Gå til innhold

Hvilke tiltak kommer til uka?


iskremm

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, RoNo skrev:

Joda jeg er enig til en viss grad. Men her i området har vi god erfaring med at fremmedarbeidere ikke har spredd det videre. De har pliktoppfyllende sittet i brakkene og ventet, og ingen lokale har fått det. Resten som er smittet har fått det fra Oslo og Viken, så får vi slått ned smitten der er mye gjort for vår del. Også kan man ikke bare gi opp heller. Smitten øker jo dramatisk i nesten alle land i Europa, og det er dårlig nytt for alle. Men i Kina og Asia ser det ut til at de har kontroll (?) så vi får i allefall håpe at forsyningslinjer av smittevernsutstyr får bedre enn i vår.

Vi får satse på det. Vi får håpe norske arbeidsgivere er plikoppfyllende nok til hjelpe til med dette. Arbeidstilsynet burde følge opp at ikke bedrifter oppfordrer til brudd på karanteneregler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, J.E skrev:

Ja det tror jeg det blir i Oslo og kanskje også i Bergen og i andre byer med utbrudd. Men ikke nasjonalt påbud tror jeg.

Kommer påbudet kun i kommuner med utbredt smittespredning, risikerer en at innbyggerne der søker til kjøpesentra i nabokommunene. En må derfor samtidig vedta et absolutt forbud mot å krysse kommunegrenser. Dette burde uansett vært innført for lenge siden. Forbudet mot å krysse kommunegrenser bør muligens gjøres permanent. Påbud om å bruke munnbind alle steder, alltid (også i hjemmene, kun unntatt når en spiser), må samtidig vurderes for hele landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Example skrev:

Såvidt jeg vet har man ikke anledning til å kunne tvinge folk til å teste seg kun på bakgrunn av at de har vært ute å reist. Da antar jeg i grunn at man hadde gjort det allerede på flyplassene rundt omkring.

Samtidig kommer det vel såpass mange mennesker til Norge hver dag at hoteller har man ikke nok av, vil jeg anta. Da snakker vi nok heller leire for ankommede, og jeg vil vel i grunn tro at dette ikke er noe Norge vil ha på seg, og virker som en god grobunn for å sørge for at absolutt alle som kommer til Norge fra utlandet blir smittet.

Hva er det vi mangler av «anledning» da? Island og New Zealand har klart det fint f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Frøkensina skrev:

Hva er det vi mangler av «anledning» da? Island og New Zealand har klart det fint f.eks.

To øyer du kommer med her da..

Og Island har jo hatt mye mer smitte enn Norge per innbygger totalsett, og har mye høyere smittetall enn Norge enn Norge nå (per innbygger). Island har også strengere regler for munnbind enn i Norge, kan man jo nevne.

Beklager, leste ikke alt godt nok. Men det er vel lovverket som er noe forskjellig, antar jeg, og politisk vilje.

Endret av Example
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Example skrev:

To øyer du kommer med her da..

Og Island har jo hatt mye mer smitte enn Norge per innbygger totalsett, og har mye høyere smittetall enn Norge enn Norge nå (per innbygger). Island har også strengere regler for munnbind enn i Norge, kan man jo nevne.

Ja det betyr ikke at vi ikke kan innføre obligatorisk testing ved flyplasser selv om det er mulig å komme med bil f.eks. Det hadde jo vært lurt, forrige uke stod det at det var 42 fly inn til Norge på to uker som hadde hatt korona ombord. Og det er jo de man har klart å smittespore.

Endret av Frøkensina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, 13579 skrev:

Kommer påbudet kun i kommuner med utbredt smittespredning, risikerer en at innbyggerne der søker til kjøpesentra i nabokommunene. En må derfor samtidig vedta et absolutt forbud mot å krysse kommunegrenser. Dette burde uansett vært innført for lenge siden. Forbudet mot å krysse kommunegrenser bør muligens gjøres permanent. Påbud om å bruke munnbind alle steder, alltid (også i hjemmene, kun unntatt når en spiser), må samtidig vurderes for hele landet.

