Gå til innhold

Før hussalg: beholde gammel, slitt parkett eller legge ny, billig laminat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal selge huset i mai/juni og driver nå og pusser opp før salget, dvs. gjør ferdig småting vi har somlet med, frisker opp maling, osv.

Men så er vi i tvil om hva vi gjør med stuegulvet (40 kvadrat). Der er det eikeparkett som er blitt veldig gul med årene, og stedvis litt slitt/vannskadet (et lite område på ca 1kvm). Men den er god å gå på, og kan sikkert slipes ned og få en ny, fin look.  Dét orker vi imidlertid ikke, så valget står mellom å beholde gulvet som det er eller å legge ny, forholdsvis rimelig laminat. Det sistnevnte vil utvilsomt SE bedre ut, men kommer ikke til å ha samme «mykheten» og lunheten som parkett, som jeg vet mange er opptatt av.

Hva tror dere er lurest å gjøre i forhold til salg?
 

Huset fremstår ellers som godt vedlikeholdt og med et moderne «uttrykk». Kan stuegulvet skremme bort (mange) potensielle kjøpere?

Anonymkode: f8018...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legg nytt laminatgulv. Helst bør det være samme gulv i hele boligen (med unntak av bad/vaskerom og evt. gang der hvor dere har fliser) 

Det er mange som foretrekker laminatgulv pga. slitestyrke. Her har vi byttet ut parketten med laminat for parkett blir så lett stygg med hakk og riper. 

Anonymkode: 78bde...fbd

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å slippe mitt ubehandlede tregulv før jeg solgte. Det var ca 30 kvadratmeter og kostet ca 10 000 kr for jobben. Resultatet ble kjempefint og jeg ser sikker på at det hjalp salget. 

Anonymkode: e5eaf...6c7

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere skal være gjerrige med type laminat, så la heller være å gjøre noe med gulvet. Det vil også være negativt om ikke alle rom har samme gulv. 

Anonymkode: 7976b...bae

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg valgte å slippe mitt ubehandlede tregulv før jeg solgte. Det var ca 30 kvadratmeter og kostet ca 10 000 kr for jobben. Resultatet ble kjempefint og jeg ser sikker på at det hjalp salget. 

Anonymkode: e5eaf...6c7

Ubehandlet tregulv er jo noe litt annet enn gulnet eikeparkett. Sistnevnte får du ikke til å se pent/moderne ut uansett, spesielt ikke dersom det er trestavs. Lyse gulv er vel det de fleste vil ha i dag, og dersom du skal lysne gulnet eikeparkett må det hvitpigmentert olje til, og det er vanskelig å få pent (og dersom det er trestavs parkett vil nok kjøper bytte det ut uansett) 

Anonymkode: 78bde...fbd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ubehandlet tregulv er jo noe litt annet enn gulnet eikeparkett. Sistnevnte får du ikke til å se pent/moderne ut uansett, spesielt ikke dersom det er trestavs. Lyse gulv er vel det de fleste vil ha i dag, og dersom du skal lysne gulnet eikeparkett må det hvitpigmentert olje til, og det er vanskelig å få pent (og dersom det er trestavs parkett vil nok kjøper bytte det ut uansett) 

Anonymkode: 78bde...fbd

Han som slipte det la på en slags lys voks oppå som beskytter gulvet noe og det lysnet det veldig også. 

Anonymkode: e5eaf...6c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke hva som er best for ditt hus, men svarer som nylig boligkjøper og hva vi så på :)

Alt som ble "ekstra arbeid" ble ett minus. Når jeg kom på visning og det var fult av småjobber som måtte tas for å få en fresh-nytt-hus følelse - som man kanskje gjerne vil ha - ble forelskelsen mindre. Å vite at her skal jeg kjøpe, pusse opp i flere uker, ut med usikkert beløp penger og flytte inn før jeg kan trives er bare ikke fristende.. Men det er jo bare meg da..

