Gå til innhold

Sykt mye autisme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Autisme er arvelig, det er så enkelt at mennesker med autistgener må la genene sine dø ut. Har du eller samboer en fetter eller grandonkel med aspergers? Dropp barn!

Anonymkode: abb86...e51

Har autistisk barn,og verken på min side av familien eller mor til barnet sin side av familien er d ingen som har det fra før. Så hvordan har han liksom arvet det? Det er medfødt, og ingen rare kosthold eller andre tiltak gjør at d forsvinner. D som hjelper er hjelp i tidlig alder med å lære ting som barnet ellers sliter med å få til

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stril skrev (1 time siden):

Har autistisk barn,og verken på min side av familien eller mor til barnet sin side av familien er d ingen som har det fra før. Så hvordan har han liksom arvet det? Det er medfødt, og ingen rare kosthold eller andre tiltak gjør at d forsvinner. D som hjelper er hjelp i tidlig alder med å lære ting som barnet ellers sliter med å få til

Er en her som hevder at økende autisme kommer av for mange ultralydundersøkelser i svangerskapet, føler du at dette stemmer for deg?

(beklager, måtte bare spørre❤️)

Anonymkode: b935c...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Er en her som hevder at økende autisme kommer av for mange ultralydundersøkelser i svangerskapet, føler du at dette stemmer for deg?

(beklager, måtte bare spørre❤️)

Anonymkode: b935c...755

Ikke i det hele tatt. Har snakket mye med leger,jordmødre autisme teamet som hjelper vår sønn,og de er eksperter på det området. De sier at IKKE NOE SOM HELST mor har gjort under svangerskapet har påvirket det. Autisme er en nevrologisk diagnose. De med autisme er seinere enn andre barn på å lære seg de enkleste ting fordi de kontaktene oppe i hjernen ikke er helt som de skal. Men kan bli bedre med mye gjentakende øvelse på ting som f.eks språk,motorikk osv

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Autisme er arvelig, det er så enkelt at mennesker med autistgener må la genene sine dø ut. Har du eller samboer en fetter eller grandonkel med aspergers? Dropp barn!

Anonymkode: abb86...e51

Blir lite unger etterhvert da. Har inntrykk av at dette finnes i varierende grad uansett hvilken familie det er snakk om. Mine besteforeldre på ene sida hadde 7 barn. Et par av de hadde mest sannsynlig høytfungerende autisme, en hadde nok ADHD. Alle disse fikk barn, gjennomsnittlig 2 hver. Dette er min generasjon, ca 14stk. 

En av oss har mest sannsynlig ADHD, og slitt mye i livet pga dette. Flere av oss andre har autistiske trekk, deriblant meg selv. Uten at det har plaget meg nevneverdig.

4. Generasjon; da kan du doble igjen, selv vi småautister har greid å formere oss. Av ca 28 personer har en fått påvist høytfungerende autisme.

Synes at holdningen din minner om nazisme, for å være ærlig. Alle disse menneskene har vært i jobb, ingen av dem har hatt atferdsproblemer eller vært kriminelle. De har fått barn som har skikket seg bra. Flere har hatt kreative evner, noen grundere.

Anonymkode: 1ddec...f42

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 25.11.2020 den 11.33):

Det har blitt så mye autisme.

Mabge flere barn har det nå enn før. Hva skyldes det? Er det genetikk? Stråling? Vaksiner? Gikk det under radaren før ?

Anonymkode: ef77f...41b

Ett forskningsstudie har visst at vaksiner førte til autisme. Personen som gjennomførte dette studiet har i ettertid innrømmet at det var juks. 

Så det er hvertfall ikke vaksiner. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stril skrev (15 timer siden):

Det er ikke genetisk eller arvelig

Den kan i noen tilfeller være det, men ikke alltid ☺️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stril skrev (3 timer siden):

Har autistisk barn,og verken på min side av familien eller mor til barnet sin side av familien er d ingen som har det fra før. Så hvordan har han liksom arvet det? Det er medfødt, og ingen rare kosthold eller andre tiltak gjør at d forsvinner. D som hjelper er hjelp i tidlig alder med å lære ting som barnet ellers sliter med å få til

Av og til kan det være noe genetisk, ikke alltid ☺️

Anonymkode: 86e7c...68f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Sannsynligvis. En del av grunnen til at det er økt 'behov' for diagnose på 'annerledeshet' nå, tror jeg har med at samfunnet favoriserer gjennomsnittsmennesket i større grad nå enn før. Skoleverket og forventet progresjon er skarpere, krav til utdanning, sosial fungering, boklig lærdom etc er blitt stadig skjerpet, og det er nå svært vanskelig å få jobb uten utdanning. 

