymkode: 02759...d6f Jeg kjenner flere som er 50+ og viser tydelige tegn til å være på spekteret, alle disse er yngste sønn i respektive familier, og har sånn sett eldre foreldre enn resten av søskenflokken, så det kan nok være en faktor. Jeg har også sett at mange av disse har fungert bedre, så lenge foreldrene var i live, men at det blir mye tydeligere når de faller fra, eventuelt at søsken må begynne å steppe inn. Så jeg tror også den gammeldagse storfamilien var bedre tilrettelagt for autister, ved at de andre voksne i familien tilrettela hverdagen for dem, og det fantes en større variasjon av arbeidsoppgaver i det nære, og at de ikke måtte ta utdanning, gå ut i et krevende arbeidsmarked, sjekkemarked osv. Anonymkode: 11d4d...ae1 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #111 Skrevet 14. januar 2022 Stril skrev (På 26.11.2020 den 8.23): Har autistisk barn,og verken på min side av familien eller mor til barnet sin side av familien er d ingen som har det fra før. Så hvordan har han liksom arvet det? Det er medfødt, og ingen rare kosthold eller andre tiltak gjør at d forsvinner. D som hjelper er hjelp i tidlig alder med å lære ting som barnet ellers sliter med å få til Symptomene på autisme blir svakere ved å kutte ut gluten og melkeprodukter. Jeg har selv asperger, og har blitt mye bedre etter at jeg kuttet ut gluten og melkeprodukter. Spiser også en del vitaminer og mineraler, og klarer å kommunisere bedre. Aspergeren blir ikke borte, den er der og vil alltid være en del av meg, men jeg er mer tilstede og har det litt bedre med meg selv. Føler jeg fungerer mye bedre, på en måte. Jeg har det ikke så vondt Om du har lest boka "en kjernesunn familie" har barna autisme og adhd? Og de blir mye bedre ved å kutte ut nettopp gluten og melkeprodukter. De kunne konsentrere seg bedre på skolen og omgås andre elever på en bedre måte. Er også en gutt som fikk hjelp av funksjonell medisin her i Norge. Han har autisme og etter å ha kuttet ut gluten og melkeprodukter kunne han samhandle bedre med jevnaldrende. Han var veldig glad for å komme omgås venner uten at de ble slitne og irriterte på han. Anthony William medical medium sier at autisme kommer av tungmetaller som fester seg i hjernen, og at ved å kutte ut gluten og melkeprodukter blir symptomene lettere. Han har en spesiell blåbærsmoothie som fjerner tungmetaller fra hjernen. Har prøvd å lage den selv, og den er veldig god. Merker at den gjør mye godt for kroppen. Anonymkode: 5d28a...b7e
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #112 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg kjenner flere som er 50+ og viser tydelige tegn til å være på spekteret, alle disse er yngste sønn i respektive familier, og har sånn sett eldre foreldre enn resten av søskenflokken, så det kan nok være en faktor. Jeg har også sett at mange av disse har fungert bedre, så lenge foreldrene var i live, men at det blir mye tydeligere når de faller fra, eventuelt at søsken må begynne å steppe inn. Så jeg tror også den gammeldagse storfamilien var bedre tilrettelagt for autister, ved at de andre voksne i familien tilrettela hverdagen for dem, og det fantes en større variasjon av arbeidsoppgaver i det nære, og at de ikke måtte ta utdanning, gå ut i et krevende arbeidsmarked, sjekkemarked osv. Anonymkode: 11d4d...ae1 Ja, før i tiden kunne man skille seg ut, og det var ikke dette kravet som finnes idag. Før i tiden var Ola bare litt rar og stille og lidenskapelig opptatt av holde orden på redskapet, og Elsa var bare sjenert og likte best å sitte for seg selv å sy. Jeg har selv asperger og har alltid slitt med å leve opp til samfunnets krav. Mine jevnaldrende har klart det ganske bra selv om de også blir slitne. Anonymkode: 5d28a...b7e 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #113 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 25.11.2020 den 11.33): Det har blitt så mye autisme. Mabge flere barn har det nå enn før. Hva skyldes det? Er det genetikk? Stråling? Vaksiner? Gikk det under radaren før ? Anonymkode: ef77f...41b Problemet er at før i tiden var det ikke så høye krav. Bare du gjorde noe var det bra nok. Man kunne ta en pust i bakken om man trengte det. Ofte så man hva hver og en var flink til, så fikk de gjøre det. Idag skal alle være flinke innen noen få ting som blir sett på som status og bra nok. Alle kan ikke bli lege eller advokat eller ingeniør eller fotballspiller. Noen må være flink til andre ting også. Samfunnet vårt har fått frem mange tapere, og det er synd. Og de med autisme faller av lasset med en gang. Anonymkode: 5d28a...b7e 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #114 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 25.11.2020 den 12.35): Jævlig mange menn som får barn med yngre damer, for å si det sånn. Anonymkode: e7e7f...b1e Jeg har autisme, og foreldrene mine var 30 og 34 da jeg ble født. Er noen andre i slekta som også har autism, og foreldrene var rundt 30-40 da barna ble født. Anonymkode: 5d28a...b7e
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #115 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 25.11.2020 den 13.27): Det er i alle fall mange som får barn i høyere alder nå enn tidligere - altså, flere barn blir født av eldre foreldre. Det er helt normalt i dag at kvinner får sine barn når de nærmer seg 40 år. Har man en mann som er noen år eldre, så vil fort mange menn være rundt 45 år når de blir fedre. Jeg har en fetter som er autist og tante var 42 år da han ble født og onkel var 46 år. Anonymkode: 02759...d6f Altså, dette med alder har ingenting med autisme å gjøre. Idag er man veldig ung når man er i 40-årene, og det går fint å få barn da. I gamle dager fikk kvinnene barn helt til de var langt oppi 40-årene fordi det fantes ikke pravansjon. Barna fikk da ikke autisme av den grunn. Jeg og søstern min har asperger. Jeg ble født da mamma var 29, og søstern min ble født da mamma var 43. Anonymkode: 5d28a...b7e
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #116 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 25.11.2020 den 18.55): Det er ikke mer av det nå enn før, det er bare mulig å utredes for det nå. Mange voksne mennesker med mildere autisme har ikke blitt diagnosert. Anonymkode: d73d3...b49 Jeg ble diagnostisert nylig, da jeg var 40, og jeg har bodd hjemme hele tiden. Jeg klarer de små tingene i livet som å lage mat, vaske klær, dusje, og jeg kan ikke ha så mye ting og dill dall for da blir jeg stressa og det blir mye rot. Jeg klarer å ta vare på meg selv fysisk, men er ikke så flink til å oppsøke lege osv, men har litt problemer med det psykiske. Jeg klarer ikke de store tingene som å bli sammen med noen, få barn, ta utdannelse og jobbe, sosialere meg. Anonymkode: 5d28a...b7e 1
Michaelhe Skrevet 14. januar 2022 #117 Skrevet 14. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 25.11.2020 den 10.33): Det har blitt så mye autisme. Mabge flere barn har det nå enn før. Hva skyldes det? Er det genetikk? Stråling? Vaksiner? Gikk det under radaren før ? Anonymkode: ef77f...41b Autisme er et spekter. Vi kan sikkert alle plottes inn et sted. Rain Man er jo noe annet enn mild aspergers. Det er bra om flere blir diagnositert dersom de får bedre liv av dette, og føler at de er lykkeligere. Hensikten med helsevesenet er jo å bedre livskvaliteten til mennesker. Det er dårlig om det er en unskylding for helsevesenet til å ansette bryåkrater, gi unødevendige medisiner og blåse opp budskjetter. Endret 14. januar 2022 av Michaelhe 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #118 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Føler det skal ganske lite til for å få en autismediagnose i dag… Jeg har autisme, men er ganske sikker på at jeg er feildiagnostisert… Anonymkode: 46dc4...168 Jeg opplever at det skal mye til. Det er en lang prosess. Jeg har blitt utredet siden sep/okt, og venter nå på tilbakemelding av utredningen. Det har vært både kryssing av skjema, intervju og tester. Heldigvis har det ikke vært behov for intervju av foreldre i mitt tilfelle, da psykologen mente at h*n har nok informasjon. Anonymkode: 6dfb3...7d0 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #119 Skrevet 14. januar 2022 Michaelhe skrev (25 minutter siden): Autisme er et spekter. Vi kan sikkert alle plottes inn et sted. Rain Man er jo noe annet enn mild aspergers. Det er bra om flere blir diagnositert dersom de får bedre liv av dette, og føler at de er lykkeligere. Hensikten med helsevesenet er jo å bedre livskvaliteten til mennesker. Det er dårlig om det er en unskylding for helsevesenet til å ansette bryåkrater, gi unødevendige medisiner og blåse opp budskjetter. Det er viktig å vite at Rainman hadde autisme, ja, men han hadde også en hjerneskade i tillegg. Pga Rainman har mange trodd at det er sånn en stereotypisk asperger ser ut... En asperger har ikke hjerneskade, og de med asperger jeg kjenner er smarte og intelligente og har ingen skader i hjernen. Selv måtte jeg få diagnosen pga jeg slet med å få til livet. Anonymkode: 5d28a...b7e 2
Michaelhe Skrevet 14. januar 2022 #120 Skrevet 14. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er viktig å vite at Rainman hadde autisme, ja, men han hadde også en hjerneskade i tillegg. Pga Rainman har mange trodd at det er sånn en stereotypisk asperger ser ut... En asperger har ikke hjerneskade, og de med asperger jeg kjenner er smarte og intelligente og har ingen skader i hjernen. Selv måtte jeg få diagnosen pga jeg slet med å få til livet. Anonymkode: 5d28a...b7e RainMan er milevis fra aspergers. Aspergers mennesker kan få gode liv, partnere, barn, jobb etc. Jeg ville bare si at autisme er et spektrum, ikke en statisk diagnose. Egentlig er diagnose et misbrukt begrep. Det finnes ingen diagnoser, det finnes variasjoner av mennesker, som i ulik grad er i stand til å klare seg selv. Men det er bare noen uheldige ytterligheter som ikke klarer det. Til og med Hitler hadde en kjæreste? Så det er lov og drømme for de fleste. (men ikke anlegg bart) Endret 14. januar 2022 av Michaelhe
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå