Gå til innhold

Før hussalg: beholde gammel, slitt parkett eller legge ny, billig laminat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hent heller inn tilbud på hva det vil koste å slipe + lakke. Legg dette ved i salgspapirene. Det er ikke lurt å bruke penger på å legge ny laminat på 40 kvm av huset. Hva om de som flytter inn liker mørke gulv med masse struktur og dere har valgt en grå moderne? Eller omvendt? Hvis dere skal selge så fresh opp det som går raskt og som ikke endrer karakteren til huset i stor grad. Utrolig hva riktig styling gjør for slag også :)

Anonymkode: a6025...670

Ja, det er jo også en mulighet. Takk for godt tips😊 Hilsen TS

Anonymkode: f8018...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 25.11.2020 den 16.01):

Kjapt å enklet å legge nytt gulv. Det er mer fristende å kjøpe et hjem der man slipper å legge gulv som det første man gjør. samtidig er det greit om du ikke bytter, for da kan nye eiere velge hva de selv vil. her må  man gamble på hva man tror er best..

Anonymkode: aecab...0f9

De som kjøper kan velge å legge billig laminat, man overlever fint med et slitt gulv noen år hvis ikke. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hent heller inn tilbud på hva det vil koste å slipe + lakke. Legg dette ved i salgspapirene. Det er ikke lurt å bruke penger på å legge ny laminat på 40 kvm av huset. Hva om de som flytter inn liker mørke gulv med masse struktur og dere har valgt en grå moderne? Eller omvendt? Hvis dere skal selge så fresh opp det som går raskt og som ikke endrer karakteren til huset i stor grad. Utrolig hva riktig styling gjør for slag også :)

Anonymkode: a6025...670

Det klassiske er ikke grå og moderne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bytte ut ordentlig tregulv med laminat? Aldri!

Anonymkode: d491d...349

Nemlig. De grå gulvene er bare for å selge til folk som vil være in. Det klassiske vil alltid bestå. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjøpt leilighet med originalgulv, nesten 90 år gamle. Vi måtte slipe da vi flyttet inn, men det var så verdt det for oss. Innhentet tilbud fra 3 stk., og fikk det gjort på 3 dager (ca 50 kvm gulv). Satte de med hardvoks med litt hvitt i. 

Alle som besøker oss syns gulvet er noe av det fineste i leiligheten, og det syns vi og. 

Når vi kanskje en dag skal selge vet de som kjøper at gulvet kan slipes og bli "helt nytt" igjen.

Anonymkode: 68c2f...f59

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.11.2020 den 11.26):

Et annet forslag er å male gulvet. Det er en billig og enkel måte å fjerne det gule gulvet. Ny kjøper kan beholde det eller kjøpe laminat/parkett etter eget ønske om det er de de foretrekker. En venninne gjorde det i høst, ved veiledning fra megler, og fikk veldig godt pris:)

Anonymkode: 5c144...916

Dette er motsatt råd av hva vi fikk fra vår megler (som er en av de beste i området, etter hva jeg har blitt fortalt) Vi fikk klar beskjed om at den gule eikeparketten «måtte» byttes, og da i lys eik. Om vi valgte parkett eller laminat var opp til oss. Vi valgte laminat siden vi har både barn og dyr, og parketten lett får hakk og riper.

Anonymkode: 78bde...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er at mange nye huseiere som kjøper eldre boliger, gjelder selvsagt ikke alle, ønsker å pusse opp overflater selv,  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville helt klart bytta. Som kjøper ville det kunne gjort hele forskjellen for meg. Vi er veldig lite handy, og jeg ville måttet leve med det stygge gulvet. Laminat er uansett mye bedre enn parkett. Har parkett i hele huset nå, og hater det! Huset er splitter nytt, og det er hakk og riper OVERALT. Ikke forstår jeg hva folk mener med at det er mykt og varmt. Aldri merket. 

Anonymkode: bec0b...3e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hent heller inn tilbud på hva det vil koste å slipe + lakke. Legg dette ved i salgspapirene. Det er ikke lurt å bruke penger på å legge ny laminat på 40 kvm av huset. Hva om de som flytter inn liker mørke gulv med masse struktur og dere har valgt en grå moderne? Eller omvendt? Hvis dere skal selge så fresh opp det som går raskt og som ikke endrer karakteren til huset i stor grad. Utrolig hva riktig styling gjør for slag også :)

Anonymkode: a6025...670

En stor del av boligsalg handler om bra bilder. Gulnet parkett gir ikke bra bilder, uansett hvor god stylingen rundt er. 

