Gå til innhold

Hvorfor er vi så redde for covid-19?


GrønnNellik68

Anbefalte innlegg

A93C42C9-E5F5-4998-9BF5-01AAC382A32C.jpeg.8254a91e2aa843bfd6c1b9b8cf33664f.jpegJeg var inne på SSB på dødsfall på hjerte kar sykdommer og nyeste var 2009 og over 13000 døde av det??? Og covid har vi ikke passert 300... 

Er det en agenda bak som vi ikke ser??

Endret av Bente1234
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, Bente1234 said:

A93C42C9-E5F5-4998-9BF5-01AAC382A32C.jpeg.8254a91e2aa843bfd6c1b9b8cf33664f.jpegJeg var inne på SSB på dødsfall på hjerte kar sykdommer og nyeste var 2009 og over 13000 døde av det??? Og covid har vi ikke passert 300... 

Er det en agenda bak som vi ikke ser??

Så du er ikke klar over at hjerte- og karsykdommer er én av de største dødsårsakene både i norge og i verden? Må en sykdom gi større dødstall enn de aller største dødsårsakene for å bli ansett som farlig?

Hvorfor må det ligge en agenda bak at mange mennesker hvert år dør av naturlige årsaker? At det dukker opp en ny, allmennfarlig infeksjonssykdom som er en alvorlig trussel mot folkehelsen har da ikke noe med det å gjøre? Dette kommer i tillegg til alt et andre folk dør av. Hjerte- og kardødsfall er dessuten betraktelig redusert de siste 30 årene.

Tror du folk slutter å dø av andre årsaker fordi det dukker opp en ny infeksjonssykdom? Og har du fått med deg at dødstallene ute i verden er ekstremt mye høyere enn i norge?

Ser du f. eks. på USA, har de en årlig rate på ca. 650.000 hjerte-/kardødsfall. Pr dags dato har de hatt 223.998 dødsfall av covid-19. Disse kommer i tillegg til alle andre dødsårsaker (med noen forbehold som jeg ikke gidder å forklare her). Betyr dette at covid-19 ikke er farlig? Hva er det egentlig du mener?

Hjerte-/karlidelser kan ikke forebygges med smitteverntiltak. Det må helt andre tiltak til (som vi for så vidt også har lykkes med, om vi ser på historiske statistikker). Hvorfor du holder dette opp mot en alvorlig virusinfeksjon, er egentlig ubegripelig.

Hvorfor tror du det må ligge en agenda bak? Hva er det for slags tullelogikk?

 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bør ikke være redde for Covid, men vi bør ha respekt for smittevernstiltak og følge disse. Mange ser ut til å forveksle det å være redd for smitte med å forebygge smitte. 

Grunnen til at vi må forebygge smitte er for å unngå å overbelaste helsevesenet, slik at alle med kreft, diabetes og hjerte- og karsykdommer også kan få hjelp i en pandemi. 


Dersom vi ikke følger smittevernstiltak vil vi også sannsynligvis se en økning i dødsfall grunnet hjerte- og karsykdommer, da helsevesenet ikke vil ha kapasitet til å hjelpe dem. 
Så enkelt er det, TS. Derfor bør vi ha respekt for tiltakene mot viruset. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså skal det forebygges smitte bør folk 

1 holde seg unna private fester og utesteder ... mer beruset folk blir jo mer sosiale blir de.

2. Som taxi sjåfør ved en flyplass må jeg fortsatt si i fra til annenhver person om å sette seg bak.

3 Folk velger å sitte som sild i tønne på flybussen ( som vi har døpt korona ekspressen) 

4. Folk fortsetter å myldre på kjøpesenter og det er omtrent klin umulig å holde avstand hvis jeg absolutt nødt inn på ett slikt sted.

Det er mye dobbelt moral ute og går blant folk.
 

