Gå til innhold

Sykt mye autisme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er sikker på at det tilsvarer et genetisk mønster og sosiokulturelle faktorer som sosialt press eller familiestruktur.

Blodet binder seg.
Vi har to genomer. Husk dette.
Sjansene for å lide av en sykdom er større jo mer lik personens forfedre er.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke mer av det nå enn før, det er bare mulig å utredes for det nå. Mange voksne mennesker med mildere autisme har ikke blitt diagnosert. 

Anonymkode: d73d3...b49

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg håper en dag ( i vår tidsalder) at forskerne finner ut av hva som skyldes autisme :( 

Anonymkode: b935c...755

Hva om autisme ikke skyldes noe, men er en naturlig variasjon i det arvemessige mangfoldet på linje med blondt hår, korte tær, brede hofter etc, men er 'blitt' en diagnose fordi akkurat dette settet med egenskaper ikke passer inn i det moderne samfunn? 

Anonymkode: a2dae...991

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva om autisme ikke skyldes noe, men er en naturlig variasjon i det arvemessige mangfoldet på linje med blondt hår, korte tær, brede hofter etc, men er 'blitt' en diagnose fordi akkurat dette settet med egenskaper ikke passer inn i det moderne samfunn? 

Anonymkode: a2dae...991

Om det ikke er noe annet enn dette så håper jeg at de blir sikre nok til å fortelle at arvmessige faktorer er årsaken. Per nå virker det som om forskere flest ikke vet - det er min oppfatning.

Anonymkode: b935c...755

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WhisperingWind skrev (1 time siden):

Nei. 

Samme antall. Bedre metode for å påvise det. 

Hvordan kan man vite det? 

Anonymkode: bf75a...497

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre så er fedme i svangerskapet også assosiert med økt risiko for autisme.

Obese women had a significantly increased risk of having a child with an autism spectrum disorder or developmental delay. They were 67% more likely to have a child with an autism spectrum disorder than mothers of normal weight (odds ratio 1.67 (95% confidence interval 1.1 to 2.56)) and twice as likely to have a child with developmental delay (2.08 (1.20 to 3.61)).

https://www.bmj.com/content/344/bmj.e2768

Anonymkode: b60bb...814

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er gjort funn der personer med autisme sluttet å ha dette når de var voksne. Hvordan kan det ha seg, om dette er genetisk?

Anonymkode: bf75a...497

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sannsynligvis. En del av grunnen til at det er økt 'behov' for diagnose på 'annerledeshet' nå, tror jeg har med at samfunnet favoriserer gjennomsnittsmennesket i større grad nå enn før. Skoleverket og forventet progresjon er skarpere, krav til utdanning, sosial fungering, boklig lærdom etc er blitt stadig skjerpet, og det er nå svært vanskelig å få jobb uten utdanning. 

Tidligere kunne man få en strøjobb og lære gjennom praksis på en helt annen måte enn nå. Man kunne reise til sjøs, fiske eller utenriks, bli gårdsgutt/dreng, gå i lære som håndtverker uten grunnutdanning - det fantes rett og slett flere veier til målet om å forsørge seg selv i ærlig arbeid. Etter hvert som A4-malen har blitt skarpere, har stadig flere som tidligere ble omtalt som 'litt pussig, men kan sine saker' falt utenfor og hatt behov for tilpassing for å fungere i samfunnet - kanskje spesielt skoleverket.

Dersom vi ser så langt tilbake som steinalderen, ser vi at f.eks lynrask persepsjon, årvåkenhet, rastløshet og fysisk utholdenhet (gode egenskaper ved ADHD) var ekstremt nyttig som jeger. Jeg tror altså at både autisme, ADHD og andre diagnoser som nå kan være problematiske alltid har eksistert, men vi har ikke lenger nytte av dem på samme måte som i tidligere tider.

Anonymkode: a2dae...991

Fantastisk godt beskrevet👍

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er gjort funn der personer med autisme sluttet å ha dette når de var voksne. Hvordan kan det ha seg, om dette er genetisk?

Anonymkode: bf75a...497

Dette er sant. Kjenner til ihvertfall 2 som har vokst av seg autisme, og det er det som gjør spekteret så komplisert. Hvorfor blir noen verre med årene mens noen blir bedre og ender opp med å bli kvitt diagnosen? Hva skyldes dette og hvilke faktorer er det som spiller inn?

Anonymkode: b935c...755

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er sant. Kjenner til ihvertfall 2 som har vokst av seg autisme, og det er det som gjør spekteret så komplisert. Hvorfor blir noen verre med årene mens noen blir bedre og ender opp med å bli kvitt diagnosen? Hva skyldes dette og hvilke faktorer er det som spiller inn?

Anonymkode: b935c...755

Vokste de bare av seg det av seg selv, eller har de gått i noe slags behandling? Jeg har det som het høytfungerende asperger før men som nå går under autisme og jeg fungerer ikke i samfunnet eller arbeidslivet i det hele tatt.

Anonymkode: c9ef9...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vokste de bare av seg det av seg selv, eller har de gått i noe slags behandling? Jeg har det som het høytfungerende asperger før men som nå går under autisme og jeg fungerer ikke i samfunnet eller arbeidslivet i det hele tatt.

Anonymkode: c9ef9...0b6

Ingen behandling overhodet. Dette er nære slektninger så jeg kan si det med sikkerhet :) Min teori er at de enten knakk koden for hva det vil si å være «normal» ved å sosialiseres eller så bare forsvant symptomene etterhvert som de vokste opp. Ser man videosnutter fra da de var barn og nå som voksne så skulle man ikke tro det var samme mennesker i det hele tatt.

Anonymkode: b935c...755

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye uvitenhet her ser jeg. Ingenting i mors liv som påvirker og gir ett barn autisme. Ikke noe moren gjør heller under svangerskapet. De som har autisme er født sånn,og blir det uansett hva mor har gjort eller ikke gjort. Det er ikke genetisk eller arvelig. Barnet er bare født med det,og det oppdages ikke før barnet blir utredet pga symptomer barnet viser.

Vi har en sønn på 4 år som er autist. Han forandret væremåte i 8 mnd alder. Ingen blikk kontakt,sein med å begynne å krype/gå, merkelig adferd med hendene, sein med å lære enkle ting som å holde flasken selv. Etter utredning ble det konstantert autisme,da var han 17 mnd. Begynte i barnehagen den tiden,og får full oppfølging av bup, spesial pedagoger og annen nødvendig hjelp. På disse årene har han gjort store fremskritt. Fra å være i sin egen boble og ikke ense verden rundt seg,til nå å ha lært mye forskjellige ting,mye mer sosial og kontakt søkende. Det som er hovedproblemet idag er at han ikke snakker,lager bare lyder og mentalt er han ennå som en 2 åring. 

Autisme finnes i mange forskjellige grader og varianter. Ofte er det lite som viser at ett barn har autisme,derfor de ikke blir utredet før det har gått en del år. Ingen vaksine påvirker at noen får autisme. Vår sønn fikk mmr vaksinen ETTER utbredelsen. Og til slutt: INGEN VOKSER AV SEG AUTISME ELLER BLIR KVITT DET MED ÅRENE.

At en som er voksen og har autisme,men det synes ofte ikke da de har lært å håndtere det og skjule det så godt de kan fra omverdenen.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stril skrev (2 minutter siden):

Mye uvitenhet her ser jeg. Ingenting i mors liv som påvirker og gir ett barn autisme. Ikke noe moren gjør heller under svangerskapet. De som har autisme er født sånn,og blir det uansett hva mor har gjort eller ikke gjort. Det er ikke genetisk eller arvelig. Barnet er bare født med det,og det oppdages ikke før barnet blir utredet pga symptomer barnet viser.

