Gå til innhold

​🤔​Hvordan tenker folk uten indre monolog?​🤔​


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men da kan de vel ikke tenke med ord?

Jeg vet helt ærlig ikke, det er derfor jeg stiller spørsmålstegn ved det. Jeg kan f. eks snakke og "uttale" flytende engelsk i min indre dialog, mens min faktiske tale kan være litt feilet til tider. Kanskje det kan sammenlignes? Om de har evnen til å høre og forstå, så skjønner jeg ikke hvorfor de ikke skal kunne ha en indre dialog. Men som sagt, jeg har null peiling, jeg synes bare det er et interessant tema. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en indre monolog, trodde alle hadde det..! Merkelig tanke å se for seg at det er helt "stille", sikkert litt deilig også! 

Angående det med lesing har jeg opplevd det fra tid til annen (jeg har adhd) at stemmen i hodet ikke klarer å henge med når jeg leser eller at jeg nesten sliter med å uttale ord når jeg tenker, fryktelig irriterende! Nesten som en indre stamming🙈

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Må bare legge til at det må da gå jyskla seint å lese om man skal ha den stemmen der hele tiden?? 

Anonymkode: 6ae9e...981

Nei, det gjør jo ikke det. Når jeg leser så leser jeg med stemmen i hodet eller hvordan jeg skal kalle det. Det er jo det jeg er vant til så hvorfor skulle det da gå seint. Kun om jeg har tankekjør eller ikke får sove så synes jeg den er irriterende. Når jeg leser så leser jeg med stemmen min og stopper opp underveis for å reflektere over det jeg har lest. 

Uansett så synes jeg det er ganske fascinerende at noen ikke har den stemmen. Selv er det den jeg har når jeg tenker, men kan også tenke i bilder og kan lett se for meg ting og gjenskape lyder. 

Endret av TheCatLady
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare indre monolog når jeg dagdrømmer, og da som regel i form av tenkte samtaler. 

Men ellers tenker jeg mye i bilder, både konkret og abstrakt. Når jeg drøfter og reflekterer ser jeg for meg de ulike scenarioene og sammenligner. Men det er vanligvis ikke noen stemme der, jeg bare har oversikten i hodet, som en tabell eller hva jeg skal si. Jeg kan tenke i flere paralelle spor samtidig, så trenger ikke føre en monolog for å komme frem til en konklusjon. Jeg bare sammenligner fortløpende. 

Anonymkode: 626a0...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg har tenkt på er de som er født døvstum og blind. De har aldri sett, så de kan ikke danne seg bilder i hodet av verden slik den er. De har aldri hørt, så de kan ikke bokstaver og ord (kan læres naturligvis). Hvordan foregår tankene i et slikt tilfelle? 

Anonymkode: 5e33a...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir det litt som hos dyr? At man lever på instinkter?

Anonymkode: 5e33a...442

Nei. 

Det virker som enkelte med indre monolog tror at det er den eneste måten å tenke ordentlig på. Jeg synes det virker upraktisk. 

Anonymkode: 6ae9e...981

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. 

Det virker som enkelte med indre monolog tror at det er den eneste måten å tenke ordentlig på. Jeg synes det virker upraktisk. 

Anonymkode: 6ae9e...981

Jeg tror ikke alle har en indre monolog, men når du ikke kan se bilder og ikke kan forme ord, hvordan ser du for deg at det fungerer da? Når du lever helt i din egen verden og aldri har fått tatt del i «vår» verden. (Nå snakker jeg om typ Helen Keller før hun møtte dr. Sullivan, altså ikke som i dag hvor man lærer døvstumalfabetet «med en gang»). Da foregår jo ikke tankene på samme måte som det gjør hos deg, selv om du ikke har en indre monolog. Det sier seg jo selv.

Anonymkode: 5e33a...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og å bare svare «nei» er tåpelig. Hvis du kan noe om dette får du underbygge påstanden, og hvis ikke skal du kanskje ikke uttrykke deg så bastant, eller?

Anonymkode: 5e33a...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan resonnerer du? Når du står overfor et vanskelig valg, bruker du aldri tid på å drøfte ulike muligheter (ha diskusjon med deg selv)? 

Anonymkode: 083bf...aeb

Jeg er ikke den du spør, men jeg ressonerer med tanker.  Tankene kan være både bevisste og ubevisste, men tankene kommer ikke uten at jeg er bevisst på at jeg tenker.

