Gå til innhold

Proteas prøvedagbok


Protea

Anbefalte innlegg

I mangel på samtalepartnere når det kommer til prøvingen (mannen kan jo like lite om dette som meg, og vi er ikke helt klar for å fortelle verden at vi prøver) tenkte jeg en prøvedagbok kunne være tingen.

Vi er et par tidlig i 30-årene, vi har vært sammen i 10 år, gift de siste to. Vi har en fantastisk hund på 5 år, hus med stakittgjerde(eller en hekk..) og stasjonsvogn. Det er bare en liten en som mangler. Vi bestemte oss for at vi skulle begynne å prøve for omkring et år siden, og spiralen ble tatt ut i sommer. Pga diverse ting ble selve prøvingen utsatt til nå nylig, vi har nettopp vært gjennom prøveperiode 1. 

Det er ganske mange tanker, følelser og spørsmål som surrer gjennom meg hver eneste dag, og slik har det vært siden vi virkelig begynte å prøve. Det traff meg litt som en vegg, "nå skjer det, vi prøver på ordentlig"! Midt under første runde, men vi kunne heldigvis le av det etterpå. Dessverre endte det i negativ test for noen dager siden. Vi var ganske forberedt på det, jeg hadde til og med drømt det natten før testen skulle tas. Vi begynte nok å prøve litt for sent mtp eggløsning. 
Jeg lurer på om jeg skal gå til innkjøp av eggløsningstest for å kunne være litt bedre forberedt denne gangen 😃 

Mange av tankene mine går ut på hva jeg får i meg av mat og drikke som kan være skadelig for et evt foster. Alt fra "når skal jeg slutte å spise salami og spekepølse" til "kan jeg ta et glass vin dagen jeg har eggløsning" surrer rundt. De fleste steder står det jo bare at man skal holde seg unna under graviditeten. Kan jeg gå delvis krevende turer (ikke lange, men bratte) mens vi prøver, eller kan jeg anstrenge meg så mye at vi mister? Mange tanker :scorpis:

Dette får være nok for i kveld tenker jeg! Det er hyggelig om noen vil bli med på reisen vår (min) ☺️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velkommen som prøver og med dagbok :smilyblomst: Det er veldig fint å ha et sted å skrive av seg! Jeg har hatt dagbok alle gangene jeg har vært prøver og det er så fint! Det å kunne skrive om alt man føler, få besøk av andre likesinnede og faktisk å ha til å se tilbake på ved senere anledning. Jeg har hatt noen år mellom mine runder, og det er utrolig hva man glemmer.

Jeg kan i høyeste grad anbefale EL-tester. Disse strimlene er veldig greie og rimelige. Enkle å bruke, men som helt fersk kan de kanskje være litt vanskelig å tolke i starten. Ingen fare, for her inne er det mange flinke damer som kan hjelpe til med å tolke. Er du veldig usikker kan du bruke disse digitale testene, men de koster mer da.

Ellers er mitt helt klart beste råd (i tillegg til å kartlegge eggløsningen) å leve som normalt! Man vet aldri hvor lang en prøvetid kan bli. Spis, drikk og tren akkurat slik som normalt og som du har gjort før. Endringer kan du gjøre når du får en positiv test :)

Gleder meg til å følge deg! Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet og en ny verden av irrasjonell tanker, gleder og skuffelser om hverandre😅🙈 Blir moro å følge deg videre😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Føler meg litt lost i den store jungelen, men sånn er det vel :fnise: Handlet inn endel så nå er jeg forhåpentligvis litt forberedt til neste gang, så tusen takk for tips! Håper jeg klarer å leve normalt, er litt redd for at jeg ender opp med å stresse for mye med småting, heldigvis er mannen rolig som skjæra på tunet så han kan roe meg litt ned.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen :) veldig greit å ha et forum man kan dele sine tanker anonymt. Lykke til og krysser fingrene for at du får en liten spire snart :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk dere ❤️ Kjenner allerede at det var godt valg å få meg ny profil etter mange år borte fra forumet. 