Vi har en sønn på 4 år som er autist. Han forandret væremåte i 8 mnd alder. Ingen blikk kontakt,sein med å begynne å krype/gå, merkelig adferd med hendene, sein med å lære enkle ting som å holde flasken selv. Etter utredning ble det konstantert autisme,da var han 17 mnd. Begynte i barnehagen den tiden,og får full oppfølging av bup, spesial pedagoger og annen nødvendig hjelp. På disse årene har han gjort store fremskritt. Fra å være i sin egen boble og ikke ense verden rundt seg,til nå å ha lært mye forskjellige ting,mye mer sosial og kontakt søkende. Det som er hovedproblemet idag er at han ikke snakker,lager bare lyder og mentalt er han ennå som en 2 åring. 

Autisme finnes i mange forskjellige grader og varianter. Ofte er det lite som viser at ett barn har autisme,derfor de ikke blir utredet før det har gått en del år. Ingen vaksine påvirker at noen får autisme. Vår sønn fikk mmr vaksinen ETTER utbredelsen. Og til slutt: INGEN VOKSER AV SEG AUTISME ELLER BLIR KVITT DET MED ÅRENE.

At en som er voksen og har autisme,men det synes ofte ikke da de har lært å håndtere det og skjule det så godt de kan fra omverdenen.

https://www.sciencedaily.com/releases/2019/03/190312075923.htm
 

«Research in the past several years has shown that children can outgrow a diagnosis of autism spectrum disorder (ASD), once considered a lifelong condition.»

Anonymkode: b935c...755

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ingen behandling overhodet. Dette er nære slektninger så jeg kan si det med sikkerhet :) Min teori er at de enten knakk koden for hva det vil si å være «normal» ved å sosialiseres eller så bare forsvant symptomene etterhvert som de vokste opp. Ser man videosnutter fra da de var barn og nå som voksne så skulle man ikke tro det var samme mennesker i det hele tatt.

Anonymkode: b935c...755

De har lært å skjule det. Diagnosen har de livet ut

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvordan kan man vite det? 

Anonymkode: bf75a...497

Fordi man før i tiden anså det som "problembarn". Akkurat som ADHD. Det har alltid vært der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er kjempeforskjell på det man kan kalle «tung» autisme der det ikke er noen tvil og de som er mer på grensen til normaliteten. 
De første ble i gamle dager diagnostisert som «evneveike», mens de høytfungerende ikke fikk noen diagnose. 
Tror kanskje tvilstilfellene litt for ofte blir sykeliggjort. Det må være lov å fungere litt utafor normalen. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er gjort funn der personer med autisme sluttet å ha dette når de var voksne. Hvordan kan det ha seg, om dette er genetisk?

Anonymkode: bf75a...497

Med modenhet kommer dypere forståelse for egen adferd, dette gjelder stort sett høytf autister/as, har de i tillegg fått riktig oppfølging og tidlig intervensjon så er det en del som"vokser det fra seg"selv om a typiske trekk alltid vil være der.

Anonymkode: c8358...70b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er sant. Kjenner til ihvertfall 2 som har vokst av seg autisme, og det er det som gjør spekteret så komplisert. Hvorfor blir noen verre med årene mens noen blir bedre og ender opp med å bli kvitt diagnosen? Hva skyldes dette og hvilke faktorer er det som spiller inn?

Anonymkode: b935c...755

Autisme har du hele livet, men du kan selvfølgelig utvikle deg også på spekteret.

Anonymkode: c8358...70b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Autisme har du hele livet, men du kan selvfølgelig utvikle deg også på spekteret.

Anonymkode: c8358...70b

Min sønn f,eks ( høytfungerende) var mer a typisk og urolig ved barnealder, som ung voksen er han rolig med mindre a typiske trekk, han beskriver selv hva han har lært og forstått med tiden. Men jeg har drevet med sosiale historier og tidlig intervenson fra han var veldig liten. 

Anonymkode: c8358...70b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...