Gå til innhold

Hvorfor er vi så redde for covid-19?


GrønnNellik68

Anbefalte innlegg

Gjest Fallabella
7 timer siden, Bente1234 skrev:

Altså skal det forebygges smitte bør folk 

1 holde seg unna private fester og utesteder ... mer beruset folk blir jo mer sosiale blir de.

2. Som taxi sjåfør ved en flyplass må jeg fortsatt si i fra til annenhver person om å sette seg bak.

3 Folk velger å sitte som sild i tønne på flybussen ( som vi har døpt korona ekspressen) 

4. Folk fortsetter å myldre på kjøpesenter og det er omtrent klin umulig å holde avstand hvis jeg absolutt nødt inn på ett slikt sted.

Det er mye dobbelt moral ute og går blant folk.
 

Det er jo fordi det blir opprettet motstridende tiltak med vilje fra regjeringen slik at folk oppfører seg som komplette idioter. Snakk om saueflokk.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fallabella
23 timer siden, Bente1234 skrev:

A93C42C9-E5F5-4998-9BF5-01AAC382A32C.jpeg.8254a91e2aa843bfd6c1b9b8cf33664f.jpegJeg var inne på SSB på dødsfall på hjerte kar sykdommer og nyeste var 2009 og over 13000 døde av det??? Og covid har vi ikke passert 300... 

Er det en agenda bak som vi ikke ser??

Dette er avklart og innlysende for de som kan lese tall. Det handler ikke om virus men en økonomisk agenda og politikere som leker med «de store. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Badbunny said:

Ifht hvor mye smitten stiger tror jeg ikke så mange er så redde. Er det virkelig noe poeng å gå rundt med en konstant frykt for corona? Sannsyneligheten for å bli alvorlig syk er lav. Hvertfall hvis man er ung og frisk

Ja, også har du de som er unge og friske og som smitter foreldre og besteforeldre. Må være tøft å leve med noe slikt på samvittigheten. På en annen side virker det som om folk er så egoistiske i dag at de hadde levd helt fint med det. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, 000VF000 skrev:

Ja, også har du de som er unge og friske og som smitter foreldre og besteforeldre. Må være tøft å leve med noe slikt på samvittigheten. På en annen side virker det som om folk er så egoistiske i dag at de hadde levd helt fint med det. 

Det kan hende. Hadde jeg hatt familie i risikogruppa ville jeg nok tenkt annerledes. Men alle besteforeldre er døde fra før av og foreldre er i 40 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Badbunny said:

Det kan hende. Hadde jeg hatt familie i risikogruppa ville jeg nok tenkt annerledes. Men alle besteforeldre er døde fra før av og foreldre er i 40 årene

Er man i aldersgruppen 40-49, er det det 10 ganger så stor sjanse for å dø av Covid-19 sammenlignet med de som er 18-29.

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/covid-data/investigations-discovery/hospitalization-death-by-age.html

Kanskje greit å vite.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, 000VF000 skrev:

Er man i aldersgruppen 40-49, er det det 10 ganger så stor sjanse for å dø av Covid-19 sammenlignet med de som er 18-29.

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/covid-data/investigations-discovery/hospitalization-death-by-age.html

Kanskje greit å vite.

Ok. Kan du heller sammenligne det med de som er 80, istedenfor med de unge der sannsyneligheten for dødsfall er minimal? Selvfølgelig er det 10 ganger så stor sjanse når sjansen for de unge er basically 0

Endret av Badbunny
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Badbunny said:

Ok. Kan du heller sammenligne det med de som er 80, istedenfor med de unge der sannsyneligheten for dødsfall er minimal?

Jeg trenger ikke sammenligne, jeg gjør deg oppmerksom på at dine foreldre har 10 ganger så stor risiko for å dø av Covid-19 som det du har.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, 000VF000 skrev:

Jeg trenger ikke sammenligne, jeg gjør deg oppmerksom på at dine foreldre har 10 ganger så stor risiko for å dø av Covid-19 som det du har.

Ok. Det bekrymrer meg ikke så mye. De har større risiko for å dø av alle slags andre sykdommer også

Endret av Badbunny
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Badbunny said:

Ok. Det bekrymrer meg ikke så mye. De har større risiko for å dø av alle slags andre sykdommer også

Okeeeey :forvirret:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, 000VF000 skrev:

Okeeeey :forvirret:

Skjønner ikke helt hva baktanken men det du skrev er. Biter ikke på skremselspropaganda. Sannsyneligheten for at foreldrene mine blir syke og dør er liten

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Badbunny said:

Skjønner ikke helt hva baktanken men det du skrev er. Biter ikke på skremselspropaganda. Sannsyneligheten for at foreldrene mine blir syke og dør er liten

Men fortsatt 10 ganger høyere enn for deg. I tillegg kan de ha underliggende sykdom som de ikke er klar over, det kan du også ha. Det er mange som har død av Covid-19 fordi de hadde underliggende sykdom som aldri var utredet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, 000VF000 skrev:

Men fortsatt 10 ganger høyere enn for deg. I tillegg kan de ha underliggende sykdom som de ikke er klar over, det kan du også ha. Det er mange som har død av Covid-19 fordi de hadde underliggende sykdom som aldri var utredet. 

