Gå til innhold

Til alle foreldre med barn i barnehage


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som får utakknemmelige foreldre som krever mye. Har dere dialog med de? Sender dere ut informasjon løpende? Det kan hende det hadde vært mer forståelse om de hadde visst mer om situasjonen. 
 

i bhg mitt bar går i får vi informasjon flere ganger i uka. Både når det er mange syke/karantene, når det er andre vikarer enn de faste pga sykdom, at der vurderes løpende om åpningstiden skal forkortes noe, at lunsjtilbudet denne uken blir endret da de ikke har nok resurser til å lage den maten som står på planen osv. 

Anonymkode: 6f421...f68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heldigvis er det mange forståelsesfulle foreldre. Dessverre er det de misfornøyde foreldrene og de  sure kommentaren fra dem som kverner i hodet på meg hele ettermiddagen etter stengetid. Null forståelse for at vi ikke klarte å gjennomføre førskoletreningen i går... Vi var underbemannet og uten vikar! Kun to voksne på 18 barn, hvor et av barna har spesielle behov og krever en voksen 100 prosent! Vi hadde mer enn nok med å gjennomføre dagen... Vurderer sterkt og bytte yrke!! Har aldri følt meg så lite verdt i mitt yrke som i disse koronatider.

Anonymkode: f93ff...176

Barnehagelærerutdanningen er kanskje den dummeste utdanningen å ta. Har vært idiot nok til å velge den retningen selv og angrer hver dag.

Vi møter så mye klager og negativitet at man blir helt nedbrutt. Det vanskeligste er å gjøre så godt man kan for så å bare bli kjeftet på av foreldre som ikke har peiling på hvordan arbeidssituasjonen er eller som gidder å i det hele tatt prøve å sette seg inn i hvordan yrket er.

Hele sektoren er så underfinaniert at det er en skam.

I tillegg får vi stadig flere oppgaver vi må gjøre. Én ting er korona, men ofte revideres Rammeplanen slik at den rommer enda flere ting vi må igjennom. Barnehageloven og alt det andre. Foreldre får en forventning som vi aldri aldri aldri klarer å oppfylle. Uansett hvor fort jeg løper, hvor fort jeg knytter sko og skifter bleie. Det er for mye å gjøre per ansatt.

Jeg elsker barn. Jeg tok utdannelsen fordi jeg virkelig ville jobbe med de minste. Men virkeligheten er at systemet ikke er tilrettelagt slik at jeg får brukt utdannelsen min. På grunn av at jeg er utdannet ser jeg også alt jeg ikke får gjort. Alle krav jeg ikke klarer å oppfylle. Og jeg ser at mange barn ikke får det de trenger. Det de har rett på. Det de blir lovet.

Dessverre er det ofte slik at de beste sliter seg ut. Barnehagetanter som bare sitter på rævva og drikker kaffe er de som orker å stå i yrket. Det medfører at man mister mange gode ansatte og sitter igjen med de som holder ut. Men det er ikke så rart at man orker å stå i jobben når man ikke tar den seriøst.

Beklager, men det er mitt inntrykk av alle årene jeg har jobbet i barnehage. Jeg bytter jobber for å se om det blir bedre, men det er det samme gamle uansett. Jeg er låst til jobben nå pga min personlige situasjon (mye sykmeldt), men så fort jeg får orden på det så skal jeg slutte og aldri se meg tilbake.

Det er ikke rart at det ofte er dårlig miljø i barnehager. Folk sliter seg ut og da blir man negativ. Jeg forstår det faktisk.

Men barna kommer jeg til å savne. Jeg blir så glad i alle barna jeg jobber med. Jeg har så lyst til at de skal ha det bra. Og så vet jeg at jeg ikke kan hjelpe dem. Og at hvert år når det kuttes så blir det enda mindre tid til hvert enkelt barn.

Jeg skulle ønske foreldre hadde litt mer forståelse for vår situasjon. Vi avlyser ikke tur fordi vi ikke gidder å gå på tur, vi avlyser fordi vi må. 

Anonymkode: 3c0b4...ce3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes dere gjør en bra jobb. Men i En barnehage i Oslo har vi ikke lengere mat og ikke dukke åpningstidern, fordi personalet er sliten. Skal leger og sykepleiere også bare stenge sygehusene fordi de er sliten, vi er alle midt i en pandemi. Så da må man faktisk gi litt ekstra! 

