Gå til innhold

Navmødre - hvorfor??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke damer som får barn etter de har kommet under nav. Hvorfor vil du føde et barn når du ikke engang klarer å forsørge det selv? Unner du barnet ditt å vokse opp uten en solid rollemodell når det kommer til arbeidsmoral, og er ikke barn en stor jobb i seg selv? For meg er det bare totalt uforståelig, i tillegg synes jeg det er frekt å pålegge staten det økonomiske ansvaret. Skal du ha unger får du betale for de selv.

Anonymkode: adcc3...1b3

Min mann, barnets far, tjener mer enn nok penger til å forsørge barnet, så ikke bekymre deg du, velferdssamfunnet betaler ikke mer for min unge enn for din.

Anonymkode: 0ff6c...9c6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jo tenkes at de har en oppegående far 😉 

Anonymkode: fe86b...a06

Når de fleste friske par synes det er tøft og holder med 2 barn, er det da å forvente at en ufør og en «oppegående» (som du sier) skal klare 3+ barn?

Anonymkode: f619d...a91

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når de fleste friske par synes det er tøft og holder med 2 barn, er det da å forvente at en ufør og en «oppegående» (som du sier) skal klare 3+ barn?

Anonymkode: f619d...a91

Personlig synes jeg tre barn er for mange, men det er da mange enslige som klarer det. 

Anonymkode: fe86b...a06

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk barn etter jeg ble trygdet med god samvittighet. Jeg har god utdanning, god arbeidsmoral og gode verdier. Det er ikke mangel på sånt som gjorde at ble trygdet. 

 

Anonymkode: 30289...149

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med oss som blir ufør etter at barnet er født ? Og jeg har jobbet i flere år før hun ble født,og etter at hun ble født. Så jeg har ikke dårlig samvittighet for at jeg er ufør.

Anonymkode: c8e8e...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg fikk barn etter jeg ble trygdet med god samvittighet. Jeg har god utdanning, god arbeidsmoral og gode verdier. Det er ikke mangel på sånt som gjorde at ble trygdet. 

 

Anonymkode: 30289...149

Glemte å legge til: har høy uføretrygd og nesten nedbetalt bolig. Ikke dårlig økonomi her, ihvertfall. Tror ikke man skjønner at jeg er trygda. Er belest, leser flere aviser per dag, reist endel før og over gjennomsnittelig kulturinteressert. Har bedre tid enn de fleste småbarnsmødre. Det er jo veldig greit.

Anonymkode: 30289...149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk mener for mye om ting de ikke har noe med og ikke vet noe om. Jeg er delvis på AAP fordi jeg fikk en pasientskade i det norske helsevesenet. Skal jeg ikke få lov til å få barn og forsøke å ha et fint liv med god livskvalitet? 

Anonymkode: f0c98...b18

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk mener for mye om ting de ikke har noe med og ikke vet noe om. Jeg er delvis på AAP fordi jeg fikk en pasientskade i det norske helsevesenet. Skal jeg ikke få lov til å få barn og forsøke å ha et fint liv med god livskvalitet? 

Anonymkode: f0c98...b18

Det er ikke snakk om deg, det er snakk om de som ikke gidder å jobbe. 

Anonymkode: dbd59...ff7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke snakk om deg, det er snakk om de som ikke gidder å jobbe. 

Anonymkode: dbd59...ff7

Å hvem er det? At jeg går på dagpenger , betyr ikke at jeg ikke gidder å jobbe

Anonymkode: 26379...079

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er forskjell på å «være» på nav når du velger å få barn og det å «havne» på nav etter at du har fått barnet. 
 

Jeg vil si at de som bevisst velger å få barn når de ikke har en fast jobb eller utdannelse, er ganske ansvarsløse som sitter der og tror at staten skal forsørge foreldrene og barnet. Men dette med foreldre og barn situasjoner er veldig forskjellige. Du har de som går på nav som velger å få barn uten noen form for stabilitet, også har du de som har jobb og greier men av en eller annen grunn havner i NAV-systemet. Du har de som drar til Danmark og får unger på den måten og er da selvvalgt aleneforsørgere, vil ikke si at de av den grunn går på nav men det kan hende at noen gjør det. 
 

altså hvis noen liker å leve på staten er det en veldig merkelig preferanse, men det finnes nok noen av dem. 
 

Jeg, for min del synes det er helt forferdelig å ha havnet på nav som aleneforsørger. Etter 10 år i arbeid, hvor jeg ble for syk til å kunne være i det yrket, i tillegg til å bli alenemor, er langt ifra en drømmesituasjon for meg. Men så, er man glad for at vi bor i ett land hvor man får støtte for å komme seg videre i livet. Og nå studerer jeg og jobber 50%. 
 

jeg tenker at uansett hvilke situasjon man er i så er det viktigste at man gjør noe og ikke bare sitte der og forvente å få alt servert. 

Anonymkode: 6c707...24a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke snakk om deg, det er snakk om de som ikke gidder å jobbe. 

Anonymkode: dbd59...ff7

Det er sikkert folk som tror jeg ikke gidder å jobbe også. Poenget er at du vet ikke noe om hvilke grunner de har. 

