Gå til innhold

Sykt mye autisme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har blitt så mye autisme.

Mabge flere barn har det nå enn før. Hva skyldes det? Er det genetikk? Stråling? Vaksiner? Gikk det under radaren før ?

Anonymkode: ef77f...41b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mindre mørketall pga mer kunnskap, bedre utredning, bedre forståelse for hvor stort spekter autisme kommer på, tidligere intervensjon etc.

Anonymkode: a2dae...991

Da har autisme alltid vært her, men det har ikke blitt oppdaget.

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder ikke det ganske mange diagnoser nå for tiden?

Anonymkode: 8b40d...beb

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Flere blir utredet og får diagnose. Det er forskjell på hvor synlig autisme er.  For noen merkes det jo at de skiller seg ut sosialt. Andre kan gå hele livet uten diagnose (tenker da Asperger). 

2. Det er mer kunnskap om autisme i samfunnet, og kunnskap er lettere tilgjengelig. Før hørte vi bare om autisme hvis et barn på skolen eller i barnehagen hadde autisme. Nå leser vi om det på nett, i sosiale media, og ikke minst: På Kvinneguiden. Her ropes det ofte autisme så fort noen er bekymret for sen utvikling, lite språk, manglende peking osv. 🙂

Vi vet jo ikke alt ennå. Ting som vi nå tror er ufarlige, kan jo senere vise seg å være uheldig. Det er imidlertid ingen ting som tyder på at vaksiner kan føre til autisme. Det ble publisert en studie som indikerte en mulig sammenheng, men den ble senere trukket. 

Anonymkode: 6f502...2c8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere gikk mange jenter under lupen i skolen og fikk høre at de var snill og flink ....

Anonymkode: 35c29...856

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt så døde de tidlig før. Har man 6 unger, gård og dyr, har man ikke mulighet til å følge opp så godt når det gjelder mat (noen har spisevegring), trygghet/passes på (ulykker), eller de ble mer fungerende gikk til grunne i ungdomsårene/tidlig voksenliv fordi de havnet i klammeri med folk osv.

Anonymkode: b60bb...814

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Children born to parents who are 35 or older are at an increased risk of autism. For schizophrenia, by contrast, the increased risk is limited to those born to mothers in their teens or early 20s.

Quote

In 2014, researchers reported that children born to older fathers or younger mothers are at an elevated risk of both autism and schizophrenia and other different mental health disorders. 

Quote

Children born to women who are 22 to 24 years old have a 29 percent higher risk of schizophrenia than those with mothers in their early 30s. For children born to mothers 15 to 21 years old, the risk of schizophrenia jumps by 76 percent.

Quote

A large 2014 study based on Swedish medical records hinted that the odds of autism among children born to fathers older than 45 are about 75 percent higher than for children born to fathers in their early 20s. And a 2010 analysis of Swedish data found that men over 55 are four times as likely to have a child with autism as men under 30.

Jævlig mange menn som får barn med yngre damer, for å si det sånn. 

Anonymkode: e7e7f...b1e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jævlig mange menn som får barn med yngre damer, for å si det sånn. 

Anonymkode: e7e7f...b1e

Det er i alle fall mange som får barn i høyere alder nå enn tidligere - altså, flere barn blir født av eldre foreldre. Det er helt normalt i dag at kvinner får sine barn når de nærmer seg 40 år. Har man en mann som er noen år eldre, så vil fort mange menn være rundt 45 år når de blir fedre.

Jeg har en fetter som er autist og tante var 42 år da han ble født og onkel var 46 år.

Anonymkode: 02759...d6f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er i alle fall mange som får barn i høyere alder nå enn tidligere - altså, flere barn blir født av eldre foreldre. Det er helt normalt i dag at kvinner får sine barn når de nærmer seg 40 år. Har man en mann som er noen år eldre, så vil fort mange menn være rundt 45 år når de blir fedre.

