Gå til innhold

Skravletråd termin juli/august 2021

lizzie88

Anbefalte innlegg

Sjela skrev (7 minutter siden):

Jeg hadde mye kynnere sist svangerskap og ofte varte de mer eller mindre hele dagen, så på slutten jobbet jeg femti prosent og det hjalp veldig. Det er jo veldig slitsomt når magen er konstant hard og det føles ut som du tar evigvarende situps uten pustepause 😒

Ikke uvanlig at stress og mye "bøy og tøy" utløser kynnere. Men det er også sånn at kynnere fra eller til er helt normalt og er med på å "trene" livmoren frem til fødsel. Det er når de blir plagsomme og vonde man må bli obs. Ta en hvil på sofaen eller i senga når du kjenner de kommer og ikke press deg for mye. Jeg har selv opplevd noen få kynnere foreløpig, og håper de ikke blir altfor plagsomme denne gangen. Forøvrig fødte jeg 9 dager før termin sist, men aner ikke om kynnere var årsaken 😊

Jeg har mye kynnere når jeg ligger i ro også, men dette slet jeg med de 2 forrige gangene jeg var gravid også.. Så disse bekymrer meg ikke så mye i den grad🤔 Men jeg fødte jo i uke 35 og 36 da..🙈 Nå er egentlig problemet det vanvittige nedpresset som jeg får med en gang jeg rører meg 😔 Dette har jeg ikke hatt så tidlig før.. Bekymrer meg en del over dette, da jeg (dumme meg) leser på nettet, å det står at det er tegn til tidlig fødsel om man får dette tidlig 😯 Samtidig sjekker de ikke noe på sykehuset her, for jeg er under 23 uker på vei.. Å legen min sier ta det me ro, å 100 % sykemelding... Blir litt uvitende føler jeg 🤔 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maya89 skrev (8 minutter siden):

Jeg har mye kynnere når jeg ligger i ro også, men dette slet jeg med de 2 forrige gangene jeg var gravid også.. Så disse bekymrer meg ikke så mye i den grad🤔 Men jeg fødte jo i uke 35 og 36 da..🙈 Nå er egentlig problemet det vanvittige nedpresset som jeg får med en gang jeg rører meg 😔 Dette har jeg ikke hatt så tidlig før.. Bekymrer meg en del over dette, da jeg (dumme meg) leser på nettet, å det står at det er tegn til tidlig fødsel om man får dette tidlig 😯 Samtidig sjekker de ikke noe på sykehuset her, for jeg er under 23 uker på vei.. Å legen min sier ta det me ro, å 100 % sykemelding... Blir litt uvitende føler jeg 🤔 

Har du snakket med jordmor? Jeg kan ikke så mye om dette med nedpress. Men om jordmor mener det er fornuftig å sjekke nærmere (om livmorhalsen  er kort el.) så er jo hun desidert best på denne type plager. Legen min vaser og kommer med svada selv og er tydeligvis ingen ekspert på svangerskap så da føler jeg det er mer betryggende å ta med jordmor. Det kan jo bare være at baby ligger helt annerledes denne gangen og trykker på en del punkter som skaper ubehag 🤔men ikke noe godt å gå rundt å bekymre seg. Jordmor setter nok helt sikkert av en time til deg om du ringer helsestasjon, så slipper du å bekymre deg over dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maya89 skrev (18 minutter siden):

Murring og strekninger som du beskriver det har jeg hatt mye i alle svangerskap, det har gått fint☺💙 Det er nok livmoren som vokser🤩 Kynnere er når magen blir hard, livmoren som strammer seg. Nedpress da kjenner du press nedover mot underlivet.. 😊 Forklart på en enkel måte 🤣🤣 

Åå, sier du det ja 🤩 Tusen takk for forklaringer og beroligende ord❤️ Jeg bekymrer meg for aaalt det ukjente, haha🙊 Spesielt nå idag som det har vært ganske så fremtredende. Google er ens verste fiende iblant 🙉

Jeg håper at å ta det med ro kommer til å hjelpe deg med nedpresset du kjenner 💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maya89 skrev (1 time siden):

Kan ikke uttale meg om nedpress, men hadde  myyyye kynnere forrige svangerskap, fødte ikke før uke 42, så det MÅ ikke bety at du kommer til å føde tidlig denne gangen også. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjela skrev (45 minutter siden):

Har du snakket med jordmor? Jeg kan ikke så mye om dette med nedpress. Men om jordmor mener det er fornuftig å sjekke nærmere (om livmorhalsen  er kort el.) så er jo hun desidert best på denne type plager. Legen min vaser og kommer med svada selv og er tydeligvis ingen ekspert på svangerskap så da føler jeg det er mer betryggende å ta med jordmor. Det kan jo bare være at baby ligger helt annerledes denne gangen og trykker på en del punkter som skaper ubehag 🤔men ikke noe godt å gå rundt å bekymre seg. Jordmor setter nok helt sikkert av en time til deg om du ringer helsestasjon, så slipper du å bekymre deg over dette :)

Jeg snakket med jordmor på fødeavdelingen ihelgen angående dette. Men hun mente at jeg bare skulle legge meg og ta paracet.. For hvis det er noe med nedpresset, var det ingenting å gjøre før uke 23 som jeg forsto det 🤔 Jeg stoler på legen min når han sier jeg må ta det me ro, men har flere spørsmål angående dette🙈 Fortsetter dette så får jeg vel ringe helsestasjonen, de kan nok mer en doktoren min ja😁  Hadde følt meg bedre om de hadde sjekket meg selvfølgelig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludo1 skrev (1 minutt siden):

Kan ikke uttale meg om nedpress, men hadde  myyyye kynnere forrige svangerskap, fødte ikke før uke 42, så det MÅ ikke bety at du kommer til å føde tidlig denne gangen også. 😊

Nei, det er jeg fullstendig klar over. Hovedproblemet mitt er nedpresset😁 Da jeg ikke har hatt det slik før.. Står at det er tegn til for tidlig fødsel, og siden jeg må være i ro, blir jeg ekstra bekymret 😑 Men jeg skal forebygge med å holde meg mest mulig i ro ☺👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SUPERMIRI skrev (56 minutter siden):

Åå, sier du det ja 🤩 Tusen takk for forklaringer og beroligende ord❤️ Jeg bekymrer meg for aaalt det ukjente, haha🙊 Spesielt nå idag som det har vært ganske så fremtredende. Google er ens verste fiende iblant 🙉

Jeg håper at å ta det med ro kommer til å hjelpe deg med nedpresset du kjenner 💕

Forstår deg godt at du bekymrer deg for det ukjente 😁 Dette er mitt tredje svangerskap, og enda er jeg bekymret selv 🤣 Blir liksom ikke utlært heller 🙈 

Skulle vært flink å latt Google være ja, men så smart er jeg ikke🤣🤣 

Det håper jeg også 🥰

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/7/2021 at 8:02 AM, Noldi said:

Også er jeg nysgjerrig på hvor dere starter med innkjøp!😁 Det klør i shoppingfingeren min, og ettersom vi er førstegangsforeldre trenger vi egentlig alt. Utenom en dress og to bøker har jeg ikke kjøpt noe enda, men jeg har så lyst til å begynne. Det meste av klær har jeg tenkt til å vente med til vi vet kjønnet, men jeg er veldig interessert i å høre hvilken ende dere andre begynner i, og ikke minst hva dere planlegger å kjøpe og ha?😁

Dette er mitt andre barn, så vi har mye/det meste allerede. Erfarte med førstemann at vi arvet MYE, så klær feks har vi ekstremt mye av (mener hvertfall min mann😂). Jeg var også veldig ivrig etter å ha Alt klart til babyen kom, og mye av praktisk utstyr må såklart være på plass, men klær feks er det også veldig koselig å kjøpe når babyen har kommet. Da kan du også se om du får "gulpe-baby" eller ikke, det har mye å si for hvor mye klær du trenger.

Store ting som vogn, bedsidecrib, kommode, vippestol, vognpose osv osv kan det jo være smart å begynne å se etter allerede, så kan man finne det som passer best for dere, og kanskje også komme over gode tilbud 🥳

jeg har foreløpig ikke kjøpt noe denne gangen, men iom at vi har gutt fra før født i januar, og det nå kommer en jente i juli mååå jeg jo "dessverre" handle inn til ny sesong og litt kjoler osv 🥰 ååå som jeg gleder meg! Hadde det ikke vært for Covid og mye stengt hadde jeg nok handlet noe allerede....

Kan også tipse om å medle seg inn i salggrupper på Facebook og sjekke Tise og Finn etc. Funnet så mye fint, spesielt ull og litt finere merker til veldig gode priser! Bruker det fortsatt Mye til 3-åringen!

On 3/7/2021 at 8:39 PM, Body Lotion said:

Har en liten mental liste og vet vi trenger bilstol, bedsidecrib (tenkte å kjøpe brukt på Finn), stellematte, stellesekk (tenkte på den fra Kaos). Også må vi kjøpe masse masse kluter tenker jeg :P Vi lurer også på babynest? Til å ha i sofaen. Noen som har erfaring med dette? :) Tenker spesielt på det at noen ikke anbefaler dette pga økt risiko for krybbedød ... 😐 

Jeg har stellesekken fra Kaos fra førstemann og bruker nok den nå også. Den er veldig fin, stilig, masse praktiske lommer, og veldig fint at man kan henge den på vogne Og ha den på ryggen alt ettersom. Tror jeg denne gangen også vil køpe en sånn liten sak man klikker på vogn-håndtaket med små lommer til kortere turer.

Babynestet var veldig fint å ha når sønnen min var helt liten. Da lå han trygt og godt på sofaen/sengen osv og jeg kunne raskt hente noe, eller sitte i andre enden av sofaen. Vurderer denne gangen en sånn mykbag (?) som er litt enklere å bære med rundt i huset. Denne gangen har vi større hus enn med første (da bodde vi i liten leilighet), og kan også tenke meg at det er greit å være mobil og kunne ta med minstejenta dit storebror er i huset 😅

Elsker babyutstyr og ikke minste baby og barneklær ❤️ 

Endret av vret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært på ultralyd. Slusa inn til sykehuset gikk jo superfort! Nå er det jo bare qr kode, svare på skjema på tlf og så får du grønt bilde på tlf å vise i luka om du har svart tilfredsstillende. Så det var veldig greit 😊 Men det tok vel 25 min over tida før vi kunne inn og jeg hater å vente 🤪😅 Vel, alt sto supert til med lillebror 😊 Ble flyttet en dag tilbake til 6. August.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sjela Så godt å høre! Hurra for at alt stod bra til med lillebror ❤️ Jeg ble egentlig flyttet en dag frem til 6. august, men hun sa at vi likså greit kunne opprettholde termindato satt på tidlig ultralyd. Så har fortsatt 5. august 😅 Alt stod bra til med hun lille i magen. Heldigvis ❤️ Alt i alt en fin opplevelse og en veldig hyggelig jordmor 😁

Så da vi kom hjem måtte jeg innom KappAhl sin newbie-serie og fikk klikket hjem noen småting 🥰 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjela skrev (3 timer siden):

Da har vi vært på ultralyd. Slusa inn til sykehuset gikk jo superfort! Nå er det jo bare qr kode, svare på skjema på tlf og så får du grønt bilde på tlf å vise i luka om du har svart tilfredsstillende. Så det var veldig greit 😊 Men det tok vel 25 min over tida før vi kunne inn og jeg hater å vente 🤪😅 Vel, alt sto supert til med lillebror 😊 Ble flyttet en dag tilbake til 6. August.

Såå bra alt står bra til🤗 Gratulerer så mye med en liten gutt i magen ❤️

Body Lotion skrev (13 minutter siden):

Så da vi kom hjem måtte jeg innom KappAhl sin newbie-serie og fikk klikket hjem noen småting 🥰 

Så gøy med ei lita jente i magen, gratulerer så mye 🥰 Ååå, Newbie har så utrolig mye fint. Blir nok noen penger brukt på den serien her i gården også jaaa🤪

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh!! Så koselig å lese om alle dere som har vært på ultralyd! Jeg skal i morgen tidlig og gleder meg såååå mye 😍 i dag, er jeg ganske sikker på at jeg kjenner aktivitet, for det er seriøst hele tiden 😅 ganske godt og betryggende følelse, om det er det selvfølgelig, men kan ikke skjønne hva annet det kan være ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Body Lotion skrev (1 time siden):

@Sjela Så godt å høre! Hurra for at alt stod bra til med lillebror ❤️ Jeg ble egentlig flyttet en dag frem til 6. august, men hun sa at vi likså greit kunne opprettholde termindato satt på tidlig ultralyd. Så har fortsatt 5. august 😅 Alt stod bra til med hun lille i magen. Heldigvis ❤️ Alt i alt en fin opplevelse og en veldig hyggelig jordmor 😁

Så koselig med jente 🥰 og så gøy at vi i utgangspunktet har lik termin da! Jeg er spent på hvor kjapt denne tenker å komme, for storebror ville ut 9 dager før. Like greit når man bare går og venter på at det skal skje noe når man går ut i permisjon.

Newbie har altfor mye fint! Jeg måtte virkelig holde meg for å handle altfor mye babytøy sist. Vi har bare kjøpt en sparkedrakt så langt denne gangen for å markere at mini er på vei😅 Jeg mener å huske at tøyet fra kappahl var veldig vide sist. Vet ikke om det har endret seg, men på min som var lang og tynn ble noen av buksene veldig snurpete rundt midjen da de måtte strammes sånn😅

Etter ultralyden i dag var vi innom barnas hus og så på vogn. Jeg er relativt sikker på at jeg går for Easywalker Harvey 2 denne gangen. Jeg hadde lyst til å bestille med en gang siden den er på kampanje, mens mannen mener vi bør vente 😬 

Håkkimom skrev (2 minutter siden):

Åh!! Så koselig å lese om alle dere som har vært på ultralyd! Jeg skal i morgen tidlig og gleder meg såååå mye 😍 i dag, er jeg ganske sikker på at jeg kjenner aktivitet, for det er seriøst hele tiden 😅 ganske godt og betryggende følelse, om det er det selvfølgelig, men kan ikke skjønne hva annet det kan være ❤️

Jeg har den siste uken kjent liv i magen selv. Mye senere enn sist. Men morkaken ble bekreftet foran i dag så da er det ikke rart at det tok litt lenger tid enn sist 😊 koselig å kjenne liv nå. Lykke til i morgen!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjela skrev (37 minutter siden):
Håkkimom skrev (41 minutter siden):

Jeg har den siste uken kjent liv i magen selv. Mye senere enn sist. Men morkaken ble bekreftet foran i dag så da er det ikke rart at det tok litt lenger tid enn sist 😊 koselig å kjenne liv nå. Lykke til i morgen!

Tuuusen takk 😍 veldig spennende altså! Gleder meg så mye, kommer til å være så gira at jeg kommer ikke til å få med meg noe av det som blir sagt 😂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sjela Så herlig at alt sto bra til med lillebror 🥰  og så smart løsning for å komme inn på sykehuset. Bærum sykehus hadde ikke noe sånt forrige uke.

@Bodylotion Nydelig at du også hadde en fin UL! Gratulerer med jente! Eeelsker Newbie, men prøver å holde meg i skinnet og vente til det kanskje er litt enklere å gå i butikk og se alt 🥰

Nå i kveld var lillesøster her superaktiv, så i kveld fikk også mannen kjent spark 🥰🥰 Så koselig!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan var det på Bærum @vret? Ja, her var det veldig greit😊 Jeg kjente meg faktisk nervøs før jeg skulle dit fordi jeg trodde det ville bli så mye styr med slusa inn. 

Så koselig at mannen også kunne kjenne spark🥰 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Sjela Det var den gamle løsningen med kø, en luke hvor vi måtte svare på masse spm (og forklare flere ganger at JO mannen får være med på OUL, gikk til slutt), og ta med arket å levere på avdelingen 🙈

Jaa, skikkelig koselig 🥰 og han ble så glad! Hun har virkelig vokst seg sterk i det siste, kjenner henne mye tydeligere bare på noen dager 🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vret skrev (15 minutter siden):

@Sjela Det var den gamle løsningen med kø, en luke hvor vi måtte svare på masse spm (og forklare flere ganger at JO mannen får være med på OUL, gikk til slutt), og ta med arket å levere på avdelingen 🙈

Jaa, skikkelig koselig 🥰 og han ble så glad! Hun har virkelig vokst seg sterk i det siste, kjenner henne mye tydeligere bare på noen dager 🤩

For et styr. Var akkurat det jeg var redd for når jeg kom dit. Svigermor hadde vært der for en god tid tilbake og da var det slik det foregikk; penn og papir. Jeg ble rimelig letta med denne løsningen, men plutselig fikk vi jo veldig god tid på oss 😅 

Er det flere som tenker eller har bestemt seg for vogn her?🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sjela Kjempefin løsning med qr-kode. det gjør jo alt enklere for alle 😄 

Vi har en Mountain Buggy Terrain etter storebror, som jeg tror vi fortsetter med den :)  må bare få tak i nye fester til bagdelen som knakk. Selvom det frister veldig med ny vogn 🤩 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tidlig er det vanlig å kjenne bevegelse? Jeg er fullgått 16 uker og har kjent på det jeg lurer på om er bevegelse i to-tre dager. Ikke regelmessig, men et par ganger om dagen. Kjennes nesten ut som luftbobler som beveger seg bortover, nesten helt nederst på magen. Kan det være bevegelse mon tro, eller er jeg helt i ønskeland?😅 Veldig spennende synes jeg iallfall at det begynner å bli! Gleder meg masse til å kjenne baby hver dag🥰

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...