Hvis løsningen på et komplekst problem ikke kommer instinktivt er det som oftest i samtaler med andre, eller når jeg ser ting svart på hvitt, at jeg ser sammenhenger, røde tråder, og muligheter.

Jeg er en veldig logisk person, og i følge andre også ekstremt løsningsorientert, så det er ikke som om at jeg på noen måte blir hemmet av at jeg ikke har den indre dialogen andre snakker om.
Annerledes betyr aldri bedre eller dårligere, det er bare annerledes.


Jeg har kanskje ikke verdens kjappeste replikk siden jeg tenker før jeg svarer, men det er like ofte positivt som negativt.  :)

 

Akkurat som at jeg trodde at "lukk øynene, og se for deg..." og "forestill deg at..." var metaforer, trodde jeg at "indre dialog" var det samme.
Nå har jeg lært at det ikke er det. 
Det er spennende hvor forskjellig vi mennesker faktisk fungerer!

Anonymkode: 1a2da...7c2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke alle har en indre monolog, men når du ikke kan se bilder og ikke kan forme ord, hvordan ser du for deg at det fungerer da? Når du lever helt i din egen verden og aldri har fått tatt del i «vår» verden. (Nå snakker jeg om typ Helen Keller før hun møtte dr. Sullivan, altså ikke som i dag hvor man lærer døvstumalfabetet «med en gang»). Da foregår jo ikke tankene på samme måte som det gjør hos deg, selv om du ikke har en indre monolog. Det sier seg jo selv.

Anonymkode: 5e33a...442

Må bare få lov til å arrestere deg med en gang, det heter ikke døvstumalfabetet, selv om man kanskje skulle tro det, så er det få døve som er stumme, den riktige betegnelsen er tegnspråk. Og på samme måte som en driver lokalisasjon på tegnspråk der du plasserer tegnene i tegnrommet, slik vil også døve tenke.

Men vis du ikke kan se bilder eller tegne ord vil jeg tro at du også har kognitive utfordringer og vil ikke ha de samme problemstillingene som noen som har normal funksjon, de er også gjerne fysiske og liker natur, få regn i ansiktet, kjenne vinden som blåser, underskudd på sanseopplevelser. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Apis skrev:

Må bare få lov til å arrestere deg med en gang, det heter ikke døvstumalfabetet, selv om man kanskje skulle tro det, så er det få døve som er stumme, den riktige betegnelsen er tegnspråk. Og på samme måte som en driver lokalisasjon på tegnspråk der du plasserer tegnene i tegnrommet, slik vil også døve tenke.

Men vis du ikke kan se bilder eller tegne ord vil jeg tro at du også har kognitive utfordringer og vil ikke ha de samme problemstillingene som noen som har normal funksjon, de er også gjerne fysiske og liker natur, få regn i ansiktet, kjenne vinden som blåser, underskudd på sanseopplevelser. 

 

I kontakt med døvblinde bruker man naturligvis ikke tegnspråk. Det anonym bruker mener er antakelig håndalfabetet og taktil kommunikasjon. 

Anonymkode: 58ab8...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og å bare svare «nei» er tåpelig. Hvis du kan noe om dette får du underbygge påstanden, og hvis ikke skal du kanskje ikke uttrykke deg så bastant, eller?

Anonymkode: 5e33a...442

Jeg har svart gjennom hele tråden. Om du hadde lest tråden hadde du sett at jeg flere ganger har svart på hvordan man kan tenke uten indre monolog. 

Anonymkode: 6ae9e...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I kontakt med døvblinde bruker man naturligvis ikke tegnspråk. Det anonym bruker mener er antakelig håndalfabetet og taktil kommunikasjon. 

Anonymkode: 58ab8...724

Det har du selvsagt helt rett i når jeg leser innlegget en gang til, men så er vel både taktil kommunikasjon og håndalfabetet en del av tegnspråket bortsett fra mimikk?

Endret av Apis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å tenke handler ikke om å formulere ord. Jeg henter fram det jeg trenger, som ord, bilder, lukt, følelser, ofte som noe jeg «gjør». Når jeg har et problem jeg skal løse, kjenner jeg bare hva som er riktig - som et instinkt? Det gjør også at jeg er kjapp i replikken, reagerer fort i idrett og når jeg kjører bil. 

For meg blir det rart å sidestille ord og tanker.

Anonymkode: 6ae9e...981

Enig.
Tankene mine er tanker, men der dine tanker manifesterer seg som bilder, lukter, følelser, ord, osv manifesterer tankene mine seg kun som ord, hvis jeg kan si det slik.

Jeg har som tidligere skrevet ikke evnen til å se mentale bilder, frembringe følelser, lukter, høre egen eller andres stemmer osv i hjernen min (jeg har aphantasi  og er "mentalt blind"), men nå finner jeg ut at jeg er "mentalt døv" også.  :ler:

Som deg er jeg kjapp i reaksjonen, i slike situasjoner som du beskriver tenker jeg ikke bevisst, jeg reagerer.
Men jeg er ikke kjapp i replikken :sjenert:

 

Anonymkode: 1a2da...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begge deler. Den indre stemmen bruker jeg automatisk når jeg grubler på noe eller prøver å finne en løsning som ikke er opplagt. Det blir som å prate til seg selv, bare ikke høyt.

Andre ganger kommer tankene i bilder og løsningene intuitivt. Gud hjelpe meg så deilig det hadde vært om den stemmen i hodet kunne være stille av og til - den begynner å mase med en gang jeg ikke har noe å gjøre på - evt på jobb når jeg veier for og i mot (men da er det enkelt å gå etter logikk)

Tror stemmen blir brukt til alt fra analyser til å huske noe dumt jeg gjorde for 5 år siden, og til å gnure hjernen min halvt ihjel på ting jeg strengt tatt ikke får gjort så mye med. 

Anonymkode: 659b0...4fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, Lisa Rowe skrev:

Jeg mener å høre den på samme måte som du hører andres stemmer, når de snakker til deg. Jeg kan "høre" den indre stemmen min, men ikke på samme måte som jeg kan høre når folk snakker til meg, skjønner du? 

Det er vel mulig for mennesker som ikke kan snakke å ha en form for indre dialog uansett (?) - det er jo ikke hjernen eller språkforståelsen deres som er skadet, men stemmebåndet deres. 

Jeg tror egentlig mange har liknende indre monolog, men at alle kanskje ikke oppfatter det som å høre nei, og det er kanskje forskjellig hvor tydelig den er?

 Det er nemlig ingenting ved mine tanker som tilsier at det må være min stemme slik flere skriver her, for jeg hører den ikke på den måten. Det er mer som en vag fornemmelse av toner, jeg føler ordlyden uten å høre ordet på en måte, og samme når jeg prøver å huske en sang. Jeg kan sortof huske tonene og tekst samtidig, men hører ingen stemme eller instrumenter, den nærmeste beskrivelsen jeg finner er at det er som å høre meg selv synge det med 10 sokker i kjeften. 

Likevel er det en mer uttalt enn å ikke ha noen indre monolog. Jeg merker det når jeg leser, for da har jeg tre hastigheter. Jeg kan "høre/tenke" ett og ett ord, det går kanskje dobbelt så fort som vanlig samtale, maks. Så kan jeg "scanne" ett og ett ordbilde uten å "høre/tenke" det, det går va dobbelt så fort igjen. Og så kan jeg la blikket fare over teksten, det går lynfort, men blir mer skumlesing.

Så det er en forskjell, men jeg ville aldri kalt det for å høre, det blir som å kalle menneskelydene i the sims for prating. Det føles mer som en guide til tankene, at sansene mine deltar litt, uten å gjøre hovedjobben. Jeg har det sånn med bilder i hodet også, de er vage fornemmelser av noe.

Så dere som har indre stemme, og dere som ikke har, hvor forskjellig er opplevelsen deres fra det jeg beskriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Snowbrigade skrev:

 jeg føler ordlyden uten å høre ordet på en måte

 

Dette var en veldig god beskrivelse på hvordan tankene mine manifesterer seg.

 

Anonymkode: 1a2da...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Lisa Rowe skrev:

Kan det hende at de som sier de ikke hører stemmen sin i hodet tror at det er snakk om å fysisk høre den, på samme måte som man hører andres stemmer når de snakker? Det er jo den indre stemmen som står for all form for tenking, er det ikke? Hvordan leser dere det som skrives her på forumet f. eks, uten en indre stemme? Må dere lese høyt? 

Det kan være noen tror det menes fysisk stemme ja, men nei, det er ikke den eneste formen for tenking! Jeg tenker med stemmer (kan være andre enn min egen), med indre bilder, og intuitivt, som er vanskeligere å forklare. 

Anonymkode: d039f...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei vennine som ikke klarer å skape bilder og forestillinger når hun leser bøker og heller ikke i bilder i hodet på hendelser og ting som skal skje i framtiden. Det synes jeg er fascinerende at ikke går 

Anonymkode: edacc...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...