Sitat

§ 106.

Alle som oppheld seg lovleg i riket, kan fritt ferdast innanfor grensene og velje bustad der.

Ingen kan nektast å forlate riket om det ikkje trengst av omsyn til effektiv rettsforfølging eller fordi dei skal gjere verneplikt. Norske statsborgarar kan ikkje nektast tilgjenge til riket.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1814-05-17-nn

Du må dessverre vente minimum fem år for å få realisert dette, fordi det krever en grunnlovsendring. Får håpe at det ikke er aktuelt i så måte om så lang tid :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, 13579 skrev:

Kommer påbudet kun i kommuner med utbredt smittespredning, risikerer en at innbyggerne der søker til kjøpesentra i nabokommunene. En må derfor samtidig vedta et absolutt forbud mot å krysse kommunegrenser. Dette burde uansett vært innført for lenge siden. Forbudet mot å krysse kommunegrenser bør muligens gjøres permanent. Påbud om å bruke munnbind alle steder, alltid (også i hjemmene, kun unntatt når en spiser), må samtidig vurderes for hele landet.

Jeg vet ikke om jeg kan ta dette innlegget alvorlig da du skriver munnbind i private hjem. Jeg er for påbud av munnbind på flere steder enn nå, på handlesenter ja og i en til en yrker. Kan ikke helt se at det er nødvendig i utkant strøk i Norge uten smitte . Hvis de da ikke virkelig og kjører langt av sted for og handle som du skriver . Men tror ikke det, det er da ikke så ille og gå med. Jeg vet ikke om jeg har troen på at det kommer nasjonalt påbud . Men tror definitivt at Raymond Johansen innfører dette på handle sentere i Oslo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Example skrev:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1814-05-17-nn

Du må dessverre vente minimum fem år for å få realisert dette, fordi det krever en grunnlovsendring. Får håpe at det ikke er aktuelt i så måte om så lang tid :)

Dersom unntakstilstand innføres, slik det er gjort i en rekke land, kan dette bestemmes straks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, J.E said:

Jeg vet ikke om jeg kan ta dette innlegget alvorlig da du skriver munnbind i private hjem.

Han har trollet på samme måte i månedsvis.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fakta? skrev:

Han har trollet på samme måte i månedsvis.

Dette er ikke trolling, men tiltak som bør vurderes, og som allerede er innført i enkelte land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, 13579 skrev:

Dette er ikke trolling, men tiltak som bør vurderes, og som allerede er innført i enkelte land.

Hehe. 😂Hvilke land har påbud om munnbind privat ??? Den eneste grunnen for munnbind i hjemmet er at syk person har på munnbind hvis annen person i husstanden er i risikogruppen. Men det vil være tryggere og isolere den syke på et rom. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, J.E skrev:

Hehe. 😂Hvilke land har påbud om munnbind privat ??? Den eneste grunnen for munnbind i hjemmet er at syk person har på munnbind hvis annen person i husstanden er i risikogruppen. Men det vil være tryggere og isolere den syke på et rom. 

Mange vet ikke at de er smittet, og mye smitte skjer i familiene. Munnbind innendørs og forbud mot fysisk kontakt og forbud mot to eller flere samtidig i samme rom kan redusere risikoen vesentlig også her. Befolkningen må dessuten bli oppdratt til å melde fra til politiet om brudd på restriksjonene, også innen familiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, 13579 skrev:

Mange vet ikke at de er smittet, og mye smitte skjer i familiene. Munnbind innendørs og forbud mot fysisk kontakt og forbud mot to eller flere samtidig i samme rom kan redusere risikoen vesentlig også her. Befolkningen må dessuten bli oppdratt til å melde fra til politiet om brudd på restriksjonene, også innen familiene.

Du må ha god fantasi. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, 13579 said:

Mange vet ikke at de er smittet, og mye smitte skjer i familiene. Munnbind innendørs og forbud mot fysisk kontakt og forbud mot to eller flere samtidig i samme rom kan redusere risikoen vesentlig også her. Befolkningen må dessuten bli oppdratt til å melde fra til politiet om brudd på restriksjonene, også innen familiene.