Anonymkode: f0c98...b18

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg! Er selv ufør og har valgt å sterilisere meg. Ei venninne som også er ufør ble ganske snurt da hun spurte meg før jeg steriliserte meg om jeg skal ha barn og jeg svarte «nei, jeg klarer jo ikke å jobbe, da klarer jeg ikke å ha barn heller. Staten forsørger meg». Hun svarte at staten betaler jo for et eventuelt barn jeg får også, da svarte jeg at jeg setter jo ikke barn til verden som andre mennesker som jobber må forsørge?! 🥴 

Legen jeg var på konsultasjon hos før sterilisering skjønte meg veldig godt da jeg sa jeg ikke takler tanken på å ha barn når jeg ikke en gang kan stå i en jobb.

Anonymkode: 4ad78...76e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig med deg! Er selv ufør og har valgt å sterilisere meg. Ei venninne som også er ufør ble ganske snurt da hun spurte meg før jeg steriliserte meg om jeg skal ha barn og jeg svarte «nei, jeg klarer jo ikke å jobbe, da klarer jeg ikke å ha barn heller. Staten forsørger meg». Hun svarte at staten betaler jo for et eventuelt barn jeg får også, da svarte jeg at jeg setter jo ikke barn til verden som andre mennesker som jobber må forsørge?! 🥴 

Legen jeg var på konsultasjon hos før sterilisering skjønte meg veldig godt da jeg sa jeg ikke takler tanken på å ha barn når jeg ikke en gang kan stå i en jobb.

Anonymkode: 4ad78...76e

Så trist du ikke har en oppegående mann å få barn med. 

Anonymkode: fe86b...a06

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det er forskjell på å «være» på nav når du velger å få barn og det å «havne» på nav etter at du har fått barnet. 
 

Jeg vil si at de som bevisst velger å få barn når de ikke har en fast jobb eller utdannelse, er ganske ansvarsløse som sitter der og tror at staten skal forsørge foreldrene og barnet. Men dette med foreldre og barn situasjoner er veldig forskjellige. Du har de som går på nav som velger å få barn uten noen form for stabilitet, også har du de som har jobb og greier men av en eller annen grunn havner i NAV-systemet. Du har de som drar til Danmark og får unger på den måten og er da selvvalgt aleneforsørgere, vil ikke si at de av den grunn går på nav men det kan hende at noen gjør det. 
 

altså hvis noen liker å leve på staten er det en veldig merkelig preferanse, men det finnes nok noen av dem. 
 

Jeg, for min del synes det er helt forferdelig å ha havnet på nav som aleneforsørger. Etter 10 år i arbeid, hvor jeg ble for syk til å kunne være i det yrket, i tillegg til å bli alenemor, er langt ifra en drømmesituasjon for meg. Men så, er man glad for at vi bor i ett land hvor man får støtte for å komme seg videre i livet. Og nå studerer jeg og jobber 50%. 
 

jeg tenker at uansett hvilke situasjon man er i så er det viktigste at man gjør noe og ikke bare sitte der og forvente å få alt servert. 

Anonymkode: 6c707...24a

Så om man ikke har fast jobb, bør mam altså ikke få barn? Da blir det lite barn her i landet 

Anonymkode: 26379...079

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke damer som får barn etter de har kommet under nav. Hvorfor vil du føde et barn når du ikke engang klarer å forsørge det selv? Unner du barnet ditt å vokse opp uten en solid rollemodell når det kommer til arbeidsmoral, og er ikke barn en stor jobb i seg selv? For meg er det bare totalt uforståelig, i tillegg synes jeg det er frekt å pålegge staten det økonomiske ansvaret. Skal du ha unger får du betale for de selv.

Anonymkode: adcc3...1b3

Og hvorfor bryr du deg? 

Anonymkode: e7c76...a31

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns de som uansett ikke bidrar i arbeidslivet/verdiskapningen bør få barna som Norge trenger. De som kan jobbe bør ikke få barn siden det er bedre for samfunnet at de bidrar til verdiskapningen i Norge og ikke stadig er ute i permisjon.

Anonymkode: d3294...e55

Hva med neste generasjon da? Norge er jo allerede et land som trenger flere barn mtp arbeidskraft. Tenk på det du :) uten flere barn så vil ikke dine barnebarn stå noe sterkere mtp arbeidslivet. Skole jobb osv. når dem vokser opp

Anonymkode: 0c125...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange navere får til og med flere barn enn de som er i 100% fast jobb, da trygden øker for hvert barn, mens de som er i arbeid får samme lønn uansett antall barn.

Anonymkode: 01edf...dd0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.11.2020 den 16.12, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke damer som får barn etter de har kommet under nav. Hvorfor vil du føde et barn når du ikke engang klarer å forsørge det selv? Unner du barnet ditt å vokse opp uten en solid rollemodell når det kommer til arbeidsmoral, og er ikke barn en stor jobb i seg selv? For meg er det bare totalt uforståelig, i tillegg synes jeg det er frekt å pålegge staten det økonomiske ansvaret. Skal du ha unger får du betale for de selv.

Anonymkode: adcc3...1b3

De mangler ikke nødvendigvis arbeidsmoral bare fordi de er uføretrygdet. De kan være riktig samfunnsengasjerte og ambisiøse, men likevel være uheldig å bli syk. Hvorfor skal de ikke få oppleve å bli mamma om det ønsker de og er i stand til å ivareta et barn?


 

Endret av Uatskillelig
  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan bli syke.

Full av fordommer, lite refleksjon, lite livserfaringer kjennetegner slike tråder som dette. 

Anonymkode: 575ea...761

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...