Gå til innhold

​🤔​Hvordan tenker folk uten indre monolog?​🤔​


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi, dette må jeg lese mer om! Jeg trodde alle «snakket» i hodet sitt når de tenkte. Hvordan reflekterer og resonnerer man uten å ha en slags monolog med seg selv?

Anonymkode: c05d0...842

Det er fragmenter av tanker som bare faller på plass og danner en helhet. Jeg antar at jeg tenker og reflekterer på samme måte som deg bare uten at det settes ord på alt. Ordene trengs først når jeg trenger å kommunisere dem ut, så fram til da får bildene være fri og uten stengslene ord kan være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi, dette må jeg lese mer om! Jeg trodde alle «snakket» i hodet sitt når de tenkte. Hvordan reflekterer og resonnerer man uten å ha en slags monolog med seg selv?

Anonymkode: c05d0...842

Verden er full av folk som ikke reflekterer og resonnerer da.

Gir opp snart. "Alle" er tilbakestående :( 

Anonymkode: 8e07d...da7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt mye på denne tråden i løpet av dagen i dag, og jeg har prøvd å finne svaret på hvordan jeg, som ikke har indre monolog, tenker.  Og ikke minst hvordan vi kan ressonere og reflektere. 

Jeg har kommet med en halvveis forklaring tidligere i tråden,  men jeg har kommet frem til at sannheten er at jeg vet ikke.  Jeg bare gjør det.

Hvordan forklarer man en tanke?

Jeg så en kjele med vann stå i vasken, tømte den, og satte den i oppvaskmaskinen.   Det var ingenting i hodet mitt som sa at jeg skulle gjøre det, det var ingen indre monolog, jeg bare gjorde det.

Hvordan foregår dette hos andre?  Ser de kjelen, og så begynner monologen i hodet om hva de må gjøre med den kjelen?

 

 

 

Anonymkode: 1a2da...7c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke engang forestille meg å ikke kunne høre min egen "stemme" i hodet når jeg tenker. Det er det jeg forstår at å tenke er. At du egentlig snakker til deg selv i ditt eget hode.

Hvordan kan folk uten indre monolog i det hele tatt tenke? 😕

Hvordan kan man bearbeide minner og kunnskap, og deretter resonnere seg frem til logiske slutninger, valg og vurderinger, løsning av problemer, etc., uten å ha en indre diskusjon med seg selv?

Anonymkode: 083bf...aeb

Jeg har en indre diskusjon med meg selv, men ikke i ord eller setninger. Det er en blanding av bilder, "følelser" av handling, og hva som kan bli resultatet av den handlingen. 

Jeg synes det er rart at folk har monolog i hodet slik som på film. Jeg trodde det var en forenklet fremstilling av hvordan folk tenkte. Må jo gå utrolig seint å tenke om man hele tiden må vente på at "stemmen" skal fullføre setninger. Og om alt skal forklares med ord, blir jo tankene ganske begrenset?

Anonymkode: 39a40...d8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tenkt mye på denne tråden i løpet av dagen i dag, og jeg har prøvd å finne svaret på hvordan jeg, som ikke har indre monolog, tenker.  Og ikke minst hvordan vi kan ressonere og reflektere. 

Jeg har kommet med en halvveis forklaring tidligere i tråden,  men jeg har kommet frem til at sannheten er at jeg vet ikke.  Jeg bare gjør det.

Hvordan forklarer man en tanke?

Jeg så en kjele med vann stå i vasken, tømte den, og satte den i oppvaskmaskinen.   Det var ingenting i hodet mitt som sa at jeg skulle gjøre det, det var ingen indre monolog, jeg bare gjorde det.

Hvordan foregår dette hos andre?  Ser de kjelen, og så begynner monologen i hodet om hva de må gjøre med den kjelen?

 

 

 

Anonymkode: 1a2da...7c2

Jeg vet ikke hvordan det er for andre, men i slike tilfeller bruker jeg sjelden en stemme. Tror jeg får en slags innskytelse om at det er lurt å gjøre, tenker litt i bilder kanskje og så gjør jeg det bare. Jeg kan tenke i monolog da, men bruker det ikke alltid.

Jeg bruker også sjelden monolog som eneste tankemåte. Når jeg bruker det, er det ofte i kombinasjon med bilder eller intuisjon. Veldig fascinerende at man har så mange forskjellige måter å tenke på. 

Anonymkode: d039f...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en indre diskusjon med meg selv, men ikke i ord eller setninger. Det er en blanding av bilder, "følelser" av handling, og hva som kan bli resultatet av den handlingen. 

Jeg synes det er rart at folk har monolog i hodet slik som på film. Jeg trodde det var en forenklet fremstilling av hvordan folk tenkte. Må jo gå utrolig seint å tenke om man hele tiden må vente på at "stemmen" skal fullføre setninger. Og om alt skal forklares med ord, blir jo tankene ganske begrenset?

Anonymkode: 39a40...d8c

Jeg har monolog i hodet mitt av og til, men oftest i kombinasjon med andre tankemåter. Det man ser av tankemonologer på film tror jeg er forenklet ja, for selv om ikke alle er bevisst på hva slags tanker man har, så tviler jeg på at monolog er det eneste folk faktisk bruker. Skal ikke si sikkert siden jeg ikke er en ekspert, men man bruker jo hjernen til å gjøre koblinger mellom ting, enten man er klar over det eller ikke. Tror i hvert fall alle gjør det? 

Anonymkode: d039f...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker mest i bilder, men har iblant en indre samtale. Litt som å snakke med meg selv, der jeg har begge rollene 

Meg 1: "Men hvis jeg vasker nå så blir jeg ferdig"

Meg 2: "Ja da er det jo gjort, det er fint og smart"

Meg 1: "Jepp, jeg er ganske smart om jeg vil!"

Tror ikke jeg egentlig har en indre monolog som sådan, da tenker jeg i bilder.

Anonymkode: 71273...9e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tenkt mye på denne tråden i løpet av dagen i dag, og jeg har prøvd å finne svaret på hvordan jeg, som ikke har indre monolog, tenker.  Og ikke minst hvordan vi kan ressonere og reflektere. 

Jeg har kommet med en halvveis forklaring tidligere i tråden,  men jeg har kommet frem til at sannheten er at jeg vet ikke.  Jeg bare gjør det.

Hvordan forklarer man en tanke?

Jeg så en kjele med vann stå i vasken, tømte den, og satte den i oppvaskmaskinen.   Det var ingenting i hodet mitt som sa at jeg skulle gjøre det, det var ingen indre monolog, jeg bare gjorde det.

Hvordan foregår dette hos andre?  Ser de kjelen, og så begynner monologen i hodet om hva de må gjøre med den kjelen?

 

 

 

Anonymkode: 1a2da...7c2

Nei, det hadde jo tatt opp forferdelig mye kapasitet om man hver gang man måtte gjøre slike ting hadde en indre monolog. Det der går jo på rutine og noe jeg bare gjør når jeg ser den. Vet ikke helt om jeg får opp noe eller om det bare er noe jeg har gjort så mange ganger at jeg ikke trenger å tenke særlig mye over det. 

Jeg kan helt fint tenke på andre ting mens jeg vasker opp. Står ikke der og "nå må jeg vaske denne kjelen så da har jeg på såpe, vasker den med oppvaskkosten, skyller av, tørker av den og så setter jeg den i skapet" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Oi, dette må jeg lese mer om! Jeg trodde alle «snakket» i hodet sitt når de tenkte. Hvordan reflekterer og resonnerer man uten å ha en slags monolog med seg selv?

Anonymkode: c05d0...842

Jeg klarer heller ikke å forestille meg hvordan noen tenker og planlegger og resonnerer uten ord. Ganske fascinerende. Jeg gjorde nettopp en liten øvelse og prøvde å stoppe ordflommen i hodet, men det går jo ikke. 😄

Anonymkode: 69336...745

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarer heller ikke å forestille meg hvordan noen tenker og planlegger og resonnerer uten ord. Ganske fascinerende. Jeg gjorde nettopp en liten øvelse og prøvde å stoppe ordflommen i hodet, men det går jo ikke. 😄

Anonymkode: 69336...745

Hva on du ser det for deg som bilder og ordbilder i stedet for tekst? 

Anonymkode: 626a0...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarer heller ikke å forestille meg hvordan noen tenker og planlegger og resonnerer uten ord. Ganske fascinerende. Jeg gjorde nettopp en liten øvelse og prøvde å stoppe ordflommen i hodet, men det går jo ikke. 😄

Anonymkode: 69336...745

Og for meg, som ikke har en indre monolog, er det helt utrolig at folk klarer å fokusere på noe som helst når det raser stemmer, ord, bilder og diverse rundt i hodene deres til enhver tid.  :ler:

Og hvordan det er mulig å tenke, planlegge, resonnere, og reflektere uten indre monolog?
Jeg vet ikke, jeg bare gjør det, og jeg er flink til det også.  ;)

 

 

Anonymkode: 1a2da...7c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører ingen stemme, men hører ord uten lyd, på en måte. Kan se for meg bilder om jeg gjenskaper et minne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter

Jeg trodde også alle hadde indre dialog!

Kan argumentere med meg selv, ser også i bilder. Både ord, språk, bilder, lyd hos meg altså. :P 

 

Ja jeg skulle ønske jeg kunne stenge av! Når jeg leser i denne tråden begynner jeg på første side ha "dialog" inne i meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig interessant. 

Dere som ikke "hører egen stemme" i hodet når dere leser, betyr det at dere ikke tenker med uttale? Hva om du leser ordet same? Da leser dere likt uansett hvordan setningen rundt er? 

"Jeg kjenner en fra Finnmark, han er same."

"I have the same jacket as you."

I disse setningene leser dere ordet "same" helt likt? Siden det ikke er mulig å endre betoning uten at det er en form for lyd der?

Anonymkode: 7caa4...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig interessant. 