Anonymkode: 1ede1...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solgte forrige bolig tidligere i år, bolig fra 1930-tallet, hos oss var det også bare gulvene stuer og gang som gjensto. Det var veldig gammel og slitt eikeparkett der, og det var noen skader som var så dype at sliping hadde ikke klart å redde det. Grunnet knirk hadde vi og satt inn en og annen velplassert spiker 😛

Vi lot gulvet være. Vi visste ingenting om hva kjøper likte, og det er så bortkastet å bruke penger på noe som kanskje blir bytta uansett. Vi malte opp en vegg som trengte litt kjærlighet, ellers lot vi alt være. Stylisten, megleren, og fotografen var alle enige i at det var det lureste. Klart, vi hadde ikke mulighet til å slipe ned, hadde vi hatt det skulle det blitt vurdert hvertfall, men å bytte alt ville blitt dyrt med potensielt lister og styr ekstra..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ginny skrev (54 minutter siden):

Solgte forrige bolig tidligere i år, bolig fra 1930-tallet, hos oss var det også bare gulvene stuer og gang som gjensto. Det var veldig gammel og slitt eikeparkett der, og det var noen skader som var så dype at sliping hadde ikke klart å redde det. Grunnet knirk hadde vi og satt inn en og annen velplassert spiker 😛

Vi lot gulvet være. Vi visste ingenting om hva kjøper likte, og det er så bortkastet å bruke penger på noe som kanskje blir bytta uansett. Vi malte opp en vegg som trengte litt kjærlighet, ellers lot vi alt være. Stylisten, megleren, og fotografen var alle enige i at det var det lureste. Klart, vi hadde ikke mulighet til å slipe ned, hadde vi hatt det skulle det blitt vurdert hvertfall, men å bytte alt ville blitt dyrt med potensielt lister og styr ekstra..

Å la det være som det er er nok lurest dersom hele boligen uansett behøver oppussing, da den i så fall kun vil appellere til de som ser mulighetene og ønsker å pusse opp selv. Dersom resten av boligen er oppusset så vil gul eikeparkett trekke ned, da dette trekker ned helhetsinntrykket og ikke kan «styles» bort. Man risikerer også å miste de kjøperne som ikke ønsker å pusse opp i det hele tatt, pga. noe som er enkelt å fikse selv på en helg dersom man er litt handy. 
 

Ofte vil det uansett være ting kjøper ønsker å endre på ved boligkjøp, og dersom lista over ting de vil endre blir for lang kan de lett hoppe over objektet og gå videre til neste, da flere store endringer er tidkrevende og medfører også en kostnad ut over selve materiale/håndtverkskostnaden, da det ikke er optimalt å bo i en bolig samtidig som man bytter gulv. Så det blir en helhetsvurdering.
 

Anonymkode: 78bde...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ville helt klart bytta. Som kjøper ville det kunne gjort hele forskjellen for meg. Vi er veldig lite handy, og jeg ville måttet leve med det stygge gulvet. Laminat er uansett mye bedre enn parkett. Har parkett i hele huset nå, og hater det! Huset er splitter nytt, og det er hakk og riper OVERALT. Ikke forstår jeg hva folk mener med at det er mykt og varmt. Aldri merket. 

Anonymkode: bec0b...3e8

Det vil ikke koste dere stort hvis dere venter en uke eller to med å flytte inn og ansetter fagfolk. Huseier /selger går sikkert med på at dere får inn fagfolk som kan vurdere hva jobben vil koste siden hun er klar over at gulvet kan være et problem for noen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 24.11.2020 den 23.11):

Vi skal selge huset i mai/juni og driver nå og pusser opp før salget, dvs. gjør ferdig småting vi har somlet med, frisker opp maling, osv.

