Gå til innhold

Til dere innvandrere, eller svært innvandringspositive.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er andregenerasjonsinnvandrer fra et land i Øst-Asia, foreldre mine er derfra, men er født og oppvokst i Norge. Er godt integrert i landet, men pga. utenlandske foreldre er jeg alltid litt mer bakpå enn etnisk norske, for å si det mildt. Er selv kritisk til innvandring slik den holder på i dag, og synes denne rasismedebatten blir altfor teit.

Tror alt handler om kultur. I Øst-Asia har vi en kultur for å lese, gjøre det godt på skolen og ta høyere utdanning. Mentaliteten er at førstegenerasjonsinnvandrere ofrer mye for å komme til Norge, et fredelig land med høy levestandard og muligheter for å ha et lykkelig liv. Derfor lykkes mange asiatere og blir stereotypisert som flinke i matte og flinke på skolen. Øst-asiatere er heller ikke særlig religiøse. Om de er, så er ikke dette en så stor del av livet at det merkes av andre, og tror jeg aldri har hørt om noen ekstremister. Det har nok også noe med hvor få det er som har like interesser. Det gjør det lettere å integrere seg. Hvis jeg hadde vokst opp med masse asiatere tror jeg det ville blitt vanskeligere for meg å integrere meg også, selv om jeg er født her.

I andre kulturer, spesielt land i Midtøsten og deler av Afrika, er religion en stor del av livet. Det er prioriteten. Man tenker ikke så mye på samfunnet og hva en selv kan bidra med. Man er litt i sin egen verden og søker lykke gjennom overnaturlige makter, på en måte, og arbeid og utdanning er derfor noe som ikke prioriteres like mye. Det er bare å se i gata. Øst-asiatere er mer disiplinert og har strenge foreldre, men som vil dem alt godt og en trygg framtid. Arabere og afrikanere menger seg ofte i ghettoer eller gjenger, bare å se i byen... Det har noe med at det er mange av dem. Skal ikke se bort fra at jeg hadde gjort det samme om det var flere øst-asiatere i min lille by. Men uansett - ulike kulturer har ulike tankeganger. Det er mye å trekke inn i hvorfor det har blitt slik. Men jeg synes uansett at alle som kommer til Norge må tilpasse seg landet. Klart, ta med kulturen deres, men få en positiv utvikling ut av det.

Som innvandrer selv (strengt tatt ser jeg meg selv som norsk, det gjør også vennene og venninnene når jeg spør dem, og det er fordi at jeg snakker og skriver perfekt og holder meg til norske normer og verdier) er det litt tabu å snakke om at jeg har fått det så mye lettere enn alle andre. Likevel er det vanskelig å være i skjæringspunktet mellom innvandrer og norsk. Er ikke helt begge deler. Det er vanskeligere for meg å komme i kontakt med etniske nordmenn enn andre innvandrere, for internt har vi mer til felles. Men for min integrerings skyld er det best å kjenne begge deler. Foreldrene mine vil jo at jeg helst skal være med nordmenn, slik at jeg integrerer meg bedre enn det de gjør.

 

Det var min historie :) 

Anonymkode: bd7c2...6ad

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 hours ago, AnonymBruker said:

Vi er så ufattelig heldige som er født i Norge. Jeg ser ingenting feil med at mennesker født i mindre heldige land prøver å gjøre det beste for sitt og familiens liv. 

Anonymkode: 8c856...1f9

Akkurat. Vi ville gjort det samme. Så problemet er ikke innvandrere, men de norske myndigheter som slipper dem inn. 

Anonymkode: 69b08...68e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kristina S. skrev:

"Tabu å snakke om dette". Har du levd under en stein, det er jo side opp og side ned om klaging over spesielt muslimer, og regner med det er dem du mener. Jeg har inntrykk av at "muslimer" er forskjellige, ikke en homogen gruppe. Mine muslimske naboer er de hyggeligste og fredeligste du kan tenke deg, og så finnes det kriminelle. 

Folk som deg har problemer med dem pga verdier. Etnisk norske har også forskjellige verdier og synspunkt, det er ikke sånn at alle nordmenn er for likestilling. Men vi har lover som beskytter verdiene og som beskytter oss mot lovbrudd og kriminalitet. Disse lovene gjelder også for muslimer bosatt i Norge.

Så hva er du egentlig redd for? 

Hvor skal man begynne....nei, jeg lar være.

Anonymkode: a32ef...87f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lisa Rowe skrev:

Dette er jeg enig i, men jeg skjønner ikke hvordan det er relevant. Mange som kommer til Norge gjør nettopp det fordi de er uenige i holdningene og reglene landet deres har. Jeg så senest i går en video av ei ung jente fra Irak som gråt over hvor sjalu hun var på vi som bor i land hvor vi kan gå i det vi vil, si det vi vil og gjøre mer eller mindre det vi vil. Det er ikke hennes feil at hun er født i et land som verdsetter kultur og religion høyere enn menneskerettigheter. 

Hvorfor skal man gidde å hjelpe noen som ikke ville hjulpet deg? Og den videoen, hvilken organisasjon hadde lagd den? Må jo ha noen gråtende barn for å få folk til å skru av venstre hjernehalvdel, og åpne lommeboka 😃

Anonymkode: 1df6a...337

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spør fordi jeg lurer oppriktig og syns det virker så tabu å snakke åpent om det. Men:

- Hadde ditt land tatt i mot nordmenn i en snudd situasjon og brukt skattepengene deres på å ha gitt nordmenn trygd, hjelp, bygd kirker osv.?

- Syns dere ikke mange innvandrere virker utakknemlige? Litt ydmykhet og takknemlighet hadde vel ikke vært å forakte :)

- Er det ok å bo i Norge men holde fast i holdninger/meninger/skikker osv som åpenbart strider mot kulturen og normen i et land dere selv har oppsøkt og blir tatt hånd om av? 

- Ser dere selv at innvandringen har store negative konsekvenser for de nordmennene som allerede bor her? Ikke bare de enorme kostnadene, men vold, gjenger, voldtekter osv som innvandrere er overrepresentert i. (Jada, det finnes også mange nordmenn som gjør dette, men innvandrere er overrepresentert.)

Er overhode ikke rasist, respekterer alle mennesker som respekterer alle andre mennesker igjen og gjør sitt beste. Men tviler sterkt på at f.eks. Somalia, Irak osv hadde taklet innvandring fra oss på samme måte uavhengig av deres økonomi. Hadde jo vært gøy å krevd å fått bygget en kirke i Irak, krevd tilpassing for norske feiringer i skolen, hatt feministiske demonstrasjoner og angripe politiet, kritisere irakernes levemåte, livsstil og kultur osv. Fått alt dekket av innbyggernes skattepenger og likevel klage og vise misnøye. Hvordan tror dere oppriktig at dette hadde gått?

Anonymkode: 8440d...9bb

Det finnes kirker i Irak. Jeg er fra nord Irak og der er det moskeer, kirker og synagoger side om side. Ganske fredelig område og folk er svært velkomne og gjestfrie. Tro meg , bare du hadde dratt på ferie hadde du fått mye gratis som gave av folk som jobber i butikker, alle hadde stoppet for å bli kjent med deg. Invitert deg hjem på middag og overnatting. 
 

Flyktinger ville helt klart blitt tatt vare på. 

Anonymkode: a8497...907

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal man gidde å hjelpe noen som ikke ville hjulpet deg? Og den videoen, hvilken organisasjon hadde lagd den? Må jo ha noen gråtende barn for å få folk til å skru av venstre hjernehalvdel, og åpne lommeboka 😃

Anonymkode: 1df6a...337

Jeg hjelper ikke for å få noe tilbake, jeg hjelper fordi jeg mener det er den riktige tingen å gjøre. Jeg har også forståelse for at jeg har hatt en bedre oppvekst og er mer opplyst (på grunn av utdannelse, som jeg fikk gratis på grunn av landet jeg bor i) enn mennesker fra enkelte land, og dette vil ha en påvirkning. Synes også det er litt rart at du ikke evner å skille en enkeltperson fra landet vedkommende kommer fra. Jeg bor i Norge, men det betyr ikke at jeg er enig i absolutt alt Norge står for og gjør. Man velger ikke hvilket land man blir født i, og enkelte får delt en dårlig hånd. Jeg er ikke noe bedre enn andre bare fordi jeg var heldig. 

Det var en jente på TikTok som postet fra hennes egen bruker. Tror du ikke at det finnes unge kvinner (eller folk generelt) fra slike land som synes det er dumt å bo der? Du virker svært lite reflektert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er andregenerasjonsinnvandrer fra et land i Øst-Asia, foreldre mine er derfra, men er født og oppvokst i Norge. Er godt integrert i landet, men pga. utenlandske foreldre er jeg alltid litt mer bakpå enn etnisk norske, for å si det mildt. Er selv kritisk til innvandring slik den holder på i dag, og synes denne rasismedebatten blir altfor teit.

Tror alt handler om kultur. I Øst-Asia har vi en kultur for å lese, gjøre det godt på skolen og ta høyere utdanning. Mentaliteten er at førstegenerasjonsinnvandrere ofrer mye for å komme til Norge, et fredelig land med høy levestandard og muligheter for å ha et lykkelig liv. Derfor lykkes mange asiatere og blir stereotypisert som flinke i matte og flinke på skolen. Øst-asiatere er heller ikke særlig religiøse. Om de er, så er ikke dette en så stor del av livet at det merkes av andre, og tror jeg aldri har hørt om noen ekstremister. Det har nok også noe med hvor få det er som har like interesser. Det gjør det lettere å integrere seg. Hvis jeg hadde vokst opp med masse asiatere tror jeg det ville blitt vanskeligere for meg å integrere meg også, selv om jeg er født her.

I andre kulturer, spesielt land i Midtøsten og deler av Afrika, er religion en stor del av livet. Det er prioriteten. Man tenker ikke så mye på samfunnet og hva en selv kan bidra med. Man er litt i sin egen verden og søker lykke gjennom overnaturlige makter, på en måte, og arbeid og utdanning er derfor noe som ikke prioriteres like mye. Det er bare å se i gata. Øst-asiatere er mer disiplinert og har strenge foreldre, men som vil dem alt godt og en trygg framtid. Arabere og afrikanere menger seg ofte i ghettoer eller gjenger, bare å se i byen... Det har noe med at det er mange av dem. Skal ikke se bort fra at jeg hadde gjort det samme om det var flere øst-asiatere i min lille by. Men uansett - ulike kulturer har ulike tankeganger. Det er mye å trekke inn i hvorfor det har blitt slik. Men jeg synes uansett at alle som kommer til Norge må tilpasse seg landet. Klart, ta med kulturen deres, men få en positiv utvikling ut av det.

Som innvandrer selv (strengt tatt ser jeg meg selv som norsk, det gjør også vennene og venninnene når jeg spør dem, og det er fordi at jeg snakker og skriver perfekt og holder meg til norske normer og verdier) er det litt tabu å snakke om at jeg har fått det så mye lettere enn alle andre. Likevel er det vanskelig å være i skjæringspunktet mellom innvandrer og norsk. Er ikke helt begge deler. Det er vanskeligere for meg å komme i kontakt med etniske nordmenn enn andre innvandrere, for internt har vi mer til felles. Men for min integrerings skyld er det best å kjenne begge deler. Foreldrene mine vil jo at jeg helst skal være med nordmenn, slik at jeg integrerer meg bedre enn det de gjør.

 

Det var min historie :) 

Anonymkode: bd7c2...6ad

Dette er jo bare helt fantastisk tilskudd til Norge 🙏👏👏👏

Anonymkode: 8440d...9bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå handla vel dette om integrering? 

Anonymkode: d9dba...803

Neida, det handler også om økonomi. Hvor mye vil det tilføre landets økonomi vs kostnadene. Skjønner folk at det koster mye å ta seg av flyktninger og innvandrere? Pengesekken er ikke uendelig, vi kan ikke ta for gitt det velferdssystemet vi har i dag, det vil ikke kunne vedvare. Det er noe fantastisk lite intellegent ved mennesker som hyler om å hente fler fra f.eks. Moria samtidig som det klages høylytt over kutt i stønader, gatelys, økning av skatter osv. "Hva er et menneskeliv verdt?" tar ikke vekk det faktum at vi MÅ forholde oss til "Hvs koster dette, hva har vi, hva kan vi prioritere på bekostning av..." 

Det er jo relativ enkel matte at ikke alle kan få, desverre. Når det er sagt er det ikke slik at man er rasist, kald, kynisk, lite reflektert som noen nevner osv fordi man stiller kritiske spørsmål til innvandringen. Det er jo fryktelig synd om ordet rasist skal brukes som en hersketeknikk for å skyte ned meninger man er uenig i. Jeg skatter med glede, jeg ønsker å dele det jeg har med mennesker som også ønsker å bidra positivt i samfunnet for fellesskapet. Men jeg ønsker ikke å skatte for at la oss si Ali som roper hore etter jenter han syns kler seg feil, skal få trygd og henge på kjøpesenter og drive faenskap med en gjeng dagen lang. Jeg tar dog gjerne i mot og hjelper mennesker som trenger hjelp, er villig til å jobbe for å ta en del av samfunnet, bli integrert og viser respekt for det landet de selv har oppsøkt. Latterlig enkelt og lite kritikkverdig tankegang spør du meg. Turid på 90 vil aldri kunne få et godt tilbud på gamlehjemmet slik hun fortjener hvis vi hele veien bortprioriterer eldre. Ja, "Hva er et menneskeliv verdt?". Det er jo ekstremt lite reflektert å kun ta hensyn til et fåtall av faktorene i bildet istedenfor å se på hele bildet som ja, er komplekst. Mange misforstår politisk korrekthet og tror de gjør så innmari rett ved å være en eksyremversjon av det. Det er nettopp ved å skyte ned debatter med hersketeknikker som "RASIST!!" at man ødlegger for debatten, ytringsfrihet og demokrati. Og DET virker jo veldig lite reflektert.

Anonymkode: 8440d...9bb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.10.2020 den 1.30, AnonymBruker skrev:

Dette er jo bare helt fantastisk tilskudd til Norge 🙏👏👏👏

Anonymkode: 8440d...9bb

Hehe 😅 har fått høre det ja! Synes det er litt trist at andre som har samme muligheten til å få et godt liv kaster muligheten når de får bo i Norge 😕 Men så har jeg kanskje hatt det litt enklere med tanke på at jeg ikke har hatt så mange øst-asiatere rundt meg med samme språk og hele pakka. Likevel, å være andregenerasjonsinnvandrer er ikke lett på noen måter...

Anonymkode: bd7c2...6ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2020 den 17.22, AnonymBruker skrev:

Du vet at t.o.m nordmenn ikke alltid integrerer seg når de bosetter seg i utlandet ( bare se til Spania). Her bor de egne områder med resturanter, skoler, osv hvor det bare prates norsk. Går 17 mai tog også. Synes du dette er greit da? Kanskje vi skal feie for våre egne dører først før vi klager over innvandrere her

Anonymkode: d9dba...803

Ja dette er greit, de påfører ikke Spania noen byrder. 

Anonymkode: 14fa5...ccf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2020 den 0.35, AnonymBruker skrev:

Jeg spør fordi jeg lurer oppriktig og syns det virker så tabu å snakke åpent om det. Men:

- Hadde ditt land tatt i mot nordmenn i en snudd situasjon og brukt skattepengene deres på å ha gitt nordmenn trygd, hjelp, bygd kirker osv.?

Ja, absolutt. Historisk sett har mitt land hjulpet Norge flere ganger, så ser ingen grunn til å ikke gjøre det igjen. Men i hvilken grad nordmenn får trygd, hjelp og andre fasiliteter, vet jeg ikke. Det spørs hvordan økonomien går og den går ikke spesielt bra ... Dessuten så har landet egne problemer med masseinnvandring.

 

På 26.10.2020 den 0.35, AnonymBruker skrev:

- Syns dere ikke mange innvandrere virker utakknemlige? Litt ydmykhet og takknemlighet hadde vel ikke vært å forakte :)

Ja, jeg synes det. Ikke bare utakknemlige, men også frekke og saboterende integreringen. Det er viljemangel. Hvis man sammenligner med USA, så hjelper staten så å si ingenting og man er nødt til å klare seg på egen hånd og jobbe for brødet. I Norge sys det puter under armene og det fører til at de som i utgangspunktet ikke hadde hensikt og motivasjon å klare seg på egenhånd, glir rett inn i NAV-ing.

- Er det ok å bo i Norge men holde fast i holdninger/meninger/skikker osv som åpenbart strider mot kulturen og normen i et land dere selv har oppsøkt og blir tatt hånd om av? 

Nei, ikke når de åpenbart strider mot kulturen og normen. Innvandrere skal få lov til å bevare noe av egen identitet, kultur, tradisjoner og skikk, men ikke når de kommer i så skarp konflikt med lokalsamfunnet slik tilfelle er for noen kulturer og religioner.

- Ser dere selv at innvandringen har store negative konsekvenser for de nordmennene som allerede bor her? Ikke bare de enorme kostnadene, men vold, gjenger, voldtekter osv som innvandrere er overrepresentert i. (Jada, det finnes også mange nordmenn som gjør dette, men innvandrere er overrepresentert.)

Ja, jeg får mye hets her på KG fordi jeg er en innvandrer som er kritisk til ikke-bærekraftig masseinnvandring spesielt fra land og kulturer som er veldig konfliktpreget. Men som regel kommer hetsingen fra folk som ikke evner å se det store bildet og folk som mest sannsynlig stemmer Ap, SV, Rødt og så videre mot venstre. Da tar jeg det heller som et kompliment at jeg gjør noe riktig :)

Hvordan tror dere oppriktig at dette hadde gått?

Jeg tror det ville gått dårlig. De som skriker etter mest toleranse er de som er minst tolerante selv.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/26/2020 at 12:35 AM, AnonymBruker said:

Jeg spør fordi jeg lurer oppriktig og syns det virker så tabu å snakke åpent om det. Men:

- Hadde ditt land tatt i mot nordmenn i en snudd situasjon og brukt skattepengene deres på å ha gitt nordmenn trygd, hjelp, bygd kirker osv.?

- Syns dere ikke mange innvandrere virker utakknemlige? Litt ydmykhet og takknemlighet hadde vel ikke vært å forakte :)

- Er det ok å bo i Norge men holde fast i holdninger/meninger/skikker osv som åpenbart strider mot kulturen og normen i et land dere selv har oppsøkt og blir tatt hånd om av? 

- Ser dere selv at innvandringen har store negative konsekvenser for de nordmennene som allerede bor her? Ikke bare de enorme kostnadene, men vold, gjenger, voldtekter osv som innvandrere er overrepresentert i. (Jada, det finnes også mange nordmenn som gjør dette, men innvandrere er overrepresentert.)

Er overhode ikke rasist, respekterer alle mennesker som respekterer alle andre mennesker igjen og gjør sitt beste. Men tviler sterkt på at f.eks. Somalia, Irak osv hadde taklet innvandring fra oss på samme måte uavhengig av deres økonomi. Hadde jo vært gøy å krevd å fått bygget en kirke i Irak, krevd tilpassing for norske feiringer i skolen, hatt feministiske demonstrasjoner og angripe politiet, kritisere irakernes levemåte, livsstil og kultur osv. Fått alt dekket av innbyggernes skattepenger og likevel klage og vise misnøye. Hvordan tror dere oppriktig at dette hadde gått?

Anonymkode: 8440d...9bb

Er Bosnier.

1: Det har den gjort gjennom historien. Spesifikt gjaldt det jøder som ble jagd ut av Spania rundt slutten av 1490, men også andre grupper hver gang europere fant på å drepe alle som ikke tilhørte flertallet (titt og ofte). Familien min er originalt fra det som nå er Ukraina. I nyere tid etter ww2 fikk afrikanske studenter gratis studentplasser og syrere, kinesere og andre grupper har kommet til. Alle blir like mye undertrykt uten diskriminering av noe som helst slag. Hvis du har råd til å bygge et tempel - knock yourself out. Mammon er den største guden på Balkan og dyrkes med stor iver av elitene så hvis du ønsker å bli integrert må man huske dette.

Men du spurte om situasjon hadde vært snudd 180 grader hvordan ting hadde vært. Du ville blitt tatt imot men det ville også fantes mennesker som ville blitt redd for at landet skulle miste sitt egenart. Det ligger i menneskelig natur at de svakeste i gruppen har behov for å se ned på noen andre (gjerne de som er utafor gruppen).

2: Jeg forstår ikke hva du snakker om her. Jeg er takknemlig til de norske institusjonene og det demokratiske systemet i Norge. Jeg er takknemlig av å leve i et land hvor mitt arbeid går ikke til en korrupt leder men at jeg selv nyter fruktene av det. Jeg er takknemlig at politiet er ikke gjennomkorrupt. Jeg er villig til å beskytte disse. Men jeg er ikke takknemlig til random Ola/Kari Nordmann bare på grunn av at han er norsk. Det  blir for merkelig. Hvis Gerhardsen gjenoppstod så ville jeg kanskje vært personlig takknemlig mot ham.

3: Hva jeg gjør innenfor huset fire vegger angår kun meg. Så lenge jeg ikke insisterer på at du gjør slik jeg gjør ting så skal du ikke insistere at jeg gjør ting slik du vil det. Og igjen - dette blir for diffust. Du er klar over at det finnes regionale forskjeller i Norge også? F.eks du kan godt kalle en politimann hestekuk i Nordland (og komme deg unna med det) men at det er utenkelig på Østlandet. Det strider imot mine normer å kalle folk for hestekuk. Det er innenfor for enkelte nordmenn men ikke for andre. Hvem skal jeg integrere meg mot?

Nylig så gjorde Norge det forbudt for fettere og kusiner å gifte seg - velkommen etter sier jeg (der jeg kommer fra så har det vært slik i ualminnelige tider og man henrettet folk som begikk blodskam). For meg var det utenkelig å integrere meg mot den slags perversitet og heldigvis så slipper jeg det nå.

Generelt sett så ser jeg at andre generasjon av min landsmenn som integrer seg blir oftere sykemeldt uten årsak, mangler stå-på-vilje , jobber sakte og har null disiplin.De er betraktelig mer naive. De sutrer over ting som ikke betyr noe. De ikke vant til å kjempe om noe.

4: Kriminaliteten er ekstrem lav i Norge sammenlignet med andre land (ta USA - det skjer flere drap i byen Baltimore (690 000 innbyggere) på 1 år enn i Norge på 10 år. Når det er sagt så har kriminalitet alltid vært overrepresentert hos underklassen. Og akkurat nå så er det innvandrere. I USA rundt 1900-tallet var italienere overrepresentert. I Norge om 50 år vil noen andre være overrepresentert. Men den røde tråden vil alltid være at de som  tilhører bunnen av samfunnet vil være overrepresentert blant straffedømte. Det har seg jo slikt at hvis man forfalsker regnskap så er straffen lavere enn hvis du bryter deg inn i et hus.

Anonymkode: e776c...cf5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvinne, litt over 30 år, foreldre fra Midtøsten. Prøver å svare så godt jeg kan;

Hadde ditt land tatt i mot nordmenn i en snudd situasjon og brukt skattepengene deres på å ha gitt nordmenn trygd, hjelp, bygd kirker osv.?

Land i Midtøsten, inkludert mitt, har tatt imot massevis av flyktninger. Mange av flyktningene fra f.eks. Syria-krigen befinner seg fremdeles i omkringliggende land. Angående det å bruke skattepenger/trygd på innvandrere - nei, ikke i like stor grad. De fleste land i verden er jo ikke velferdssamfunn. Det er ikke sånn at Norge bruker penger bare på nye innvandrere, men også på egne borgere, det er en velferdsstat. Det er superbra, og noe jeg skulle ønske flere land var, men i mange stater er myndighetene korrupte, økonomi styres av små eliter, osv. Gamle strukturer, også etterslep fra kolonitid. Lite av pengene kommer tilbake til vanlige folk, mange lever i stor fattigdom. Hva staten Libanon og en vanlig libaneser gjør for sine medmennesker, er altså to veldig ulike ting og en vanlig libaneser har ikke skyld i hva den korrupte staten deres gjør og ikke gjør. I et demokrati som Norge er stat og befolkning mer én og samme sak.