Tidligere kunne man få en strøjobb og lære gjennom praksis på en helt annen måte enn nå. Man kunne reise til sjøs, fiske eller utenriks, bli gårdsgutt/dreng, gå i lære som håndtverker uten grunnutdanning - det fantes rett og slett flere veier til målet om å forsørge seg selv i ærlig arbeid. Etter hvert som A4-malen har blitt skarpere, har stadig flere som tidligere ble omtalt som 'litt pussig, men kan sine saker' falt utenfor og hatt behov for tilpassing for å fungere i samfunnet - kanskje spesielt skoleverket.

Dersom vi ser så langt tilbake som steinalderen, ser vi at f.eks lynrask persepsjon, årvåkenhet, rastløshet og fysisk utholdenhet (gode egenskaper ved ADHD) var ekstremt nyttig som jeger. Jeg tror altså at både autisme, ADHD og andre diagnoser som nå kan være problematiske alltid har eksistert, men vi har ikke lenger nytte av dem på samme måte som i tidligere tider.

Anonymkode: a2dae...991

De personene du snakker om er jo personer med høytfungerende autisme/Asperger. Disse ble nok ikke diagnostisert før i tiden, da man for det første visste mindre om disse tilstandene.

Det er en fastboende kar der vi har hytte, som er rimelig spesiell. Han er over 80 år nå, og så vidt jeg vet har han aldri fått noen diagnose. Han er gift og har voksne barn. I dag hadde han nok blitt diagnostisert med både AD/HD og autisme...

Jeg har jobbet mye med sterkt autistiske barn, og kan si at ingen av de jeg har jobbet med noen gang kommer til å ha forutsetninger for å ha en ordinær jobb, og å klare seg på egenhånd i samfunnet. Det er det som er med autismespekteret. Det går fra superintilligente folk som Einsten, eller kreative som Spielberg, til han som sitter i hjørnet og "stimmer" uten språk eller kontakt med omverdenen.

Anonymkode: 12bcf...d59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Autisme er arvelig, det er så enkelt at mennesker med autistgener må la genene sine dø ut. Har du eller samboer en fetter eller grandonkel med aspergers? Dropp barn!

Anonymkode: abb86...e51

Hvorfor skal de droppe barn? Barn med autisme er IKKE syke, de fungerer bare på en helt annen måte.

Anonymkode: b935c...755

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisaaaaa skrev (1 time siden):

Ett forskningsstudie har visst at vaksiner førte til autisme. Personen som gjennomførte dette studiet har i ettertid innrømmet at det var juks. 

Så det er hvertfall ikke vaksiner. 

Så mao. så førte ikke forskningsstudie til noe som helst.

Anonymkode: b935c...755

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en blanding av at mange tidligere ikke ble diagnostisert og dagens overdiagnostisering. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 25.11.2020 den 11.33):

Det har blitt så mye autisme.

Mabge flere barn har det nå enn før. Hva skyldes det? Er det genetikk? Stråling? Vaksiner? Gikk det under radaren før ?

Anonymkode: ef77f...41b

Det er en epidemi. 

Alle skal ha en diagnose nå til dags. Når nær 50% av befolkningen "lider" av et eller annet så er det jo klart at det er noe feil et sted. 

15% av befolkningen er uføre. Så har du de med angst, migrene, cøliaki, ADHD, ADD, ME, MS, autisme og alt annet mellom himmel og jord. Ingen slipper unna. I 

Det er jo bare tull selvfølgelig, det dreier seg i de fleste tilfeller om ulike personlighetstrekk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezinchaleft skrev (50 minutter siden):

Det er en epidemi. 

