AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #101 Skrevet 14. november 2020 Akkurat nå, I Grosny skrev: Innlegget mitt var til hun som fikk 30000 utbetalt. Ingen får 30 000 utbetalt, da har vedkommende utbetalinger som ikke har noe med uføretrygd å gjøre. Anonymkode: 0167d...5dc
Gjest O.G. Skrevet 14. november 2020 #102 Skrevet 14. november 2020 14 minutter siden, I Grosny skrev: Det går helt fint å jobbe 140 % (unntak for de som har småbarn, de har mer enn nok med en jobb). Man må bare passe på å få nok søvn. Er man lavtlønt så bør man sette i verk en plan for å komme seg opp til et greit nivå (uføre får ikke gjort det). Skal de lavtlønnede bare jobbe de da?
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #103 Skrevet 14. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Synes du 18000 utbetaling i ung ufør er nok? Hva tenker du om at den øker til 23-25 000? Jeg mener ikke den bør økes til f. eks. 30 000. Men politikerne bør kanskje vurdere å øke til 23-25 000? Anonymkode: 353bf...cb7 Er litt surt at det skal lønne seg å bli ufør. Anonymkode: ac545...18a 14
I Grosny Skrevet 14. november 2020 #104 Skrevet 14. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er lei av å høre om ung uføre og lav utbetaling. En ufør uten ung uføre tillegget får utbetalt mellom 15 og 16,økningen burde begynne der først. Disse hadde fått et kjempeløft med 18000 i mnd. Anonymkode: 0167d...5dc Forskjellen mellom 15,5 og 18 merkes veldig godt. Hvis man f.eks har 14000 i faste utgifter og boutgifter så har man igjen 1500 kr til mat og alt mulig med 15,5 og 4000 med 18.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #105 Skrevet 14. november 2020 Som sykepleier i deltidsstilling har jeg ikke 18000 engang 🤷♀️ hadde blitt veldig glad for 18000 utbetalt. Anonymkode: 64d6b...295 11
I Grosny Skrevet 14. november 2020 #106 Skrevet 14. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen får 30 000 utbetalt, da har vedkommende utbetalinger som ikke har noe med uføretrygd å gjøre. Anonymkode: 0167d...5dc Hun med 30000 utbetalt har jobb. 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #107 Skrevet 14. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Synes du 18000 utbetaling i ung ufør er nok? Hva tenker du om at den øker til 23-25 000? Jeg mener ikke den bør økes til f. eks. 30 000. Men politikerne bør kanskje vurdere å øke til 23-25 000? Anonymkode: 353bf...cb7 Øker du til 23 000 vil jeg ha store problemer med å motivet meg til å gå på jobb. Tung fysisk jobb( utbetalt 25 000). Da hadde jeg meldt meg ut. 18000 er greit kanskje 19 000 Anonymkode: e757e...d9d 7
Gjest Skrevet 14. november 2020 #108 Skrevet 14. november 2020 16 minutter siden, anonym 4545 skrev: Men dyre ordinære pensjoner har vi råd til for mennesker som har vært heldig med helsen gjennom livet. Vel, dette er livet. Mener du de som har jobbet hele livet skal ha det dårligere enn de som aldri har behøvd å jobbe? Eventuelt helt likt? Om du er så misfornøyd med ung ufør satsene, så kan du jo forsøke å flytte til USA? Se hva de syns der.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #109 Skrevet 14. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men skal det virkelig være så store forskjeller? At folk skal straffes med 12 000 fordi de ikke klarer å jobbe? Anonymkode: 353bf...cb7 Hva mer meg tjener kun 2 lapper mere en det han vil? Hvorfor skal jeg jobbe ræva av meg da? Anonymkode: e757e...d9d 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #110 Skrevet 14. november 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Studenter må jo klare seg på 8.000 per mnd. Hvordan kan 18.000 være lite? Anonymkode: a7d6b...fae Studenter må klare seg på lite i en tidsbegrenset fase av livet. De er i tillegg friske, og kan ha en liten jobb ved siden av. Noe svært mange har. Ikke sammenlignbart. Anonymkode: 0b67d...185 6
isw Skrevet 14. november 2020 #111 Skrevet 14. november 2020 (endret) Jeg synes samfunnet skal sørge for at de uføre klarer seg økonomisk. Med dette mener jeg at de har et sted å bo, har mat på bordet, har penger til transport og kan ha enkelte fritidsaktiviteter. Eventuelt kan ha en ferie i året hvis det kan prioriteres økonomisk Jeg synes ikke at Staten skal finansiere luksusgoder for uføre. Ellers mener jeg at f.eks lettere psykiske lidelser (f.eks lettere angstlidelser eller dystymi/milde depresjoner) ikke skal være grunn til å bli ufør. Av psykiske lidelser mener jeg at det kun skal være alvorlige psykiske lidelser (psykoser, bipolar lidelse med stort symptomtrykk, osv.) som skal være aktuelle for uføretrygd. Hvis man kvalitetssikrer dette bedre, unngår man det som er diskusjonens kjerne, unødig trygdede. Da er det lettere å betale en anstendig trygd til de som reelt trenger det Endret 14. november 2020 av isw 13
PetterKanin Skrevet 14. november 2020 #112 Skrevet 14. november 2020 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Studenter må jo klare seg på 8.000 per mnd. Hvordan kan 18.000 være lite? Anonymkode: a7d6b...fae Studenter får (låne) i overkant av 10000 per måned. 1
anonym 4545 Skrevet 14. november 2020 #113 Skrevet 14. november 2020 2 minutter siden, Klagenfurt skrev: Vel, dette er livet. Mener du de som har jobbet hele livet skal ha det dårligere enn de som aldri har behøvd å jobbe? Eventuelt helt likt? Om du er så misfornøyd med ung ufør satsene, så kan du jo forsøke å flytte til USA? Se hva de syns der. 1. Det er en alvorlig årsak til at man blir ufør. 2. Ja, alle burde hatt sammen alderspensjon fra de offentlige. 3. Behøver vel ikke å flytte til USA for å bli klar over fattigdommen blant grupper der. 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #114 Skrevet 14. november 2020 Herregud, iføre er de minst takknemlige og mest grådige i dette landet!! Er det mulig! Savner å høre en eneste ufør være god for at de bor i det landet med høyest uføretrygd! Og minst forskjell mellom fattig og rik!! Men de vil alltid ha mere. For de har jo mere fritid, og trenger p henge på cafe og restauranter, må vite. Livet er urettferdig, og livet skapes gjennom riktige valg og hardt arbeid. Kjipt for de som ikke fikk til det, men sånn er det. Vi vil aldri beholde velferdsstaten om alle uføre skal få mer enn de som jobber. Skjerp dere! Dere er selv grunnen til at mange ser ned på dere når dere klager over for lite cafebesøk og syndenturer når andre står opp tidlig og drar på jobb hver dag. Og at alle «uføre» er uføre er sludder. Vi har flere uføre i Norge enn noen andre land, selv om alle som er født her har bedre forutsetninger. Skulle ønske det var en tøddel av takknemlighet noe sted, men det er bare klaging og griskhet. Anonymkode: e8e63...99a 26
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #115 Skrevet 14. november 2020 15 minutter siden, I Grosny skrev: Du kan i stedet komme deg inn på en 3 årig universitetsutdannelse og få så god lønn at du kan leve av 100%, studielånet er sikkert for lite så du må regne med å jobbe ca halv stilling i studietiden. Da kan jeg like godt bli ufør nå, for jeg jobber ene og alene fordi jeg elsker jobben min. Anonymkode: 3882b...7a6 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #116 Skrevet 14. november 2020 Syns ikke 18 000 er dårlig, mange blir ufør for de ikke kan stå i jobben de har lengre, men det er tydelig de enda har en arbeidsevne. Når man jobber opp mot maksbeløpet man kan osv. Norge er et rart land, hvorfor er man ikke selv mer ansvarlig for å omskolere seg og finne et annet arbeid. Kjenner flere som har tidligere jobbet som rørlegger, snekker, helse osv som ikke kan stå i arbeider pga skader i arm/skulder osv. Man trenger ikke være 100% frisk for være i arbeid, men finne arbeid som man kan stå i. Har selv sykdom, jobber 72 %, når jeg har dårlig perioder å går på medisiner er jeg noe borte men egenmelding eller sykemelding, ellers er jeg på jobb. Jobber ekstra og stiller opp for arbeidsplassen slik jeg bør. Er på møter osv til tross for jeg ikke er på «jobb» den dagen feks. Har også 2 bijobber så selv om jeg er sykemeldt fra en jobb er jeg på den andre. Har man alvorlig sykdom kan man selvfølgelig ikke jobbe mange ganger, eller under behandling. Men det burde være et større ansvar på hver enkelt på å forsørge seg selv. Så kanskje denne velferdsstaten kan hjelpe de som virkelig trenger det. Har bekjente som er 50% uføreteygded ig jobber akkurat 200 000 som er sin maks. Mittar trygden. Eier 2 leiligheter i stor by og leier ut ene, som nå snart er nedbetalt. Noe er feil med systemet. Anonymkode: 2c50e...7d6 8