Syns dere ikke mange innvandrere virker utakknemlige? Litt ydmykhet og takknemlighet hadde vel ikke vært å forakte :)

Skal man leve livet sitt i Norge, kanskje til og med er født her, kan man ikke leve i en evig tilstand av takknemlighet og ydmykhet. Å stå med lua i hånda er ikke et normalt eller sunt liv. Jeg tror for øvrig mange innvandrere er takknemlige for hjelpen, men etterhvert skal man jo bli en borger, man betaler skatt, eller oppdrar etterkommere som vil betale skatt, osv. Man er faktisk nordmenn på papiret og er nødt til å stille samme krav til sine omgivelser som de andre borgerne gjør. Det vil si å påpeke diskriminering når man opplever det, klage på vedtak hos Nav, alt det vanlige nordmenn gjør uten å nøle. Takknemlighet skaper avstand og distanse, ikke integrering. Som andre påpeker, ser jeg heller ingen grunn til å være takknemlig overfor helt vanlige nordmenn som ikke har utrettet noe. Om noe er jeg ekstremt takknemlig overfor mine foreldre, da jeg har sett hva det har kostet av blod, svette og tårer å komme dit de har kommet. Tror mange i Norge ikke har noe begrep om hva det koster fysisk og mentalt å flytte fra alt man kjenner, komme til noe helt ukjent, og føle at man tigger om hver minste brødbit i starten. Det skaper fort depresjoner og angst. Bare å overleve med psyken sånn noenlunde i behold er ekstremt bra gjort. 

Er det ok å bo i Norge men holde fast i holdninger/meninger/skikker osv som åpenbart strider mot kulturen og normen i et land dere selv har oppsøkt og blir tatt hånd om av? 

Det kommer an på. Å skape uro og negativ sosial kontroll, for eksempel med svært ortodoks utøvelse av religion, tvangsekteskap, å nekte å forholde seg til etnisk norske, nekte å lære språket osv, er selvsagt ikke bra. Det er de fleste innvandrere også enige i. Men å beholde kulturelle elementer fra hjemlandet er helt innafor, synes jeg. Det er for øvrig ikke noe nytt og unikt for Norge. Verden og moderne urbane samfunn handler på mange måter om møter mellom ulike kulturer. I Berlin fantes det et jødisk kvarter i gamle dager, i New York finnes China Town... Når man møter sånt i andre byer er det jo bare spennende og dynamisk, og kjempespennende historisk. En viss grad av melting pot gjør livet rikere, mener jeg.  

Ser dere selv at innvandringen har store negative konsekvenser for de nordmennene som allerede bor her? Ikke bare de enorme kostnadene, men vold, gjenger, voldtekter osv som innvandrere er overrepresentert i. (Jada, det finnes også mange nordmenn som gjør dette, men innvandrere er overrepresentert.)

Det finnes sikkert konsekvenser, og jeg har forståelse for de som kjenner på negative følelser, men samtidig tror jeg det er ganske overdrevet. Store deler av landet har jo knapt innvandrere, det er mest konsentrert til de største byene, og selv der er det konsentrert til visse bydeler. Som andre beskriver handler også gatekriminalitet mest om sosiale forskjeller og underklasser, ethvert samfunn har sine underklasser og hadde det ikke vært innvandrer-kids så hadde det vært noen andre. Det jevner seg som regel ut i løpet av generasjonene, 2. og 3. generasjon er veldig høyt oppe på utdanningsstatistikken. Mange gatekriminelle innvandrer-kids har foreldre som ikke makter å passe på dem, typisk fordi de er mentalt nedbrutt og i kultursjokk, noe f.eks. "Tante Ulrikkes vei" av Zeshan Shakar beskriver veldig godt. 

Er overhode ikke rasist, respekterer alle mennesker som respekterer alle andre mennesker igjen og gjør sitt beste. Men tviler sterkt på at f.eks. Somalia, Irak osv hadde taklet innvandring fra oss på samme måte uavhengig av deres økonomi. Hadde jo vært gøy å krevd å fått bygget en kirke i Irak, krevd tilpassing for norske feiringer i skolen, hatt feministiske demonstrasjoner og angripe politiet, kritisere irakernes levemåte, livsstil og kultur osv. Fått alt dekket av innbyggernes skattepenger og likevel klage og vise misnøye. Hvordan tror dere oppriktig at dette hadde gått?

Nei, Irak hadde neppe vært så grei, det er jo ikke et demokrati. Men altså, Vesten har jo tatt seg til rette i ikke-vestlige land i uminnelige tider, bare på andre måter. Skulle likt å se Irak bombe USA sønder og sammen, eller andre operasjoner som ofte har skjedd med norsk velsignelse direkte og indirekte. Norge tjener ekstremt mye på å delta på det globale markedet, oljemarkedet er for eksempel ingen ren business, Norge eksporterer våpen i massevis. Norge har et høyt klimaavtrykk sammenlignet med fattigere land, som nå bærer konsekvensene av klimaendringer. Det globale markedet er å gi og ta, og Norge må også gi - noe man blant annet gjør ved å ta imot en gitt andel flyktninger som har trukket dårligere kort i livets lotteri.

Anonymkode: bc6ac...361

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shash90
På 26.10.2020 den 0.35, AnonymBruker skrev:

Jeg spør fordi jeg lurer oppriktig og syns det virker så tabu å snakke åpent om det. Men:

- Hadde ditt land tatt i mot nordmenn i en snudd situasjon og brukt skattepengene deres på å ha gitt nordmenn trygd, hjelp, bygd kirker osv.?

