Gå til innhold

Skravletråd termin juli/august 2021


lizzie88

Anbefalte innlegg

Sjela skrev (18 timer siden):

Uff føler med deg @Elhaym! Jeg begynner å føle meg skikkelig gravid. Stor og tung🤪 må ta sats når jeg skal over på sidene om natten føler jeg og våkner flere ganger fordi det er vanskelig å finne en god stilling. Kan tenke meg det ikke er lett når mannen er mye borte 😢 Her om dagen tenkte jeg at det søren ikke er lenge til jeg er 25 uker på vei. Da er det like langt igjen av svangerskapet som far får i pappaperm. Er det flere enn meg som er misfornøyd med at far skal få så mye?😬

Sist delte vi permisjonen, eller det vil si. Han hadde hele fordi jeg studerte. Det var fint. Denne gangen har vi jo litt flere uker, men trodde de bare hadde 15?? Er det noe nytt? Syns vel folk skal få velge dette selv og at man heller kan sette inn ressurser for at folk skal få hatt permisjon sammen

vret skrev (13 timer siden):

@Elhaym Uff så slitsomt! Vi har vært 2 om 3-åringen i påsken, men er likevel sliiiten, så kan bare tenke meg hvordan du har det!! ❤️ 

@Sjela Veldig misfornøyd med tredelingen ja! Vi vil gjøre likt som dere @Body Lotion Jeg tar alt jeg kan få, pluss ferie 2021 og 2022, og ulønnet perm slik at det totalt blir ca 1 år. Slik at jeg begynner i jobb igjen i begynnelsen av august, og pappan i perm. Da utsetter vi jo barnehagestart litt også slik at hun er ca 15 mnd? Det føles også fint ❤️ 

Jævla mye energi på de små ass! Nå er hun i bhg så jeg kan ligge her og se på kg, haha. Føler meg så flink mamma om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

SUPERMIRI skrev (3 timer siden):

Vi driver også og ser så smått på foreldreplanleggeren, og jeg ønsker å være hjemme så lenge som mulig. Om man gjør som feks deg @vret, hvordan blir det ift til barnehageplass da? ☺️ Kan man få problemer ift barnehageplass, eller betaler man dette feks fra August? 

Man kan betale fra august ja:)

Jeg tenker at jeg skal være litt klok av skade fra sist jeg fikk tvillinger. Med "enlingene" mine har jeg vært hjemme til de er nesten to, men med tvillingene så takket jeg høyere makter da vi fikk plass i barnehagen da de var 18 mnd.. så mulig jeg får gå for ettåringer i bhg denne gangen 😕 frister ikke. Er jo mine siste barn (skal sterilisere meg)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ElhaymJa, det er 15 uker tiltenkt far. Men hele permisjonen er delt likt på 3 i motsetning til før hvor mor og fellesperioden var større (valgfrihet). Nå kommer overformynderiet inn og krever at far skal ta sine 15 uker. Jeg synes de fleste ukene burde vært lagt til fellesperioden slik at enhver familie kunne valgt det som passet dem best i stedet for å bli tvunget til å gjøre det staten mener er best. 7 mnd etter innføring av 15 uker til far mot de 10 som var tiltenkt far før dette har regjeringen gått tilbake på denne økningen. Hvorfor? Jo, fordi man ser en økning i kvinner som tar ut ulønnet permisjon fordi det er altfor tidlig å gå i arbeid når barnet er 7 mnd. Kvinnene blir taperne på pensjon og krav til familielivet. Vi skal jobbe hundre prosent etter et halvt år samtidig som vi fortsatt skal fullamme etter statens anbefalinger 🙄forstå det den som kan... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjela skrev (1 minutt siden):

@ElhaymJa, det er 15 uker tiltenkt far. Men hele permisjonen er delt likt på 3 i motsetning til før hvor mor og fellesperioden var større (valgfrihet). Nå kommer overformynderiet inn og krever at far skal ta sine 15 uker. Jeg synes de fleste ukene burde vært lagt til fellesperioden slik at enhver familie kunne valgt det som passet dem best i stedet for å bli tvunget til å gjøre det staten mener er best. 7 mnd etter innføring av 15 uker til far mot de 10 som var tiltenkt far før dette har regjeringen gått tilbake på denne økningen. Hvorfor? Jo, fordi man ser en økning i kvinner som tar ut ulønnet permisjon fordi det er altfor tidlig å gå i arbeid når barnet er 7 mnd. Kvinnene blir taperne på pensjon og krav til familielivet. Vi skal jobbe hundre prosent etter et halvt år samtidig som vi fortsatt skal fullamme etter statens anbefalinger 🙄forstå det den som kan... 

 

Skjønner ikke hvorfor man ikke kan dele hele permisjonen, det er jo faktisk ikke alle menn som kan ta permisjon.. vet at mange vil halshugge meg for å si det, for hva er viktigere enn å ta seg av babyen sin? Jo, kanskje at mor får fortsette med det. Føler at det som kanskje er mer i tiden er om far får egen opptjeningsrett uten mor. Slik at man har parallelle permisjoner og ikke alt hviler på en. Mange menn syns jo ikke 7-8mnd gamle babyer er så gøy heller. Og det må jo være greit. Er jo snakk om familiens eget valg og da er det greiest at man velger den løsningen som passer for hver og en og ikke for Erna og co

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ElhaymDet som er så idiotisk er at dette er helt motsatt av høyrepolitikken. De er for at alle skal ha mer bestemmelsesrett i eget liv og familie enn at de skal tvinge på familiene det de selv mener familiene bør gjøre. Men fordi Norge består av en haug partier man må ha med i regjering for å få flertall så må disse få gjennom sin fanesak. Om jeg ikke husker helt feil var vel dette noe venstre presset gjennom 🙄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjela skrev (8 minutter siden):

@ElhaymDet som er så idiotisk er at dette er helt motsatt av høyrepolitikken. De er for at alle skal ha mer bestemmelsesrett i eget liv og familie enn at de skal tvinge på familiene det de selv mener familiene bør gjøre. Men fordi Norge består av en haug partier man må ha med i regjering for å få flertall så må disse få gjennom sin fanesak. Om jeg ikke husker helt feil var vel dette noe venstre presset gjennom 🙄 

Trodde KrF også hadde et forslag om å gi far lenger perm eller egen perm. Men det jeg syns er dumt er at jeg liker faktisk pappaperm, men jeg syns det er rart at hver gang far skal få mer rettigheter-som han burde - så skal det gå på bekostning av de rettighetene kvinner har kjempet fram i mange år. Typ ja mann, du skal få pappaperm, men da mister mor mange uker med babyen, take it or leave it. Det burde være mulig at man øker ytelsen i dette korte tidsrommet slik at begge får være med på leken. 

Samtidig kommer jo da folk og sier tenk på andre land hvor de ikke har permisjon, men personlig er jeg drittlei av at vi skal sammenligne oss med Afrika og USA hver gang vi skal prate om folk med dårligere rettigheter enn oss. Vi bor faktisk i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jeg enig med deg i @Elhaym😊 kan ikke si at jeg liker så godt dette overformynderiet hvor andre skal bestemme over en🙄 og far burde også hatt individuell opptjeningsrett.

I dag er jeg 23+0 og sover allerede dårligere. Hjelper ikke at fireåringen stadig kommer inn til oss i løpet av natten. Jeg har normalt godt sovehjerte, men i det siste har det vært vanskelig å finne en god stilling og jeg våkner når jeg må snu meg. I tillegg våkner jeg av den tidvis urolige smårollingen ved siden av meg også som jeg stadig må flytte på. Det jobbes med saken om å få han til å sove i egen seng hele natten, men det er enklere sagt enn gjort. Vi har alltid hatt utfordringer med søvn og legging og har forsøkt det meste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg ang. fordeling av permisjon, @Sjela. Dette burde være en sak man avgjør innenfor familien. 

Jeg er student, og termin passer perfekt med å ta to permisjon i to semestre (som tilsvarer et år). Mannen har ikke rett på noe permisjon når jeg tar permisjon fra studiene. Det er jo litt synd at han ikke får noe, men man kan vel ikke få i pose og sekk. Hadde vi ikke vært i den situasjonen vi er, og stått ovenfor at han MÅTTE ta 15 uker så hadde det vært uønsket fra oss begge. At vi ønsker å levet et liv med litt "tradisjonelle kjønnsroller" bør være vår sak. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjela skrev (12 minutter siden):

Det er jeg enig med deg i @Elhaym😊 kan ikke si at jeg liker så godt dette overformynderiet hvor andre skal bestemme over en🙄 og far burde også hatt individuell opptjeningsrett.

I dag er jeg 23+0 og sover allerede dårligere. Hjelper ikke at fireåringen stadig kommer inn til oss i løpet av natten. Jeg har normalt godt sovehjerte, men i det siste har det vært vanskelig å finne en god stilling og jeg våkner når jeg må snu meg. I tillegg våkner jeg av den tidvis urolige smårollingen ved siden av meg også som jeg stadig må flytte på. Det jobbes med saken om å få han til å sove i egen seng hele natten, men det er enklere sagt enn gjort. Vi har alltid hatt utfordringer med søvn og legging og har forsøkt det meste...

Uff så fælt. midterste min sov ikke før hun var to😳 og da mener jeg sov ikke!

Heldigvis var jeg ikke gravid da.. har dessverre ingen gode tips men jeg var så desperat at jeg tilogmed forsøkte healer og alt mulig

Selv har jeg innsovningsvansker jeg til vanlig tar medisin for, men det går jo ikke nå.. sender deg styrke 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra dere får det til å gå opp @MiaHIselv om det er synd at ikke far har rett på permisjon :(

Ja, det er slitsomt @Elhaym. Han har alltid vært sånn. Gråt mye som baby, hadde kolikk og sov bare inntil meg. Så det ble en ond sirkel. Han sover også veldig lett og det har ikke vært noe vi bare kan vende han av med... Han må en gang lære å sovne av seg selv alene når han først våkner om natten, samtidig som det er vanskelig å avvise den tryggheten og nærheten han har behov for og trenger. Og så har vi kommet inn i et dårlig spor alle sammen fordi søvn i det hele tatt er bedre enn null søvn. Man går jo helt på felgen av for lite søvn og jeg føler meg rett og slett koko på et punkt når det går flere dager uten at jeg føler meg uthvilt. Heldigvis er vi veldig gode som foreldre å avlaste hverandre slik at vi bytter på å sove ut når vi trenger det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, SUPERMIRI said:

Vi driver også og ser så smått på foreldreplanleggeren, og jeg ønsker å være hjemme så lenge som mulig. Om man gjør som feks deg @vret, hvordan blir det ift til barnehageplass da? ☺️ Kan man få problemer ift barnehageplass, eller betaler man dette feks fra August? 

Helt ærlig husker jeg ikke helt hvordan reglene er der, men vi er vel garantert en plass fra barnet er 1 år? Om barnet ikke skal begynne før senere kan man helt sikkert betale fra august. Vi gjorde det med første, han begynte i mars og vi betalte fra januar. MEN, har nå funnet ut at barnehagen vår har manko på barn (bruker bare 2 av 4 avdelinger...) så tror ikke vi trenger betale før vi begynner å bruke plassen :) 

3 hours ago, Elhaym said:

Jævla mye energi på de små ass! Nå er hun i bhg så jeg kan ligge her og se på kg, haha. Føler meg så flink mamma om dagen

Altså, helt ærlig gledet jeg meg til at han skulle i barnehagen igjen.. 
Og hva fant vi ut i går kveld?? Joda, i dag er det planleggningsdag 😂 Løser seg jo, og er jo superkos å være med han, men var litt typisk 😆

2 hours ago, Sjela said:

I dag er jeg 23+0 og sover allerede dårligere. Hjelper ikke at fireåringen stadig kommer inn til oss i løpet av natten. Jeg har normalt godt sovehjerte, men i det siste har det vært vanskelig å finne en god stilling og jeg våkner når jeg må snu meg. I tillegg våkner jeg av den tidvis urolige smårollingen ved siden av meg også som jeg stadig må flytte på. Det jobbes med saken om å få han til å sove i egen seng hele natten, men det er enklere sagt enn gjort. Vi har alltid hatt utfordringer med søvn og legging og har forsøkt det meste...

Samme her... Jeg sover heldigvis godt, og sovner fort både første, andre og tredje gangen jeg sovner ila natten 😅 Foreløpig!! Merket i natt når jeg måtte opp på do at alt var ubehagelig og jeg ikke fikk sove så raskt som vanlig igjen... Håper ikke det blir verre og verre utover. husker ikke helt hvordan det var med forrige..

Vår 3åring har sovet maks 20 netter gjennom, resten kommer han inn til oss mellom 11 og 03 en gang. Eller, roper på meg og så  må jeg hente han. Pappaen duger ikke på natten! Så det er også et prosjekt vi må ta fremover. Jeg kan ikke som høygravid bære han fra sitt rom til vårt, og optimalt skulle han jo ha sovet hele natten i egen seng når lillesøster kommer. Men, han sover også lenger i vår seng enn egen seng. Sover han natten gjennom i egen seng starter dagen 06/0630 tiden. Sover han hos oss kan han sove til 07-08 tiden....

Den søvnen altså. Et evig jag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha @vret😅 her var det også planleggingsdag i dag og merkelig nok har det gått over alle forventning da jeg har måttet sitte på hjemmekontor 😬 Påsken derimot! Jeg klarer ikke forstå hvor de får all energien sin fra. Det nærmest sitrer i hver minste kroppsdel og det å sitte stille er en stoor prøvelse. Så det har vært mye løping og roping om å være forsiktig der han bestige enhver fjellskrent han kommer over 😬 tror vi alle ser frem til barnehagestart i morgen.

Jeg sovner også heldigvis raskt igjen, så nattesøvnen blir brutt med korte intervaller, men jeg sovner relativt kjapt igjen. Foreløpig kan jeg også ligge i min favorittstilling som er på ryggen selv om jeg merker det er tyngre. Sist kunne jeg ligge på ryggen til uke 35 eller noe sånt uten problem 😅 men tviler sterkt på at jeg klarer det nå. Der er bbhugme-puta fin. Legger meg på siden med den bak meg og så lener jeg meg over på den så jeg ligger halvveis på ryggen 😊

Vår fireåring er helt lik! Sover mye bedre og lenger i vår seng, men har så og si aldri sovet en natt igjennom. Det er vanskelig å ta den kampen når man selv er trøtt på natten. Lettere å ta den første kampen på kvelden om han skulle våkne da. Da følger vi han bare tilbake til egen seng. Det hender også at jeg ikke legger merke til at han kommer inn om natten før jeg våkner med han om morgenen. Og da er det ikke så lett å si at han skulle forsøkt å sove videre i egen seng 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sjela Nei, den kampen er ikke alltid litt å ta. Og vi synes det er så utrolig koselig å samsove også. Det er så vi savner han om han ikke har kommet inn til oss når vi skal legge oss 😆❤️ Og jeg tenker at så lenge det fungerer for oss så er vi jo fort nok der at de ikke vil sove hos oss, så ingenting vi rusher veldig med. Hvem vet, kanskje det funker bra at han kommer inn til oss også når lillesøster har kommet 😅

Har deres alltid kommet gående inn selv? Vi har fortsatt babycall og vår gråter eller roper til vi henter han... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vret skrev (På 6.4.2021 den 23.20):

Har deres alltid kommet gående inn selv? Vi har fortsatt babycall og vår gråter eller roper til vi henter han... 

Helt siden han kunne gå ut av sengen sin selv kommer han tuslende inn i stua eller på soverommet vårt alt ettersom hvor vi befinner oss. Da er han i halvsøvne og det går veldig raskt å få han til å sove igjen. Om vi ligger i sengen krabber han bare mellom oss og sover videre. Men legger vi han i egen seng kan det gå en time og så våkner han igjen og gjør det samme. Derfor er det litt for enkelt å la han sove i sengen vår 😬 om han våkner ser han vi er der og sover videre.

I dag bestilte jeg en ny gravidpute. Som noen kanskje har fått med seg har bb-puten min tatt mer eller mindre kvelden etter noen års opphold i kjellerboden, samt et lite blidt møte med sentrifugen på vaskemaskinen. Dum som jeg var forsøkte jeg nemlig vaske den selv om det sto man ikke skulle gjøre det. Har noen av dere prøvd puten fra petite cherie? Jeg har ikke lest en eneste anmeldelse eller erfaring av denne, men tok en råsjanse og bestilte den på tilbud i dag. I tillegg fikk jeg en god pris på stelleunderlag og litt annet småtteri på jollyroom 😊 Merker så smått redebyggingsbehovet nå, og vil gjerne ha alt tilgjengelig og klart til mini kommer. Nå står det litt hos familie, litt på fjernlager osv, men jeg ser jo at ikke alt er poeng i å hente med en gang med mindre jeg tenker å møblere og sette inn bilstolen i bilen allerede 🤣 Håper for øvrig den stolen er ok med tanke på alder 🤔Nei, den må hentes snart så jeg får inspisert den! :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjela skrev (7 timer siden):

Helt siden han kunne gå ut av sengen sin selv kommer han tuslende inn i stua eller på soverommet vårt alt ettersom hvor vi befinner oss. Da er han i halvsøvne og det går veldig raskt å få han til å sove igjen. Om vi ligger i sengen krabber han bare mellom oss og sover videre. Men legger vi han i egen seng kan det gå en time og så våkner han igjen og gjør det samme. Derfor er det litt for enkelt å la han sove i sengen vår 😬 om han våkner ser han vi er der og sover videre.

I dag bestilte jeg en ny gravidpute. Som noen kanskje har fått med seg har bb-puten min tatt mer eller mindre kvelden etter noen års opphold i kjellerboden, samt et lite blidt møte med sentrifugen på vaskemaskinen. Dum som jeg var forsøkte jeg nemlig vaske den selv om det sto man ikke skulle gjøre det. Har noen av dere prøvd puten fra petite cherie? Jeg har ikke lest en eneste anmeldelse eller erfaring av denne, men tok en råsjanse og bestilte den på tilbud i dag. I tillegg fikk jeg en god pris på stelleunderlag og litt annet småtteri på jollyroom 😊 Merker så smått redebyggingsbehovet nå, og vil gjerne ha alt tilgjengelig og klart til mini kommer. Nå står det litt hos familie, litt på fjernlager osv, men jeg ser jo at ikke alt er poeng i å hente med en gang med mindre jeg tenker å møblere og sette inn bilstolen i bilen allerede 🤣 Håper for øvrig den stolen er ok med tanke på alder 🤔Nei, den må hentes snart så jeg får inspisert den! :opplyser:

Jeg så en ii termingruppa på fb har kjøpt den og er fornøyd:)

 

Hvor gammel er du stolen da? Vi har jo solgt alt etter minsten så må kjøpe nytt, men hadde nok brukt alt etter henne om vi hadde det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elhaym skrev (26 minutter siden):

Jeg så en ii termingruppa på fb har kjøpt den og er fornøyd:)

 

Hvor gammel er du stolen da? Vi har jo solgt alt etter minsten så må kjøpe nytt, men hadde nok brukt alt etter henne om vi hadde det..

Så bra! Da satser jeg på at det ikke var bomkjøp :) fikk den og en ammepute for rett over 500, så synes det var en meget god deal. 

Bilstolen er en ca 5 år gammel cabriofix. Så håper det går bra. Har sett at mye av babyutstyret vi hadde sist har gått kraftig opp i pris! Har en babybjørn vippestol som jeg tror jeg ga halvparten av prisen for. Så ting har virkelig blitt dyrere😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sjela skrev (25 minutter siden):

Så bra! Da satser jeg på at det ikke var bomkjøp :) fikk den og en ammepute for rett over 500, så synes det var en meget god deal. 

Bilstolen er en ca 5 år gammel cabriofix. Så håper det går bra. Har sett at mye av babyutstyret vi hadde sist har gått kraftig opp i pris! Har en babybjørn vippestol som jeg tror jeg ga halvparten av prisen for. Så ting har virkelig blitt dyrere😬

Haha! Jeg har det helt omvendt jeg. Syns alt var så dyrt i 07&09 og følte nesten alt var "gratis" i 18😅

Følte spesielt bilstoler var så dyrt sist jeg fikk barn. Vippestol syns jeg er dyrt og, men det har vi aldri brukt så sparer vel noen tusen der 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elhaym skrev (4 minutter siden):

Haha! Jeg har det helt omvendt jeg. Syns alt var så dyrt i 07&09 og følte nesten alt var "gratis" i 18😅

Følte spesielt bilstoler var så dyrt sist jeg fikk barn. Vippestol syns jeg er dyrt og, men det har vi aldri brukt så sparer vel noen tusen der 😅

Åja😅 har det blitt noe billigere siden sist altså? 

Vi var helt avhengig av babybjørn vippestolen sist, så den følte jeg virkelig var verdt pengene 😊 heldigvis ligger den i kjellerboden ett sted. Og selvsagt har jeg lagt trekket et annet sted, så det blir jo spennende å se om jeg klarer å finne det 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjela skrev (9 minutter siden):

Åja😅 har det blitt noe billigere siden sist altså? 

Vi var helt avhengig av babybjørn vippestolen sist, så den følte jeg virkelig var verdt pengene 😊 heldigvis ligger den i kjellerboden ett sted. Og selvsagt har jeg lagt trekket et annet sted, så det blir jo spennende å se om jeg klarer å finne det 🙈

Jeg vet ikke om det er blitt billigere, eller om jeg har blitt rikere? Haha! Husker bare jeg syns vogn var blitt så billig eller samme pris som før. Sånn at det kan vel ikke ha steget i alle fall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sjela said:

Bilstolen er en ca 5 år gammel cabriofix. 

Jeg mener å ha lest at bilstoler har 5 års levetid. Da begynner isoporen å morkne? Men det kommer sikkert an på hvordan man har oppbevart den osv..? Er ikke helt sikker på dette altså. Kanskje det går an  å lese anbefalinger på typ NAF eller Trygg trafikk eller no? :) 

 

Vi har også spart det meste fra storebror 😅 Mangler noen deler til vognen, og enten ny bilstol til storebror eller ny base til lillesøster. Har noen hørt erfaringer med Axkid ONE? Den virker bra, men koster jo skjorta.... 
Også må storebror ha nytt skap e.l på sitt rom iom at kommoden han har nå er den vi har laget stellebord på, som dermed lillesøster skal ha :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...