Gå til innhold

Hvilke tiltak kommer til uka?


iskremm

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Psilocybe skrev:


Her er World Economic Forums offisielle hjemmeside om deres arrangement i januar: https://www.weforum.org/great-reset/

Også norske medier (som NRK) har det siste halvåret vært fulle av artikler og kronikker om hvorfor vi nå trenger "The Great Reset". Du klarer forhåpentligvis å bruke Google. 

Hvorfor i all verden skal jeg sitte og lese det tullet du legger ut her. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, Guile skrev:

I Warszawa gjør de for tiden om fotballstadion til feltsykehus fordi sykehusene ikke lenger har kapasitet. 

Mener du at sykehusene ikke har kapasitet fordi ansatte sitter i karantene? 

Hvem skal jobbe på feltsykehuset da?.. 

https://www.nrk.no/urix/smittetallene-oker-i-europa_-flere-land-strammer-inn-1.15210974

Sannheten er at i de verste områdene så går helsepersonell på jobb selv om de er smittet og har symptomer. Så lenge de ikke trenger intensivpleie selv så stiller de opp. 

 

Fint at du la ut dette. Noen her er så uvitende at det er helt skremmende. I Norge er vi også mye dårligere stilt enn de fleste europeiske land vi kan sammenligne oss med. Bare Skotland har færre intensivplasser enn oss. Vi har mangel på helsepersonell og ingen og bruke på et felt sykehus. Så Norge er i hvert fall helt avhengig av og holde smitten nede.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper virkelig på skikkelige tiltak, med straff om du bryter disse. Så kanskje vi får kontroll før jul. En trassig november skal vi tåle om desember blir fin. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RoNo skrev:

Jeg håper virkelig på skikkelige tiltak, med straff om du bryter disse. Så kanskje vi får kontroll før jul. En trassig november skal vi tåle om desember blir fin. ❤️

Tror vi må endre denne mentaliteten her. En måned med harde tiltak, også er alt fint. Det viste seg sist at det ikke fungerer i særlig grad, da smitten kommer tilbake ganske fort. 

Man må ha tiltak som kan vare over tid, og kanskje innse at vi vil ha litt mer smitte. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Example skrev:

Tror vi må endre denne mentaliteten her. En måned med harde tiltak, også er alt fint. Det viste seg sist at det ikke fungerer i særlig grad, da smitten kommer tilbake ganske fort. 

Man må ha tiltak som kan vare over tid, og kanskje innse at vi vil ha litt mer smitte. 

Det fungerte helt fint helt til grensene stod vidåpne. Vi hadde en veldig bra sommer i størsteparten av landet. Nå tror jeg vi har lært hva som skar seg. Vi kan få ned smitten og ha krav om karantene etter opphold i smittetunge områder. Da mener jeg med skikkelig bøter om det brytes. Så kan vi leve tilnærmet som i sommer og det var bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, RoNo skrev:

Det fungerte helt fint helt til grensene stod vidåpne. Vi hadde en veldig bra sommer i størsteparten av landet. Nå tror jeg vi har lært hva som skar seg. Vi kan få ned smitten og ha krav om karantene etter opphold i smittetunge områder. Da mener jeg med skikkelig bøter om det brytes. Så kan vi leve tilnærmet som i sommer og det var bra. 

Men vi er ikke hermetisk lukket. Stadig får vi smitte inn fra utlandet. Fra for eksempel arbeidsinnvandrere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Example skrev:

Men vi er ikke hermetisk lukket. Stadig får vi smitte inn fra utlandet. Fra for eksempel arbeidsinnvandrere. 

Ja, vi er ikke hermetisk lukket. Men arbeidsinnvandrere kan fint sitte i karantene før de skal ut i samfunnet (de skal jo gjøre det nå). Ser ikke problemet med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, 13579 skrev:

Dette er et minimum som burde vært innført for lenge siden. Portforbudet bør gjelde hele døgnet, og de som har samfunnskritiske funksjoner, og må være på jobb, må nektes hjemreise. Lufting av hunder må skje på altan e.l. Straffen for brudd på reglene som i første omgang bare innføres for ett år, bør være fengsel i minst 10 år, da det må likestilles med drapsforsøk.

