Gå til innhold

Hvorfor skjønner ikke folk at det er snylterne som misunnes?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 22.11.2020 den 19.26):

Jeg mener uførhet burde reflekteres i resten av hverdagen også, ikke bare i forhold til jobb. Så ja, jeg er enig med deg TS.

Anonymkode: bac3d...dfd

Du har kanskje misforstått hva uføretrygd er? 

Det er for å dekke en lønn de burde hatt som de ikke klarer tjene selv pga sykdom. Ergo handler det faktisk om kun jobb. Men at uføre er ufør også privat, skal sies. Det henger vel sammen. 

Uansett er uføretrygd faktisk at man ikke kan føre en betalt ordinær jobb. Iallefall minst 50% redusert. 

Sitert fra nav sine sider: 

"Uføretrygden erstatter den delen av inntektsevnen du har tapt på grunn av varig sykdom eller skade."

Endret av Nala79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er man da ikke misunnelig på toppadvokater som klarer svindle til seg ekstra penger uten å bli tatt? 

Anonymkode: a7ffc...29f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uatskillelig skrev (2 timer siden):

Hvorfor skulle noen misunne de som snylter? Å snylte er kriminelt. Hvorfor misunne kriminelle? 

 

Pga at har man kommet dit at en har fått trygd innvilget, er man av kroken og verken NAV eller andre bryr seg lengre. Det er imidlertid ikke ulovlig å søke uføretrygd på fiktivt grunnlag.

Anonymkode: e900e...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey...når sykdommen kommer fra det svarteste Helvete skal jeg huske at du er misunnelig. 😏 De virkelige milliardene forsvinner til skatteparadisene og ikke til syke folk. Er det virkelig så vanskelig å sette seg inn i? Kjære dere. ❤️ Det er milliarderærene og verdens 1 prosent rikeste som stikker av med potten. Så vi andre får leve med nedskjæringer. 

Og dere lurer på hvor skattepengene blir av? 

En og annen snylter er der sikkert. De fleste uføre folk er helt vrak av sykdom. Ingen vil knapt gi dem en klem. Evig ferie ja. 

 

1) Du har en sykdom fra Helvete og den er mørk. Tortur. Du lever med den daglig, og du er sliten hele forb.... tiden. 

2) Ingen betraktet deg som kjæresteemne. 

3) Du mister de fleste vennene dine, for du er så slitsom. 

4) Du skammer deg. 

5) Du lever på havregrøt en uke i måneden. 

6) Du har ikke råd heller til å reise. Du har ikke helse til det heller, for det er for slitsomt. 

7) Når du blir syk får du kjeft av familien, hvis årsaken er psykisk. Nytter ikke at du omtrent har hull i hjernen fordi lidelsen er arvelig. De forstår ikke. 

😎 Ja, ellers er man nedbrutt i skam over å være marginalisert, men man kan jo sole seg i glansen over at folk er misunnelige. Man kan dø av medisinene, men det er vel liksågreit, så er man ferdig med det. 

 

Du sier du er misunnelig på snylterne. Hvem skal avsløre og identifisere hvem som er skikkelig syke og snyltere i ett allerede strengt system som sparker de som ligger nede? Eier dere ikke skam? 

 

Burde vi ta tilbake skammen, la folk oppføre seg skikkelig igjen, og ofre oss på det alteret? 

Anonymkode: ee660...53b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fire diagnoser som alle er invalidiserende. Likevel tok det 15 år før jeg fikk innvilget ufør. Så hvordan er det mulig å svindle seg til uføretrygd? 

Anonymkode: d4f80...e8f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Okey...når sykdommen kommer fra det svarteste Helvete skal jeg huske at du er misunnelig. 😏 De virkelige milliardene forsvinner til skatteparadisene og ikke til syke folk. Er det virkelig så vanskelig å sette seg inn i? Kjære dere. ❤️ Det er milliarderærene og verdens 1 prosent rikeste som stikker av med potten. Så vi andre får leve med nedskjæringer. 

Og dere lurer på hvor skattepengene blir av? 

En og annen snylter er der sikkert. De fleste uføre folk er helt vrak av sykdom. Ingen vil knapt gi dem en klem. Evig ferie ja. 

 

1) Du har en sykdom fra Helvete og den er mørk. Tortur. Du lever med den daglig, og du er sliten hele forb.... tiden. 

2) Ingen betraktet deg som kjæresteemne. 

3) Du mister de fleste vennene dine, for du er så slitsom. 

4) Du skammer deg. 

5) Du lever på havregrøt en uke i måneden. 

6) Du har ikke råd heller til å reise. Du har ikke helse til det heller, for det er for slitsomt. 

7) Når du blir syk får du kjeft av familien, hvis årsaken er psykisk. Nytter ikke at du omtrent har hull i hjernen fordi lidelsen er arvelig. De forstår ikke. 

😎 Ja, ellers er man nedbrutt i skam over å være marginalisert, men man kan jo sole seg i glansen over at folk er misunnelige. Man kan dø av medisinene, men det er vel liksågreit, så er man ferdig med det. 

 

Du sier du er misunnelig på snylterne. Hvem skal avsløre og identifisere hvem som er skikkelig syke og snyltere i ett allerede strengt system som sparker de som ligger nede? Eier dere ikke skam? 

 

Burde vi ta tilbake skammen, la folk oppføre seg skikkelig igjen, og ofre oss på det alteret? 

Anonymkode: ee660...53b

Du er vel et godt eksempel på det jeg skriver i HI.

Anonymkode: e900e...903

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har fire diagnoser som alle er invalidiserende. Likevel tok det 15 år før jeg fikk innvilget ufør. Så hvordan er det mulig å svindle seg til uføretrygd? 

Anonymkode: d4f80...e8f

Ved å late som en er syk og gjøre en overbevisende innsats, så leger og spesialister tror på en. Disse sin jobb er tross alt å få deg bedre, ikke drive som detektiver for å avsløre deg.

Anonymkode: e900e...903

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2020 den 20.42):

Jo, men det mest reelle ville vel vært å rette skytset mot dem som har fått trygd urettmessig? Både av friske og uføre. Alle hadde vært tjent med det.

Anonymkode: e900e...903

Men man vet jo ikke hvem disse er. De som er syke vil også gjerne holde fasaden sin å fremstå som så oppegående som mulig. Det handler om verdighet og skam. Det antas mye om hvem disse snylterne er. Mange uføre møtes med mistenksomhet og må omtrent bevise for gud og hvermann at de syke nok til den ytelsen de mottar.

Det er liksom opplest og vedtatt at masse folk mottar trygd urettmessig, og noen er det kanskje. Men jeg kjenner ingen. Den eneste plassen jeg hører om disse menneskene er her på KG, og da gjerne i tråder som dette. Men når det kommer til stykket, og noen kjenner "noen som snylter", så viser det seg som regel at de vet lite og ingenting om den personen de mistror.

Anonymkode: 301b4...f52

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Men man vet jo ikke hvem disse er. De som er syke vil også gjerne holde fasaden sin å fremstå som så oppegående som mulig. Det handler om verdighet og skam. Det antas mye om hvem disse snylterne er. Mange uføre møtes med mistenksomhet og må omtrent bevise for gud og hvermann at de syke nok til den ytelsen de mottar.

Det er liksom opplest og vedtatt at masse folk mottar trygd urettmessig, og noen er det kanskje. Men jeg kjenner ingen. Den eneste plassen jeg hører om disse menneskene er her på KG, og da gjerne i tråder som dette. Men når det kommer til stykket, og noen kjenner "noen som snylter", så viser det seg som regel at de vet lite og ingenting om den personen de mistror.

Anonymkode: 301b4...f52

Riktig, man vet ikke hvem disse er. I noen tilfeller kan det være åpenbart, i andre ikke.

Så:

Skal man da behandle alle som en som rettmessige uføretrygdede, eller skal man ikke? Altså, bør man inneha en viss skepsis? Eller se det an, tilfelle for tilfelle?

Anonymkode: e900e...903

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Pga at har man kommet dit at en har fått trygd innvilget, er man av kroken og verken NAV eller andre bryr seg lengre. Det er imidlertid ikke ulovlig å søke uføretrygd på fiktivt grunnlag.

Anonymkode: e900e...903

Jo, det er ulovlig.

Anonymkode: 5c985...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jo, det er ulovlig.

Anonymkode: 5c985...3b8

Neida. Om jeg føler meg dårlig i hodet eller kroppen og mener jeg har rett på trygd, er det leger og behandlere som må finne ut om dette stemmer eller ikke. Er de enig med meg, får jeg til slutt trygd.

Anonymkode: e900e...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Neida. Om jeg føler meg dårlig i hodet eller kroppen og mener jeg har rett på trygd, er det leger og behandlere som må finne ut om dette stemmer eller ikke. Er de enig med meg, får jeg til slutt trygd.

Anonymkode: e900e...903

Så om du er skikkelig god til å lyve for helsepersonell så er det lovlig?

Anonymkode: c05af...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som blir misunnelig på at noen er uføretrygdet? Høres helt fjernt ut. 

Jeg kan irritere meg over at det helt sikkert finnes noen som utnytter systemet og dermed mottar trygd urettmessig, men det er jo ingen andre enn de selv som vet hvem de er, og noe misunnelsesverdig liv lever de nok ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har fire diagnoser som alle er invalidiserende. Likevel tok det 15 år før jeg fikk innvilget ufør. Så hvordan er det mulig å svindle seg til uføretrygd? 

20 år her. Gidder man å holde på med svindel og bedrag så lenge er man virkelig dedikert...

Anonymkode: b2955...6c7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så om du er skikkelig god til å lyve for helsepersonell så er det lovlig?

Anonymkode: c05af...fdb

Er det løgn om en mener selv at en er slik stilt at man burde hatt uføretrygd?

For å sette det på spissen: Om jeg syns at jeg er så dårlig i ryggen at jeg ikke kan jobbe, har man da rett på trygd?

Anonymkode: e900e...903

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2020 den 20.42):

Jo, men det mest reelle ville vel vært å rette skytset mot dem som har fått trygd urettmessig? Både av friske og uføre. Alle hadde vært tjent med det.

Anonymkode: e900e...903

Problemet sånn jeg opplever det - er at det er tilnærmet umulig å rette skytset bare mot de som har fått det urettmessig. De som trenger trygden blir skadelidende, og mange av de har allerede blitt dårligere av å testes ut på alle måter før de fikk innvilget en økonomisk sikkerhet. Mange merker også mistenksomheten i hverdagen, og det er en belastning i seg selv.

Synes du at vi må regne med litt mer "collateral damage"(finner ikke et godt norsk uttrykk i hodet mitt nå) i jakten på noen få? Jeg er selv overbevist om at selve prosessen allerede har skadet mange som trenger trygden. De fleste av oss mener det er riktig at noen kriminelle ikke dømmes i domstolene våre fordi det ikke finnes tilstrekkelig bevis. Hvordan skal vi lage et system som klarer å bare ta de som eventuelt har klart å lure systemet når det kommer til uføretrygd? Er det i det hele tatt økonomisk lønnsomt? Hvor mye penger brukes på arbeidstrening/utprøving, motivasjonskurs, jobbsøkerkurs - for å følge en plan nesten uten å vurdere om det er vel anvendte ressurser? 

 

 

Anonymkode: 84cff...c19

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

Er det løgn om en mener selv at en er slik stilt at man burde hatt uføretrygd?

For å sette det på spissen: Om jeg syns at jeg er så dårlig i ryggen at jeg ikke kan jobbe, har man da rett på trygd?

Anonymkode: e900e...903

Tja, her var det vel fiktivt grunnlag det var snakk om. Om du har funnet på at du er så dårlig i ryggen at du ikke kan jobbe og lyver til legene dine om det så er jo ikke det greit. Men om du faktisk er så dårlig i ryggen at du ikke greier å jobbe, så greit nok. Om jeg mener at jeg selv synes det er så kjipt å jobbe at jeg bør få uføretrygd så gir det meg jo ikke rett på uføretrygd. Skjønner ikke helt hva du vil fram til.

Anonymkode: c05af...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2020 den 19.20):

Tror du misforsto den du siterte.

Anonymkode: e900e...903

Ja, jeg leste/trykket feil.:rodme:

Anonymkode: da266...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Neida. Om jeg føler meg dårlig i hodet eller kroppen og mener jeg har rett på trygd, er det leger og behandlere som må finne ut om dette stemmer eller ikke. Er de enig med meg, får jeg til slutt trygd.

Anonymkode: e900e...903

Feil, du har plikt til å gi riktig informasjon til NAV.  så når de spør om du er syk og derfor ikke kan jobbe og du svarer ja, så kan du bli holdt rettslig ansvarlig dersom det avdekkes at du har løyet til NAV.

Anonymkode: a07be...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så om du er skikkelig god til å lyve for helsepersonell så er det lovlig?

Anonymkode: c05af...fdb

Nei. Det er ulovlig uansett fordi du har en plikt til å gi NAV rett informasjon. Dersom du ikke oppgir rett informasjon kan du miste rettigheter og bli stilt rettslig ansvarlig. Går det til domstolen og du blir dømt for svindel så får du straff. 

Anonymkode: a07be...f98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...