AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #81 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror det er foreldrene som sykeliggjør barna. Oppfører de seg litt spesielt, er foreldrene ute og sier at de er autister eller har adhd. Dette har blitt en knagg å henge diagnoser på fordi foreldrene ikke gidder å ta kampen. Anonymkode: 51ebb...cb2 Dette er noe av det dummeste jeg har lest🤦🏼♀️ Anonymkode: b935c...755 4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #82 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Faren min burde hatt aspergerdiagnose, men tok livet sitt da han var 47. Dette er mange år siden. Tenk for et mye bedre liv uten helvete for alle i familien vi kunne hatt om det fantes utredning og tilrettelegging som i dag. Anonymkode: 7b2a3...b08 Ja helt sykt at mange først får Asperger- diagnosen i godt voksen alder... Anonymkode: 35c29...856
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #83 Skrevet 26. november 2020 Jeg vil tro at økt autisme og andre avvik på barn skyldes flere eldre mødre med gamle egg med defekter. Anonymkode: f0040...9a8
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #84 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det må gjelde gamle egg hos kvinnen ikke fornyes. Sæd fornyes jo hele tiden. Anonymkode: f0040...9a8 Sæd blir fornya kontinuerlig, ja. Men risikoen for mutasjonar aukar ein del når mannen blir eldre. Godt voksne menn har større risiko for å få barn som er sjuke. Anonymkode: 6f502...2c8 2
Drizzt Skrevet 26. november 2020 #85 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (På 25.11.2020 den 11.33): Det har blitt så mye autisme. Mabge flere barn har det nå enn før. Hva skyldes det? Er det genetikk? Stråling? Vaksiner? Gikk det under radaren før ? Anonymkode: ef77f...41b Det er ikke blitt mer autisme. Men det oppdages mer og tidligere og mørketallene er lavere enn før. Altså mer kunnskap og flere som får riktig diagnose. 3
Matas Skrevet 1. desember 2020 #86 Skrevet 1. desember 2020 Tråden er ryddet for avsporinger, spekulasjoner, brukerangrep, brukerdebatt, brudd på opphavsretten, innlegg skrevet av bruker som utgir seg for å være flere personer, latterliggjøring og samtlige svar til dette. Tråden er også ryddet for antivaksinedebatt i henhold til nye rutiner, les mer her: Antivaksinedebatt regnes som helseskadelig og er innhold Kvinneguiden ikke vil assosieres med. - Matas, moderator.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #87 Skrevet 2. desember 2020 Matas skrev (På 1.12.2020 den 1.05): Antivaksinedebatt regnes som helseskadelig og er innhold Kvinneguiden ikke vil assosieres med. - Matas, moderator. Bra!! 👌 Anonymkode: 6f502...2c8 3
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 13. januar 2022 #88 Skrevet 13. januar 2022 Stril skrev (På 26.11.2020 den 17.23): Og d er bra at de har bedre verktøy idag og plukker det opp i så tidlig alder. Det er på den alderen det er lettest å hjelpe de og at de klarer utvikle seg mye bedre til å klare dagligdagse oppgaver i hverdagen. Vår sønn fikk den diagnosen når han var 17 mnd og med all hjelpen han har fått til idag så er det gjort store fremskritt. Han klarer mange ting som han ikke klarte i den alderen han skulle gjort det. Som å få god motorikk, spise selv,herme etter ting han ser andre gjør og mye annet. Det som er synd er at han ennå ikke snakker,og er dessverre mentalt i 2 års alderen ennå. Men blitt mye mer selvstendig og løsningsorientert. Så til dere andre her inne som mener at autisme er bare en diagnose uten betydning: Håper dere aldri får barn med autisme. Da synes jeg virkelig synd i det barnet som må ha foreldre med sånn trangsynt holdning til en diagnose som er veldig reell for de som har det. Dere bør virkelig lese dere opp på denne siden om autisme: https://autismeforeningen.no/informasjonsmateriell/autismespekteret-intro/ Det er IKKE autisme som gir utviklingshemning man kritiserer her. Det er jo hevet over en hver tvil at det er en reell diagnose som det er viktig å få satt tidlig slik at den rammede kan få hjelp. Det som kritiseres her er diagnostisering av personer med normal intelligens og rimelig normal fungering.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #89 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 26.11.2020 den 16.58): Jeg tror det er foreldrene som sykeliggjør barna. Oppfører de seg litt spesielt, er foreldrene ute og sier at de er autister eller har adhd. Dette har blitt en knagg å henge diagnoser på fordi foreldrene ikke gidder å ta kampen. Anonymkode: 51ebb...cb2 Du har virkelig ikke peiling . Autisme er en utviklingsforstyrrelse, og det har overhodet ikke noe med at det er sløve foreldre som forårsaker diagnosen . Men sløve foreldre er ikke løsningen for barn med autisme. De trenger ressurssterke foreldre for at de skal få den støtte og hjelp de trenger på veien mot voksenlivet . Jeg vil anta at du ikke passer inn i den kategorien med den tankegangen din Anonymkode: a4c19...6cf 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #90 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 26.11.2020 den 21.25): Jeg vil tro at økt autisme og andre avvik på barn skyldes flere eldre mødre med gamle egg med defekter. Anonymkode: f0040...9a8 Feil ! Det er mødre og fedre i vanlig alder Anonymkode: a4c19...6cf 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #91 Skrevet 13. januar 2022 Jeg tenker personlig at det handler om tiden vi lever i. Dette er dagens diagnoser, og jeg tror mange blir puttet inn i diagnosen fordi de "avviker" litt i forhold til hva som er forventet. Anonymkode: 213e2...5ed 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #92 Skrevet 13. januar 2022 Når man ikke kom med diagnostiske verktøy for autisme før på 90-tallet så sier det seg selv at færre fikk diagnose flr. Anonymkode: 3260f...240 4
Gjest O.G. Skrevet 13. januar 2022 #93 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 26.11.2020 den 21.25): Jeg vil tro at økt autisme og andre avvik på barn skyldes flere eldre mødre med gamle egg med defekter. Anonymkode: f0040...9a8 Forskning viser en gammel pappa ofte er utslagsgivende for å være på spekteret.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #94 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg tenker personlig at det handler om tiden vi lever i. Dette er dagens diagnoser, og jeg tror mange blir puttet inn i diagnosen fordi de "avviker" litt i forhold til hva som er forventet. Anonymkode: 213e2...5ed Det er en veldig omfattende utredning for å få autismediagnose. Jeg tror det heller er mange som skulle hatt diagnosen som ikke får den. Anonymkode: 8a519...0ea 3
Bacteria Skrevet 13. januar 2022 #95 Skrevet 13. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 26.11.2020 den 6.04): Autisme er arvelig, det er så enkelt at mennesker med autistgener må la genene sine dø ut. Har du eller samboer en fetter eller grandonkel med aspergers? Dropp barn! Anonymkode: abb86...e51 Da tror jeg vi fort dør ut… Mener alle ikke bare de med autisme 😏 Endret 13. januar 2022 av Bacteria 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #96 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 26.11.2020 den 16.58): Jeg tror det er foreldrene som sykeliggjør barna. Oppfører de seg litt spesielt, er foreldrene ute og sier at de er autister eller har adhd. Dette har blitt en knagg å henge diagnoser på fordi foreldrene ikke gidder å ta kampen. Anonymkode: 51ebb...cb2 Jeg har en 9-åring som utredes for tiden, og for mest sannsynlig diagnosen asperger. Og denne kommentaren syns jeg virkelig er høl i huet, fordi 1: vi tar kampen, vi står i harde kamper hver eneste dag, vi med barn på spekteret, både med barnet, med oss selv, med skolen, kanskje med andre foreldre i klassen, og med slike mennesker som deg. Og 2: det å gå gjennom en slik utredning er også en kamp, en kamp med oss selv, for vi vil jo helst ikke at noe skal være "i veien" med barnet vårt. En kamp med papirer, etater, osv. En kamp for å bli trodd, en kamp for at barnet skal få det hen trenger. Så slike kommentarer som dette vil jeg ha meg frabedt. Anonymkode: 2e1ca...aae 8