Ok. Sjansen på hvor sannsynelig det er for meg vs dem å dø er helt irrelevant. Det relevante er sjansen for at de faktisk dør og den er lav. Og ja alt er mulig.. det kan hende det skjer. De kan bli smittet pp butikken, på jobb, hvor som helst. Hvis jeg i 20 årene dør av covid fordi jeg ikke tok det seriøst så kan jeg takke meg selv! Det er jeg ikke bekymret for

Endret av Badbunny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Badbunny said:

Det relevante er sjansen for at de faktisk dør og den er lav. Og ja alt er mulig.. det kan hende det skjer. De kan bli smittet pp butikken, på jobb, hvor som helst. 

Ja nettopp, og derfor er smitteverntiltak viktig. 

Quote

Hvis jeg i 20 årene dør av covid fordi jeg ikke tok det seriøst så kan jeg takke meg selv! 

Og hvis mor eller far dør fordi du smitter de, så kan de også takke deg?

Quote

Ok. Sjansen på hvor sannsynelig det er for meg vs dem å dø er helt irrelevant.

Jeg synes ikke at sannsynligheten for at mine foreldre kan dø av Covid-19 sammenlignet med min egen er irrelevant. Men nå er jo jeg glad i foreldrene mine da, og da kan man ikke unngå å være bekymret. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 000VF000 skrev:

Ja nettopp, og derfor er smitteverntiltak viktig. 

Og hvis mor eller far dør fordi du smitter de, så kan de også takke deg?

Jeg synes ikke at sannsynligheten for at mine foreldre kan dø av Covid-19 sammenlignet med min egen er irrelevant. Men nå er jo jeg glad i foreldrene mine da, og da kan man ikke unngå å være bekymret. 

Slutt å vær så dramatisk!! Sjansen for at de dør er minimal!! De er ansvarlige for sine egne tiltak. Hvis de selv ikke bruker munnbind for eks, hjelper det lite at jeg gjør det før jeg kommer på besøk. Foreldrene mine er så spreke og «unge» at jeg ikke er bekymret

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta-og-kunnskap-om-covid-19/fakta-om-koronavirus-coronavirus-2019-ncov/ 

Her er den beste artikkelen jeg har klart å finne om covid-19. 

Problemet med denne sykdommen er at den er ekstremt smittsom. Dersom det var fritt frem og ingen restriksjoner ville veldig mange blitt smittet veldig fort. Jo flere som blir smittet jo flere blir alvorlig syke. De som får alvorlige symptomer har alle behov for intensivbehandling og, så vidt jeg forstår, pustehjelp. Det kan godt hende at det bare ville vart noen uker eller måneder og så bremset opp men det vet vi ikke.

I mellomtiden ville helsevesenet ha sprengt kapasitet. De ansatte ville ha måttet jobbe til de stupte. Mange syke ville ikke fått plass. Kreftsyke ville ha fått utsatt behandling fordi leger og sykepleiere måtte omdirigeres. Hjertesyke ville kanskje ikke kommet inn fordi covidpasienter tok all tilgjengelig plass. 

Det er en av årsakene til å være "redd" covid. 

Ved å ha restriksjoner reduserer man antall smittede og derved antall alvorlig syke. Jeg er like møkk lei som mange andre men jeg prøver å respektere reglene likevel. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt enig i at faren er hvis helsevesenet vårt blir sprengt som er for dårlig fra før... men når normale folk må feste for en hver pris...prøve å sette seg klin inntil andre så skjønner jeg lite vitsen med smitte vern... jeg har gitt opp...får jeg det får jeg det..jeg er alene så besøker ikke mine foreldre for tiden...i tilfelle  ...jeg vasser i potenselle smittede personer hver dag på jobb..og det er kun restriksjoner inne på flyplassen..så fort de er utenfor døra er det som de har glemt alt..av med munnbind og komme seg inn i framsete på en taxi eller pakke seg i skokk inn på flybussen... så klart det er umulig å unngå smitte når det er sånn... de fleste tar bare ikke hensyn... samme på kjøpesenter. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare dødsfall det er fare for ved covid-19, en risikerer ME-lignende tilstander, rullestol og div etter å ha vært smittet, det gjelder like gjerne unge mennesker.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Badbunny said:

Ok. Kan du heller sammenligne det med de som er 80, istedenfor med de unge der sannsyneligheten for dødsfall er minimal? Selvfølgelig er det 10 ganger så stor sjanse når sjansen for de unge er basically 0

I så fall er risikoen null for alle. Hvor mye er 0 x 10?

Risikoen for unge er ikke null. Og ikke-symptombærende smittebærere sprer uvegerlig smitte til befolkningsgrupper med høyere risiko. Det du skriver er vanvittig ansvarsløst.

1 hour ago, Badbunny said:

Ok. Det bekrymrer meg ikke så mye. De har større risiko for å dø av alle slags andre sykdommer også

Vet du hva kumulativ risiko er?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Robert Koch skrev:

I så fall er risikoen null for alle. Hvor mye er 0 x 10?

Risikoen for unge er ikke null. Og ikke-symptombærende smittebærere sprer uvegerlig smitte til befolkningsgrupper med høyere risiko. Det du skriver er vanvittig ansvarsløst.

Vet du hva kumulativ risiko er?

Selvfølgelig er det ikke 0, det er bare en måte å si at det er ganske usannsynelig at en ung og frisk person dør av corona. Har ikke sett så mange tilfeller av det. Kanskje et par stk i hele verden. Vet ikke hva kumulativ risiko er nei. Hva er det for noe?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...