Endret av Bente1234
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

82D9BE9B-97EB-4615-9EDB-4D886E5FB80D.jpeg.c4c9d04a1ef358013718f66c83f9f892.jpeg

 

Har postet dette bildet i flere tråder allerede, men det bør fortelle deg det du trenger. I tilfelle du ikke er klar over det...lungebetennelse er et Covid-19 symptom.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Fordi det er en smittsom og dødelig sykdom. Mange kan bli syke samtidig og det er ikke bra. Det kan ende med at mange blir innlagt samtidig, alt annet må vente på grunn sykehusene blir fulle, ikke nok respirator til folk. Det er naturlig å være redd for at det kan skje hvis vi alle skulle slutte å bry seg om smitte. Det er jo sånt man vil unngå. Er ikke hysterisk av den grunn.

Litt feil å sammenligne korona med noe som er blant de sykdommene som tar flest liv verden over og i tillegg ikke er en smittsom sykdom mener jeg da. 

Jeg er ikke redd for å si at jeg er livredd korona. Mest på grunn av jeg er redd for å miste folk jeg er glad i.

Endret av Warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi trenger ikke å være redde for å selv bli smittet, ikke vi som er unge og ikke kronisk syke. 

MEN, vi bør være redde for at så mange i samfunnet blir smittet at helsevesenet blir overbelastet. Covid-19 fører til sykehusinnleggelser og respirator-behandling for en relativt stor gruppe. Blir en stor del av befolkningen smittet, vil det bety en katastrofe for helsevesenet. Plutselig død av hjerte og kar-sykdommer kan ikke sammenlignes.. Ikke influensa heller! Fordi covid-19 er mye mer smittsomt om det får herje fritt. 

Vi BØR være redde for at smitten kommer ut av kontroll. For da må vi stenge ned igjen. Og det er svært kostbart for økonomien vår. Mange jobber vil gå tapt. 

Så det minste ALLE kan gjøre, er å holde avstand, ikke klemme, ikke hilse, begrense sosial kontakt, ha hjemmekontor hvis mulig, bruk munnbind på trikken, hold deg hjemme og test deg ved symptomer, hyppig håndvask og spriting av hender.  Da kommer vi veldig godt ut av det her! 

Endret av lillehavfruen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ifht hvor mye smitten stiger tror jeg ikke så mange er så redde. Er det virkelig noe poeng å gå rundt med en konstant frykt for corona? Sannsyneligheten for å bli alvorlig syk er lav. Hvertfall hvis man er ung og frisk

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er redde for Covid-19, fordi vi har sett hva det gjør med et samfunn når viruset får spre seg fritt. Effekten er vesentlig verre for samfunnet enn de tiltakene vi lever med i Norge per i dag.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke corona pga at jeg kan potensielt dø av det, eller drepe andre og det er usikkert hvilke og hvor store senskader det har.

Derfor unngår jeg helst hele viruset.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes det er skremmende at unge folk har fått symptomer lenge etter endt sykdom (tungpustethet). Vi vet lite om dette viruset og skadevirkninger på lang sikt. 

Jeg er selv ung og frisk, men vet at eldre og syke kan dø av viruset. Derfor bør en ha respekt for smittevernstiltak. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som bekymrer meg som godt voksen, er de unges livsførsel i disse tider. Tenker de ikke over at lærere kan bli syke så de ikke får undervisning? Uten utdannelse ingen jobb! Det blir umulig å reise til andre land for utdannelse som mange ønsker seg, hvis en ikke får stoppet dette. Australia vil ha innreisestopp frem til 2022 fra folk fra andre land.
Jobber blir borte, særlig innen reiseliv og restauranter. Dette skjer fordi noen ikke klarer å ta smittevernet seriøst. Kunne skrevet mye mer som bekymrer meg med tanke på de unges fremtid i disse dager. Er ikke så bekymret for meg selv, men tar smittevernet seriøst.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
2 timer siden, Badbunny skrev:

Ifht hvor mye smitten stiger tror jeg ikke så mange er så redde. Er det virkelig noe poeng å gå rundt med en konstant frykt for corona? Sannsyneligheten for å bli alvorlig syk er lav. Hvertfall hvis man er ung og frisk

Riktig. Skulle vi gått rundt å tenkt på muligheten for å få kreft og å hørt om sannsynligheten for at vi får det daglig ville vi blitt syke og medtatt. Denne frykten som er satt ut i samfunnet vårt er som en pest og har til hensikt å få folk til å være lydige mens økonomien og helsen vår blir knust. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...