Det spørs jo litt på området du selger i, boligprisene og nybygg (eller relativt ny) i området. Hvordan vil ditt hus se ut i forhold til dem? 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ubehandlet tregulv er jo noe litt annet enn gulnet eikeparkett. Sistnevnte får du ikke til å se pent/moderne ut uansett, spesielt ikke dersom det er trestavs. Lyse gulv er vel det de fleste vil ha i dag, og dersom du skal lysne gulnet eikeparkett må det hvitpigmentert olje til, og det er vanskelig å få pent (og dersom det er trestavs parkett vil nok kjøper bytte det ut uansett) 

Anonymkode: 78bde...fbd

Tusen takk for innspill. Veldig nyttig å få andres tanker om dette. JEG har nok mest lyst til å bytte gulv - mannen: not so much☺️

TS

Anonymkode: f8018...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mjauritz skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke hva som er best for ditt hus, men svarer som nylig boligkjøper og hva vi så på :)

Alt som ble "ekstra arbeid" ble ett minus. Når jeg kom på visning og det var fult av småjobber som måtte tas for å få en fresh-nytt-hus følelse - som man kanskje gjerne vil ha - ble forelskelsen mindre. Å vite at her skal jeg kjøpe, pusse opp i flere uker, ut med usikkert beløp penger og flytte inn før jeg kan trives er bare ikke fristende.. Men det er jo bare meg da..

Det spørs jo litt på området du selger i, boligprisene og nybygg (eller relativt ny) i området. Hvordan vil ditt hus se ut i forhold til dem? 

 

Ja, jeg skjønner hvordan du tenker. Og du er helt sikkert ikke alene om det!

Jeg vil jo at huset vårt skal fremstå mest mulig perfekt, og vi er svært opptatt av å gjøre oppussingen ordentlig og nøyaktig. Det er egentlig bare dette gulvet som trekker ned.
Vi er omgitt av andre, helt like hus fra 1970-tallet, og vårt kommer godt ut av det, sånn totalt sett. Er mange godt voksne på 70+ som selger her, og i disse husene er det en mye mer gammel stil enn det vi har. 
TS

Anonymkode: f8018...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville uten tvil beholdt det gamle gulvet. Laminat øker ikke verdien i det hele tatt. Mye jobb for ingenting! 

Anonymkode: 6f1b9...a9e

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får bare svare for meg selv.. Jeg hater parkett, det må jo nesten slipes en gang i året for å bevare den nye fine looken.  Og trefarget, spesielt gulnet(😂) er ikke så veldig inn. Mye jobb og kostbart for kjøperen

Anonymkode: f544c...b6e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ubehandlet tregulv er jo noe litt annet enn gulnet eikeparkett. Sistnevnte får du ikke til å se pent/moderne ut uansett, spesielt ikke dersom det er trestavs. Lyse gulv er vel det de fleste vil ha i dag, og dersom du skal lysne gulnet eikeparkett må det hvitpigmentert olje til, og det er vanskelig å få pent (og dersom det er trestavs parkett vil nok kjøper bytte det ut uansett) 

Anonymkode: 78bde...fbd

Helt uenig. Da vi kjøpte huset var det stygt, gult og slit parkett i hele stua. Veldig stygt. Vi kjøpte huset uansett og vi bestemte oss for å slipe og oljebehandle enn å bytte. Det er 3-stavs og vi brukte en gjennomsiktig olje som fremhever gulvet. Med hvitpigmentert ville det vært mer gråaktig. Nå har vi nydelig parkett som ser ut som ny og alle som har vært på besøk mener gulvet ser fabelaktig ut. Laminat var det jeg ønsket meg på grunn av 3 små barn og noen kjæledyr, men mannen overtalte meg til å beholde parketten. Det ble veldig pent selv om det er 3-stavs. Resten av huset har laminat.

 

TS, hvis resten av huset er moderne og kun gulvet i stua er slit, ville jeg ikke bekymret meg så mye og ikke byttet til laminat med mindre dere har samme gulv i hele huset. Her er det samme laminatgulv i resten av huset bortsett fra stua som er parkett. 

