Gå til innhold

Mens vi prøver på baby nummer 2


Elsoo

Anbefalte innlegg

Hei🙃

Jeg har i det siste mye tanker og følelser rundt dette og vil derfor starte dagbok. Først litt om meg selv; Jeg er 32 år, gift og har vært sammen med mannen i 5 år. Vi har en datter som er litt over året som er solstrålen min 🥰 Med henne tok vi prøvingen veldig rolig, jeg bare sluttet på p-piller og fulgte ikke med nå særlig på syklus. Vi hadde heller ikke mer sex enn normalt. Etter 5-6 måneder ble jeg gravid og hadde et fint svangerskap. Vi bor i et rekkehus og trenger egentlig ikke å forberede så mye til andremann kommer. Vi har også hund, og nå i denne korona tiden gjør vi ikke så mye annet enn å gå lange turer/leke ute når vi har fri. Vi bor i et annet europeisk land og her er det mye mer smitte enn i Norge. Tenkte at det er perfekt og bli gravid i denne tiden da det uansett ikke skjer så mye, og de første 12 ukene blir lettere å holde hemmelig for familie og venner. 

Vi begynte prøvingen i oktober, da hadde jeg kontroll på syklusen min og ble gravid på første forsøk! Det var nesten ikke til å tro og vi ble kjempeglade begge 2. Jeg fikk raskt gravidsymptomer og følte meg akkurat sånn som i det forrige svangerskapet. Jeg ble trøtt, sulten men også tidvis kvalm, fikk større pupper og kviser. Og var nok generelt mer humørsyk. I uke 7 oppdager jeg en blødning, til å begynne med var det ikke så mye og jeg var egentlig ikke så urolig. Etter ett par dager derimot blødde jeg bare mer og mer og jeg fryktet en SA. Uken etter fikk vi konstatert en SA på første OUL. Jeg hadde noen dager i forkant hvor jeg var veldig emosjonell og trist men føler meg heldigvis mye bedre nå. Jeg vet jo hvor vanlig det er med SA men man tror jo ikke at det skjer en selv...

Det er nå en uke siden jeg var på OUL og jeg skal tilbake på kontroll i dag for å sjekke om alt er ute, jeg har så og si stoppet med å blø. Jeg er spent på om jordmor sier at vi kan begynne prøvingen med en gang eller om vi burde vente en syklus. Jeg håper på førstnevnte og føler meg klar for å prøve på nytt🌱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velkommen til prøverforumet😃 Håper det gikk fint på kontroll i dag og at dere kan starte prøvingen igjen med en gang☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit og gratulerer med dagbok :smilyblomst:

Veldig trist å høre at du har opplevd SA nylig :( Det er akkurat som du sier... man tror ikke at det skjer en selv, så man blir veldig satt ut når det først gjør det. Jeg har hatt fire aborter, der to har vært tidlig SA så forstår hvordan det er. Jeg ble dog gravid på begge de første eggløsningene etter disse SA'ene, så jeg var utrolig heldig! Håper du får prøve igjen raskt. Det er veldig sjeldent medisinsk årsak til at man må vente. Masse lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig med svar! På ultralyd undersøkelsen så var det bittelitt rester igjen så jeg må tilbake på kontroll neste uke. Om alt ikke var ute må jeg videre til sykehus (sikkert til utskrapning?). Søsteren min er jordmor og hun sa at hvis dette hadde vært i Norge hadde jeg nok fått medisin for abort og vært ferdig med det. 

Noe jeg lurer litt på er at jordmoren sa vi kunne ha sex som normalt, og at det ikke var noe problem å bli gravid nå. Men de anbefalte og vente en syklus slik at livmoren får trukket seg helt tilbake. Men det kan jo ikke stemme om jeg må på utskrapning? 

Jeg ble veldig usikker og kommer uansett til å vente med å prøve til etter neste kontroll...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren din har nok rett ang. medisinen ja. Jeg har fått cytotec de gangene jeg har fått medisinsk abort, og da har alt kommet ut... Men bra du får kontroll da. Utskraping høres så brutalt ut, så ikke la deg skremme. Legen tar ofte bare en liten kost og børster litt ut rundt livmoren av små klumper o.l, eller bruker en liten suger hvis det er vanskelig å få tak i.

Du bør følge magefølelsen din når det gjelder å prøve igjen :klem: Slike ting har jo litt med hvor travelt du f.eks føler at du har det. Etter mine SA'er var jeg desperat på å bli gravid med èn gang, for jeg holdt ikke ut å ikke være gravid... og etter MA'en min nå i sommer så føler jeg tiden renner fra meg. Hver dag som går føles som en pine, så å vente med prøving har vært totalt uaktuelt. Det sies jo at dersom man prøver etter abort og kroppen ikke er klar for å bli gravid, så blir den ikke det... men da har man i alle fall prøvd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amatariel skrev (På 25.11.2020 den 21.15):

Søsteren din har nok rett ang. medisinen ja. Jeg har fått cytotec de gangene jeg har fått medisinsk abort, og da har alt kommet ut... Men bra du får kontroll da. Utskraping høres så brutalt ut, så ikke la deg skremme. Legen tar ofte bare en liten kost og børster litt ut rundt livmoren av små klumper o.l, eller bruker en liten suger hvis det er vanskelig å få tak i.

Du bør følge magefølelsen din når det gjelder å prøve igjen :klem: Slike ting har jo litt med hvor travelt du f.eks føler at du har det. Etter mine SA'er var jeg desperat på å bli gravid med èn gang, for jeg holdt ikke ut å ikke være gravid... og etter MA'en min nå i sommer så føler jeg tiden renner fra meg. Hver dag som går føles som en pine, så å vente med prøving har vært totalt uaktuelt. Det sies jo at dersom man prøver etter abort og kroppen ikke er klar for å bli gravid, så blir den ikke det... men da har man i alle fall prøvd.

Takk for gode råd ☺ det er veldig rart og være skikkelig i babybobla også plutselig ble det ikke noe alikevel... føler meg egentlig klar for å prøve men litt usikker siden jeg ikke helt vet hva som kommer til å skje med syklus nå... anbefaler du å begynne å teste etter EL?

Så leit å høre at du har gått igjennom så mye, håper at du fort blir gravid og at spiren sitter. Har du også dagbok? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Elsoo. Vi var jo ganske likt i løypa angående både graviditet og SA/MA 💔. Var det noen spesiell grunn til at du fikk oppfølging etter SA'en eller var det rutine? Jeg tok tablettabort grunnet MA, men har ikke vært i kontakt med sykehuset etter det. 

Håper vi begge blir gravide igjen snart 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker_navn skrev (20 timer siden):

Hei Elsoo. Vi var jo ganske likt i løypa angående både graviditet og SA/MA 💔. Var det noen spesiell grunn til at du fikk oppfølging etter SA'en eller var det rutine? Jeg tok tablettabort grunnet MA, men har ikke vært i kontakt med sykehuset etter det. 

Håper vi begge blir gravide igjen snart 🙂

Hei! Det var nok bare rutine og ikke noe spesiell grunn til oppfølgingen. Hvordan gikk det med tablettaborten? Har dere begynt å prøve igjen? Jeg håper også at vi begge snart blir gravide igjen 💕 Det er fint å høre fra noen i samme situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tablettaborten gikk helt greit. Det er 1,5 uke siden nå og jeg blør veldig lite nå. Aner ikke når eggløsning blir, men vi er innstilt på å begynne å prøve snart. Tok en gtest i går og den var tydelig positiv, men ikke kjempe sterk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsoo skrev (På 28.11.2020 den 11.48):

Takk for gode råd ☺ det er veldig rart og være skikkelig i babybobla også plutselig ble det ikke noe alikevel... føler meg egentlig klar for å prøve men litt usikker siden jeg ikke helt vet hva som kommer til å skje med syklus nå... anbefaler du å begynne å teste etter EL?

Så leit å høre at du har gått igjennom så mye, håper at du fort blir gravid og at spiren sitter. Har du også dagbok? 

Ja, personlig føler jeg meg roligere når jeg har en viss kontroll (det lille man liksom kan ha i denne prøvingen) og det er noe kartlegging av EL kan gi. Jeg fikk EL på dag 17 i den syklusen jeg ble gravid på i sommer. Og jeg visste heller ikke når jeg kunne forvente EL da jeg opplevde MA. Så jeg begynte bare å teste etter EL - en strimmel hver ettermiddag. Måtte en god dose tålmodighet til, men på dag 28 fikk jeg positiv test! Ble ikke gravid da, men hjelper mye for psyken at jeg får muligheten til å prøve i alle fall.

Jeg har dagbok her ja - bare koselig med besøk innom der :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tirsdag var jeg igjen hos kontroll til jordmor og hun kunne se noe slags rester igjen i livmoren så hun sendte meg videre til vurdering hos gynekolog. Kontrollen hos gynekologen var i dag og hun sa heldigvis at alt så bra ut og at vi kunne begynne å prøve igjen. Er veldig lettet at jeg slipper og vente og uroe meg mer over dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at alt ser fint ut nå :hug: Krysser fingrene for at du har gått rett i en normal syklus nå og får EL snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En liten oppdatering i dag. Jeg har bestilt graviditetstester for å sjekke om jeg enda har hcg i kroppen. Om testen viser gravid tenker jeg å teste flere ganger for å følge med om den blir svakere. Om den viser negativ slipper jeg på et senere tidspunkt å lure på om jeg virkelig er gravid på nytt eller om det er hcg i kroppen etter spontanaborten. 

Vi har ikke bevisst prøvd de siste 3 ukene, men det er kanskje en bitteliten sjanse for at jeg kan ha blitt gravid allikevel... tør liksom ikke håpe nå siden jeg ikke aner når el er eller når jeg kan forvente mensen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk negativ test i dag! Vet ikke helt hva jeg tenker fremover nå egentlig... Det er nok for sent å begynne med el-testing denne syklusen. Merker at jeg tenker mye på denne prøvingen og føler meg utålmodig (allerede). Har fått mye sympati for de som prøver leeenge. Jeg er nok mest frustrert nå fordi jeg ikke aner hvordan syklusen blir og må bare vente. Det føles også sårt fordi jeg var jo gravid..

I går spurte en kollega med glimt i øyet om jeg var gravid og det var flere tilstede. Jeg fikk lyst til å si at jeg nettopp har hatt en spontanabort bare for å gjøre henne ukomfortabel, men gjorde heldigvis ikke det da. 

20201211_084126.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsoo skrev (34 minutter siden):

Jeg er nok mest frustrert nå fordi jeg ikke aner hvordan syklusen blir og må bare vente. Det føles også sårt fordi jeg var jo gravid..

Åh ja, dette har jeg vært igjennom mange ganger!! Kjipeste følelsen :( Som prøver vil man jo bare ha ting stabilt slik at man faktisk FÅR prøve.

Men gode nyheter at testen er negativ! Nå kan man se ordentlig fremover. Hvilken syklusdag er du på? Hvis du ikke vil teste for EL (skjønner det er demotiverende om du ikke vet om den har vært eller ei) så ville jeg bare sikret meg med å ha jevnlig sex fremover, slik at dere kan treffe hvis EL skjer.

Jeg har blitt gravid på begge mine første eggløsning (ingen mens imellom) etter mine to SA'er. Skal krysse fingrene for at det samme skjer med deg! 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så bra med negativ test!😊 Huff, det er litt frekt av en kollega å spørre om sånt syns jeg. Jeg har også fått spørsmål om jeg har vært gravid før. Da har jeg bare lagt på meg litt og vi hadde ikke begynt å prøve enda. Men jeg ventet på at samboeren skulle bli klar til prøving, så det var utrolig vondt å få spørsmål om det. Skjønner godt du hadde lyst til å svare at du nettopp har gått igjennom en SA. Håper du har hatt eggløsning uten at du vet det og at du får positiv test snart😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff sånne kommentarer er unødvendig. Har man vært prøver selv, spesielt sliter, så spør man aaaldri folk om sånt. Fikk noen spørsmål i en vending jeg også da det sto på som verst, og ofte bare lo jeg det bort. Men en gang ble jeg så irritert over spørsmålet "skal dere ikke ha nr.2 snart..!??" at jeg bare svarte kort "jo, men barn kommer ikke på bestilling akkurat!". Så da ble det ikke mer mas om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 11.12.2020 den 10.30):

Men gode nyheter at testen er negativ! Nå kan man se ordentlig fremover. Hvilken syklusdag er du på? Hvis du ikke vil teste for EL (skjønner det er demotiverende om du ikke vet om den har vært eller ei) så ville jeg bare sikret meg med å ha jevnlig sex fremover, slik at dere kan treffe hvis EL skjer.

Om jeg regner SA som mensen er jeg på syklusdag 31 og skal ha mensen imorgen... Er det fremdeles vits å ha jevnlig sex da? Kjenner jeg ikke er så gira 🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lily92 skrev (På 11.12.2020 den 10.46):

Håper du har hatt eggløsning uten at du vet det og at du får positiv test snart😀

Takk Lily 😄 jeg har jo ett lite håp men vi har nok ikke hatt så mye sex siden SA så sjansen er nok ikke stor.. 

 

Amatariel skrev (19 timer siden):

Uff sånne kommentarer er unødvendig. Har man vært prøver selv, spesielt sliter, så spør man aaaldri folk om sånt. Fikk noen spørsmål i en vending jeg også da det sto på som verst, og ofte bare lo jeg det bort. Men en gang ble jeg så irritert over spørsmålet "skal dere ikke ha nr.2 snart..!??" at jeg bare svarte kort "jo, men barn kommer ikke på bestilling akkurat!". Så da ble det ikke mer mas om det...

Jeg trur folk spør av nysgjerrighet og det er jo ikke vondt ment.. Men som prøver er det absolutt ikke hyggelig å bli spurt om og om igjen. Om man skulle dele at man faktisk prøver får man gjerne mange spm om hvordan prøvingen går igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...