Nå har jeg kommet til CD 7, og har tydeligvis min heftigste runde siden gudene vet når. Jeg har forhåpentligvis eggløsning (har kort syklus) i helgen, men jeg har ingen anelse egentlig! Fikk beskjed om at pakken min fra Babyplan kom i dag, men den var ikke i postkassen, og jeg har ikke fått hentemelding så da må jeg ringe posten i morgen. Orker ikke tanken på at en nysgjerrig nabo skal ha fått den i sin egen postkasse og tilfeldigvis åpne den eller noe. Jeg ble så glad over at det tok så kort tid med frakt, men selvfølgelig måtte det skje noe. Satser på at den kommer til rette og at jeg kan begynne å teste asap. 

Kan man i det hele tatt ha eggløsning hvis man fremdeles har mensen? Man blir virkelig kjent med kroppen sin på en helt annen måte! Jeg prøver å være flink til å ta vitaminer hver dag, har vært lav på folat tidligere så jeg koser meg med dobbel dose. Prøver å tilrettelegge så godt det lar seg gjøre. 

Jeg kjenner at jeg syns det er deilig at de nasjonale retningslinjene blir utvidet til ut i desember, da slipper jeg at noen skjønner hva vi prøver på, samt at vi slipper hele den "åh er du gravid" hvis jeg ikke drikker alkohol. Det er jo ingen som ser hva man heller i glasset på facetime ☺️

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh nei så kjedelig med pakken din! Her kommer den alltid som anonym brevpostsending, og den ligger i postkassen den dagen jeg får SMS om det. Hadde vært så typisk om den var lagt feil... Håper en evnt. nabo som har fått den i sin postkasse finner ut å levere den tilbake til deg uten å åpne den...

Jeg vet ikke det med EL og mensen (men kroppen kan så mye rart, så det går sikkert an!) Men jeg har opplevd å kjenne ei på forum som fikk EL på CD8. Veldig uvanlig, men hun fikk altså det og ble gravid på den. Er nok best å kose seg for sikkerhets skyld :sengekos: Og hvis du blir veeeldig nysgjerrig og ikke har mottatt testene dine så ville jeg kanskje vurdert å kjøpe på apoteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig typisk, nå får jeg bare krysse fingrene for at julegavene jeg har handlet kommer frem 😅
Posten ba meg bare kontakte selger, så da får jeg vente til mandag og se hva de sier. Så da blir det en tur på apoteket i morgen! Vi har heldigvis flyttet til et nytt sted så jeg slipper å være redd for å møte masse kjentfolk!

Nå er jeg på CD8, og blør fremdeles. De første månedene etter jeg tok ut spiralen hadde jeg noe mindre blødninger og merket godt EL med slim og det som hører til, nå føler jeg egentlig at jeg bare blør, har et par dager opphold og begynner pån igjen. Det er gøy å være kvinne... Men kroppen har vel litt å kvitte seg med etter maaange år men minimal blødning, så jeg får tåle det 😃

Vi får kjøre på, og ha en deilig helg! I tillegg skal julepynten på plass (ENDELIG) og jeg kan kose meg med gløgg igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 DPO

Dro innom et apotek i går og kjøpt en pakke med eggløsningstester. Den ble selvfølgelig tatt med en gang jeg kom inn døra hjemme, og to streker kom opp. I dag kom kun den ene, så hvis jeg har forstått det riktig kan jeg merke dagen i dag med 1 DPO. 
vi har ikke vært så «effektive» som jeg hadde håpet på, men denne helgen har gått så fort og det har vært så mye hele tiden. En skulle jo tro at nå i disse tider kunne man nyte rolige hjemmehelger, men de er langt fra rolige 😂 Heldigvis får man unnagjort mye, så når jula kommer kan jeg slappe helt av! 
Jeg tror ikke at det klaffet denne runden her heller, så neste eggløsning er forventet ca den 21/12. Det går egentlig helt greit, men det hadde jo vært hyggelig å kunne dele babynyheter med foreldrene våres i jula (sikkert den eneste som tenker det 🙄). Vi får vente å se ☺️ Jeg kommer til å ta en ny EL test på tirsdag (den andre appen min mener jeg begynner da) for å sjekke at jeg gjorde alt riktig første gangen 😂 stoler ikke helt på meg selv alltid. 

