Gå til innhold

Hvorfor er vi så redde for covid-19?


GrønnNellik68

Anbefalte innlegg

48 minutter siden, Robert Koch skrev:

Et par stk. i hele verden? Dette stemmer ikke i det hele tatt. Selv om det er lav risiko for unge, er den risikoen langt fra null. Det er vanskelig å finne tall for hele verden på dette detaljnivået, men vi kan bruke de amerikanske tallene fra 21. oktober. Der fremgår det at i aldersgruppen under 24 år, finner vi 462 dødsfall, hvorav 25 var under ett år, 15 var mellom 1 og 4 år, 39 mellom 5 og 14, og 383 mellom 15 og 24 år. For gruppen mellom 25-34 år var det 1628 dødsfall. Neste gruppe, 34-45, er representert med 4.206 dødsfall (fra 35-64 år, døde 41.824 pasienter). Dette er betydelig mer enn "et par stk." Det er som sagt vanskelig å finne et samlet tal for hele verden, basert på aldersgrupper, men her har du en pekepinn. Tallene kommer forøvrig fra cdc.

Kumulativ risiko innebærer at flere risiki samvirker, og gir en økt total risiko. For personer med flere risikofaktorer, vil den relative risikoen øke med en større faktor enn bare summen av de enkelte risikofaktorer. Det vil si at hvis dine foreldre har mer enn én risikofaktor, vil den totale risikoen for alvorlig sykdom og død øke dramatisk for hver enkelt faktor.

Det er sikkert greit å være ung og skråsikker, men det betaler seg neppe i lengden. Du må også bidra til å begrense spredningen av smitte. Ingen individer, områder, befolkningsgrupper eller land er isolerte faktorer under en pandemi. Enten man liker det eller ikke, er vi nødt til å utvise en samlet innsats over hele verden for å komme gjennom denne perioden. Din innsats er viktig. Vil du jobbe for eller mot økt antall smittetilfeller og død?

Takk for dine veldig saklige og informative innlegg her på KG. Ser ut til at mange trenger mer kunnskap om Covid19 og fint at du bidrar med dette.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, 000VF000 skrev:

Ok, da kan vi avslutte diskusjonen og konkludere med at du er en egoist uten sidestykke. 

Ahha det er helt greit for meg. Vil heller være en egoist enn å tillate at grunnleggende rettigheter bli fratatt. Rett til fri vandring for eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Badbunny skrev:

Jeg er ikke helt dum

Vel du gjør ditt beste for å overbevise oss om at du er det all den tid du ikke ser lenger enn din egen nesetipp, ikke tror det hjelper hvis du har på deg munnbind hos foreldrne dine f.eks. når du er i den gruppen som har mest usynlig smitte og nekter å ta hensyn hvis du har luftveissymptomer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Frøkensina skrev:

Vel du gjør ditt beste for å overbevise oss om at du er det all den tid du ikke ser lenger enn din egen nesetipp, ikke tror det hjelper hvis du har på deg munnbind hos foreldrne dine f.eks. når du er i den gruppen som har mest usynlig smitte og nekter å ta hensyn hvis du har luftveissymptomer.

Hva dere på kg mener, blir jeg helt ærlig ikke så fornærmet av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Badbunny said:

Ahha det er helt greit for meg. Vil heller være en egoist enn å tillate at grunnleggende rettigheter bli fratatt. Rett til fri vandring for eksempel. 

Dine rettigheter stopper der hvor andres helse trues.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Badbunny said:

Jeg kan også bli smittet i butikken, på jobb osv. Hvis man ikke vil bli smittet må man nesten stenge seg inne!!! Det kommer alltid til å være sjanse for smitte. Det må man lære seg å leve med. Du har helt rett til å synes jeg er egoistisk. Som regjeringen har sagt selv.. det er leeeenge til vi kommer tilbake til normalen. Mange må vaksineres før den tid. 

Selvsagt kan du det. Men du sier jo at du forbeholder deg retten til å reise rundt med ukjent smittestatus. Om du ikke foretar unødvendige reiser, begrenser du hvor du kan spre smitte og til hvem. Skjønner du ikke det? At du kan bli smittet i matbutikken er ikke noe argument for at du skal gi faen i de restriksjonene vi andre repsekterer fordi vi forstår viktigheten av dem.

Ingen har sagt at du skal stenge deg inne. Det som fremheves er at du ikke skal foreta unødvendige reiser, og at du skal begrense kontakt med andre til et minimum dersom du har symptomer på luftveislidelser. Er det så jævla vanskelig å etterleve? Vi har svært milde restriksjoner her i landet. De som deler dine holdninger bidrar til at vi vil kunne se langt mer inngripende tiltak. Jeg skjønner ikke hvordan du tenker.