Anonymkode: 97295...4c7

Barna kan ikke si ifra når de blir behandlet som dritt. Barn er på godt og vondt veldig tilpasningsdyktige. Vi i barnehagen må være barnas advokater og stå opp for dem når ingen andre gjør det. Vi klager jo fordi vi ser at barna ikke har det optimalt.

Jeg kunne jo f.eks. bare lent meg tilbake og bare passet på ungene så de ikke drepte hverandre, men jeg vil gjerne gi omsorg og det har jeg ikke tid til nå.

Tro meg, vi står på ekstra!

Anonymkode: 3c0b4...ce3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fint at du hadde svare på våre problemer men Dessverre så har de ikke det. Nesten ikke vikarer og oppdrive. Heller ikke økonomien til barnehagene tåler mere vikarbruk 

Anonymkode: 74e79...7eb

Vikaren din var jo syk, så om dere betaler henne eller en annen dere hadde hatt i reserve så blir vel det det samme? 

En bhg burde ha flere tilkallingsvikarwr. Vikarer fyller jo dagene med noe, så de kan være opptatt. Derfor lurt å ha flere å ringe..      i dagens arbeidsmarked er det flust av kandidater. 

Det er riktignok ikke din feil, men bemanningen og reservebemanningen i barnehagene er bare trist og ingenting annet. Som sagt ikke din feil, og det ER synd på deg. Likevel ingen forståelse for at barn blir skadelidende. Sånn skal det ikke være. 

Anonymkode: 76486...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen vår går ting heldigvis stort sett som normalt. God bemanning og ikke mer sykdom eller bruk av vikarer enn ellers. Jeg tror ikke det er like galt overalt i landet som beskrevet i HI. 

Anonymkode: 2ad48...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og du ser meg på jobb klokken 8, og jeg venter på deg til du er ferdig på jobb og kan møte meg klokken 19.30....

syns duhar ganske korte dager jeg ts......

Anonymkode: c27b8...508

Synes du også det når du vet at TS jobber gratis overtid?

For det er det vi gjør. Avspasering får vi ikke tatt ut pga lav bemanning og hvert år slettes opptjente timer.

Anonymkode: 3c0b4...ce3

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er så enig. I vår bhg har vi opplevd mye sykdom og ikke vikarer å oppdrive. Det vi har gjort da er å ringe foreldre for å be dem hente barna når den faste slutter på jobb. Når det ikke er forsvarlig å ha åpent lenger så må man bare. 

Anonymkode: a420b...dc0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier hver dag hvor glad jeg er for for jobben de gjør i barnehagen til ungene.

Bare en ting dere barnehageansatte også bør tenke på: de fleste av oss har også jobber som krever ekstra masse denne tiden! Og ja - det er slitsomt. Vi må gjøre så godt vi kan alle sammen 😊

Anonymkode: 87352...114

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært og er en tøff tid i barnehagene. Vi er underbemannet store deler av tiden, eller vi har forskjellige vikarer av varierende  fungering inne. Hos oss har vi flere som er sykmeldte. Mye sykdomsfravær, og folk må være ekstra hjemme på grunn av testing og karantene. Planlagte aktiviteter blir avlyst, og vi kan gå med 2 ansatte på 18 barn. Det hender jeg gråter etter endt vakt, mest fordi jeg føler meg så maktesløs, føler jeg ikke strekker til for barna. De fortjener det beste! 💔 
Heldigvis har jeg ikke opplevd noen negative ord fra foreldre. Derimot mye støtte. Vi gjør virkelig så godt vi kan. 
 

Anonymkode: 16ea4...f92

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er så synd at dette ikke får mer oppmerksomhet i media. Det har vel bare vært noen artikler om lærere på skolen som sikkert også har det tøft nå. Men come on! Hvorfor skal det settes inn ekstra støtte/økonomi i skolen og ikke barnehagen? 

Anonymkode: d7e3d...27e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er så enig. I vår bhg har vi opplevd mye sykdom og ikke vikarer å oppdrive. Det vi har gjort da er å ringe foreldre for å be dem hente barna når den faste slutter på jobb. Når det ikke er forsvarlig å ha åpent lenger så må man bare. 

Anonymkode: a420b...dc0

Jeg håper virkelig min bhg ringer også dersom det skulle gå så langt. Min ettåring skal ikke være alene med bare ukjente. Da henter jeg han umiddelbart. 

Anonymkode: ec195...a4b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VI LEVER ALLE UNDER ET JÆVLA ENORMT PRESS OM DAGEN! Økonomisk, jobbmessig, sosialt, frykt... ALLE har kortere lunte, alle er slitne, alle er like viktige. 

Anonymkode: 9e0c7...f9d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter enormt stor pris på de barnehageansatte. Men jeg sier det aldri fordi jeg vet ikke hvordan. Det er en mental sperre som sier stopp, det sitter liksom i brystet. Man tenker så mye fint man ikke sier høyt. 
Jeg skrev en sms en dag, da jeg leverte barnet litt senere pga kontroll på helsestasjon. Kom inn i totalt kaos og ansatte som løp beina av seg. Da følte jeg meg ganske skyldig. Jeg skrev at de er superhelter alle mann! Det er dere virkelig!

Anonymkode: e684d...80f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mens du åpenbart ikke vet at de fleste vikarbyråer er fullbooket allerede, og at kommunene startet året med et vikarbidsjett på nærmest null kroner, og at dette er brukt opp for lengst :(

Anonymkode: ed2ac...05e

De fleste kommuner har fått tildelt ekstra korona- midler. 

Anonymkode: e44d0...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bare senke forventningene og akseptere at akkurat nå klarer man ikke levere et 100% optimalt resultat? Man gjør sitt beste, og vi får akseptere at det er godt nok! Hvorfor skal alt være perfekt hele tiden? Livet og verden er ikke perfekt! Og vi mennesker er heller ikke perfekte. 

Senk skuldrene og prøv å få litt perspektiv på ting. Vi bor i Norge, og lider ingen nød, sammenlignet m andre land. Barn dør ikke av å ha vikarer rundt seg. Om 1 år husker de ikke dette uansett.

Anonymkode: e44d0...682

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og du ser meg på jobb klokken 8, og jeg venter på deg til du er ferdig på jobb og kan møte meg klokken 19.30....

syns duhar ganske korte dager jeg ts......

Anonymkode: c27b8...508

Og ditt yrke er? 

Anonymkode: dbcce...7f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 hours ago, AnonymBruker said:

Fint at du hadde svare på våre problemer men Dessverre så har de ikke det. Nesten ikke vikarer og oppdrive. Heller ikke økonomien til barnehagene tåler mere vikarbruk 

Anonymkode: 74e79...7eb

Jeg jobber som vikar i Manpower og vil veldig gjerne steppe inn, men har ikke fått et eneste oppdrag på halvannen uke. Det med økonomien hørtes riktigere ut...

Anonymkode: 0df66...d36

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste kommuner har fått tildelt ekstra korona- midler. 

Anonymkode: e44d0...682

Og kommunene er jo godt kjent med å fordele midler dit det er tenkt... Så lenge de ikke er øremerket et spesifikt formål havner de gjerne andre steder...

Anonymkode: 99461...d60

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Synes du også det når du vet at TS jobber gratis overtid?

For det er det vi gjør. Avspasering får vi ikke tatt ut pga lav bemanning og hvert år slettes opptjente timer.

Anonymkode: 3c0b4...ce3

Jeg prøver p forklare deg at det er sånn for mange akkurat nå. Og det virker som om bhg ansatte ikke skjønner at de strengt tatt jobber i et serviceyrke. Et serviceyrke der dere må lære dere å kommunisere m mangeulike folk, og slutte å ta alt så j personlig at det blir barnslig. 
jeg jobber m mennesker selv. 25% av dem er spinn gærne. Helt koko. Men jeg kan ikke bli sint og sur fordi dere sånn og ikke forstår. Jeg må takle det annnerledes. 
og sånn er det i mange yrker. Det er som om bhg ansatte er en gjeng unger. 
 

alledisse sutretrådene virker MOT sin hensikt.

Anonymkode: c27b8...508

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Og ditt yrke er? 

Anonymkode: dbcce...7f5

Jeg er dyrlege

Anonymkode: c27b8...508

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...