Gå til innhold

Navmødre - hvorfor??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan går det an å være så naiv? Tror du virkelig at de som er på nav er der av frivillighet. Dette har stort sett lite med arbeidsmoral og omsorgsoppgaver å gjøre. Våkn opp. Beklager, men tipper du er ung, naiv og har lite livserfaring. 

 

Anonymkode: a4321...57a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg gidder å gjenta det samme som alltid i sånne her  tråder; de som "utnytter" systemet er sannsynligvis for dumme til å fungere ordentlig i livet ellers. Kjenner ei sånn dame i blokka mi; hun er ei livets harde skole dame, ikke fullført vgs, krangler for den minste ting og har dermed ikke så mange venner. Hun ser ut som ei Frogner-frue, fordi å presentere et velstelt  ytre er omtrent det eneste  hun kan. Hun ble trygda som 25-åring. Det er ikke noe å trakte etter! Straks hun blir 40 år så har hun hverken et flott utseende, en CV, utdanning eller noen grunnleggende life skills. Det ser sikkert fristende ut for de med kort horisont, men ærlig talt; hva er fristende med å sitte hjemme å se på Paradise Hotel dagen lang mens man er for dum til å holde tritt i vanlige diskusjoner? 

Anonymkode: 30289...149

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mange navere får til og med flere barn enn de som er i 100% fast jobb, da trygden øker for hvert barn, mens de som er i arbeid får samme lønn uansett antall barn.

Anonymkode: 01edf...dd0

Hvilken trygd øker? 

Anonymkode: fe86b...a06

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et dumt spørsmål. For det første, så er det 1000 ulike grunner til at noen går på Nav. For det andre, så må du heller rette klagen din til Nav, enn mødrene som får barn. Hvis noe er lov, men kanskje ikke moralsk riktig, hvorfor skal man ikke gjøre det? Mange blir uplanlagt gravid, og abort er ikke bare-bare..

Anonymkode: f688c...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg gidder å gjenta det samme som alltid i sånne her  tråder; de som "utnytter" systemet er sannsynligvis for dumme til å fungere ordentlig i livet ellers. Kjenner ei sånn dame i blokka mi; hun er ei livets harde skole dame, ikke fullført vgs, krangler for den minste ting og har dermed ikke så mange venner. Hun ser ut som ei Frogner-frue, fordi å presentere et velstelt  ytre er omtrent det eneste  hun kan. Hun ble trygda som 25-åring. Det er ikke noe å trakte etter! Straks hun blir 40 år så har hun hverken et flott utseende, en CV, utdanning eller noen grunnleggende life skills. Det ser sikkert fristende ut for de med kort horisont, men ærlig talt; hva er fristende med å sitte hjemme å se på Paradise Hotel dagen lang mens man er for dum til å holde tritt i vanlige diskusjoner? 

Anonymkode: 30289...149

Paradise Hotel har jeg aldri sett på. Her ser jeg heller på National Geografic sine intressante program etter å ha lest Aftenposten. Så du kan bare skrinlegge de fordømmende holdningene dine.Det er helt tydelig at du er bare ute etter å dømme de som er så uheldig å være ufør.

Her håper jeg at overskuddet kommer tilbake så jeg kan lese ferdig flere bøker. Dessuten så kan en jo helt fint følge med i nyhetene selv om en "bare" hjemme. Og som jeg tenker i mitt liv, så hadde jeg ikke hatt overskudd til å takle en jobb i tillegg til alt det andre.Når en er er knapt ei uke uten besøk hos lege eller alt det andre rundt henne. Men her utnytter jeg overhodet ikke systemet heldigvis, jeg skjønner godt at du reagerer på de som gjør det.

Anonymkode: c8e8e...76d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet jobben nå under koronatiden, ble gravid rett før jeg fikk oppsigelsen. Blir litt naving på meg. Sist gikk jeg tilbake i 50% jobb da mellomste var kun 6 uker, har også jobbet siden jeg var tenåring, samt gått skole+jobbet mens jeg var alene med eldste. 
 

Så akkurat nå er det dagpenger. Noen tusen mindre enn hva jeg pleier å ha, permisjonspengene vil også være mindre enn hva jeg har hatt tidligere. Trist å lese at det er «sånn» man blir sett på i en slik situasjon. 