Men så er vi i tvil om hva vi gjør med stuegulvet (40 kvadrat). Der er det eikeparkett som er blitt veldig gul med årene, og stedvis litt slitt/vannskadet (et lite område på ca 1kvm). Men den er god å gå på, og kan sikkert slipes ned og få en ny, fin look.  Dét orker vi imidlertid ikke, så valget står mellom å beholde gulvet som det er eller å legge ny, forholdsvis rimelig laminat. Det sistnevnte vil utvilsomt SE bedre ut, men kommer ikke til å ha samme «mykheten» og lunheten som parkett, som jeg vet mange er opptatt av.

Hva tror dere er lurest å gjøre i forhold til salg?
 

Huset fremstår ellers som godt vedlikeholdt og med et moderne «uttrykk». Kan stuegulvet skremme bort (mange) potensielle kjøpere?

Anonymkode: f8018...0de

De aller fleste som kjøper hus/leilighet pusser alltid opp noe de kjøper,uavhengig av om det er slitt eller bare stygt. Det vil svært sjelden lønne seg å koste på noe mer enn et strøk maling om det trengs. De som ønsker boligen kjøper den først og fresmt pga beliggenhet og pris. Bare spør megleren, de alle fleste vil ikke anbefale å koste på noe særlig ved et salg.

Anonymkode: 7f082...360

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Føsleguri
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ville helt klart bytta. Som kjøper ville det kunne gjort hele forskjellen for meg. Vi er veldig lite handy, og jeg ville måttet leve med det stygge gulvet. Laminat er uansett mye bedre enn parkett. Har parkett i hele huset nå, og hater det! Huset er splitter nytt, og det er hakk og riper OVERALT. Ikke forstår jeg hva folk mener med at det er mykt og varmt. Aldri merket. 

Anonymkode: bec0b...3e8

Jeg har 7 år gammel eikeparkett og jeg har kun et hakk. Slipper ned ting stadig vekk, men det blir ikke hakk. Har ingen riper, jeg har møbelknotter på alle møbler og ellers drar jeg ingenting over gulvet. Det er sikkert forskjell på kvaliteten på parkett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har dårlig erfaring med det. La nytt laminatgulv i hele første etasje før salg. Kjøper rev opp alt igjen med en gang. 

Om gulvet jeg la påvirket prisen får jeg nok aldri vite, men kjipt å tenke på bortkastet arbeid 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i samme problemstilling for et par år siden. Men da visste jeg at både kjøkken og bad var utidsmessig, og kjøper mest sannsynlig ville bytte det og. Så da lot jeg gulvet være som det var, uten tepper eller noe, slik at interessenter fikk et ærlig inntrykk. De som kjøpte brydde seg ikke, de rev ut det meste uansett.

Så jeg tenker det kommer an på hvordan resten av huset er. Du skriver at det har et moderne uttrykk. Så da er bed og kjøkken oppdatert og noe nye kjøpere mest sannsynlig vil beholde? Da adde jeg gjort noe med gulvet. Men om kjøkken og bad uansett må taes, ville jeg heller satset på å få inn folk som er innstilt på å fikse det som må fikses.

Anonymkode: 65e16...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen; tusen takk for nye innspill! Jeg noterer meg alt bak øret☺️ Jeg ser det er flere her som sier det samme som mannen min, at vi lar det være som det er, og så får det være opp til kjøper. Jeg har bare litt trøbbel med å selge noe som ikke ser helt bra ut. Men jeg ser jo fryktelig mye «rart» i enkelte andre boligannonser også, og det meste blir jo solgt☺️

TS

Anonymkode: f8018...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg var i samme problemstilling for et par år siden. Men da visste jeg at både kjøkken og bad var utidsmessig, og kjøper mest sannsynlig ville bytte det og. Så da lot jeg gulvet være som det var, uten tepper eller noe, slik at interessenter fikk et ærlig inntrykk. De som kjøpte brydde seg ikke, de rev ut det meste uansett.

Så jeg tenker det kommer an på hvordan resten av huset er. Du skriver at det har et moderne uttrykk. Så da er bed og kjøkken oppdatert og noe nye kjøpere mest sannsynlig vil beholde? Da adde jeg gjort noe med gulvet. Men om kjøkken og bad uansett må taes, ville jeg heller satset på å få inn folk som er innstilt på å fikse det som må fikses.

Anonymkode: 65e16...cc8

Takk for at du delte din erfaring🌸 Fint å høre fra noen som nylig har stått på «selgersiden».

TS

Anonymkode: f8018...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...