- Syns dere ikke mange innvandrere virker utakknemlige? Litt ydmykhet og takknemlighet hadde vel ikke vært å forakte :)

- Er det ok å bo i Norge men holde fast i holdninger/meninger/skikker osv som åpenbart strider mot kulturen og normen i et land dere selv har oppsøkt og blir tatt hånd om av? 

- Ser dere selv at innvandringen har store negative konsekvenser for de nordmennene som allerede bor her? Ikke bare de enorme kostnadene, men vold, gjenger, voldtekter osv som innvandrere er overrepresentert i. (Jada, det finnes også mange nordmenn som gjør dette, men innvandrere er overrepresentert.)

Er overhode ikke rasist, respekterer alle mennesker som respekterer alle andre mennesker igjen og gjør sitt beste. Men tviler sterkt på at f.eks. Somalia, Irak osv hadde taklet innvandring fra oss på samme måte uavhengig av deres økonomi. Hadde jo vært gøy å krevd å fått bygget en kirke i Irak, krevd tilpassing for norske feiringer i skolen, hatt feministiske demonstrasjoner og angripe politiet, kritisere irakernes levemåte, livsstil og kultur osv. Fått alt dekket av innbyggernes skattepenger og likevel klage og vise misnøye. Hvordan tror dere oppriktig at dette hadde gått?

Anonymkode: 8440d...9bb

Skal prøve å svare kronologisk :) 

- det vet jeg ikke, fordi ikke alle fra mitt hjemland liker vestlige verdier. Men jeg vil tro og liker å tro at de ikke hadde hatt noe i mot nordmenn. 

- Jo, jeg syns mange innvandrere virker utakknemlige. Det gjelder særlig de som ikke er så godt integrert. 

- Det kommer an på. Veldig mye mtp respekt og tillit er likt, men jeg hadde ikke orket å praktisere alle kulturelle normer og skikker fra hjemlandet her i Norge. Hvis jeg skal trives her så må jeg forholde meg til nordmenn. Litt vanskelig å få en gjeng med  10 etnisk nordmenn til å oppføre seg som meg. Men du vet at ikke alle har selv valgt å flytte til Norge? FN bestemte for familien min. De som velger å flytte hit har det vanskelig i sitt hjemland. 

- ja, jeg ser at det har negative konsekvenser for nordmenn. Folk fra de landene du sikter til har lite tillit til myndighetene, når de flytter hit så tror de at de kan komme og gå som de vil. 

 Det er ikke sånn at alle fra Midtøsten elsker kulturen og verdiene nasjonen står for, det er veldig mye misnøye der når det gjelder frihet for kvinner osv. Jeg har selv ofte tenkt på de spørsmålene du stiller her ts. Det er utrolig vanskelig å legge fra seg barndommen. Det er vanskelig å kvitte seg med enkelte verdier og bli et "annet" menneske. Det krever utrolig mye å tilpasse seg noe som er så annerledes fra det man er vandt med. Jeg ser at voksne innvandrere sliter veldig mye med å tilpasse seg, eller få seg norske venner. Det er ikke en lett ting å integrere seg, tror du også hadde hatt vanskeligheter med å integrere deg om du ble plassert i Irak. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount
På 26.10.2020 den 1.07, Uatskillelig skrev:

TS skriver at flest voldtekter begås av utlendinger, men fakta er at de fleste voldtekter begås i nære relasjoner, dermed av ekstremt mange norske også. Utlendinger topper kanskje statistikken for overfallsvoldtekt, men andre type overgrep og voldtekter er nok mer likt fordelt.

 

Desperate bortforklaringer er det største hinderet for å få ned kriminaliteten. Hvorfor ikke akseptere virkeligheten heller, da først kan vi gjøre noe med den. Ingen, heller ikke innvandrere, ønsker et samfunn med mye kriminalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 26.10.2020 den 0.35, AnonymBruker skrev:

Jeg spør fordi jeg lurer oppriktig og syns det virker så tabu å snakke åpent om det. Men:

- Hadde ditt land tatt i mot nordmenn i en snudd situasjon og brukt skattepengene deres på å ha gitt nordmenn trygd, hjelp, bygd kirker osv.?

- Syns dere ikke mange innvandrere virker utakknemlige? Litt ydmykhet og takknemlighet hadde vel ikke vært å forakte :)

- Er det ok å bo i Norge men holde fast i holdninger/meninger/skikker osv som åpenbart strider mot kulturen og normen i et land dere selv har oppsøkt og blir tatt hånd om av? 

- Ser dere selv at innvandringen har store negative konsekvenser for de nordmennene som allerede bor her? Ikke bare de enorme kostnadene, men vold, gjenger, voldtekter osv som innvandrere er overrepresentert i. (Jada, det finnes også mange nordmenn som gjør dette, men innvandrere er overrepresentert.)