Anonymkode: e23e0...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, arbeidsmoral var å dra den litt langt. Mange har høy arbeidsmoral, men har blitt syk og ikke kan stå i jobb. De kan være gode mødre selv om de ikke jobber. 
men enig i at om en er så syk at en ikke klarer å jobbe i det hele tatt, bør en tenke seg om før en får flere barn. 
både pga egen helse og ikke minst økonomi. Mange kan ha god økonomi selv om de er uføre. En har gjerne en mann som er i jobb. Mange ulike situasjoner og grad av sykdom. 
men de som er så psykisk syke at de er ufør burde ikke fått barn er min mening. 
 

Anonymkode: 473b9...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er feil å få barn når man ikke engang kan forsørge seg selv. Ikke minst er det feil overfor barna...

Anonymkode: a08c7...984

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange navere får til og med flere barn enn de som er i 100% fast jobb, da trygden øker for hvert barn, mens de som er i arbeid får samme lønn uansett antall barn.

Anonymkode: 01edf...dd0

Feil.Bor du med en mann som hae onntekt får du ingenting for barna!

Anonymkode: 5128c...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, om dere ikke tenker på dere selv så tenk på barna! Om det er en far i bildet med inntekt og hjelpsomhet så kan det bli slutt. Hva da?

Anonymkode: a08c7...984

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken trygd øker? 

Anonymkode: fe86b...a06

Barnetrygden, selvfølgelig...

Anonymkode: 89c64...49f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil.Bor du med en mann som hae onntekt får du ingenting for barna!

Anonymkode: 5128c...1fb

Hva? Er det kun alenemødre uten inntekt som får barnetrygd? Det må være en ny lov jeg ikke har fått med meg.

Anonymkode: 89c64...49f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva? Er det kun alenemødre uten inntekt som får barnetrygd? Det må være en ny lov jeg ikke har fått med meg.

Anonymkode: 89c64...49f

Visst du leser det personen skriver..At de får mer i trygd med flere barn... Uføretrygden..koster mer enn 1000kr i mnd med 1barn..som barnetrygden er!

Anonymkode: 5128c...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Visst du feks har kreft der du er under behandling.Men har 1år igjen å leve. Du fungerer og er en fantastisk mor.Men å jobbe klarer du ikke.Ikke krefter til.Men å gi barna ett siste år med gode minner og kjærlighet må være greit framfor å jobbe seg i hjel,sliten og ødelagt etter cellegift.Og ta seg av ungene. Bør de ikke være ufør heller det ene året de har igjen av livet sitt?Før de dør!

 

Eller andre som har levd med så mye sorg og smerter etter ting som har skjedd.Men de ble gravid.Og fikk barn.De var verden beste mor.Og det var det positive som holdt de gående.Som gjorde at de levde og ikke tok sitt eget liv. Og de hadde så mye kjærlighet til barna.Og var bedre egnet som mor enn de fleste som jobber. 

Skriver ikke mer.Så dumt å lese hvor mye negativt folk skriver om andre.

Er dere så mye bedre?

Håper dere sitter der selv en dag.MYE kan skje!

Anonymkode: 5128c...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Visst du feks har kreft der du er under behandling.Men har 1år igjen å leve. Du fungerer og er en fantastisk mor.Men å jobbe klarer du ikke.Ikke krefter til.Men å gi barna ett siste år med gode minner og kjærlighet må være greit framfor å jobbe seg i hjel,sliten og ødelagt etter cellegift.Og ta seg av ungene. Bør de ikke være ufør heller det ene året de har igjen av livet sitt?Før de dør!

 

Eller andre som har levd med så mye sorg og smerter etter ting som har skjedd.Men de ble gravid.Og fikk barn.De var verden beste mor.Og det var det positive som holdt de gående.Som gjorde at de levde og ikke tok sitt eget liv. Og de hadde så mye kjærlighet til barna.Og var bedre egnet som mor enn de fleste som jobber. 

Skriver ikke mer.Så dumt å lese hvor mye negativt folk skriver om andre.

Er dere så mye bedre?

Håper dere sitter der selv en dag.MYE kan skje!

Anonymkode: 5128c...1fb

Og vet om flere som er frivilig uten betaling for andre som trenger det.Der de kan gå når de klarer det. Noe mange ikke gjør som går i jobb.

Anonymkode: 5128c...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnetrygden, selvfølgelig...

Anonymkode: 89c64...49f

Den øker om man går på nav? Forklar gjerne hva du mener her. 