Dere som ikke "hører egen stemme" i hodet når dere leser, betyr det at dere ikke tenker med uttale? Hva om du leser ordet same? Da leser dere likt uansett hvordan setningen rundt er? 

"Jeg kjenner en fra Finnmark, han er same."

"I have the same jacket as you."

I disse setningene leser dere ordet "same" helt likt? Siden det ikke er mulig å endre betoning uten at det er en form for lyd der?

Anonymkode: 7caa4...09f

Her forutsetter du indre stemme, men se for deg at du leser meningen, men ikke nødvendigvis ordet?

Anonymkode: 626a0...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her forutsetter du indre stemme, men se for deg at du leser meningen, men ikke nødvendigvis ordet?

Anonymkode: 626a0...ceb

Så om det ikke er noen kontekst, bare et ord, hva er default betydning?

Anonymkode: 7caa4...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så om det ikke er noen kontekst, bare et ord, hva er default betydning?

Anonymkode: 7caa4...09f

Det kommer for min del ofte helt an på hva en tenkte på rett før man leste dette ordet. Om det er et ord som har betydning på flere språk kan det være litt hipp som happ, men ofte går jeg ut i fra den norske betydningen som default.

Anonymkode: 626a0...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har tenkt mye på denne tråden i løpet av dagen i dag, og jeg har prøvd å finne svaret på hvordan jeg, som ikke har indre monolog, tenker.  Og ikke minst hvordan vi kan ressonere og reflektere. 

Jeg har kommet med en halvveis forklaring tidligere i tråden,  men jeg har kommet frem til at sannheten er at jeg vet ikke.  Jeg bare gjør det.

Hvordan forklarer man en tanke?

Jeg så en kjele med vann stå i vasken, tømte den, og satte den i oppvaskmaskinen.   Det var ingenting i hodet mitt som sa at jeg skulle gjøre det, det var ingen indre monolog, jeg bare gjorde det.

Hvordan foregår dette hos andre?  Ser de kjelen, og så begynner monologen i hodet om hva de må gjøre med den kjelen?

 

 

 

Anonymkode: 1a2da...7c2

I mitt tilfelle så ville den indre stemmen sagt "Å ja, det var den, ja!", samtidig som jeg fikk opp et mentalt bilde av oppvaskmaskinen. Den indre stemmen er alltid på, men den beskriver ikke alt jeg ser/gjør. Om jeg står og vasker opp så kan stemmen fint hoppe fra en tankerekke til en annen, f.eks: "Lurer på hvordan det blir med julefeiring i år *video i hodet av forskjellige alternativer* - jul, jul...hjul? Når skal man egentlig legge om til vinterdekk? *video i hodet av piggdekk på isføre* Må huske på å søke opp dette etterpå. Haha, den gangen pappa var nisse i den stygge morgenkåpa *mentalt snapshot fra situasjonen*". Jeg observerer jo samtidig hva jeg holder på med nede i oppvaskkummen, men stemmen beskriver veldig lite av det som skjer nedi der. Det må i så tilfelle være matrester som sitter ekstra hardt, eller noe som knuses.

Slik holder hjernen på hele dagen, men det varierer om det er bakgrunnsstøy eller mer aktive tanker. Når jeg leser bøker så lager hjernen forskjellige stemmer til de forskjellige personene, og jeg ser samtidig for meg det som skjer i enten video eller bilder. Ser jeg på film/serier tenker jeg ofte på andre ting i bakgrunnen samtidig.

Jeg kommer ofte på ting jeg skal gjøre fordi noe jeg ser minner meg på det. Si jeg sitter foran PC-en og tilfeldigvis ser kalenderen i hjørnet. Da sier stemmen "Ah! Søndag. Må rydde". Eller hvis jeg ser på klær på nett så kan det få meg til å tenke "klesvask!". Noen ganger er det setninger, andre ganger er det stikkord.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2020 den 22.37, AnonymBruker skrev:

Å tenke handler ikke om å formulere ord. Jeg henter fram det jeg trenger, som ord, bilder, lukt, følelser, ofte som noe jeg «gjør». Når jeg har et problem jeg skal løse, kjenner jeg bare hva som er riktig - som et instinkt? Det gjør også at jeg er kjapp i replikken, reagerer fort i idrett og når jeg kjører bil. 

For meg blir det rart å sidestille ord og tanker. Om man ikke kan prate, kan man ikke tenke? 

Anonymkode: 6ae9e...981

Det gjør jeg også. Er kreativ ( og bipolar) og kan så klart snakke til meg selv, dog foretrekker jeg å gjøre det med normal snakk ( ut av munn) Ellers foregår alt inni hode mitt som bilder og følelser. Ser alt i bilder. Og tror det er en grunn til at jeg elsker å lese, for meg er en bok en film inni hode, bare bedre, for jeg får med alle tanker og hver minste detalje. 

Anonymkode: 8d735...be6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2020 den 22.38, Pipaluk skrev:

Hvordan tenker  de døve ? 🤔

Døve har da et språk som alle andre. De kan til og med lese. 

Anonymkode: 89c33...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...