Er overhode ikke rasist, respekterer alle mennesker som respekterer alle andre mennesker igjen og gjør sitt beste. Men tviler sterkt på at f.eks. Somalia, Irak osv hadde taklet innvandring fra oss på samme måte uavhengig av deres økonomi. Hadde jo vært gøy å krevd å fått bygget en kirke i Irak, krevd tilpassing for norske feiringer i skolen, hatt feministiske demonstrasjoner og angripe politiet, kritisere irakernes levemåte, livsstil og kultur osv. Fått alt dekket av innbyggernes skattepenger og likevel klage og vise misnøye. Hvordan tror dere oppriktig at dette hadde gått?

Anonymkode: 8440d...9bb

Vel, de som er tvunget til å flykte er jo ikke ansvarlige for hvordan det er i sine hjemland, eller trodde du det? 

Du priser deg sikkert lykkelig for å være født akkurat her og har hjertevarme nok til å ønske det beste for andre og ikke sette grupper opp mot priviligerte deg selv ❤

Anonymkode: ec84e...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2020 den 0.35, AnonymBruker skrev:

Jeg spør fordi jeg lurer oppriktig og syns det virker så tabu å snakke åpent om det. Men:

- Hadde ditt land tatt i mot nordmenn i en snudd situasjon og brukt skattepengene deres på å ha gitt nordmenn trygd, hjelp, bygd kirker osv.?

- Syns dere ikke mange innvandrere virker utakknemlige? Litt ydmykhet og takknemlighet hadde vel ikke vært å forakte :)

- Er det ok å bo i Norge men holde fast i holdninger/meninger/skikker osv som åpenbart strider mot kulturen og normen i et land dere selv har oppsøkt og blir tatt hånd om av? 

- Ser dere selv at innvandringen har store negative konsekvenser for de nordmennene som allerede bor her? Ikke bare de enorme kostnadene, men vold, gjenger, voldtekter osv som innvandrere er overrepresentert i. (Jada, det finnes også mange nordmenn som gjør dette, men innvandrere er overrepresentert.)

Er overhode ikke rasist, respekterer alle mennesker som respekterer alle andre mennesker igjen og gjør sitt beste. Men tviler sterkt på at f.eks. Somalia, Irak osv hadde taklet innvandring fra oss på samme måte uavhengig av deres økonomi. Hadde jo vært gøy å krevd å fått bygget en kirke i Irak, krevd tilpassing for norske feiringer i skolen, hatt feministiske demonstrasjoner og angripe politiet, kritisere irakernes levemåte, livsstil og kultur osv. Fått alt dekket av innbyggernes skattepenger og likevel klage og vise misnøye. Hvordan tror dere oppriktig at dette hadde gått?

Anonymkode: 8440d...9bb

1. Hjemlandet til foreldrene mine har tatt i mot flyktninger, vet ikke hvordan det blir med nordmenn. 

2. Jeg kan ikke snakke for alle men jeg er takknemlig for at moren min føda meg i Norge, som alle andre nordmenn er jeg vel klar over at jeg er heldig som bor i et av verdens beste land. Jeg går ikke rundt og hopper av takknemlighet nettopp fordi jeg ikke kjenner til en annen hverdag eller et annet liv enn i Norge. Jeg betaler skatt, har høyere utdanning og et yrke som er krevende, så jeg føler at jeg bidrar og at jeg ikke skylder hele Norge evig takknemlighet og ydmykhet. 

3. Jeg er muslim, har muslimske foreldre og en helt annen kultur enn den norske. Likevel respekterer jeg alle, uansett. Jeg har homofile venner, jeg serverer alkohol i middagsselskaper hos meg, men jeg beholder min tro og mine verdier, livssyn og religion. Jeg tenker at så lenge jeg ikke tvinger min tro på noen, skader noen, så skal jeg få gjøre akkurat det jeg føler for. 

4. Dessverre så er drt mange innvandrergrupper som ødelegger for veldig mange. Belastede miljøer som Oslo øst, der har du mange ressurssvake foreldre som bringer barn til verden uten å tenke inntekt, boforhold, jobb, eller at de i det hele tatt har lært seg språket. Resultatet blir barn som henger på kjøpesenteret og blir oppdratt av gata. 

Anonymkode: 0d0f4...78a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 3.11.2020 den 19.38):

Vel, de som er tvunget til å flykte er jo ikke ansvarlige for hvordan det er i sine hjemland, eller trodde du det? 

Du priser deg sikkert lykkelig for å være født akkurat her og har hjertevarme nok til å ønske det beste for andre og ikke sette grupper opp mot priviligerte deg selv ❤

Anonymkode: ec84e...fcd

Jeg sier ofte at vi som blir født i land som Norge allerede har vunnet i lotto. Jeg skatter med glede, jeg ønsker å hjelpe de som trenger det, jeg vil ta i mot andre mennesker med åpne armer og gjøre så godt jeg kan. Rett og slett være slik jeg selv hadde ønsket å bli møtt dersom jeg var flyktning/innvandrer. Men jeg tenker også at det er viktig med en åpen debatt hvor alle meninger taes i betrakning. Jeg vil takke alle som har tatt seg tid til å svare i denne tråden, mange lærerike svar ✌

Ts

Anonymkode: 8440d...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...