Anonymkode: fe86b...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Barnetrygden, selvfølgelig...

Anonymkode: 89c64...49f

Den øker da ikke

Anonymkode: 26379...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som alltid fascinerer meg i disse trådene, er at det aldri kommer gode, velovertenkte argumenter på hvorfor man mener uføre skal ha barn. 

Rettes det kritikk, fyres det løs tilbake: ALLE KAN VÆRE UHELDIGE Å BLI SYKE, HOLD KJEFTEN DIN OG DRIT I ANDRES LIV!

Mao, veldig lite konstruktivt. 

Går man på dagpenger, eller er sykmeldt i en periode er det ikke noe i veien for å bli gravid da man har kapasitet til å stå i jobb. 

Men når man er ufør pga manglende arbeidskapasitet, hvorfor i alle dager skal man da ha barn, som er noe av det mest krevende man kan gjøre?!

Å bruke argumentet at Norge trenger arbeidskraft er ikke nødvendigvis et godt argument, da man ser at uføre/å stå ute for arbeidslivet går i sosial arv. Mao kan man sette barn til verden som ender opp på samme uføregaleien

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/20/2020 at 4:12 PM, AnonymBruker said:

Jeg skjønner ikke damer som får barn etter de har kommet under nav. Hvorfor vil du føde et barn når du ikke engang klarer å forsørge det selv? Unner du barnet ditt å vokse opp uten en solid rollemodell når det kommer til arbeidsmoral, og er ikke barn en stor jobb i seg selv? For meg er det bare totalt uforståelig, i tillegg synes jeg det er frekt å pålegge staten det økonomiske ansvaret. Skal du ha unger får du betale for de selv.

Anonymkode: adcc3...1b3

Vel jeg har ingen problemer med og ta meg av mine barn og mitt kommende barn. selvom jeg ikke kan jobbe av personlige grunner, min mann jobber og har en god utdanning jeg er ung uføre jeg klarer fint og ta vare på mine barn og tilfredsstille min mann. men en 100%stilling blir strevsomt for meg paga min diagonose, diagonose går på ingen måte utover mine barn men den går utover en 100%stilling. jeg har prøvd meg ut i arbeid men det går ikke paga sykdom mener du det er min feil? Og ha barn og familie vs ha en 100% stilling i en krevende jobb kan ikke sammenlignes. og min sykdom/disgonose angår ikke deg eller andre her inne og det er mitt valg og jeg som bestemmer hvem jeg ønsker og dele det med. 

Fu burde passe dine egene saker og egene problemer alle mennesker har problemer i livet sitt og det er bedre og fokusere på seg selv en andres liv.  De som har omsorgsevne og kjærlighet nok til og ta vare på ett barn eller flere barn kan få barn i mine øyne det er ikke opp til deg og andre og bestemme. Vi alle bidrar en på en eller annen måte i samfunnet uføre,arbeidstagerne osv osv pass dine egene saker så lar du folk få bestemme selv over dem selv! Jeg trenger i hvertfall ikke og levere barna mine i bhg 7-8 timer hverdag for og så gå på jobb her kan jeg ha barna hjemme og knyte ett sterkere bånd til dem og ta vare på huset til mannen er ferdig på jobb..For og være helt ærlig skjønnet jeg ikke alt dette hatet mot folk som er under nav? La folk få bestemme over eget liv

Anonymkode: f8812...4be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mrs Robinson skrev:

Det som alltid fascinerer meg i disse trådene, er at det aldri kommer gode, velovertenkte argumenter på hvorfor man mener uføre skal ha barn. 

Rettes det kritikk, fyres det løs tilbake: ALLE KAN VÆRE UHELDIGE Å BLI SYKE, HOLD KJEFTEN DIN OG DRIT I ANDRES LIV!

Mao, veldig lite konstruktivt. 

Går man på dagpenger, eller er sykmeldt i en periode er det ikke noe i veien for å bli gravid da man har kapasitet til å stå i jobb. 

Men når man er ufør pga manglende arbeidskapasitet, hvorfor i alle dager skal man da ha barn, som er noe av det mest krevende man kan gjøre?!

Å bruke argumentet at Norge trenger arbeidskraft er ikke nødvendigvis et godt argument, da man ser at uføre/å stå ute for arbeidslivet går i sosial arv. Mao kan man sette barn til verden som ender opp på samme uføregaleien

👏🏻

Anonymkode: f619d...a91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...