Hvilken verden lever du i?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Psilocybe said:


Hammerfest sykehus er allerede stengt og pasientene kastet ut, så ingen får hjelp der lenger. Det skyldtes ikke at covid hadde overbelastet sykehuset, men at alle de ansatte ble satt i karantene, fordi det angivelig ble oppdaget "smitte" (symptomfri) blant en eller flere av de ansatte. (Som nå sitter og tvinner tommeltotter hjemme, stort sett uten symptomer. I verste fall har kanskje noen av dem en mild forkjølelse.) 

Det sier seg selv at smitte kommer til å bli oppdaget hos de ansatte ved mange sykehus utover vinteren, så på landsbasis blir nødvendigvis tusenvis av sykehusansatte satt i karantene, og flere sykehus kommer til å bli stengt. Og ja, dette går utover elektiv behandling, altså tilbudet til vanlige folk som har helseproblemer (men ikke covid) og som trenger hjelp fra fagfolk på et sykehus. De får ikke lenger den hjelpen de har krav på, selv om sykehusene er tilnærmet tomme for covidpasienter. 

Synd at folk ikke reiser seg mot dette tyranniet. Synd at de færreste skjønner at slike nedstengninger er svært destruktive i lengden. 

Forøvrig har også en rekke leger og sykepleiere i Norge nå underskrevet Barringtonerklæringen, og gått offentlig ut mot de destruktive tiltakene, som er langt mer skadelige enn selve sykdommen. Mer skadelig for folkehelsa, men også for økonomien til folk flest, og for den psykiske helsa til eldre, unge og de aller fleste. Flere helsearbeidere kommer etterhvert til å slutte seg til Barringtonerklæringen og tilsvarende underskriftskampanjer mot sterkt overdrevne restriksjoner. 

Når R stiger til 2,2, er det du som skal bestemme hvem som skal få tildelt en intensivseng og hvem som skal dø da? Eller finnes det en grense for din kompetanse og vurderingsevne? 
hvem skal gjennomføre all elektiv behandling hvis helsepersonell bare kan smittes og gå på jobb? Du? Eller skal de bare puste på lungesyke kreftpasienter mener du. Smitte dem og bli ferdig? 
 

hva er den alternative planen som du kommer med? For det må jo være et alternativ til det vi gjør i dag som er mye bedre. Jeg syns du formidler dette dårlig. 
 

fortell. Jeg lytter

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Rullerusk skrev:

Når R stiger til 2,2, er det du som skal bestemme hvem som skal få tildelt en intensivseng og hvem som skal dø da? Eller finnes det en grense for din kompetanse og vurderingsevne? 
hvem skal gjennomføre all elektiv behandling hvis helsepersonell bare kan smittes og gå på jobb? Du? Eller skal de bare puste på lungesyke kreftpasienter mener du. Smitte dem og bli ferdig? 
 

hva er den alternative planen som du kommer med? For det må jo være et alternativ til det vi gjør i dag som er mye bedre. Jeg syns du formidler dette dårlig. 
 

fortell. Jeg lytter

Helt enig med deg. Men visse her lever i troen på at det finnes en alternativ metode , dvs la viruset flyte fritt. Det er jo overhodet ikke mulig, og det forstår de fleste. Unntatt disse selvutnevnte ekspertene her på KG. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RoNo skrev:

Ja, vi er ikke hermetisk lukket. Men arbeidsinnvandrere kan fint sitte i karantene før de skal ut i samfunnet (de skal jo gjøre det nå). Ser ikke problemet med det.

Gjør de det? Det viser seg for eksempel at smitteøkningen er stor særlig blant polske arbeidsinnvandrere til Norge.

Så lenge smitten er som den er i Europa, hjelper det lite å kjøre en ny lockdown i Norge. Det vil ikke fungere særlig lenge, med mindre land som vi handler mye med og som mange reise fra får kontroll.

Høy smittøkning i Polen, Litauen, Latvia og Danmark er dårlig nytt for Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Example skrev:

Tror vi må endre denne mentaliteten her. En måned med harde tiltak, også er alt fint. Det viste seg sist at det ikke fungerer i særlig grad, da smitten kommer tilbake ganske fort. 

Man må ha tiltak som kan vare over tid, og kanskje innse at vi vil ha litt mer smitte. 

Norge hadde bra tiltak som begynte etter hvert og bli færre og det gikk fint og åpne landet, hadde det ikke vært for all importsmitten. Hvis vi hele tiden skal få ny smitte inn og kreves det mer tiltak. Det beste hadde derfor vært om man kunne innføre karantene for alle som arbeider i Norge men bor i utlandet. Gode tiltak som bremser smitten men samtidig tillate litt mer smitte som du skriver ... det er sannelig ikke lett. « litt « mer smitte kan bli skyhøy på rimelig kort tid. Norge står på et vippepunkt nå hvor vi enten gjenvinner kontroll eller hvor smitten øker fort. Det har tross alt doblet seg på en uke. Foreløpig ikke dramatisk men med videre dobling er det lett og tenke seg konsekvensene. Så jeg sier litt motsatt her av det du gjør ... I stedet for og « tillate « mer smitte er det bedre og fortsette og forebygge enn og komme i samme situasjon som Sør Europa. Så at vi får heller tåle litt strenge tiltak enn at det skal ende opp med ny nedstenging. Denne balansegangen er hårfin. Men bedre før var når man ser andre land sin situasjon. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Example skrev:

Gjør de det? Det viser seg for eksempel at smitteøkningen er stor særlig blant polske arbeidsinnvandrere til Norge.

Så lenge smitten er som den er i Europa, hjelper det lite å kjøre en ny lockdown i Norge. Det vil ikke fungere særlig lenge, med mindre land som vi handler mye med og som mange reise fra får kontroll.

Høy smittøkning i Polen, Litauen, Latvia og Danmark er dårlig nytt for Norge.

Ja det er dårlig nytt , sikkert og visst . Nå håper jeg Norge foretar seg noe med tanke på denne importsmitten fra utenlandske arbeidere. Det må de løse ellers blir det vanskelig ja. Obligatorisk testing pluss karantene hotell. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, J.E skrev:

Norge hadde bra tiltak som begynte etter hvert og bli færre og det gikk fint og åpne landet, hadde det ikke vært for all importsmitten. Hvis vi hele tiden skal få ny smitte inn og kreves det mer tiltak. Det beste hadde derfor vært om man kunne innføre karantene for alle som arbeider i Norge men bor i utlandet. Gode tiltak som bremser smitten men samtidig tillate litt mer smitte som du skriver ... det er sannelig ikke lett. « litt « mer smitte kan bli skyhøy på rimelig kort tid. Norge står på et vippepunkt nå hvor vi enten gjenvinner kontroll eller hvor smitten øker fort. Det har tross alt doblet seg på en uke. Foreløpig ikke dramatisk men med videre dobling er det lett og tenke seg konsekvensene. Så jeg sier litt motsatt her av det du gjør ... I stedet for og « tillate « mer smitte er det bedre og fortsette og forebygge enn og komme i samme situasjon som Sør Europa. Så at vi får heller tåle litt strenge tiltak enn at det skal ende opp med ny nedstenging. Denne balansegangen er hårfin. Men bedre før var når man ser andre land sin situasjon. 

Sånn det er nå, er det jo allerede karantene for alle reiser fra utlandet, bortsett fra et par regioner i Finland. Så det vil jo i grunn ikke endre så mye. Importsmitten er noe vi må leve med, så lenge vi ikke er selvforsynt på noe som helst, og heller ikke arbeidskraft.

Eneste reelle alternativet til dagens ordning for importsmitte å endre Smittevernsloven, slik at alle som kommer til landet er pliktig å teste seg, og bli sendt rett i karanteneleire ved ankomst til landet.

Så er det selvfølgelig en evig balansegang. Man satset hardt på å slå ned smitten i mars, og trodde man vant. Det kostet enorme beløp med penger den gang. Vi kan ikke gjøre dette hver gang det øker igjen, og befolkningen er trettet av tiltak, og det vil nok ikke bli bedre med tiden.

På sikt er det to løsninger som utkrystaliserer seg. Enten får vi vaksiner og åpner opp, eller så venter vi lenge på vaksiner som ikke kommer, og er nødt til å åpne opp. Spørsmålet er hva man gjør i mellomtiden, for det kan være vanskelig å vite hvor lang tid det tar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske naivt å tro at alle arbeidsinnvandrere sitter i karantene før de går ut i jobb.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, J.E skrev:

Ja det er dårlig nytt , sikkert og visst . Nå håper jeg Norge foretar seg noe med tanke på denne importsmitten fra utenlandske arbeidere. Det må de løse ellers blir det vanskelig ja. Obligatorisk testing pluss karantene hotell. 

Såvidt jeg vet har man ikke anledning til å kunne tvinge folk til å teste seg kun på bakgrunn av at de har vært ute å reist. Da antar jeg i grunn at man hadde gjort det allerede på flyplassene rundt omkring.

Samtidig kommer det vel såpass mange mennesker til Norge hver dag at hoteller har man ikke nok av, vil jeg anta. Da snakker vi nok heller leire for ankommede, og jeg vil vel i grunn tro at dette ikke er noe Norge vil ha på seg, og virker som en god grobunn for å sørge for at absolutt alle som kommer til Norge fra utlandet blir smittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror ikke de går inn for stenging nå, men kan det blir mer påbud med munnbind. Leste et sted at det kan bli påbud med munnbind på kjøpesenter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Example skrev:

Såvidt jeg vet har man ikke anledning til å kunne tvinge folk til å teste seg kun på bakgrunn av at de har vært ute å reist. Da antar jeg i grunn at man hadde gjort det allerede på flyplassene rundt omkring.

Samtidig kommer det vel såpass mange mennesker til Norge hver dag at hoteller har man ikke nok av, vil jeg anta. Da snakker vi nok heller leire for ankommede, og jeg vil vel i grunn tro at dette ikke er noe Norge vil ha på seg, og virker som en god grobunn for å sørge for at absolutt alle som kommer til Norge fra utlandet blir smittet.

Siv Jensen ønsket i sommer og få plass obligatorisk testing men flertallet synes det var så « inngripende». 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Example skrev:

Gjør de det? Det viser seg for eksempel at smitteøkningen er stor særlig blant polske arbeidsinnvandrere til Norge.

Så lenge smitten er som den er i Europa, hjelper det lite å kjøre en ny lockdown i Norge. Det vil ikke fungere særlig lenge, med mindre land som vi handler mye med og som mange reise fra får kontroll.

Høy smittøkning i Polen, Litauen, Latvia og Danmark er dårlig nytt for Norge.

Joda jeg er enig til en viss grad. Men her i området har vi god erfaring med at fremmedarbeidere ikke har spredd det videre. De har pliktoppfyllende sittet i brakkene og ventet, og ingen lokale har fått det. Resten som er smittet har fått det fra Oslo og Viken, så får vi slått ned smitten der er mye gjort for vår del. Også kan man ikke bare gi opp heller. Smitten øker jo dramatisk i nesten alle land i Europa, og det er dårlig nytt for alle. Men i Kina og Asia ser det ut til at de har kontroll (?) så vi får i allefall håpe at forsyningslinjer av smittevernsutstyr får bedre enn i vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Traktorlesba96 skrev:

Tror ikke de går inn for stenging nå, men kan det blir mer påbud med munnbind. Leste et sted at det kan bli påbud med munnbind på kjøpesenter. 

Ja det tror jeg det blir i Oslo og kanskje også i Bergen og i andre byer med utbrudd. Men ikke nasjonalt påbud tror jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...