Lykke til med den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, 13579 skrev:

Mange vet ikke at de er smittet, og mye smitte skjer i familiene. Munnbind innendørs og forbud mot fysisk kontakt og forbud mot to eller flere samtidig i samme rom kan redusere risikoen vesentlig også her. Befolkningen må dessuten bli oppdratt til å melde fra til politiet om brudd på restriksjonene, også innen familiene.

Tror fortsatt du troller med meg...Så vet ikke hvorfor jeg svarer. Men i tilfelle du virkelig mener det.. Mye av smitten skjer i familien. Det har du helt rett i .Men påbud om munnbind hjemme er helt galskap. Og ingen hadde fulgt dette hehe😂 Men det er absolutt noe folk kan gjøre frivillig ved bekreftet smitte i familien. Isolere den syke og begge ha munnbind hvis frisk person må gå inn for og gi syk person mat osv. For dette er faktisk et greit forebyggende tiltak og være litt ekstra forsiktig  NÅR det er påvist smitte i familien og andre er i risikogruppe, eller ikke ønsker og bli smittet. Men ingen kan  tvinges til og gå rundt med munnbind 24/7 i måneder og år i eget hjem! Men det man kan gjøre forebyggende hele tiden er og lufte mye , og ha ekstra godt renhold i hjemmet, særlig på kontaktpunkter. For de som ønsker ...mens andre lar det stå til... Folk bestemmer selv i hjemmene sine. 

Endret av J.E
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, J.E skrev:

Tror fortsatt du troller med meg...Så vet ikke hvorfor jeg svarer. Men i tilfelle du virkelig mener det.. Mye av smitten skjer i familien. Det har du helt rett i .Men påbud om munnbind hjemme er helt galskap. Og ingen hadde fulgt dette hehe😂 Men det er absolutt noe folk kan gjøre frivillig ved bekreftet smitte i familien. Isolere den syke og begge ha munnbind hvis frisk person må gå inn for og gi syk person mat osv. For dette er faktisk et greit forebyggende tiltak og være litt ekstra forsiktig  NÅR det er påvist smitte i familien og andre er i risikogruppe, eller ikke ønsker og bli smittet. Men ingen kan  tvinges til og gå rundt med munnbind 24/7 i måneder og år i eget hjem! Men det man kan gjøre forebyggende hele tiden er og lufte mye , og ha ekstra godt renhold i hjemmet, særlig på kontaktpunkter. For de som ønsker ...mens andre lar det stå til... Folk bestemmer selv i hjemmene sine. 

Det du peker på, er gode tiltak. Overvåking av bruk av munnbind i hjemmene er mulig, dels via kontrollører som går rundt, dels via kontroll utført av droner som kan fly nær vinduene, dels ved omfattende anmelding av andre i familien.  Bruk av munnbind 24/7 i årevis er fullt ut mulig, med unntak av ved matinntak (dette kan dog skje intravenøst, men helsegevinsten ved slik praksis er tvilsom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, 13579 skrev:

Det du peker på, er gode tiltak. Overvåking av bruk av munnbind i hjemmene er mulig, dels via kontrollører som går rundt, dels via kontroll utført av droner som kan fly nær vinduene, dels ved omfattende anmelding av andre i familien.  Bruk av munnbind 24/7 i årevis er fullt ut mulig, med unntak av ved matinntak (dette kan dog skje intravenøst, men helsegevinsten ved slik praksis er tvilsom).

😂😂 Morsom du! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym Bruker 0 skrev:

Hvorfor er barne-og familieministeren på pressekonferansen i dag tro?

Sikkert fordi mange skoler har endret seg til rødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Galanga skrev:

Sikkert fordi mange skoler har endret seg til rødt.

Og hvilke følger får dette, tror dere? Jeg bet meg også merke i valg av ministere på pressekonferansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...