I går fikk jeg vite at en venninne er gravid, klaffet på første forsøk. De fleste rundt oss har gitt uttrykk for at det har vært sånn. Har syntes det har vært ganske skremmende, for det kan da ikke være så lett for alle i en vennegjeng, og tankene rundt det ligger og gnager litt i bakhodet. Men samtidig prøver jeg å ikke bli helt pessimist, vi er på prøverunde 2, og begge har vært litt halvveis så jeg skal ikke grave meg ned av den grunn. Der er da ikke så vanlig at man blir gravid bare man ser på hverandre heller... kan jo dele det at jeg har en angstdiagnose som gjør at jeg fort overtenker og svartmaler ting i livet mitt (men jeg jobber med det) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for dpo-land 😊 Om dere har hatt noe sex på en av de fem fertile dagene så er det absolutt sjanser her! :heiajente: Trengs bare èn liten soldat til for å gjøre jobben. Så det blir spennende å følge med i dagene utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 DPO 

Nå er det en liten stund siden jeg har vært inne her. Har vært mye som har skjedd siden sist, dessverre endel trist (ingen fare med meg eller noe slikt), så energinivået har vært ganske lavt. 

De siste dagene har jeg hatt litt merkelige smerter i livmor/eggstokker (det området der), litt stikkinger liksom, så håper det er positivt og ikke forberedelser på mensen (det er litt tidlig). Jeg tror riktignok ikke at det er noen graviditet siden vi ikke fikk prøvd så mange ganger rundt sist eggløsning, men jeg vet jo ikke før om en liten stund til. Ifølge kalenderen min skal mensen komme om en uke så da kan jeg snart ta en test 😃 Pr nå har jeg ikke tidlig test tilgjengelig, men jeg håper den nye pakken min fra babyplan kommer snart, da behøver jeg ikke vente heelt til neste helg for å teste 😁

I mellomtiden krysser vi fingrene for at det blir en ekstra fin julepakke i år ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper tiden fremover blir bedre på din kant :klemmer:Veeeldig spennende at det ikke er så lenge til testing da! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk! Vi står han vel av, og så kommer heldigvis en (forhåpentligvis) rolig jul snart! 
Satser på at pakken kommer frem nå, med tidlig testene 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er jeg utrolig forvirret! Har hatt murringer og stikk i nedre del av magen, og i dag hadde jeg noe som lignet på eggløsningsslim... så jeg tok en test da, og den er utfra mitt syn ganske så positiv på eggløsning... Men jeg hadde jo positiv test for nesten to uker siden, og jeg skal jo ha mensen på lørdag/søndag 😳 man kan vel ikke ha eggløsning flere ganger? Betyr det at jeg ikke hadde eggløsning sist gang? Vil si testen var ganske identisk, og så ned på svak strek igjen. Eneste mannen min kunne si om dette var at da ble det sex når han kom hjem fra jobb :fnise: 

så nå sitter jeg på jobb og forstår ingenting, og er en delvis ubrukelig medarbeider 🙄 

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det hadde vært hyggelig! Kjente jeg fikk alt for høye forhåpninger med en gang her!  Mannen får kjøpe med seg tidlig-test på veien hjem 😂

Nå ble jeg antakeligvis enda mer ubrukelig medarbeider 😂 har bare lyst til å teste med en gang, men har kun vanlig digital tilgjengelig, det er ikke morgen og jeg må ikke tisse 😬 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, hehe ja det er ikke lett å være tålmodig når det er spennende tider.

Med en så sterk EL-test (hvis man er gravid) så er det nok hcg til å slå ut på en g-test utenom morgenurin. Så håper du tar en test neste gang du skal på do 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, testen var så hvit man kunne få den... jeg får prøve igjen om et par dager, kan jo være det var litt for tidlig. 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei usj så kjedelig. Men da var det litt rart at EL-testen ble positiv... Er vel ikke annet å gjøre enn å vente, igjen. Enten må jo g-testen bli positiv eller mensen komme. Skjer ikke det så kan det hende at kroppen gjør nytt forsøk på å slippe egg. Ville lagt inn aksjer i disse dager om jeg var deg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...