Jeg har en fetter som er autist og tante var 42 år da han ble født og onkel var 46 år.

Anonymkode: 02759...d6f

Og jeg har mange i tidligere slekt langt tilbake til 1500-tallet som fikk barn langt over 40. De døde sent og. Moren min ble ikke autist for øvrig. 

Anonymkode: e7e7f...b1e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tidligere så fikk ikke de med autisme i mild grad, diagnose. Min sønn har Asperger. Da han fikk den diagnosen, og leste mye om den, forsto jeg at den diagnosen har faren hans og. I klassen min på ungdomsskolen, var det 2 gutter jeg er helt sikker på at var autister. Ingen av de fikk diagnose. 

Anonymkode: 5ba8f...ede

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er skummelt med dette diagnosesamfunnet er at vi begynner å gjette på folk rundt oss. Si en som ikke er autist, men han er kanskje ikke helt A4. Da tror jeg mange for seg selv spekulerer.... "kanskje han er autist, kanskje han har asberger"

Anonymkode: bf75a...497

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Eventuelt så døde de tidlig før. Har man 6 unger, gård og dyr, har man ikke mulighet til å følge opp så godt når det gjelder mat (noen har spisevegring), trygghet/passes på (ulykker), eller de ble mer fungerende gikk til grunne i ungdomsårene/tidlig voksenliv fordi de havnet i klammeri med folk osv.

Anonymkode: b60bb...814

Tja, er noe usikker på det du nevner her

Anonymkode: 719bd...8bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har høytfungerende autisme i familien, 2 diagnostiserte og en som sikkert hadde fått diagnosen ved undersøkelse. Kun den yngste fikk diagnosen som barn. Aspergerdiagnosen fantes ikke da de to andre ble født. Samtlige hadde foreldre i 20-årene, ingen kjente uheldige påvirkninger. 

Anonymkode: 88b49...3dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (6 timer siden):

Da har autisme alltid vært her, men det har ikke blitt oppdaget.

Sannsynligvis. En del av grunnen til at det er økt 'behov' for diagnose på 'annerledeshet' nå, tror jeg har med at samfunnet favoriserer gjennomsnittsmennesket i større grad nå enn før. Skoleverket og forventet progresjon er skarpere, krav til utdanning, sosial fungering, boklig lærdom etc er blitt stadig skjerpet, og det er nå svært vanskelig å få jobb uten utdanning. 

Tidligere kunne man få en strøjobb og lære gjennom praksis på en helt annen måte enn nå. Man kunne reise til sjøs, fiske eller utenriks, bli gårdsgutt/dreng, gå i lære som håndtverker uten grunnutdanning - det fantes rett og slett flere veier til målet om å forsørge seg selv i ærlig arbeid. Etter hvert som A4-malen har blitt skarpere, har stadig flere som tidligere ble omtalt som 'litt pussig, men kan sine saker' falt utenfor og hatt behov for tilpassing for å fungere i samfunnet - kanskje spesielt skoleverket.

Dersom vi ser så langt tilbake som steinalderen, ser vi at f.eks lynrask persepsjon, årvåkenhet, rastløshet og fysisk utholdenhet (gode egenskaper ved ADHD) var ekstremt nyttig som jeger. Jeg tror altså at både autisme, ADHD og andre diagnoser som nå kan være problematiske alltid har eksistert, men vi har ikke lenger nytte av dem på samme måte som i tidligere tider.

Anonymkode: a2dae...991

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tidligere så fikk ikke de med autisme i mild grad, diagnose. Min sønn har Asperger. Da han fikk den diagnosen, og leste mye om den, forsto jeg at den diagnosen har faren hans og. I klassen min på ungdomsskolen, var det 2 gutter jeg er helt sikker på at var autister. Ingen av de fikk diagnose. 

Anonymkode: 5ba8f...ede

Eller så var de 2 guttene bare annerledes. Man kan være «kjemperar» uten å måtte ha en diagnose.

Anonymkode: b935c...755

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...