Alle skal ha en diagnose nå til dags. Når nær 50% av befolkningen "lider" av et eller annet så er det jo klart at det er noe feil et sted. 

15% av befolkningen er uføre. Så har du de med angst, migrene, cøliaki, ADHD, ADD, ME, MS, autisme og alt annet mellom himmel og jord. Ingen slipper unna. I 

Det er jo bare tull selvfølgelig, det dreier seg i de fleste tilfeller om ulike personlighetstrekk. 

Ser poenget ditt og er litt enig, men synes du kunne kutta migrene, MS og cøliaki av lista di. DE sykdommene er det ingen tvil om er reelle. 

Anonymkode: 1ddec...f42

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er foreldrene som sykeliggjør barna. Oppfører de seg litt spesielt, er foreldrene ute og sier at de er autister eller har adhd. Dette har blitt en knagg å henge diagnoser på fordi foreldrene ikke gidder å ta kampen.

Anonymkode: 51ebb...cb2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Før ble folk bare sett på som litt "rare" eller ikke helt riktig skrudd sammen.

Nå har vi diagnoseverktøy så vi er flinkere til å kategorisere.

Faren min fikk Aspergerdiagnose da han var over 40, men han hadde garantert blitt plukket opp av skole/barnehage/bup i dagens samfunn.

Anonymkode: 2adba...3c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg tror det er foreldrene som sykeliggjør barna. Oppfører de seg litt spesielt, er foreldrene ute og sier at de er autister eller har adhd. Dette har blitt en knagg å henge diagnoser på fordi foreldrene ikke gidder å ta kampen.

Anonymkode: 51ebb...cb2

Oi, det var litt av ein påstand! "Alle" (på KG i hvert fall) er da redde for at barnet skal ha autisme! Kjenner du til ein einaste person som ønsker at barnet skal få ein diagnose, utan at det er noko "unormalt" med barnet? Barnet går uansett gjennom utredning, og eg tviler sterkt på at fagfolk lar seg overtale av foreldrene 🙂 

Anonymkode: 6f502...2c8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Før ble folk bare sett på som litt "rare" eller ikke helt riktig skrudd sammen.

Nå har vi diagnoseverktøy så vi er flinkere til å kategorisere.

Faren min fikk Aspergerdiagnose da han var over 40, men han hadde garantert blitt plukket opp av skole/barnehage/bup i dagens samfunn.

Anonymkode: 2adba...3c3

Og d er bra at de har bedre verktøy idag og plukker det opp i så tidlig alder. Det er på den alderen det er lettest å hjelpe de og at de klarer utvikle seg mye bedre til å klare dagligdagse oppgaver i hverdagen. 

Vår sønn fikk den diagnosen når han var 17 mnd og med all hjelpen han har fått til idag så er det gjort store fremskritt. Han klarer mange ting som han ikke klarte i den alderen han skulle gjort det. Som å få god motorikk, spise selv,herme etter ting han ser andre gjør og mye annet. Det som er synd er at han ennå ikke snakker,og er dessverre mentalt i 2 års alderen ennå. Men blitt mye mer selvstendig og løsningsorientert. 

Så til dere andre her inne som mener at autisme er bare en diagnose uten betydning: Håper dere aldri får barn med autisme. Da synes jeg virkelig synd i det barnet som må ha foreldre med sånn trangsynt holdning til en diagnose som er veldig reell for de som har det.

Dere bør virkelig lese dere opp på denne siden om autisme: 

https://autismeforeningen.no/informasjonsmateriell/autismespekteret-intro/

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Før ble folk bare sett på som litt "rare" eller ikke helt riktig skrudd sammen.

Nå har vi diagnoseverktøy så vi er flinkere til å kategorisere.

Faren min fikk Aspergerdiagnose da han var over 40, men han hadde garantert blitt plukket opp av skole/barnehage/bup i dagens samfunn.

Anonymkode: 2adba...3c3

Faren min burde hatt aspergerdiagnose, men tok livet sitt da han var 47. Dette er mange år siden. Tenk for et mye bedre liv uten helvete for alle i familien vi kunne hatt om det fantes utredning og tilrettelegging som i dag. 

Anonymkode: 7b2a3...b08

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...