I likhet med @000VF000, serr jeg ingen grunn til å fortsette å argumentere mot idiotiet ditt. Du er én av grunnene til at restriksjonene kommer til å fortsette svært lenge.

1 minutt siden, Badbunny said:

Ahha det er helt greit for meg. Vil heller være en egoist enn å tillate at grunnleggende rettigheter bli fratatt. Rett til fri vandring for eksempel. 

Du er ikke fratatt grunnleggende rettigheter. Du er oppfordret til å bidra til å opprettholde samfunnet slik vi kjenner det. Unnskyld meg, men dette er umodent pisspreik. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, 000VF000 skrev:

Dine rettigheter stopper der hvor andres helse trues.

Vel det er fortsatt lov å reise for eks. Kommer ikke til å selv «ta» fra meg den rettigheten når det er helt lov. Så nei mine rettigheter stoppes ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Robert Koch skrev:

Selvsagt kan du det. Men du sier jo at du forbeholder deg retten til å reise rundt med ukjent smittestatus. Om du ikke foretar unødvendige reiser, begrenser du hvor du kan spre smitte og til hvem. Skjønner du ikke det? At du kan bli smittet i matbutikken er ikke noe argument for at du skal gi faen i de restriksjonene vi andre repsekterer fordi vi forstår viktigheten av dem.

Ingen har sagt at du skal stenge deg inne. Det som fremheves er at du ikke skal foreta unødvendige reiser, og at du skal begrense kontakt med andre til et minimum dersom du har symptomer på luftveislidelser. Er det så jævla vanskelig å etterleve? Vi har svært milde restriksjoner her i landet. De som deler dine holdninger bidrar til at vi vil kunne se langt mer inngripende tiltak. Jeg skjønner ikke hvordan du tenker.

I likhet med @000VF000, serr jeg ingen grunn til å fortsette å argumentere mot idiotiet ditt. Du er én av grunnene til at restriksjonene kommer til å fortsette svært lenge.

Du er ikke fratatt grunnleggende rettigheter. Du er oppfordret til å bidra til å opprettholde samfunnet slik vi kjenner det. Unnskyld meg, men dette er umodent pisspreik. 

Haha ok. Så ikke diskuter mer da🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Badbunny skrev:

Nei det er ikke rart. Jobber i bhg, og siden foreldrene skal slippe å betale plassen under stenging, dekker regjeringen dette FOR foreldrene. Det er ikke en redningspakke for oss, men for foreldrene. Så vi mister ingen inntekter og dermed full lønn. Tviler veldig strekt på at regjeringen kommer til å tvinge foreldre til å betale en plass de ikke bruker hvis de tvinger alle barnehager til å stenge. Men skjer det så skjer det. Forventer egt ikke lønn for tid jeg ikke jobber

Nå ble jeg regelrett skremt. Har du tenkt over at barn i din avdeling kan ha foreldre med underliggende sykdommer. At barnehagen er kanskje den eneste sosiale arenaen de tørr å sende barna nå, for å slippe å risikere å bli alvorlig syke eller dø. Vet du, jeg synes faktisk man skal ta litt samfunnsansvar når man jobber med mennesker. Sjokkerende at du ikke forstår dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, RoNo skrev:

Nå ble jeg regelrett skremt. Har du tenkt over at barn i din avdeling kan ha foreldre med underliggende sykdommer. At barnehagen er kanskje den eneste sosiale arenaen de tørr å sende barna nå, for å slippe å risikere å bli alvorlig syke eller dø. Vet du, jeg synes faktisk man skal ta litt samfunnsansvar når man jobber med mennesker. Sjokkerende at du ikke forstår dette.

Vi får ikke komme på jobb med coronasymptomer. Styrer vurderer dette i samarbeid med kommunen, om vi har lov å møte opp eller ikke. Og helt ærlig, mange foreldre bryr seg ikke en dritt! De blir sure når barn sendes hjem igjen og igjen. De lurer oss og sender barn med symptomer fordi de ikke vil ha de hjemme eller må på jobb

Endret av Badbunny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Badbunny skrev:

Vi får ikke komme på jobb med coronasymptomer. Styrer vurderer dette i samarbeid med kommunen. 