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #117 Skrevet 14. november 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er lei av å høre om ung uføre og lav utbetaling. En ufør uten ung uføre tillegget får utbetalt mellom 15 og 16,økningen burde begynne der først. Disse hadde fått et kjempeløft med 18000 i mnd. Anonymkode: 0167d...5dc 100% enig. Jeg ble syk da jeg var 25 og måtte slutte på universitetet men gjorde det jeg kunne for å fullføre siste fagene på studiet så jeg har en god utdanning. Selv om uføretidspunkt er satt til 25 fikk jeg avslag på UU fordi det ikke var godt nok dokumentert at jeg var "alvorlig og varig" syk da jeg var 25. Jeg er så lei av å høre om de som faktisk har fått UU som klager! Da jeg skjønte dette med "ung ufør" angret jeg selvfølgelig som en gris på at jeg ikke brukte all tid på "å være syk" (jeg var jo det, men jeg tok noen øvinger og en eksamen som et siste forsøk) og dokumentere det. Det er en utrolig urettferdig ordning, og det ville jeg ment uansett om jeg fikk det eller ikke. Hvorfor skal noen som er 26 år som akkurat er ferdig med master og ikke har jobbet nok få mindre enn noen som "ramlet utenfor" tidlig i 20-åra? Det lønner seg IKKE å prøve i alle fall. De tusenlappene ekstra ville betydd enormt mye for min del, og i tillegg havner man under andre ordninger når det gjelder f.eks. bostøtte. For øvrig får man utbetalt 16.313,- dersom man er ufør uten tillegg, i alle fall fikk jeg det sist. Det er det minste man kan få. Anonymkode: 4434d...477 3
Resignert Skrevet 14. november 2020 #118 Skrevet 14. november 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Ikke glem at mange uføre er høyt utdannede og ville tjent mer enn kasse på Rema hvis de kunne jobbet. Anonymkode: 353bf...cb7 Og så? Det er da helt irrelevant. Mange har utdannet seg innenfor fagområder det det finnes få jobber. Om man ikke får den jobben man drømmer om, må man jo ta det man får. Enten det er som renholder, i fiskeindustri, kloakkrenseanlegg, søppelhåndtering osv, osv. Altså funksjoner som er svært viktige for samfunn og økonomi. Helt uavhengig av utdanningsnivå, bør uførrtrygden ligge merkbart under nivået til de mest lavtlønnede yrkene. Noe annet vil være galskap. 9
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #119 Skrevet 14. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg sa jo at 30 000 ikke var rimerlig, jeg tenkte mer på 23- 25 000.... Anonymkode: 353bf...cb7 Det er 2000 kr mindre enn jeg har utbetalt. Da har jeg 2500 kr i utgifter på å komme meg på jobb og ca 5000 i utgifter til barnepass. Med ditt forslag ville jeg tjent 5000 i måneden på å ikke jobbe. Og jeg har medianlønn, halvparten har da mindre utbetalt enn meg. For dem vil forskjellen være enda større. Hvorfor mener du at folk som står i full jobb fortjener mindre enn uføre? Hvordan ser du for det at man skal motivere folk til å jobbe? Anonymkode: ce27b...615 15
Fjaselina Skrevet 14. november 2020 #120 Skrevet 14. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Uføre har lavere inntekt enn de fleste i jobb, men de har gjerne noen utgifter som er større enn det er for friske. Pga. varige helseproblemer må mange uføre bruke store deler av trygda si på kostbare medisiner og behandlinger, og kan oppleve at det blir lite penger til overs. Kanskje de kunne fått en slags uførerabatt på slik kostandskrevende helsebehandling? Anonymkode: 137d5...c32 Frikort på medisin og behandling... det er jo ikkje så mange tusen å betale før frikort slår inn. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå