Gå til innhold

Skravletråd termin juli/august 2021

lizzie88

Anbefalte innlegg

Vi skal på tul i uke 12☺️ Er det bare jeg som synes dagene går sååå sakte? 4+4 dag, bare 5 dager siden vi fant ut av graviditeten men føles ut som flere uker siden😂 Skal til jordmor førstkommende mandag på første time. Så til lege 15 desember ☺️ 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nord1991 skrev (7 timer siden):

Vi skal på tul i uke 12☺️ Er det bare jeg som synes dagene går sååå sakte? 4+4 dag, bare 5 dager siden vi fant ut av graviditeten men føles ut som flere uker siden😂 Skal til jordmor førstkommende mandag på første time. Så til lege 15 desember ☺️ 

Tiden går supersakte! Er 3 uker siden vi fant ut, men føles myye lenger! 

Idag skjedde første brekninger. Faderen.  😬😬 6+2 idag. Var litt kvalm i kanskje en uke rundt uke 9 med første barnet.. men ikke engang brekninger kom da. Bare lett kvalme. Og her er jeg 6+2 og brekninger. Dårlig start 😅 

Var småkvalm hele morningen. Fikk levert småen i bhg, innom butikken å kjøpte Saft, ferske Rundstykker og kokt skinke. Såååå lyst på rundstykke med mye smør og kokt skinke 😅😅 og det var siiinnsykt digg! Men jeg var endel kvalm, og etter 1/3 var spist måtte jeg altså løpe ut på badet. Men ble med brekninger. Og kvalmen roet seg skikkelig, så fikk spist resten av maten 🥳 

Nå tror jeg faktisk jeg må slappe av litt 😬 (les, sove 😂

Hurra for hjemmekontor, så jeg kan jobbe ettermiddag og kveld istedenfor 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg er ny her. Har en gutt fra før på 7 år. Fant ut for snart 14 dager siden at jeg er gravid. Og må enten være 7+5 ca eller 11-12 uker på vei 😱 Husker ikke siste mens. Men det er nok lenge siden 😂Det var muligheter for unnfangelse fra midten av oktober til første uken i november. Men i slutten av august var jeg hos lege pga ekstremt sterke magesmerter/menssmerter. Men ble da ikke undersøkt. Fikk bare en sykemelding i et par dager. Følte meg så bedre etter dette. Frykter nå at det kan ha vært mulighet for å ha blitt gravid da. Siden det også i forkant av dette var mulighet for unnfangelse. Noen som vet om det kan starte sånn? 🙈🙊 Og har hatt jevnlige muligheter for unnfangelse i perioden for 7-8 uker siden. Ikke planlagt, men bare flott at det har skjedd. Har noen erfaring med tidlig ultralyd når man er såpass usikker på hvor langt man er på vei? Er det vanskelig å få, ev lang ventetid om man blir henvist. Holder til i Ringerike, så har ikke peil på hvor det finnes private muligheter for slikt her. Det er lenge siden sist jeg gikk gravid så alt føles helt nytt. 

Skikkelig ømme bryster, kvalme av og på hele dagen, humørsvingninger og sommerfugler i magen er et faktum 😱❤️🙈

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma1321 skrev (9 minutter siden):

Hei. Jeg er ny her. Har en gutt fra før på 7 år. Fant ut for snart 14 dager siden at jeg er gravid. Og må enten være 7+5 ca eller 11-12 uker på vei 😱 Husker ikke siste mens. Men det er nok lenge siden 😂Det var muligheter for unnfangelse fra midten av oktober til første uken i november. Men i slutten av august var jeg hos lege pga ekstremt sterke magesmerter/menssmerter. Men ble da ikke undersøkt. Fikk bare en sykemelding i et par dager. Følte meg så bedre etter dette. Frykter nå at det kan ha vært mulighet for å ha blitt gravid da. Siden det også i forkant av dette var mulighet for unnfangelse. Noen som vet om det kan starte sånn? 🙈🙊 Og har hatt jevnlige muligheter for unnfangelse i perioden for 7-8 uker siden. Ikke planlagt, men bare flott at det har skjedd. Har noen erfaring med tidlig ultralyd når man er såpass usikker på hvor langt man er på vei? Er det vanskelig å få, ev lang ventetid om man blir henvist. Holder til i Ringerike, så har ikke peil på hvor det finnes private muligheter for slikt her. Det er lenge siden sist jeg gikk gravid så alt føles helt nytt. 

Skikkelig ømme bryster, kvalme av og på hele dagen, humørsvingninger og sommerfugler i magen er et faktum 😱❤️🙈

Gratulerer!! Ta kontakt med legen så tror jeg du fort blir henvist for å finne ut hvor langt du er på vei 🥰

Spennende da 😁😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) da drister jeg meg inn her etter å ha fått en noe overraskende positiv test. Prøveperiode 8 nå, men sist gang jeg gikk gravid fikk jeg også positiv test i november. November er tydeligvis vår måned 😅 den gang brukte vi 10 pp. Håper dette går løpet ut. 

Jeg har ikke vært supergira når det kommer til å gå gravid på nytt, men håper det går fort ettersom jeg har en aktiv fireåring hjemme. Jeg har også jobbet hardt for å ta av meg 6 kilo siden påske og er nå redd for at de skal legge seg fort på igjen. Vet at mine tanker sikkert er litt kontroversielle for enkelte, men skriver bare det jeg føler om tema her. 

Hvor ble det for øvrig av TS? Den som oppretter tråden er den som må vedlikeholde lista😅 

Jeg er 33, dette er andre barnet mitt og estimert termin er 7.august. 4+0 i dag og de eneste symptomene er at brystene fortsatt er litt ømme som før mens og har løs mage.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjela skrev (8 timer siden):

Hei :) da drister jeg meg inn her etter å ha fått en noe overraskende positiv test. Prøveperiode 8 nå, men sist gang jeg gikk gravid fikk jeg også positiv test i november. November er tydeligvis vår måned 😅 den gang brukte vi 10 pp. Håper dette går løpet ut. 

Jeg har ikke vært supergira når det kommer til å gå gravid på nytt, men håper det går fort ettersom jeg har en aktiv fireåring hjemme. Jeg har også jobbet hardt for å ta av meg 6 kilo siden påske og er nå redd for at de skal legge seg fort på igjen. Vet at mine tanker sikkert er litt kontroversielle for enkelte, men skriver bare det jeg føler om tema her. 

Hvor ble det for øvrig av TS? Den som oppretter tråden er den som må vedlikeholde lista😅 

Jeg er 33, dette er andre barnet mitt og estimert termin er 7.august. 4+0 i dag og de eneste symptomene er at brystene fortsatt er litt ømme som før mens og har løs mage.

Gøy å se deg her 😄🎉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikveld har jeg virkelig fått kjenne på hormonene for første gang for fullt. Vond mage og korsrygg, såre nippler, bakteriell vaginose og påbegynnende UVI. Resulterte i at jeg begynte å hulke og grine etter vi va lagt oss og sambo skjønte stakkar ingenting🙈 tåler vanligvis mye men det bare rant over ikveld😂 jaja gikk heldigvis over like raskt som det kom🤣

Endret av nord1991
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig at vi har blitt flere her inne, og litt mer liv ❤️ Men veldig enig med @Sjela, den som oppretter tråden må vedlikeholde lista. Er det stemning for å starte en ny tråd der en vil ta ansvar for det? 🤞

Jeg har ikke veldig mye symtpomer enda, men nok til at jeg begynner å forstå dette 😄 Igår var jeg skikkelig morgenkvalm, og brakk meg. Så du er ikke helt alene om det @supernaturalfan 😣 men tror det var fordi jeg startet dagen med å ta vitaminene mine med masse vann, uten å ha spist. Kastet heldigvis ikke opp 😅 Håper det blir som sist med nesten ingen kvalme eller oppkast!!

Dette med å regne riktige dager og uker er vanskelig, det står jo så mye forskjellig. Men tror jeg nå har tolket det ditt at 1. dag i menstrausjonen er dag 0+0. Mao er jeg 5+4 i dag.. og akkurat nå går tiden saaaakte! Vil bare fortelle det til alt og alle, få mage og kjenne spark igjen ❤️ har faktisk begynt å fortelle det til noen.. 😆 Jeg er slik at jeg heller vil dele med flere nå, og så ha flere å dele eventuell sorg med også. Men jeg må jo bare tro på at dette går veien, og da kan jeg jo fortelle 🥰 Hvordan tenker/gjør dere rundt det? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vret skrev (7 minutter siden):

Så koselig at vi har blitt flere her inne, og litt mer liv ❤️ Men veldig enig med @Sjela, den som oppretter tråden må vedlikeholde lista. Er det stemning for å starte en ny tråd der en vil ta ansvar for det? 🤞

Jeg har ikke veldig mye symtpomer enda, men nok til at jeg begynner å forstå dette 😄 Igår var jeg skikkelig morgenkvalm, og brakk meg. Så du er ikke helt alene om det @supernaturalfan 😣 men tror det var fordi jeg startet dagen med å ta vitaminene mine med masse vann, uten å ha spist. Kastet heldigvis ikke opp 😅 Håper det blir som sist med nesten ingen kvalme eller oppkast!!

Dette med å regne riktige dager og uker er vanskelig, det står jo så mye forskjellig. Men tror jeg nå har tolket det ditt at 1. dag i menstrausjonen er dag 0+0. Mao er jeg 5+4 i dag.. og akkurat nå går tiden saaaakte! Vil bare fortelle det til alt og alle, få mage og kjenne spark igjen ❤️ har faktisk begynt å fortelle det til noen.. 😆 Jeg er slik at jeg heller vil dele med flere nå, og så ha flere å dele eventuell sorg med også. Men jeg må jo bare tro på at dette går veien, og da kan jeg jo fortelle 🥰 Hvordan tenker/gjør dere rundt det? 

Vi har fortalt til besteforeldre og onkler/tanter til kommende baby. Også har jeg fortalt til to nærme venninner. Tenker det at man skal vente til uke 12 er litt gammeldags da det tidligere var veldig tabu å prate om spontanabort☺️ Også har man jo fler å dele sorgen med om det skulle gå galt🥰

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, nord1991 said:

Vi har fortalt til besteforeldre og onkler/tanter til kommende baby. Også har jeg fortalt til to nærme venninner. Tenker det at man skal vente til uke 12 er litt gammeldags da det tidligere var veldig tabu å prate om spontanabort☺️ Også har man jo fler å dele sorgen med om det skulle gå galt🥰

Ikke sant, jeg tenker på samme måte ❤️ Går det galt er jo det også viktig å snakke om, hvis man er kofortabel med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min har lyst til å rope det ut til alle. Jeg har ikke behov for det i det hele tatt og prøver heller å tenke ut måter jeg ikke avslører meg på. Vi er jo snart inne i en høytid hvor det er tid for familie tross korona. Og jeg følte meg fyllesyk i minst 6 uker i første trimester sist og jeg er glad i vin. Et godt utgangspunkt der altså :fnise:

Sist fortalte jeg det åpent til alle etter OUL. Besteforeldre fikk vite det når jeg var 14 uker på vei, i tillegg til sjefen. Og da hadde vi vært på en TUL først for å se at det var liv der inne. 

Jeg hadde håpet at jeg kunne ta NIPT denne runden, men det er jo så til de grader utsatt. Utrolig frustrerende. Jeg er klar over at de må ha noen føringer og gradvis implementere det i det offentlige, men jeg klarer bare ikke se at det skal drøye sånn for private aktører. Er det fordi analysene gjøres i utlandet? Synes det hadde forenklet det en del å gjøre det her. Vet ikke hvor mye det koster, men virker jo særdeles styrete å komme seg utenlands for å gjennomføre dette nå. Kanskje jeg bare holder meg til TUL denne gangen også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sjela Det er kanskje lurt å ta en TUL før man sier det til for mange ja 🙈😅 

hvorfor vil du ta NIPT? Har ikke helt satt meg inn i det. Hvordan tar man testen, og hva kan man finne ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi venter litt med å fortelle.. Sist endte i SA, men det var jo greit å ha flere som vet det.. Dersom det skjer igjen vil jeg fortelle det når det skjer isåfall.. Iallefall til mamma :)

Er såpass dårlig om dagene at jeg tror kanskje jeg må si det uansett snart 😅 

Har det tøft om dagene mtp at jeg ikke orker noe. Ligger mest.. Er ikke SÅ kvalm, men nok til at jeg ikke orker å sitte forran PCen og jobbe.. Og jeg får så dårlig samvittighet når jeg ikke får jobbet så mye.. Det er ingen på kontoret som evt kan ta mine oppgaver på strak arm.. Jeg har noen opphold fra kvalmen, men så kommer den igjen og jeg må bare legge meg nedpå.. Spiser ofte og lite, drikker endel.. Vet ikke om kvalmestillende er aktuelt..? Noen med erfaring? Siden jeg ikke er så veldig kvalm gir de kanskje god effekt.. Men vet ikke om det er dumt og risikabelt å bruke 😬 det er bare for å få unnagjort endel på jobb.. Har mye som skal være ferdig til midten av desember, men sliter veldig med hvordan jeg skal få klart dette 😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@vretDet er en blodprøve man tar rundt uke 10 for å se barnets gener da det er i blodbanen til mor. På den måten kan det avdekkes diverse kromosomavvik på et tidlig tidspunkt, samt man kan være heldig å få vite hvilket kjønn man venter. Testen er en ikke-invasiv metode som da ikke fører med seg risiko som morkake- og fostervannsprøve gjør.

Hvor langt er du på vei @supernaturalfan? Jeg synes jeg allerede har begynt å bli småsvimmel innimellom (foreløpig kortvarig), være trøtt og ha ulvehunger allerede 🙈hvordan skal dette gå😆 og jeg skjønner jo nå hvorfor jeg var så forbanna i helgen. Jeg klaget til en ansatt i en butikk på en annen kunde fordi jeg ble så irritert over at han høylytt hosta uten å holde seg for munn sånn hele tiden! Uff, var et par andre tilfeller som jeg ler av nå også. Var egentlig ganske pinlig. Skal ikke være lett med disse hormonene. 4+1🙈

Jeg skjønner veldig godt at du kjenner på dette. Jeg har også kontorjobb hvor kontoret pt er hjemme, noe jeg priser meg lykkelig for. Da blir det lettere å kunne ta seg små pauser i løpet av dagen dersom behovet oppstår, og man kan gå under radaren når det kommer til svangerskapsrelaterte plager som er lettere for andre å oppdage på jobb. Jeg har en god del som må ferdigstilles før jul, og har heller ingen som jobber med akkurat de oppgavene jeg har, så krysser fingrene for at jeg klarer meg sånn nogenlunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjela skrev (14 timer siden):

@vretDet er en blodprøve man tar rundt uke 10 for å se barnets gener da det er i blodbanen til mor. På den måten kan det avdekkes diverse kromosomavvik på et tidlig tidspunkt, samt man kan være heldig å få vite hvilket kjønn man venter. Testen er en ikke-invasiv metode som da ikke fører med seg risiko som morkake- og fostervannsprøve gjør.

Hvor langt er du på vei @supernaturalfan? Jeg synes jeg allerede har begynt å bli småsvimmel innimellom (foreløpig kortvarig), være trøtt og ha ulvehunger allerede 🙈hvordan skal dette gå😆 og jeg skjønner jo nå hvorfor jeg var så forbanna i helgen. Jeg klaget til en ansatt i en butikk på en annen kunde fordi jeg ble så irritert over at han høylytt hosta uten å holde seg for munn sånn hele tiden! Uff, var et par andre tilfeller som jeg ler av nå også. Var egentlig ganske pinlig. Skal ikke være lett med disse hormonene. 4+1🙈

Jeg er 6+4 idag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med deg @supernaturalfan

I dag er jeg 4+5 og glemmer litt at jeg er gravid. Jeg klarer ikke helt å tro på det siden jeg foreløpig har så lite symptomer.  Jeg vil jo ikke gå rundt å spy heller, men det er jo betryggende på et vis å ha noen symptomer som kan bekrefte at det ikke har stoppet opp.

Foreløpig er jeg litt ekstra trøtt og tung i hodet periodevis i løpet av dagen, og har ømme bryst. Jeg skal innrømme at jeg har testet litt mer med strimmeltester og ble jo da klart bekymret et øyeblikk fordi streken ikke var like sterk som kontrollstreken etter IKM. Men så leser jeg her inne at de ikke må tolkes på den måten, og når jeg da har tatt flere varianter ser jeg det er forskjell på hvor sterk streken er fra merke til merke. I dag tok jeg en ny som ble mørkere enn den jeg tok sist fra samme merke, så da kan jeg slå meg til ro med det. Symptomene kommer vel tidsnok uansett 🙈

I går opplevde jeg for øvrig noe som jeg håper var et enkelttilfelle og ikke relatert til svangerskapet; etter mye husarbeid opplevde jeg korte strålingen fra halebeinet og ut i høyre sete. Det kom like fort som det gikk, men kom og gikk i noen timer. Merkelig.

Hvordan går det med dere andre her inne? :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sitter å venter å skal inn på første time til jordmor, er 5+2 idag☺️ Puppene mine er verst, ellers har jeg kvalme som kommer og går. Også er jeg så sinnsykt trøtt! Sov 4 powernapper på sofaen igår fra jeg sto opp til jeg la meg🙈

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere!
Er det noen andre som har mistet apetitten? Har liksom ikke lyst på mat, og det føles veldig rart.. 
Er ikke spesielt kvalm heller, så det er ikke derfor. Kan være litt morgenkvalm om jeg ikke piser noe relativt raskt, men ikke noe alvorlig å snakke om. 

Er 6+1 i dag, og tiden går saaaakte. Med en 3åring går vel tiden fortere etterhvert 😆 Nå vil jeg bare komme litt i vei, forbi de første skumle ukene, få mage, få i gang kontroller, kanskje gå på TUL etc 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går mye bedre, takk @Sjela!

Kvalmen roet seg etter noen dager og jeg har følt meg mye pigger. Håper det holder seg slik 😁👍🏻

7+0 i dag.  Natt til i dag hadde jeg endel ubehag. Ikke mensensmerter lignende, så sikkert det de kaller ligamentsmerter? Livmoren som strekker seg. Var definitivt livmor området som var vondt 😅kom og gikk i går kveld og litt natt til i dag. Deilig å kjenne at kroppen jobber egentlig ❤️ 

@vret: jeg hadde noen dager med lite/spesifikk apetitt, men det var da jeg var litt kvalmen i forrige uke. I helgen og nå er jeg fysen på alt mulig 🙈 tenker på mat hele tiden. Spiser litt så er jeg mett og går bare å venter på å bli sulten igjen. Spiser før sulten melder seg (klarer ikke vente 😂) og blir såklart mett igjen med en gang.. Så sånn går no dagene 😅 kanskje jeg holder kvalmen i sjakk med dette 🤔 lest at kvalmen er værst på tom mage 😬 jeg kjenner litt kvalme på morningen.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...