Du har hørt at du kan spre smitte uten å ha symptomer? Eller leser du bare alternative medier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
2 timer siden, Bente1234 skrev:

Helt enig i at faren er hvis helsevesenet vårt blir sprengt som er for dårlig fra før... men når normale folk må feste for en hver pris...prøve å sette seg klin inntil andre så skjønner jeg lite vitsen med smitte vern... jeg har gitt opp...får jeg det får jeg det..jeg er alene så besøker ikke mine foreldre for tiden...i tilfelle  ...jeg vasser i potenselle smittede personer hver dag på jobb..og det er kun restriksjoner inne på flyplassen..så fort de er utenfor døra er det som de har glemt alt..av med munnbind og komme seg inn i framsete på en taxi eller pakke seg i skokk inn på flybussen... så klart det er umulig å unngå smitte når det er sånn... de fleste tar bare ikke hensyn... samme på kjøpesenter. 

 

Se på tallene, tenk selv. Dette er da virkelig ikke no å bry seg om. Dette er noe regjeringen bruker for å manipulere folk. Hva skjer med de svake og vanlig arbeidere? Hva skjer med de rike i høye posisjoner? Ikke la deg lede inn i tåka. Det er det som skjer. Vi som tenker selv er «slemme og sprer smitte med vilje, genialt å sette folk opp mot hverandre ikke sant? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, RoNo skrev:

Du har hørt at du kan spre smitte uten å ha symptomer? Eller leser du bare alternative medier?

Og hvordan skal jeg vite det da? Skal ingen jobbe mer da siden de kan være smittet uten å vite det? Får være grenser

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Badbunny skrev:

Hva dere på kg mener, blir jeg helt ærlig ikke så fornærmet av

Det du burde bry deg om er at du er med på å ødelegge for andre og samfunnet forøvrig med de dårlige holdningene dine. Jeg er glad jeg kjenner noen 19-20 -åringer som er betydelig mer oppegående og ansvarsfulle enn deg, men vi trenger at mange flere i gruppen 20-29 innser alvoret nå for å bekjempe denne bølgen som holder på å komme. Hvis ikke dere skjerper dere må myndighetene stramme inn mye kraftigere. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Frøkensina skrev:

Det du burde bry deg om er at du er med på å ødelegge for andre og samfunnet forøvrig med de dårlige holdningene dine. Jeg er glad jeg kjenner noen 19-20 -åringer som er betydelig mer oppegående og ansvarsfulle enn deg, men vi trenger at mange flere i gruppen 20-29 innser alvoret nå for å bekjempe denne bølgen som holder på å komme. Hvis ikke dere skjerper dere må myndighetene stramme inn mye kraftigere. 

Jeg er ikke den værste... hvis du sammenligner meg med alle mine bekjente som fester som aldri før. Er hvertfall ikke med på fester eller drar på byen. Det er ikke et behov jeg har. Men jeg har derimot behov for å møte familie osv

Endret av Badbunny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Badbunny skrev:

Og hvordan skal jeg vite det da? Skal ingen jobbe mer da siden de kan være smittet uten å vite det? Får være grenser

Du har virkelig tungt for det. Det er derfor vi forsøker å ha lav spredning i samfunnet, begrense antall vi møter etc. At du velger å drite i dette kan ta livet av foreldrene til barn jeg håper du bryr seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, RoNo skrev:

Du har virkelig tungt for det. Det er derfor vi forsøker å ha lav spredning i samfunnet, begrense antall vi møter etc. At du velger å drite i dette kan ta livet av foreldrene til barn jeg håper du bryr seg om.

Jeg har jo skrevet her at jeg ikke møter mange.. er så og si alltid hjemme men går på senteret om jeg må. Også reiste jeg i sommer fordi det er eneste ferien jeg har. Ellers har jeg ikke så stor behov for å vøre med andre enn fsmilie. Foreldre i risikogruppe oppfordres til å ikke møte i bhg

Endret av Badbunny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Badbunny skrev:

Jeg har jo skrevet her at jeg ikke møter mange.. er så og si alltid hjemme men går på senteret om jeg må. Også reiste jeg i sommer fordi det er eneste ferien jeg har. Ellers har jeg ikke så stor behov for å vøre med andre enn fsmilie

Det er bra, men å sitte på internett å spre surmuling om tiltakene som er grunnen til at vi foreløpig kan ha et relativt åpent samfunn er ingen tjent med. Da er det bedre at du snakker med ufornuftige kompiser om hvorfor det kan være lurt å ta en pause til smitten er under kontroll. Det har alle, inkludert næringslivet best av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, RoNo skrev:

Det er bra, men å sitte på internett å spre surmuling om tiltakene som er grunnen til at vi foreløpig kan ha et relativt åpent samfunn er ingen tjent med. Da er det bedre at du snakker med ufornuftige kompiser om hvorfor det kan være lurt å ta en pause til smitten er under kontroll. Det har alle, inkludert næringslivet best av. 

Hva andre gjør legger jeg meg ikke i.. når jeg selv er uenig i visse tiltak så er ikke rette til å kreve at de følger tiltak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...