Gå til innhold

Sykt mye autisme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ikke orket lese hele tråden så langt, men hovedgrunnen er at man er blitt flinkere til å gi diagnosen.

 

For 20 år siden måtte du ha veldig sterk autisme for å få diagnosen. Typ sitte i en krå og rugge frem og tilbake. Alle de andre var bare "sære".

Nå får flere riktig diagnose, tidligere. Og får dermed hjelp.

 

Alle "bygdeorginalene" vi hadde før, alle som ikke passet inn, alle som var litt spesielle, mange av de hadde muligens autisme i forskjellig grad.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen som vet om det finnes noe mer /nyere forskning på autisme? jobber med barn, og det er alltid en som er rammet, de skulle lekt og utviklet seg, i stedet går de nesten rundt som programerte roboter med innlærte fraser, jeg blir så trist det rammer så mange.

Anonymkode: c8358...70b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt svogerforskning, men jeg har hatt 5 nære venner eller kjærester med aspbergers. De har vært i ulike alder og er svært forskjellige. Alle har derimot en ting til felles; de har "noe" slags mageproblemer alle 5. Så mye at det påvirker dem i hverdaglivet. Har lett etter forskning på dette da jeg er generelt medisinsk interessert men det virker ikke som om noen studier har tatt tak i dette. Kanskje det er et spor for å forstå autisme? Moderne livsstil er helt klart ulik den tradisjonelle levemåten, uansett hva man mener om det. 

Anonymkode: 3cca0...766

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette blir litt svogerforskning, men jeg har hatt 5 nære venner eller kjærester med aspbergers. De har vært i ulike alder og er svært forskjellige. Alle har derimot en ting til felles; de har "noe" slags mageproblemer alle 5. Så mye at det påvirker dem i hverdaglivet. Har lett etter forskning på dette da jeg er generelt medisinsk interessert men det virker ikke som om noen studier har tatt tak i dette. Kanskje det er et spor for å forstå autisme? Moderne livsstil er helt klart ulik den tradisjonelle levemåten, uansett hva man mener om det. 

Anonymkode: 3cca0...766

Interessant, noen som vet om de sliter ekstra med søvn?

Anonymkode: c8358...70b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Interessant, noen som vet om de sliter ekstra med søvn?

Anonymkode: c8358...70b

Vårt barn med autisme,alder 4 år,slet med å få sove. I de første årene kunne han holde det gående til langt på natt før han sovnet. Vi fikk ingen kveld,for måtte hele tiden følge med hva han gjorde,og prøvde flere ganger å få han til å sovne med forskjellige metoder. Vi var helt utslitt hver kveld. Men selv om han sovnet seint så kunne han våkne 3-4 timer seinere og holde d gående i flere timer til. Fikk til slutt resept på Melatonin som vi gir hver kveld før han skal ligge seg,som hjelper på å gjøre han trøtt. Og det virker utrolig bra. Han blir nå som regel lagt ca halv 9-9 om kvelden

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stril skrev (13 minutter siden):

Vårt barn med autisme,alder 4 år,slet med å få sove. I de første årene kunne han holde det gående til langt på natt før han sovnet. Vi fikk ingen kveld,for måtte hele tiden følge med hva han gjorde,og prøvde flere ganger å få han til å sovne med forskjellige metoder. Vi var helt utslitt hver kveld. Men selv om han sovnet seint så kunne han våkne 3-4 timer seinere og holde d gående i flere timer til. Fikk til slutt resept på Melatonin som vi gir hver kveld før han skal ligge seg,som hjelper på å gjøre han trøtt. Og det virker utrolig bra. Han blir nå som regel lagt ca halv 9-9 om kvelden

Takk for svar.

Har en som er høytfungerende, han har slitt med innsovning og søvn hele sitt liv, han har brukt melatonin med god virkning, men nå har kroppen vent seg slik til det at det ikke virker lenger. Vi skal til legen snart og se om det finnes andre alternativer ( vi ønsker ikke avhengighetsdannende sovemedisin).

Hvis det er noen som har noen råd så blir vi glad :)

Anonymkode: c8358...70b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takk for svar.

Har en som er høytfungerende, han har slitt med innsovning og søvn hele sitt liv, han har brukt melatonin med god virkning, men nå har kroppen vent seg slik til det at det ikke virker lenger. Vi skal til legen snart og se om det finnes andre alternativer ( vi ønsker ikke avhengighetsdannende sovemedisin) 

Hvis det er noen som har noen råd så blir vi glad :)

Anonymkode: c8358...70b

Som for mange andre gjelder det vel å være i mye aktivitet gjennom dagen?? Legene har nok viktigere saker på agendaen..

Anonymkode: 35c29...856

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar.

Har en som er høytfungerende, han har slitt med innsovning og søvn hele sitt liv, han har brukt melatonin med god virkning, men nå har kroppen vent seg slik til det at det ikke virker lenger. Vi skal til legen snart og se om det finnes andre alternativer ( vi ønsker ikke avhengighetsdannende sovemedisin).

Hvis det er noen som har noen råd så blir vi glad :)

Anonymkode: c8358...70b

har en .. hva for noe?

Anonymkode: 9c392...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Som for mange andre gjelder det vel å være i mye aktivitet gjennom dagen?? Legene har nok viktigere saker på agendaen..

Anonymkode: 35c29...856

Så d at personer sliter med å få sovne pga at de ikke har nok av d stoffet som gjør at du får sove er ikke viktig å få hjelp til? I vårt tilfelle er sønnen i barnehage og er fysisk aktiv hele dagen der,i tillegg til at han er høyt og lavt helt til senge tid,men blir ikke trøtt på egenhånd selv med en hel dag der han er aktiv. Når noen som har lite av Melatonin i kroppen fra før,så hjelper det ikke om de løper maraton, blir ikke lettere trøtt for det. Dessverre så kan det middelet ikke ha noen effekt lengre,og da må man forsøke å få hjelp på andre måter. Håper ikke d skjer her ihvertfall

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke diagnosen Asperger før jeg var 18 år. Da hadde jeg levd i mange år og grublet på hva som gjør at jeg er litt annerledes.  Jeg har fått alle vaksinene i vaksinevaksineprogrammet, alle vaksiner du trenger for å reise til Asia og mange vaksiner gjennom jobben ( helsevesenet)  Så, se der har vi nok grunnen gitt 😁 Nei,  det var ikke alvorlig ment. Jeg har faktisk et helt normalt liv til tross for diagnosen 

Anonymkode: 5f276...18b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder vitenskap, avgjøres diskusjonen med fakta og bevis. Utsagn som: «Jeg har hørt at...», «Jeg kjenner noen som...», eller «Jeg tror...», er ikke fakta eller bevis.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Enriam said:

Når det gjelder vitenskap, avgjøres diskusjonen med fakta og bevis. Utsagn som: «Jeg har hørt at...», «Jeg kjenner noen som...», eller «Jeg tror...», er ikke fakta eller bevis.

"Beviser" og "forskere" er bare noe makteliten har funnet opp, de er alle bare sauer som følger verdensgovernmentet. Hallo, har du ikke sett på youtube eller?

Anonymkode: 9c392...56e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg fikk ikke diagnosen Asperger før jeg var 18 år. Da hadde jeg levd i mange år og grublet på hva som gjør at jeg er litt annerledes.  Jeg har fått alle vaksinene i vaksinevaksineprogrammet, alle vaksiner du trenger for å reise til Asia og mange vaksiner gjennom jobben ( helsevesenet)  Så, se der har vi nok grunnen gitt 😁 Nei,  det var ikke alvorlig ment. Jeg har faktisk et helt normalt liv til tross for diagnosen 

Anonymkode: 5f276...18b

Godt å høre 🥰. Klem fra bekymret mamma til en gutt på 3,5 år som muligens har asperger 

Anonymkode: 7bf18...0eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Autisme er en medfødt tilstand. Det finnes ingen tilstrekkelig forskning som peker på sammenhenger mellom vaksiner og autisme. Det blir bare spekulasjoner.

 

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tidligere så fikk ikke de med autisme i mild grad, diagnose. Min sønn har Asperger. Da han fikk den diagnosen, og leste mye om den, forsto jeg at den diagnosen har faren hans og. I klassen min på ungdomsskolen, var det 2 gutter jeg er helt sikker på at var autister. Ingen av de fikk diagnose. 

Anonymkode: 5ba8f...ede

Alkurat det vet du vel ikke med sikkerhet. Regner med at det ikke ble informert til medelever om  eventuelle diagnoser i klassen?

Anonymkode: 19050...43b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Sannsynligvis. En del av grunnen til at det er økt 'behov' for diagnose på 'annerledeshet' nå, tror jeg har med at samfunnet favoriserer gjennomsnittsmennesket i større grad nå enn før. Skoleverket og forventet progresjon er skarpere, krav til utdanning, sosial fungering, boklig lærdom etc er blitt stadig skjerpet, og det er nå svært vanskelig å få jobb uten utdanning. 

Tidligere kunne man få en strøjobb og lære gjennom praksis på en helt annen måte enn nå. Man kunne reise til sjøs, fiske eller utenriks, bli gårdsgutt/dreng, gå i lære som håndtverker uten grunnutdanning - det fantes rett og slett flere veier til målet om å forsørge seg selv i ærlig arbeid. Etter hvert som A4-malen har blitt skarpere, har stadig flere som tidligere ble omtalt som 'litt pussig, men kan sine saker' falt utenfor og hatt behov for tilpassing for å fungere i samfunnet - kanskje spesielt skoleverket.

Dersom vi ser så langt tilbake som steinalderen, ser vi at f.eks lynrask persepsjon, årvåkenhet, rastløshet og fysisk utholdenhet (gode egenskaper ved ADHD) var ekstremt nyttig som jeger. Jeg tror altså at både autisme, ADHD og andre diagnoser som nå kan være problematiske alltid har eksistert, men vi har ikke lenger nytte av dem på samme måte som i tidligere tider.

Anonymkode: a2dae...991

Gode tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker om sjansen. Så vi vet ikke, sjansen for naturen er kraftigere enn oss. Vi har alle den samme sjansen for å bli født med en sykdom hvis vi har den i vårt DNA. Disse mulighetene øker når det er mental og fysisk ustabilitet. Da foreldrene våre hadde ustabile liv. Immunsystemet brytes sammen og det er også arvelig.
 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her snakker om autisme, folk i USA snakker for eksempel om diabetes. Europeere snakket om dyspné for flere århundrer siden som en veldig vanlig fysisk tilstand.
 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...