Anonymkode: 072a4...ff0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alternativet er billig laminat, ville jeg heller latt det være. Det er en ekstra kostnad uansett, og du vet ikke om de som vurderer å kjøpe er interessert i en billig utgave av laminat.

Endret av Kokeshi
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg får bare svare for meg selv.. Jeg hater parkett, det må jo nesten slipes en gang i året for å bevare den nye fine looken.  Og trefarget, spesielt gulnet(😂) er ikke så veldig inn. Mye jobb og kostbart for kjøperen

Anonymkode: f544c...b6e

Gulnet eikeparkett er dritstygt. Og ifølge venn av meg som driver byggefirma, kan man bare slipe det én gang. Så det er begrenset hvor ofte man kan slipe det. Jeg bodde i leilighet med gulnet eikeparkett. Uansett hvordan man innredet, ødela gulvet helhetsinntrykket. Noe å tenke på når man skal style en leilighet for salg.  Dessuten var det nyslipt da vi flytta inn. Og da tar det lett merker etc. Resultatet etter fire år var et forferdelig stygt gulv. 

Vil heller ha slitesterkt laminat, men de billigste der også, får veldig lett riper og hakk så legg heller noen kroner i det, det får dere tilbake på ved salg.

Anonymkode: 048ee...2f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parkett fra 70-tallet kan slipes mange ganger som oftest. Jeg ville heller ha slipt og lakka enn å legge dårlig laminatgulv. 

Anonymkode: 58a8a...1fa

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, jeg skjønner hvordan du tenker. Og du er helt sikkert ikke alene om det!

Jeg vil jo at huset vårt skal fremstå mest mulig perfekt, og vi er svært opptatt av å gjøre oppussingen ordentlig og nøyaktig. Det er egentlig bare dette gulvet som trekker ned.
Vi er omgitt av andre, helt like hus fra 1970-tallet, og vårt kommer godt ut av det, sånn totalt sett. Er mange godt voksne på 70+ som selger her, og i disse husene er det en mye mer gammel stil enn det vi har. 
TS

Anonymkode: f8018...0de

Som kjøper hadde jeg nok valgt å kjøpe naboens hus om det var til salg samtidig som ditt. Selv om naboen helt sikkert ikke har malt, satt inn nytt kjøkken, nytt bad og lagt billig laminat. 
Perfekt hus er planløsningen, og ikke gulvet eller hvilken farge dere har på veggene. 

Anonymkode: 80345...995

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tusen takk for innspill. Veldig nyttig å få andres tanker om dette. JEG har nok mest lyst til å bytte gulv - mannen: not so much☺️

TS

Anonymkode: f8018...0de

Jeg hadde tenkt som deg. Lagt et nytt gulv, for å gi bedre inntrykk 😊

Anonymkode: ccca7...26e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La det være eventuelt slipe parketten. Legge nytt bør heller få være opp til kjøper. Det finnes nesten ikke noe verre enn å finne det perfekte hus, nyoppussa i en heeelt annen smak enn din egen. Å bytte et gulv hadde vært et ikke-problem som huskjøper, men jeg hater laminat og får helt hetta av tanken på å rive opp nye gulv for å legge det jeg vil ha. 

Anonymkode: 55077...18d

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet forslag er å male gulvet. Det er en billig og enkel måte å fjerne det gule gulvet. Ny kjøper kan beholde det eller kjøpe laminat/parkett etter eget ønske om det er de de foretrekker. En venninne gjorde det i høst, ved veiledning fra megler, og fikk veldig godt pris:)

Anonymkode: 5c144...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller hatt tepper på gulvet, i stedet for å legge laminatgulv. I en periode var det ekstremt mange boliger til salgs med stygge, grå eller mørkebrune laminatgulv-gulv.

Anonymkode: 1f0a7...abe

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...