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #97 Skrevet 13. januar 2022 Det er flere oppegående foreldre som ønsker svar og ikke minst hjelp med barna. Kravet til hva som kreves for å være «høytfungerende» både med og uten diagnose har økt. Ikke lenge siden man gikk 7 år på skolen og knapt det og så kunne jobbe med noe. Nå er det større grad av sosialisering gjennom barnehage og skole og at alle skal gå på samme skole så det synes veldig mye bedre om barn (og voksne) har utfordringer i dag. Jeg gikk på skole 80-90 tallet og når jeg ser tilbake så fikk ingen diagnoser, ikke engang dysleksi, selv om jeg mente i 9-klasse at ihvertfall 6-7 i klassen min hadde det. To med veldig kraftig. Det oppdaget jeg når jeg skrev engelsk og norskstiler for de og de fortsatt fikk Ng fordi de ikke klarte å skrive av det jeg hadde skrevet. Tror minst en i klassen over meg og en i klassen under meg idag nok kanskje ville fått aspergers diagnose (mulig de har fått det). I trinnet over og under var det nok mange som ville fått diagnosen adhd, det var mye rart som foregikk der hvor barn ikke fant seg til rette. Anonymkode: 3260f...240 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #98 Skrevet 13. januar 2022 Ang at man har diagnosen hele livet som noen her påstår: Ifølge BUP så plukker de av diagnosen hvis personen senere ikke lenger møter diagnosekriteriene. Anonymkode: 22c58...51d 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #99 Skrevet 13. januar 2022 Tidligere var et av kriteriene for autisme at man ikke var sosial og heller ikke ønsket å være det. I dag vet vi bedre. Det er bare å se Love on the spectrum. Flere der er ganske sterkt preget av autisme, men de er også sosiale og ønsker å finne en livsledsager. Jeg fikk ikke autismediagnose som barn til tross for at jeg hadde sterke autistiske trekk, fordi jeg lekte litt med andre barn. Jeg er dermed en av de som har fått diagnosen asperger i voksen alder. Med mer kunnskap og dermed endrede diagnosekriterier vil det selvfølgelig bli flere som også får en diagnose. I tillegg har kunnskap om jenter og asperger blitt bedre. Tidligere trodde man at dette var en "guttediagnose". Og til de som sier at kriteriene er de samme for jenter og gutter: ja, det er de, men jenters interesser og væremåte er ofte forskjellig fra gutters. Det gjelder jo også nevrotypiske. Gutter leker typisk med biler og interesserer seg for tekniske ting, mens jenter leker typisk med dukker og interesserer seg for sosiale relasjoner, følelser osv. Jentene blir dermed flinkere sosialt. Det samme gjelder selvsagt autistiske gutter og jenter. Selvfølgelig er dette en grov forenkling av kjønn og kjønnsroller, men vi ser det overalt rundt oss likevel, og det til tross for vårt likestilte samfunn. Ikke noe rart da at de samme faktorene gjør seg gjeldende også hos barn med asperger. Anonymkode: 7991e...e14 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #100 Skrevet 13. januar 2022 Det er noe forskning som tyder på økt forekomst av autisme hos eldre alder hos fedre. Gjennomsnittsalderen på foreldre går jo bare oppover, kanskje det bidrar noe. Ellers er det nok bare at vi har blitt «flinkere» til å diagnosere og ikke bare kalle folk litt rare. Anonymkode: 99a4a...80e 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå